Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgifter i Norge, ren elbil kontra hybrid

Startet av cra, mandag 12. mai 2008, klokken 12:54

« forrige - neste »

cra

Jeg har kjøpt et diagnoseapparat for Think, og dette vil fra begynnelsen av Juni befinne seg på Sunnmøre (Les: Ålesund og omegn). Det vil bli mulig for andre Think'ere å få tilgang til dette apparatet dersom det er ønskelig, og jeg vil etterhvert begynne å lære meg prosedyre for vannfylling, vedlikeholdslading osv.

Dersom noen andre i Ålesundsområdet er interesserte i å bruke apparatet er det bare å ta kontakt, så blir vi nok enige om tid og sted. Til info så har jeg egen dobbelgarasje der det (så snart jeg får ut camp-let'en) kan lades/mekkes etc.

Jeg kjøpte aparatet fra en kar i San Francisco, og da jeg snakket med ham på telefon i går sa han det var mulig han kunne skaffe et apparat til. Dersom noen skulle være interesserte i dette så ta kontakt, så kan jeg formidle interesse/kontaktinfo etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Veldig bra Cra. Vi må finne hul i "dekning" når det gjelder tilgang i diagnose instrumenter. Dette er unnværlig for alle Think eiere og morsom også. Løp og kjøp til enhver pris.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Kan diagnoseapparatet brukes på andre biler enn think? Tenker da spesielt på Nye Think (En nabo lurer på å kjøpe seg en. Har skrevet ut bestillingsskjemaet, men har ikke bestemt om han skal sende det inn eller ikke. Her har jeg nok en jobb å gjøre!) og Buddy (En kompis lurer på en slik.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Det vil nok desverre ikke gå. Men de er verd sin vekt i gull allikevel, for de lages ikke lenger og kan ikke etterbestilles. Eneste måten å få tak i nye på et at noen "kopierer" dem.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Joda, jeg angrer ikke på at jeg kjøpte det. (Den følelsen kommer først når jeg skal betale for det :D )

Gleder meg til å kunne ta det i bruk, og håper å kunne finne ut litt mer om statusen på batteriene mine. Jeg tror for øvrig batteriene er i ganske god form. I går klokket jeg nøyaktig 95km på en lading. Telleren bikket over fra 94.9 til 95.0 da jeg hadde vel en meter igjen til garasjeporten  ;D  Det skal sies at jeg kjører med regenerering på. Ingen grunn til å kaste vekk noe energi; jeg er da sunnmøring! (Eller: "Ej e no synnjmøring", som det uttales her)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på fredag 09. mai 2008, klokken 09:06
Det skal sies at jeg kjører med regenerering på. Ingen grunn til å kaste vekk noe energi;

Med 95 km rekkevidde har du nok gode blokker. Men regenerering er ikke oppskriften på økonomisk kjøring. Du får kun 35% retur, av det du tilførte for å komme opp i farten du hadde. Men det vet du vel. Brukes regenerering der en ellers måtte bremset likevel, har du helt rett.

Men skal du enda lenger hverken bremser, eller regenererer du. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 09. mai 2008, klokken 11:50
Men regenerering er ikke oppskriften på økonomisk kjøring. Du får kun 35% retur, av det du tilførte for å komme opp i farten du hadde.

Jeg er klar over at den ikke er 100%, ja. Jeg bruker regenererringa stort sett der jeg må bremse alikevel, så stom ned bakker, inn mot rundkjøringer og kryss osv. Har funnet faste punkter der det passer å touche bremsekn og koble inn regenerering slik at jeg har akkurat passe fart inn i/gjennom rundkjøringene her hjemme.

Skal også se på lufttrykket i dekkene for å se om jeg klarer å tyne ut enda litt mer kjørelengde. :) Målet må bli å klare å bike 100km på en lading.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da er det offisielt et diagnoseapparat på Sunnmøre. Hvis noen sunnmøringer sulle ønske å gjøre seg nytte av det så er det bare å ta kontakt. Jeg har innledet et prosjekt for å finne ut hvem som er eiere av think her i området, men det er ikke bare enkelt....

Er det foresten noen som har instruksjonsbok til apparatet på elektronisk format? Jeg koblet det til i går og fant ut en del om batterispenninger, at det gikk ca 30A til motoren "på tomgang" når den står i D, og litt slikt. Og en del om overlading, antall ladinger osv.

Noen kjappe tips om hva jeg ser etter for å vite hvor mye overlading den har fått "siden sist" hadde vært fint. I det store og hele litt om hva jeg først bør se  etter.

Fant bl.a. at den har vært vannfylt 12 ganger på sine snart 24.000 km.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

#8
Kom i kontakt med Pluto via forumet her og be om instrument menyer. Det er han som har instrumentet og jeg tror at han har info på elektronisk format.

Det med regen. Batterier er for trege til å fange opp alle strømmen fra regenerering men kondensatorer er mye bedre og det jobbes mye til å få det på plass før den neste generasjon av hybrid biler lanseres.

Hvis Altairnano Lion blokker kan lades i 10 minutter så kan de være nesten like gode.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Sitat fra: cra på tirsdag 20. mai 2008, klokken 11:06
Noen kjappe tips om hva jeg ser etter for å vite hvor mye overlading den har fått "siden sist" hadde vært fint. I det store og hele litt om hva jeg først bør se  etter.

Tja, hva mener du med "siden sist". Som regel er det interessant å se hvor mye overlading du har hatt siden sist vannfylling og det finner du under BSM-vis paramterere-batterihistorikk

Feilmeldinger er interessant. Noen feil kan komme og gå og de havner da under tidligere feil. Slett feilene og se om de dukker opp igjen.

For å teste at alt fungerer som det skal kan du gå inn på Drivsystem-aktiver funksjoner og kjøre sekvensiell test, eller du kan gå inn på BMS-aktiver funksjoner og velge hva du vil teste. (ps det er ikke farlig selv om det bråker og målerne går opp og ned, alt blir normalt igjen etterpå:D)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Det var siden siste vannfylling jeg tenkte på, ja.

Plugget på da jeg hentet Minsta i barnehagen i går, og så litt på forbruk under kjøring. Fikk ikke sett så veldig mye, for jeg vil ikke lage dårlig reklame for el-biler ved å krasje. ;) Men minsta fikk holde apparatet på vei hjem, og syntes det var veldig spennende å holde meg oppdatert på når vi brukte strøm, og når vi sparte. Hun fant nemli,g ut at et av tallene ble negativt ved regenerering. :) (Hun så at krysset ble til en strek)

Skal prøve å få med meg noen so mer mer interesserte i bil enn de andre her i huset på en runde, så får vi se litt på hva som skjer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA