Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

sims

Hentet bilen igår i Drammen. Det er rett og slett en fantastisk bil! (S85 "m alt" untatt skinn). Tight og fin i understellet, kjørefølelsen minner om BMW etter min mening. Lett å kjøre i byen, ekstremt behagelig med en-pedals kjøring og "star wars" aksellerasjon. Jeg kjører til vanlig MC i byen, men denne bilen er like behagelig å "smette fra kryss til kryss" med. Brukte forøvrig 195wh/km fra Drammen til jeg parkerte i Oslo. Halvveis ved Liertoppen hadde jeg snitt på 350wh++ (begrenset regen i starten), så det lave totalsnittet overrasket meg. CC på 100km/t innover fra Lierbakken t.o.m bomringen i Oslo ca.

Jeg hadde aldri prøvd bilen før overlevering. Synes faktisk den virker mindre på veien enn jeg husket den fra butikken.

Ting som kunne vært bedre:
- nakkestøtter / høyde i baksetet. Tror dette best lar seg løse på langtur med ekstra dunputer til passasjerene eller noe. Nakkestøttene er for lave for voksne menn.
- DAB interfacet er en vits, men det kommer vel oppdatert i FW.
- Musikk fra iPhone komprimeres for mye når det spilles over Bluetooth (antar de bare støter SBC codec som komprimering - jeg jobber med dette til daglig. Dette kan fikses i firmware). Lydkvalitet fra DAB og USB stick er bra. Lydkvalitet fra RDIO var bedre enn Spotify m høyeste bitrate over Bluetooth (testet samme sanger).
- Savner "skjulte rom" f.eks under setene slik jeg hadde i A6en. Hvor skal jeg hjemme standarlageret med tursjokolade nå?? Rommet ved venstre hjulbrønn bak er beste kandidat til nå, andre forslag??




M@Do

Sitat fra: sims på fredag 28. mars 2014, klokken 10:24
- Savner "skjulte rom" f.eks under setene slik jeg hadde i A6en. Hvor skal jeg hjemme standarlageret med tursjokolade nå?? Rommet ved venstre hjulbrønn bak er beste kandidat til nå, andre forslag??

Det er lommer i forkant på forsetene (mulig det kun er på skinn setene??)

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Ofolde

Skal hente fruen på vei hjem fra arbeid i dag. Vi arbeider begge i Sandnes. Men jeg måtte til vårt kontor i Stavanger i dag og vil derfor bli senere enn avtalt. Gav henne beskjed på SMS om dette. Fikk da til svar:" Jeg vet at du er i Stavanger, såg det på Tesla appen" 8). Den funksjonen hadde jeg ikke på Prius.
TMS85

Leif1

Hentet bilen min på onsdag, denne uke. Bare en ting å si; helt fantastisk kjøredoning.

Det meste er vel ellers sagt om div egenskaper her. Tiltrer alt det positive.
Første dagen ble det vel rundt 20 mil. Uten et eneste knirk, ulyd eller noe annet negativt.
Satser på at det fortsetter sånn. 

Skriver mer senere. Alt for opptatt med å kjøre når jeg ikke jobber.  ;D
Konvertitt fra S til X

Batteritralla

Ny P85 var det som skulle til for å redusere bilparken (hadde vel 8-9 stk sist jeg talte)

Med ett ble bil med otto motor veldig gammeldags, og det blir ikke så vanskelig å kvitte seg med noen av de tidligere "grådi goe" bilene ..

Føler meg priviligert som lever i en tidsalder, og har muligheten til å investere i Bil 2.0

For det er det det er  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

shb

 :)
Blir ikke test til 0 km nå som med I3'en?. Gratulerer.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

MrDriveby

Hentet bilen nå på onsdag, Gud så herlig det var å endelig få se sin EGEN bil etter 5-6 måneders venting.

Fikk kjørt litt første dagen og må si det å "flyte" nærmest lydløst bortover veien er rett og slett herlig. Nå ble det KUN 3mil før den neste dag ble levert for å få på solfilm slik at Minsten har det fint i baksetet.

Søndag blir den igjen levert bort for behandling hos J9 detailing og er borte helt til tirsdags kveld. Blir nok verre den ventingen der, enn de 6mnd jeg allerede har ventet på bilen. Blir skikkelig testing etter dette. Kjenner det klør i fingrene, sliter med å være "inne" da bilen er utenfor ;D

Til alle som ikke har fått, gled dere! Som nevnt over, en ny tidsepoke for bilteknologi er i gang.  8)Bil 2.0 8) (likte den)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

rene

Sitat fra: MrDriveby på lørdag 29. mars 2014, klokken 09:40
Nå ble det KUN 3mil før den neste dag ble levert for å få på solfilm slik at Minsten har det fint i baksetet.
Hvor fikk du lagt på solfilm? Fornøyd med resultatet? Pris?

BjornLo

Hentet bilen i går. Fikk en grei gjennomgang før vi fløt ut på veien til lyden av komplett stillhet. Når man kommer litt opp i fart så er dekkstøyen nok til at man legger merke til det, men ved lave hastigheter er det helt fantastisk stille og behagelig.

Aksellerasjonen er som kjent noe for seg selv, men jeg synes ikke det er selve frasparket som er det interessante. Det som virkelig gjør følelsen spesiell er det lineære draget, ingen brudd for å gire eller ta kunstpauser, bare ren (pun intended) kraft som ikke stopper. Må bare oppleves.

Bilen går som et uvær, den er usannsynlig vakker, revolusjonerende i brukergrensesnitt og utnyttelse av energikilde
Jeg har aldri vært religiøs, men her må jeg bare slutte meg til menigheten; dette er bil 2.0! Ingenting kan måle seg.
S85
Finalized 06.11.13
VIN 08.01.14
ferdig prod. 15.02.14

Tekberg

Min tur! Jeg tror jeg har lest de fleste førsteerfaringer her inne, så jeg må vel bidra jeg og. Fredag i Drammen, og skulle sammen med 90 andre få bilen levert nettopp denne dagen. Strålende vær, hentet på stasjonen og plassert ventende i utleveringenshallen - før en hyggelig kar kom og sa det var min tur, litt før tiden. Litt trøbbel med det ene sidevinduer, som øyeblikkelig ble fikset på et travelt verksted. Derfra bar det nordover på E6 sammen med 2 andre i hvite tesla Modell s. Vi fulgte hverandre inn til Oslo, og når det var 3 felt så kjørte vi ved siden av hverandre :), ellers byttet vi på å ligge først, fantastisk opplevelse. Hentet dekk på megahjul, og kjørte hjemover mot Lillehammer. Fantastisk bil - kjørte litt reservert fra begynnelsen av, men ble varmere i trøya etter hvert, ente opp på 192w/km i snitt når jeg var hjemme. Supecharger på Lillehammer var busy på fredagskveld, og det var 7 stk der som ladet samtidig, og dette fortsatte utover kvelden, da jeg kikket innom senere. Her Må det flere ladere til tenker. Takk til alle for bidragene her på forumet, det har vært gøy å følge med, blir med videre fremover! Bilen er strålende forresten!!
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

kjellan

Når kollegaer og andre har spurt når kjem bilen ??, har eg svart til våren. Fredag etter at NRK Værbitt forlot oss vart det ny mars rekord på Sunndalsøra 18,4 deg C.   :D :D

Våren er her og bil skal hentast !

Tidlig opp laurdag morgen, familien kjørte deretter tilTrondheim i strålande Sol  8)

Ola hos Tesla viste oss alle detaljer både innvendig og utvendig. Grundig gjennomgang.

Ja, vi også fikk med innfellbare speil. Praktisk ved parkering spesielt på ferger.
Bremseskiverotor var behandla med Zink spray. Vi fikk 3x400 V 16Amp overgang ikkje 32 Amp ! At det ikkje var røde kalipper er OK
Kobla opp mobil, ingen problem. Spurte om midtkonsoll ville bli tilgjengelig i butikken, ja... men uvisst når.  Fikk inn gummimattene og bilen var klar......

Kjørte ut frå Tesla med eit stort glis ;D.  Bilen er presis og god på styring. La merke til nokre reflekser frå ventilasjonsrister til frontruta når sola sto rett mot. Sikkert ein vanesak.

Sammenligna med gammelbilen Mercedes E320 1999 så min vurdering at er det meir dekkstøy (har 19" standard). Spesielt der asfalten er veldig ru så bygger lyden seg opp. Ressonanskasse ? Forsøkte å kjøre helt ut på veiskuldra og då gikk lyden vekk.  Bilen liker nok ny asfalt best.

Stoppa på Støren og kjøpe litt mat + brød frå bakeriet (kan anbefales). Turen vidare til Oppdal  gikk som ein drøm! Ned Gråura til Sunndal vart det regenerert 5 km kjørelengde. På kvelden fikk vi sjekka lyspakken og spylte bort veistøvet. Konge !

Ladding vart kobla til og satte den til 24 A. Sjekka kabler og sikringskap nokre gangen litt utpå kvelden. Ingen problem.

Nå er bilen igjenn klar til ny tur med 402 km på tanken. Snittforbruket i går var lave 184 W/km.

Idag skal vi på søndagstur til Valsøyfjord.

Vi gler oss heile familien. Våren er kommen !
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

MrDriveby

Sitat fra: rene på lørdag 29. mars 2014, klokken 10:43
Sitat fra: MrDriveby på lørdag 29. mars 2014, klokken 09:40
Nå ble det KUN 3mil før den neste dag ble levert for å få på solfilm slik at Minsten har det fint i baksetet.
Hvor fikk du lagt på solfilm? Fornøyd med resultatet? Pris?

Fikk lagt på solfilm hos Ronny på Dekoratøren i Stavanger. Pris var 3500,- eks. Mva. Har smått i baksetet så tok det han anbefalte for å slippe grining i baksetet. var da veldig redd for det ble for mørkt, men ble positivt overrasket!! Bilen synes jeg ser litt mer ekslusiv ut. Men kunne godt tenkt meg litt lysere om det bare var for syns skyld. Men som sagt superfornøyd, og kvaliteten på folier han bruker er veldig bra. Slik jeg forsto på ham så tilsvarer utsyn og toning som normalt blir levert på XC60.

Fattern så bilen og bestilte på flekken da han kjørte meg for å hente bilen da den var ferdig 8)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Newbee

Har fått mitt første minutt med bilen min :-) Ruslet forbi Tesla Drammen i går og snakket med en hyggelig Trønder. Fikk lov å sjekke ut den bilen jeg trodde var min inne på tomta. Antagelig den eneste med karosserifarget tak. Der stod den, med mitt VIN i frontruten. Fikk dessverre ikke kjøre derfra da, men i morgen :D
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Quintilian

#1169
Og da var det endelig min tur... Denne tråden har nok vært det mest leste elementet på nettbrettet mitt de siste 5 månedene, og jeg har som mange andre nærmest sett på bestillingsprosessen som et alt for langt svangerskap som øyensynlig aldri tok slutt

Dessverre slår verdens iboende faenskap av og til ut negativt også for meg, og denne gangen er det på tide med en «første timer»-post som ikke er fylt til randen bare av positive superlativer.

Det at Teslaen representerer «Bil v. 2.0» veier visst ikke opp for «Sjåfør v. 0.5», noe avslutningen på gårsdagen vitner om....

Jeg og familien (samboer + barn på 0 og 4) hentet bilen i Sandnes i går kl 15:00.... Etter en utlevering på rundt 15 minutter —jeg fortalte at jeg allerede hadde lest bruksanvisningen opptil flere ganger og var happy med å bare kontrollere at lakken var fin, panelene på plass og at vi hadde fått utstyret vi bestilte — bar det rett hjem for å lage middag til unga', overlate leggingen til bestemora og ut å teste bil!... Vi la turen indre veien fra Sandnes til Eigersund og deretter tilbake ytre-veien langs kysten... Det ble mye inspirert kjøring, testing av musikk-anlegg (selv når anlegget ikke er innspilt lyder FLAC virkelig knallbra med Dolby av!), tilpasning av HMI og generell trykking og pirking i alt som trykkes inn kunne.... Og madammen fikk til og med øvd en hel del på rygging og parkering.. Stor bil må vite!.... Selv har jeg kjørt Soda Superb stasjonsvogn mye og er vant til store biler, så jeg smilte overbærende mens hun rygget og stod i....

Vèl hjemme igjen endte vi i sofaen med en kopp kaffe og hhv. Morgenbladet og «A song of Ice and Fire».... Men bilen stod jo der bare 5 meter unna.... Og jeg klarte ikke å dy meg; det var fremdeles «9 mil på tanken» og jeg måtte bare ut å kjøre èn liten tur til...... Kveldstur i finværet, alene i bilen og tørre veier...  What could possibly go wrong...?

Jeg la turen innom min far som også var svært spent på bilen... Det hadde begynt å bli skikkelig kveld; og det var mørkt og en smule trangt i gårdsrommet hvor det skulle parkeres.... Men hva gjør vel det når man har parkert der tusen ganger før, og er utstyrt med ryggekamera og sensorer som en middels utstyrt romferge?...Jo nå skal dere se....

Ryggeprosjektet mitt endte med et knas i en 220-volts utendørs koblingsboks som stakk opp av bakken!.... Jeg la ikke merke til den på vei inn i gårdsrommet (den har aldri vært en faktor før da jeg ikke har forsøkt å rygge inn «den veien»), og den var for lav til å være synlig i sidespeilet mens jeg rygget.... Den gnagde seg inn i sidepanelet av bilen, rett bak høyre bakdør, foran bakhjulet.... Jeg rygget kanskje i 2 km/t når det inntraff og stoppet bilen så snart jeg hørte den ufordragelige «krrritszch»-lyden... Men da var det allrede alt for seint og bilen hadde kilt seg fast oppå den vinklede «elektroboksen»






Bilen hvilte nærmest «oppå boksen» som var vinklet litt bort fra bilen, og metall-listen i forkant av skadestedet hadde "poppet ut» og hindret at jeg kunne kjøre fremover igjen... Å sette den i «very high» hjalp heller ikke nevneverdig, så da var det bare å tilkalle bilberging.... Klokken halv ti om kvelden hadde heldigvis «bilbergingsrushet» lagt seg og den reddende engelmannen var på plass på en liten halvtime. Løsningen ble å legge et slepetau rundt «boksen» (den observante leser har nok allerede registrert tauet i det første bildet) og trekke den sidelengs bort fra bilen med slepebilens winch.... Så ble gjort og jeg kunne kjøre fri..

Skaden var like ille som fryktet og følgende elementer må nok som et minimum erstattes: bakskjerm, dør, sideskjørt og kromlist... Altså er det helt uaktuelt å betale for reperasjon selv, så det har allerede blitt gjort opp som forsikringssak.... 6000 i egenandel og 30% bonustap gir en kumulativ kostnad på roughly 30.000.-.... Alt i alt en uforholdsmessig dyr kveldstur... Men hva kan man gjøre annet enn å banne høyt og lenge og være glad for at det kun er materielle skader? :-)

(Bildene har blitt vridd automatisk av bildeopplastingsstedet jeg har brukt... de var riktig hos meg... Trykker man to-tre ganger på hvert bilde ender man til slutt opp med en korrekt versjon som også kan zoomes inn på...)




Det som er litt snodig er at jeg aldri før har skadet en bil. Ingen skraper, ingen riper, ingen steinsprut, ingen bilberging... Nil, nada nix..... Hendelsen er jo selvfølgelig «min feil»; men jeg var rimelig overrasket over at ryggesensorene ikke slo ut... På min forrige bil var disse også aktive ganske langt ut mot sidene, slik at selv om de ikke hadde oppdaget «boksen» der jeg traff den, så hadde sensore slått ut når den passerte ved siden av bakenden av bilen noen sekunde før...

Dette siste bildet viser mitt utsyn fra cockpit i «hodehøyde» rett etter hendelsen hadde skjedd og mens jeg enda «stod fast». Legg merke til at boksen jeg traff ikke er synlig verken på ryggekamera, ryggesensorer eller i sidespeilet...


Det hører med til historien at jeg forsøkte å vinkle speilet ned tidligere på dagen når jeg konfigurerte bilen, men jeg ble ikke komfortabel med å ikke ha skikkelig utsyn bakover og til sidene for å kunne speide etter gående, så jeg vinklet de oppover igjen... Noe jeg nok ikke burde ha gjort :-)

Forsikringsselskapet var for øvrig veldig behjelpelig.. Det er visst kun Drammen karosseri som behandler Tesla, og jeg har avtalt å kjøre innom de på fredag slik at de kan se på skaden (vi kjører uansett forbi på vei til Trondheim)... Deretter blir det å levere bilen til Tesla i Sandnes om et par uker(?) når de aktuelle delene er på plass og så fraktes den til Drammen for å repareres.....

Jeg ble fortalt at reperasjonen kom til å ta minst èn uke dersom sideskjermen bak måtte erstattes(!)... Dette visstnok fordi den var «poppet fast» og det måtte sveises og styres på i lange tider for å få det riktig.... Håper bare de får ordnet det «godt som nytt» igjen... Men det vil tiden vise.

Så det viser seg at "Learning by failing"-prinsippet fremdeles er gyldig for noen av oss... Håper det neste uhellet lar vente på seg litt lengre neste gang

:-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA