Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oslo-Rena-Oslo på en dag i september uten lading?

Startet av tomrh, onsdag 14. august 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

tomrh

Etter å ha kjørt endel mil med ATV nå i syden-ferien fikk jeg i grunnen litt lyst til å skaffe meg en slik. Men da selvfølgelig i elektrisk versjon. Finnes det i det hele tatt noen seriøse modeller å velge mellom? Tenker ikke på leke-atv'ene fra Arngren, men noe ordentlig som f.eks. tilsvarer 200 - 400 cc i ytelse? Og som kanskje kan trekke en liten henger?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingebrigt

Vet veldig lite om den, men det eksisterer en elektrisk polaris atv. Lurer på om jeg så en pris rundt 70.000 en gang i verden.

cra

Ligger noe info om den her: http://www.polaris.com/en-us/ranger-utv/side-by-sides/ranger-ev-avalanche-gray/features, men jeg tipper det du kjørte var mer en slik firehjuls motorsykkel enn golfbil? Hva med å konvertere en? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Nei, ombygging blir for mye pes. Fordelene med elektrisk ATV er forøvrig få siden fossil-ATV'ene regnes som motorsykler i avgifts-sammenheng. Så hvis det ikke finnes en skikkelig elektrisk modell som konkurrerer både på pris og ytelse så blir det nok fossilt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

el-snorre

Jeg fikk låneen Polaris her sist sommer. Kult, men ikke den helt store opplevelsen. Helt klart noe for seg, men forbedrigspotensialet  er der...
Blybatteri med rekkevidde på 4-5 mil. Den hadde 50 kmt som maks hastighet, noe jeg synes var puslete. Rekkevidden  ved topphastighet var naturlig nok bare å glemme. Men skal man bruke den på en gård, hytte, eller på bare småturer så er den helt om og gøy å kjøre.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elmo

Dette er kanskje en sånn Arngren greie du ikke ville ha, men . . .
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43064890
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: tomrh på torsdag 08. august 2013, klokken 13:07
Nei, ombygging blir for mye pes. Fordelene med elektrisk ATV er forøvrig få siden fossil-ATV'ene regnes som motorsykler i avgifts-sammenheng.

En annen fordel er at de kan kjøres i kollektivfeltet. Fossildrevne 3 og 4 hjuls motorsykler er nemlig kastet ut fra kollektivfeltet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. august 2013, klokken 17:44
Fossildrevne 3 og 4 hjuls motorsykler er nemlig kastet ut fra kollektivfeltet.
Litt flisespikkeri.
De har faktisk aldri hatt log til å være der. Begrunnelsen får å slippe 2-hjuls motorsykler inn i kollektivfeltet var nemlig at det er tryggere at de kjører der enn mellom kjørefeltene hvor de ellers kjører, men som 4-hjuls og kanskje 3-hjuls ikke får plass.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hans Håvard Kvisle

Mer flisespikkeri fra en iherdig flisespikker.

Det er riktig at Statens vegvesen ikke ønska at de skulle kjøre der, men slik forskriften var formulert, kunne de det likevel. For vegvesenet hadde ikke fått med seg at mopeder og motorsykler kunne ha både tre og fire hjul.
For 3-4 år siden ble derfor andre ledd i paragraf 5 i trafikkreglene endra til:
2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

Dvs at tohjuls ble tilføyd til motorsykkel og moped for å få det helt presist slik vegvesenet ønsker det.
St.Hanshaugen

Elmo

OK. I stand corrected.

Men . . . elektrisk (EL) og hydrogen (HY) . . .      Hva med gass (GA), har ikke de og lov?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 00:36
OK. I stand corrected.

Men . . . elektrisk (EL) og hydrogen (HY) . . .      Hva med gass (GA), har ikke de og lov?
Nei, hvorfor skulle de det?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: Elmo på torsdag 08. august 2013, klokken 14:35
Dette er kanskje en sånn Arngren greie du ikke ville ha, men . . .
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43064890
Så jo ut som en kjekk liten mikro-traktor det der, med 4wd og tipp og greier. Slett ikke verst det da! Men et heller ukjent kinesisk merke...aldri hørt om det før. Doningen er vel den eneste av sitt slag i Norge? Ryker det noe, så er det vel ingen som kan reparere og det vil være umulig å få deler. Hmm..skeptisk.

Fant ihvertfall en side med mer spesifikasjoner: http://www.xyvehicle.com/EUTV/eutv-31.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elmo

Sitat fra: Griffel på fredag 09. august 2013, klokken 01:05
Sitat fra: Elmo på fredag 09. august 2013, klokken 00:36
Hva med gass (GA), har ikke de og lov?
Nei, hvorfor skulle de det?
Unnskyld at vi kupper tråden din tomrh :(
Jeg bare trodde det. Bla. fordi de har spesielle skilter (GA), og fordi gass(propan)trucker avgir mindre farlig lokalforurensnig.
Husk også at HY ikke nødvendigvis har elektrisk fremdrift og da blir vel HY temmelig likt GA ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hans Håvard Kvisle

Kjøretøy hvor hydrogen brukes i en forbrenningsmotor, kan bruke kollektivfeltet. Det er "hydrogendrevet" = HY-skilt.
Kjøretøy hvor hydrogen omformes til elektrisitet i en brenselscelle, og hvor det er en elektrisk motor som står for framdriften, er en elbil = EL-skilt.

Er det ikke sånn da?

Gass er litt snilt, men langt i fra nullutslipp. Og det er bare nullutslipp som har fått tilgang til kollektivfeltet. Det kan være andre insentiver, bl.a. drivstofføkonomi, som kan fremme mer bruk av gass. Noe forsåvidt EU m.fl. også ønsker.
St.Hanshaugen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA