Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av PerBear, onsdag 14. august 2013, klokken 10:40

« forrige - neste »

PerBear

IEC og SAE jobber med å fullføre den kommende "felles" DC ladestandard. I forslaget for Europa er det foreslått støtte for DC lading via vanlig Mennekes plugg i tillegg til to ekstra kontaktpinner som støtter inntil 1kVDC/140A (140kW):


Med DC-Mid vil f.eks. en 500V batteripakke kunne lades med 140A eller 70kW mens DC-low støtter 80A dvs 40 kW.

Det finnes allerede biler fra Tyskland (bl.a. BMW i3) som støtter DC-High lading via eksterne kontakter. Men hvilke biler støtter DC-mid/low lading?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på torsdag 08. august 2013, klokken 08:42
Riktignok ikke hjemmelader for de fleste (utenom Røkkke), men det ser iallefall ikke ut til at EU liker CHAdeMO:

Sitat fra: Elmo på onsdag 07. august 2013, klokken 19:58
European Parliament Prepares Draft Calling for Termination of CHAdeMO in Europe
Der er alikevell ingen grunn for de som har Leaf eller trilling til å engste seg. De laderene som eksisterer vil nok forbli eller byttes ut med kombinasjonsladere for CHAdeMO og EU standard, og nyestasjoner vil nok i overskulig framtid få kombinasjonsladere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: PerBear på torsdag 08. august 2013, klokken 00:39

Men hvilke biler støtter DC-mid/low lading?
Trolig ingen for øyeblikket, og det finnes vel for øyeblikket heller ingen lader som bygges for dette formålet (standarden måtte jo på plass først). Tesla vil antageig lett kunne tilpasse seg denne standarden når det er aktuelt (trolig mye enklere enn CHAdeMO adapter). Noen fabrikker har vel planer siden de har fått dette alternativet med i standarden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

Leste akkurat et intervju med Staubel (TM sin CTO) som klager på manglende enighet rundt ladestandard:
http://www.sae.org/mags/sve/11923

Tesla sin europeiske ladeplugg er utstyrt med kontakterpinner som tåler flere ampere i DC strøm enn IEC spesifikasjonen. Derved kan Tesla støtte  120kW DC lading via Mennekes og unngå den digre CCS (Combo) kontakten. Tesla lager sin egen utgave av Mennekes (IEC 62196-2 type 2) pluggen, se intervju med Elon Musk, ca rundt 6:30:

http://youtu.be/KMzgHnszMkA?t=6m20s


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Øyvind.h

Sitat fra: PerBear på torsdag 22. august 2013, klokken 01:12
Tesla sin europeiske ladeplugg er utstyrt med kontakterpinner som tåler flere ampere i DC strøm enn IEC spesifikasjonen. Derved kan Tesla støtte  120kW DC lading via Mennekes og unngå den digre CCS (Combo) kontakten. Tesla lager sin egen utgave av Mennekes (IEC 62196-2 type 2) pluggen, se intervju med Elon Musk, ca rundt 6:30:
Kort fortalt - Teslas plugg burde vært standarden, ikke frankenplug...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 07:26
Sitat fra: PerBear på torsdag 22. august 2013, klokken 01:12
Tesla sin europeiske ladeplugg er utstyrt med kontakterpinner som tåler flere ampere i DC strøm enn IEC spesifikasjonen. Derved kan Tesla støtte  120kW DC lading via Mennekes og unngå den digre CCS (Combo) kontakten. Tesla lager sin egen utgave av Mennekes (IEC 62196-2 type 2) pluggen, se intervju med Elon Musk, ca rundt 6:30:
Kort fortalt - Teslas plugg burde vært standarden, ikke frankenplug...
Hva er en "frankenplug" og hva har denne tråden med "DC hjemmelader - for hvilke biler?" å gjøre.
Rent bortsett fra at noen kanske ønsker seg en hjemmelader i 120 kW klassen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 07:54
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 07:26
Sitat fra: PerBear på torsdag 22. august 2013, klokken 01:12
Tesla sin europeiske ladeplugg er utstyrt med kontakterpinner som tåler flere ampere i DC strøm enn IEC spesifikasjonen. Derved kan Tesla støtte  120kW DC lading via Mennekes og unngå den digre CCS (Combo) kontakten. Tesla lager sin egen utgave av Mennekes (IEC 62196-2 type 2) pluggen, se intervju med Elon Musk, ca rundt 6:30:
Kort fortalt - Teslas plugg burde vært standarden, ikke frankenplug...
Hva er en "frankenplug" og hva har denne tråden med "DC hjemmelader - for hvilke biler?" å gjøre.
Rent bortsett fra at noen kanske ønsker seg en hjemmelader i 120 kW klassen?
Frankenplug er kallenavn på DC Combo.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#8
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 08:04
Frankenplug er kallenavn på DC Combo.
Ok. jeg forstår hvorfor den har fått det navnet, smart og elegant er den jo ikke. Et godt navnvalg  ;D .
Da vel oppkalt etter Frankenstein, hovedpersonen i romanen til Shelley inspirert av Galvanis store oppdagelse av "dyrisk elektrisitet".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PerBear

#9
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 08:04
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 07:54
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. august 2013, klokken 07:26
Sitat fra: PerBear på torsdag 22. august 2013, klokken 01:12
Tesla sin europeiske ladeplugg er utstyrt med kontakterpinner som tåler flere ampere i DC strøm enn IEC spesifikasjonen. Derved kan Tesla støtte  120kW DC lading via Mennekes og unngå den digre CCS (Combo) kontakten. Tesla lager sin egen utgave av Mennekes (IEC 62196-2 type 2) pluggen, se intervju med Elon Musk, ca rundt 6:30:
Kort fortalt - Teslas plugg burde vært standarden, ikke frankenplug...
Hva er en "frankenplug" og hva har denne tråden med "DC hjemmelader - for hvilke biler?" å gjøre.
Rent bortsett fra at noen kanske ønsker seg en hjemmelader i 120 kW klassen?
Frankenplug er kallenavn på DC Combo.

Det er tydelig at Tesla er flinkere å lage pluggstandard enn SAE+IEC.

Tesla sin variant av VDE-AR-E 2623-2-2 ("Mennekes" type 2) som brukes i i europeisk TMS er vesentlig forbedret og vil fungere over hele verden siden den støtter:
- 80A AC enfase
- 70A AC trefase
- 250A? DC (støtter mellom 90 og 120 kW på 350V)

IEC 62196-3, som foreløpig kun er forslag til internasjonal DC ladestandard, er desverre monumental feil. Standarden inneholder ingen felles standard men derimot fire ulike.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA