Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtur med Tesla

Startet av mrjalle, onsdag 14. august 2013, klokken 11:06

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 10:39
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 10:32
For å gjenta: Hele baksetet løsnet ikke, "kun" sitteputa.
Om man vil kan alt vris til en katastrofe, selv om testresultatene gir svært god score :) Men forumspekulanter er antakelig bedre på å vurdere krasjsikkerhet enn NHTSA.

Hvem har vridd dette til en katastrofe? Jeg har i alle fall ikke gjort det, scoren er bra ser frem til å lese rapporten med mer info.

Kallagtunet

Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 10:41
Jo, det er "en del av baksetet". Du skrev "hele baksetet løsnet", hvilket det da ikke gjorde.

Den er grei. Jeg klarer ikke ut fra bildene å se hva som skjedde med ryggen i detalj. Men jeg sitte delen den flyr det ser jeg. Vi får satse på at ryggen sitter godt festet.

OleJA

#32
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. august 2013, klokken 10:39
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 10:32
For å gjenta: Hele baksetet løsnet ikke, "kun" sitteputa.
Om man vil kan alt vris til en katastrofe, selv om testresultatene gir svært god score :) Men forumspekulanter er antakelig bedre på å vurdere krasjsikkerhet enn NHTSA.

Jeg tror kanskje at NHTSA testen i liten grad vurderer sikkerheten til baksetepassasjerene. :o Nå har jeg riktignok Ikke sett noen testspec, men ting tyder på det siden de fleste testene kun er med dummies i forsetene. Dermed vil ikke slike ting som dårlige nakkestøtter og løse seter fanges opp - Sålenge de ikke treffer noen i forsetet.

Jeg tviler ikke på at bilen fortjener sine 5 stjerner på det som er testet, men for meg så dekker denne testen bare 2 av totalt 7 seter i bilen.
....Så da er det vel bare å vente på den europeiske testen som inkluderer dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

glaserud

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 08. august 2013, klokken 10:45
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 10:41
Jo, det er "en del av baksetet". Du skrev "hele baksetet løsnet", hvilket det da ikke gjorde.
Den er grei. Jeg klarer ikke ut fra bildene å se hva som skjedde med ryggen i detalj. Men jeg sitte delen den flyr det ser jeg. Vi får satse på at ryggen sitter godt festet.

*Det* antar jeg den gjorde. :) Om du får unger og bagasje i nakken ved en frontkollisjon, tipper jeg 5-stjerna forsvinner fort.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

19quiz76

#34
Ellers er det ikke uvanlig at disse festene løsner ved frontkollisjon. Jeg spenner alltid fast beltene på de baksetene som ikke er i bruk for å dempe eventuelle løpske seterygger.

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lokführer

På frontkollisjonen så ser det ut som det er særdeles mye bevegelse i bakhjulene. Ser jo ut som de henger og dingler!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

RoadRunner

Dette var interessant!

Synes Teslaen kommer godt ut i forhold til andre:
http://www.safercar.gov/Vehicle+Shoppers/5-Star+Safety+Ratings/2011-Newer+Vehicles/Search-Results?searchtype=comparemultiple&compcars=7769%2C7286%2C7203%2C6758%2C7249%2C7037%2C

Så får vi tro at speil og sitteputer sitter bedre fast etter første service...

Merker meg at man ikke har testet Buddy  :o
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Amoss

Angående denne sitteputa fra baksetet i krasjtesten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19915-NHTSA-crash-tests-results-videos/page14?p=407535&viewfull=1#post407535



SitatDear all,

    Tesla asked that we post the following statement on their behalf:


    Tesla and NHTSA confirm that significant lifting of the second row seat pan upon impact as seen in the video of NCAP frontal crash testing is not a normal occurrence on Model S. Instead, this anomaly is due to the placement and installation of sensors, cables, cameras and other test equipment used to document the NCAP testing. During this process, the test facility partially removed the second row seat pan and did not fully reinstall it. This partial removal had no effect whatsoever on NHTSA's NCAP test results. Normally, under non-testing conditions, the Model S second row seat is locked into place with a series of clips and fasteners. The second row seat pan will not lift in the event of a crash.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på fredag 09. august 2013, klokken 02:26
Angående denne sitteputa fra baksetet i krasjtesten:
Det forklarer saken. Jeg syntes det var rart at sitteputen bak kunne vippes opp enkelt, for jeg har ikke sett at seteryggene kunne legges flatt ned under sitteputen. Hadde den løsningen i en Polo, og det gjorde at seteryggene kom lengre ned/fluktet bedre med gulvet enn om de ble slått ned oppå sitteputen.

Men da er det avklart da? Sitteputen er ikke av typen som skal kunne vippes opp, og sitter fast. Krisen avblåst....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stor66

Sitat fra: OleJA på torsdag 08. august 2013, klokken 10:47
Jeg tror kanskje at NHTSA testen i liten grad vurderer sikkerheten til baksetepassasjerene.
Tja:
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Leaf_2014

Sitat fra: JohanH på torsdag 08. august 2013, klokken 07:31
Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 07:24
Oi, dæven. Den fronten så stiv ut.

Det er interessant at så vidt jeg kan forstå så går NHTSAs sin og også Euro-NCAP sine test kun ut på å teste hvor sikkert det er for den som sitter i en bil å krasje. D.v.s. det tas ikke hensyn til hvor farlig det for en annen bil som krasjer med bilen som testes. Jeg mener Model S oppfører jo seg litt som en mindre modell tank/APC her, veldig bra for den som sitter i Teslan, mindre bra for den som sitter Nissan Micran som krasjer med Teslan front-front?

Jeg tror generelt man kan anta at dersom en tung bil fronter inn i en lett bil, så klapper den lette sammen først. Dersom begge bilene er designet for å deformere fullstendig ved noenlunde lik hastighet vil det ved lavere hastighet deformere hovedsaklig den lette bilen.

Ref egen erfaring i vinter. Heldigvis satt jeg i den tunge bilen ... og var uten skyld. Reddet av gode nakkestøtter.

Dette pleier å gjenspeiles i forsikringspremiene, ettersom tunge biler forårsaker store reperasjonskostnader også på andre biler.
Leaf 2014

Kallagtunet

Sitat fra: Amoss på fredag 09. august 2013, klokken 02:26
Angående denne sitteputa fra baksetet i krasjtesten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/19915-NHTSA-crash-tests-results-videos/page14?p=407535&viewfull=1#post407535



SitatDear all,

    Tesla asked that we post the following statement on their behalf:


    Tesla and NHTSA confirm that significant lifting of the second row seat pan upon impact as seen in the video of NCAP frontal crash testing is not a normal occurrence on Model S. Instead, this anomaly is due to the placement and installation of sensors, cables, cameras and other test equipment used to document the NCAP testing. During this process, the test facility partially removed the second row seat pan and did not fully reinstall it. This partial removal had no effect whatsoever on NHTSA's NCAP test results. Normally, under non-testing conditions, the Model S second row seat is locked into place with a series of clips and fasteners. The second row seat pan will not lift in the event of a crash.


Good catch. Meget avklarende og betryggende.

teslaz

Sitat fra: glaserud på torsdag 08. august 2013, klokken 10:32
For å gjenta: Hele baksetet løsnet ikke, "kun" sitteputa.
Og det er helt normalt.....
Nesten alle biler har det slik.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

teslaz

Sitat fra: Lokführer på torsdag 08. august 2013, klokken 11:53
På frontkollisjonen så ser det ut som det er særdeles mye bevegelse i bakhjulene. Ser jo ut som de henger og dingler!
Det er jo fordi bilen løfter seg noe bakfra under kolisjon, helt normalt.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Brosme

Ser TMS har fått 5 (av 5) stjerner i en amerikansk krasj test. Blir spennende å se hva den får i Europa.

Enda en vekt på skålen for å bestille. 8)

http://www.safercar.gov/Vehicle+Shoppers/5-Star+Safety+Ratings/2011-Newer+Vehicles/Vehicle-Detail?vehicleId=7769
P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr utenom +|Bekreftet 22.10.13|Bygges 30.01.14|Ønsket 03.2014|Est 03-04.14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA