Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Gusse, onsdag 14. august 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

Cowboystrekk

jeg og sambo har ikke allverden vi heller. Med rundt 800 000 i damla årsinntekt, 2 barn i bhg, 1.2 mill i lån (etter bilkjøp) og ikke alt for mye på bok så er det å bruke nesten en halv mill på bil mye. Men når jeg regner på det og ser at vi sparer over 15.000 i året så virker det ikke så dumt sllikevel. Noen vennepar av oss lurer på hvorfor vi bruker så mye på bil. Når de imidlertid har ny superb eller avensis til 350 og kommer til å bruke 20 000 mer i året enn oss så føler jeg meg faktisk litt fornuftig ;) man lever bare en gang, jeg har vært superfornuftig økonomisk hele livet, nå føler jeg at jeg vil leve litt og :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Gusse

Sitat fra: Zneip på torsdag 08. august 2013, klokken 13:50
En inntekt på over 300k kan være rikelig om man bor en plass der man ikke trenger å "bo seg ihjel". Skal man jobbe og bo midt i Oslo tenger man grunkene man kan få for å si det sånn. Selv bor jeg i Nord-Trøndelag og betaler min toppskatt med "glede" - men vil ikke akkurat kalle det høy inntekt. Økonomi er mæget relativt :)

Jeg hadde aldri kommet til å kjøpe en annen nybil i denne prisklassen men velger som mange andre her å se på totaløkonomien. Hva har en slik bil kostet meg totalt i løpet av f.eks 8 år, sammenlignet med alternativene? Jeg kjører 35000 km pr år og kommer til å spare masse på drivstoffutgifter.

Tenker likt :) Kjører 30000 i året selv :)

Gusse

Sitat fra: laumb på torsdag 08. august 2013, klokken 13:52
Sitat fra: Gusse på torsdag 08. august 2013, klokken 13:49
Tenker at hvis husholdningen har 2 inntekter som tilsammen tilsvarer en NETTO på over 50.000, så vil jeg si dette er om ikke annet starten på "høy" inntekt.

Da har vi høy. Men, man finner alltid en måte å få penga til å sirkulere på, enten den er høy eller lav.

Enig ;)

teslaslaven

Jeg har høy inntekt, men venner og bekjente er likevel vantro til at jeg skal kjøpe en så dyr bil (bruker bil kun på fritiden, kort vei til jobb og bor sentrallt). Ville jo vært mer fornuftig å investert det i andre ting som kan gi avkastning. Men, en lever bare én gang. Angrer som regel på det man ikke gjorde, ikke det man gjorde.

Nuvolari

Sitat fra: hybridslaven på torsdag 08. august 2013, klokken 13:55
Jeg har høy inntekt, men venner og bekjente er likevel vantro til at jeg skal kjøpe en så dyr bil (bruker bil kun på fritiden, kort vei til jobb og bor sentrallt). Ville jo vært mer fornuftig å investert det i andre ting som kan gi avkastning. Men, en lever bare én gang. Angrer som regel på det man ikke gjorde, ikke det man gjorde.

Folk kan jo ikke regne! Hva bilen koster i innkjøp er jo bare en liten del av regnestykket. Hadde de satt opp hele regnestykket slik at de ser totalkosten er jo ikke TMS dyrere enn en gjennomsnittlig familiebil.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

orjan

Endel jeg snakker med har fått det for seg at Model S må bli veldig dyr i drift. De er helt sikre på at batteriet må byttes etter 4-5 år og at dette kommer til å bli svindyrt. Tipper de har satt for mye lit til trollete kommentarer under diverse nyhetsartikler.

Jeg er iallefall helt overbevist om at denne bilen kommer til å lønne seg kraftig kontra min 2 år gamle, og tørste, diesel-suv. Har vel ikke så voldsomt høy inntekt, men tar meg råd til denne bilen uansett da jeg tror det er nå eller aldri vi har sjansen til å kjøpe en så rå bil til en så lav pris.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

sindrej

Jeg har da lav inntekt (dvs. under 50k netto) og trenger ikke bilen i det hele tatt.  Hadde aldri kjøpt den om det var en fossilbil.  Blir jo uansett noen kr spart på driftsutgifter da + at jeg sikkert kommer til å kjøre litt mer, besøke venner mer etc.  Har jo en verdi det og ;)

EvenSteven

Jeg har laget meg et excel dokument, hvor jeg har lagt inn bil alternativene jeg tittet på før jeg valgte å bestille Tesla S.
Her har jeg lagt opp til 175 000,- i EK.

Følgende poster er regnet inn:

TERMINBELØP LÅN
RENTER
Omreg ++
DRIVSTOFF
ÅRSAVGIFT
FORSIKRING
VEDLIKEHOLD
BOM + FERGE
RESTVERDI ( VERDITAP ) HAR BENYTTET SAMME DIVIDENDE FOR ALLE BILENE. 60% ETTER 3 ÅR.

Her er resultatene dette kom ut med:

TESLA S         FORD KUGA leasing     MAZDA CX-5 / 6     HONDA CR-V / OUTLANDER
               
kr 528 000,00      kr 495 000,00              kr 385 000,00             kr 435 000,00
               


Sum EK etter 3 år:

kr 132 507,00     kr -127 868,00               kr 112 960,00               kr 97 880,00

Er muligens flere ting som må regnes inn her og restverdi er en x-faktor... Men dog de fleste biler til rundt 380 - 430 tusen havner faktisk ut som noe mer kostbare enn Tesla S til ca. 530 tusen.
Endrer man tidsperiode til 5 år, vil Tesla S havne enda bedre ut.

Så løp og kjøp er mitt råd til evt. usikre sjeler der ute. 
Tesla S P85+ sølv

teslapower

Mitt utgangspunkt var at 60 Kwt var mer en godt nok for vårt bruk og at bilen ikke skulle koste over 500K. Dette handlet egentlig ikke noe med hva som står på min lønnsslipp. Kunne sikkert lekt meg å lagt til både 85Kwt og "pakker" så jeg hadde passert både 600 - 700K  ;). Men siden budsjettet var 500K var det ingen problemer å holde seg inennfor dette, og vi får den bilen vi ønsker oss  :). Hele familien på 5 venter i spenning :D
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Muffinman

For min del er 8-10K ekstra i kilometergodtgjørelse og 18K i spart drivstoff pr år bare på jobbkjøringen et godt argument. Når man i tillegg regner inn besparelser i privat kjøring, spart bom osv vil bilen gi et positivt tilskudd til økonomien på 45-50K i forhold til en fossilbil (som jeg riktignok bruker til å kjøpe dyrere bil). Har også fast bilgodtgjørelse i tillegg og en inntekt jeg er fornøyd med - og når jeg samlet sett kommer ut økonomisk sett likt med en betydelig rimeligere fossilbil er saken grei.

Det ville selvfølgelig stilt seg noe annerledes om jeg ikke brukte bilen i jobb og hadde en lavere inntekt. I så fall måtte jeg ha behov for å erstatte svært mange fossile kilometer med elektriske kilometer.

Gusse

Sitat fra: teslapower på torsdag 08. august 2013, klokken 14:12
Mitt utgangspunkt var at 60 Kwt var mer en godt nok for vårt bruk og at bilen ikke skulle koste over 500K. Dette handlet egentlig ikke noe med hva som står på min lønnsslipp. Kunne sikkert lekt meg å lagt til både 85Kwt og "pakker" så jeg hadde passert både 600 - 700K  ;). Men siden budsjettet var 500K var det ingen problemer å holde seg inennfor dette, og vi får den bilen vi ønsker oss  :). Hele familien på 5 venter i spenning :D

Da var du "flinkere" enn meg. Jeg endte opp med 85Kwt, dyreste lakk løsning, pan-tak, alt av ekstra utstyr(tom barneseter).....men jeg holdt meg til 19" felger da, det klarte jeg ;D

Neemaz

Sitat fra: Gusse på torsdag 08. august 2013, klokken 14:17
Sitat fra: teslapower på torsdag 08. august 2013, klokken 14:12
Mitt utgangspunkt var at 60 Kwt var mer en godt nok for vårt bruk og at bilen ikke skulle koste over 500K. Dette handlet egentlig ikke noe med hva som står på min lønnsslipp. Kunne sikkert lekt meg å lagt til både 85Kwt og "pakker" så jeg hadde passert både 600 - 700K  ;). Men siden budsjettet var 500K var det ingen problemer å holde seg inennfor dette, og vi får den bilen vi ønsker oss  :). Hele familien på 5 venter i spenning :D

Da var du "flinkere" enn meg. Jeg endte opp med 85Kwt, dyreste lakk løsning, pan-tak, alt av ekstra utstyr(tom barneseter).....men jeg holdt meg til 19" felger da, det klarte jeg ;D

Hadde også max på 500K, men så vart det visst perf,alle pakker ... 670K. Klarte også å droppe 21" og tilogmed droppa +.
Hadde aldri hatt rå til en så dyr bensin/diesel bil, inntjeningen på mange kilometer pr. år gjør det lett mulig.

Rønnern

Samlet inntekt i husholdningen er vel på rundt 45k netto pr. mnd. Vi har allerede en elbil, Peugeot Ion, og skulle gjerne hatt en Model S i tillegg. Utfordringen er at den da skal erstatte en gammel dieselpurke fra 2000 som knapt er verdt vrakpanten. Hadde purka blitt kjørt mye, så er det klart at regnestykket kunne gått opp, men den er knapt i bruk.

Stort sett bruker jeg sykkelen for å pendle til jobb (via bomringen). De gangene jeg (eller kona) ikke sykler, så blir det Ella Elbil som blir brukt. Kunne selvfølgelig valgt å selge elbilen og hentet inn litt egenkapital for å finansiere en Model S, men vi trenger noen ganger to biler, så Ella må beholdes.

Satser på å plukke opp en pent brukt Model S i løpet av kanskje et par par år, når nye modeller eller tilleggsmuligheter gjør at noen velger å selge....
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OddB

Hvor høy inntekt man har er vel ikke det viktigste ?
Det handler vel heller om hvor mye man i dag bruker på bilhold.
Mitt regnestykke sier at jeg mest sannsynlig vil betale ned bilen med sparte driftsutgifter i løpet av levetiden.
Grovt regnet vil jeg redusere driftsutgiftene med mellom 40 og 50 000 kr i året med det kjøremønsteret jeg har i dag på min 4 år gamle diesel Avensis. Dette er penger jeg kan i stedet kan bruke på å betale ned det lånet jeg tar opp for å få kjøpt bilen.
Det er som er aller mest avgjørende for sparte driftsutgifter er drivstofforbruket på den bilen du har i dag. Har du en gammel, tørst bensinbil som du kjører langt med vil du veldig fort sitte igjen med en nettobesparelse.
Jeg er opptatt av at denne bilen ikke får preg av å være en uoppnåelig luksusbil som bare eliten har råd til å kjøpe.
Som det blir sagt her, kjører du normalt mye og har tenkt å kjøpe en Golf kan du like godt kjøpe en Tesla :)

Vi hadde en runde på dette for noen uker siden, men jeg legger ut mitt regnestykke en gang til :
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA