Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: hhe på søndag 15. desember 2013, klokken 04:02
Er nettopp kommet til Loen etter en flott dag. Bra med trykk på Alna i dag, så noe forsinket før avreise kl 18:30. Etter 20km kjøring, kom det opp "tire pressure failure" .. dette var bare å kalibrere på nytt, alt ok. Deretter fortsatte turen til Lillehammer og etter en god 30min pause var tanken full. Deretter videre til Otta og mot fagre Stryn :) Fikk en liten bekymring når jeg skulle koble min "home link" til garasjeporten, men etter 3-4 forsøk var alt ok. Deretter plugget jeg strøm til bilen og fikk opp røde lys for lading.. etter å ha koblet fra og til igjen, alt ok. Sov godt og god natt!
På Rake?  Der har vi sett en Leaf tidligere.. Er mye i Olden. har visst kommet en TMS der også.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

MyTess

Har hørt at nye biler må kjøres inn, men vet ikke helt hva det betyr. Hva er situasjonen for Tesla? Hvordan må den evt kjøres inn?


Sent from my iPad using Tapatalk

cairnz

Sitat fra: MyTess på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:32
Har hørt at nye biler må kjøres inn, men vet ikke helt hva det betyr. Hva er situasjonen for Tesla? Hvordan må den evt kjøres inn?


Sent from my iPad using Tapatalk
Fluks-kapasitatoren som registrerer setevekt må kalibreres. Derfor er det viktig å ikke gi fullt jern med en gang, da du blir skjøvet så langt bak i setet at kalibreringa kan påvirkes. I tillegg er det viktig at ... næ, tut og kjør. Det er ingen oljer som skal smøre motorer og girkasser (på samme måte som i en fossilbil) eller andre slike ting. Du vil merke litt lukter når bilen er ny, men det skal ikke være spesielt å bekymre seg over.
Elbilist

OddB

Innkjøring var vel noe man gjorde for at unøyaktig produserte stempelringer skulle få tid til å tilpasse seg ? Det var et annet århundre,..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

MyTess


Sitat fra: cairnz på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:49
Sitat fra: MyTess på torsdag 02. januar 2014, klokken 13:32
Har hørt at nye biler må kjøres inn, men vet ikke helt hva det betyr. Hva er situasjonen for Tesla? Hvordan må den evt kjøres inn?


Sent from my iPad using Tapatalk
Fluks-kapasitatoren som registrerer setevekt må kalibreres. Derfor er det viktig å ikke gi fullt jern med en gang, da du blir skjøvet så langt bak i setet at kalibreringa kan påvirkes. I tillegg er det viktig at ... næ, tut og kjør. Det er ingen oljer som skal smøre motorer og girkasser (på samme måte som i en fossilbil) eller andre slike ting. Du vil merke litt lukter når bilen er ny, men det skal ikke være spesielt å bekymre seg over.


Det hørtes veldig troverdig ut med fluks og kalbrering, så må nok si at du hadde meg der, og kunne sikkert smørt på tjukkere før jeg hadde fallt av :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Kilroy

Ulovlig seint å rapportere utlevering 18 desember nå egentlig, men jul og nyttår har tatt sin tid! Hentet bilen i Trondheim, DS var Trond, eksil trønder flydd inn fra Oslo kontoret! Gikk raskt gjennom alt og monterte gummimattene samtidig! Hadde mye å sjekke og spørre om, men glemte alt. Kjørte avgårde på helårsdekk og kjørte litt på kvelden, men måtte lade siden turen dagen etter skulle gå til Røros. La om dekk på Tempe dagen etter til Hakka 8, kjørte så rett til Røros og tilbake seinere på dagen! Super fornøyd med bilen, litt mye støy med pigg, mulig det blir piggfritt neste gang. Lading har fungert alltid, men får lav 12 volt osv hvis ladingen blir ferdig og jeg tar ut kabelen seinere.
Fortsatt surrealistisk å "fylle" tanken hjemme, og ser fortsatt på fossil prisene når jeg kjører forbi stasjonene :D
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

trisa

Er det noen endringer på de bilene som har kommet nå i det siste, som tåkelys, aut. speil eller andre forbedringer?

Quintilian

Sitat fra: trisa på onsdag 15. januar 2014, klokken 22:25
Er det noen endringer på de bilene som har kommet nå i det siste, som tåkelys, aut. speil eller andre forbedringer?

Kan gjerne tenke meg flere innlegg I denne traaden jeg ogsaa >)

Øggen

Første bilene med nytt VIN (om det har noe å si) har vel levering først sent januar tidlig februar. Skal hente bil i tr.heim uke 4 selv og hadde vært gøy om det var noe nytt montert på den. Men tror det egentlig ikke.

Tai

Jeg spurte om dette i butikken i desember,  da smilte de litt og sa: nei,  det får du nok ikke;-)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cairnz

Etter å ha bestilt bil i august med ønsket levering Januar 2014 - klarte Tesla akkurat den opprinnelige ønskede fristen med cirka 33 timer :-) - ventetiden har vært lang, og jeg er en av de som har bestilt bil uten å hverken ha kjørt eller satt ræva i en.

Etter DS hadde kjørt ut var det min tur. Været i Drammen den 30. januar var ikke noe å skryte av, men vi måtte jo hjem. Bilen var ladet til cirka 285km typical når vi begynte gjenomgang. Tapte seg vel 2-3 tkm på den nesten timen vi brukte. Ruten var Drammen - Fredrikstad med en liten stopp i Oslo for litt mat. Klimaanlegg på 22 grader, range mode off. slapsete, snøete og småglatt satte vi avgårde. Siden jeg aldri har kjørt i drammen før, var det greit å bare trykke inn adressen i "Nav" og se hvor man enklest kommer seg på motorveien. I dag gikk tempoet relativt rolig for seg, inn mot oslo var vi sjeldent over 95 km/t. Litt føling med hvordan gass, brems, regen og slikt oppfører seg og førsteinntrykket er at det er en utrolig lettkjørt bil. Litt uvant at den bremser såpass på baken når man slipper på gassen, men Traction Control er helt overlegen og man merker ikke noe til den.

Første gang i Taxi-felt når det nærmer seg Oslo, man føler seg nesten litt frekk, der man stille ruller forbi flere hundre biler i løpet av kort tid. Greit å manøvrere i smågater i oslo, utrolig enkel å parkere. sensorer (som piper litt) samt godt ryggekamera gjorde parkering (og utkjøring etter å ha bli grundig inneparkert) til en lek. Litt mer uvant med de elektrokromatiske speilene som blender litt opp og ned alt ettersom. Vanesak, og liker litt det grønne skjæret som kommer i lyset fra de.

Radioen ble først brukt på FM (P3) - deretter på litt Røyksopp (FLAC), oh yeah, det er "grei nok" lyd der (med lydpakke). Ikke prøvd TuneIn Radio, da jeg antar at bitrate på de kanalene der er tilsvarende det man får på PS3 (altså sjeldent over 128kbit, og ikke anlegget verdig). Etter det ble det DAB på NRK P3, med krystallklare forhold hele veien bortsett fra en tunell eller to. Ikke opplevd noen hopping til hverken det ene eller andre.

TPMS-varselet kom opp ca. 10 minutter etter vi kjørte fra butikken. Jeg antok at det var pga nye dekk og ikke godt kalibrert, så en "Reset"-prosedyre, og feilen var borte i løpet av et minutt. Når vi kjørte ut fra parkeringsplassen i Oslo fikk vi også opp Park Assist Disabled i ett minutt eller to, så var det også borte. Utenom det har det ikke vært en eneste rar hendelse.

Jeg skulle gjerne sett at tommelhjulene på rattet var litt "bedre", altså litt mer motstand mellom klikkene, og en mer presis inntrykk. Regner med det blir en vanesak etterhvert som man venner seg til det :)

E6 fra Oslo til Fredrikstad gikk med til endel fikling med cruise control. Den er litt ivrig, men stort sett grei. Merker den "drar" litt på når man er i snøremser mellom kjørebanene, men ikke noe som opplevdes som ubehagelig. Cruisecontrollen med sine to steg (+1 og +5) fungerte utmerket. Resume, cancel og hele pakka var intuitiv og grei å bruke.

Vel hjemme var det bare å parkere på naboens tomt, for å måke klart der bilen skal stå og lade. Innryggingen var litt småskummel da det var snø over hele bakruta, ryggekameraet var nedsnødd og ryggelyset kunne gjerne vært tusen lumen kraftigere. Det gikk dog greit. Ladeprosessen var jeg spesielt spent på. Ut med UMC. Koble i stikkontakt. Koble i bil, sekunder senere står den og lader på 13A/13A på 237V. Om det rekker med bare 13A vil tiden vise, jeg venter på adaptere og på Type2-kabel og må kanskje finne noe triks her og der for å få ladet opp nok (200km+ dagen blir fort mer enn tilgjengelige timer i døgnet på 13A.)

Statistikk for jomfruturen - 134,8km - 30,8 kWh brukt, 228Wh/km i snitt. Været var stort sett snødriv, -3 til -6 og snø, slaps, bart i veibanen.

Vår første dag med Model S var utelukkende positiv!
Elbilist

paalv

S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

Terhar

Leste for et par dager siden at det var registrert 19 Model S i Fredrikstad. Da er vi 20. Gratulerer :)
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Tai

Har vært få som har postet om sin levering her i det siste, setter pris på at det taes tid til å skrive litt. Gratulerer med bil Cairnz, det er deg vel unt :)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cairnz

Som en oppfølging til første timer, her er mine andre timer (fra andre dag).

Etter å ha ladet på 13A hele natten var det rundt 250km på batteriet. Planen var Fredrikstad -> Moss -> Oslo Nord -> Fredrikstad.

Kommer til Oslo Nord med 120-og-noe på batteriet, og finner da masse motorvarmeruttak der jeg skal stå. Ingen grenuttak, så en rask tur til Biltema på Alnabru og 99,- fattigere fikk jeg en stygg kladd. Tilbake satte jeg bilen til å lade på 8A (da det var koblet til 3 motor/kupe-varmere på samme 16A). UMC-en tok lading uten å klage, og ble lagt i snø en sammen med resten av kabelen. Ingen ladeproblemer. Flyttet etter en time over til en ledig stolpe og ladet resten av tiden jeg var der på 13A.

Etter å ha ventet lenge og vel på Type2-kabel fra Elbilforeningen ringte jeg Salto for å høre om de hadde. De hadde i mange lengder og varianter, og det var bare å komme å hente. Turen gikk da gjennom Oslo (jeg er ikke så kjent i å kjøre rundt på ringene der, så Navigasjon dit var veldig behagelig. Snakket lenge og vel med Kristian Braathen på Salto, en meget hyggelig og oppegående kar (som forøvrig er en eier av Model S med 15' km på telleren). Fikk med Type2-kabel og aktiverte et powerpark RFID-kort mens jeg var der. Fikk instrukser om lademuligheter på Powerpark (for Tesla er det 2 11Kw-punkter med RFID/SMS og 2 43kW-punkter på de Chademo/CSS-hurtigladerne. Nok av strøm. Satte på lading der og fikk 11 kW (230V (3) 16/16A - ingen 13A-begrensning pr dellader på Type2 virker det som). Stod et par timer mens jeg trasket litt rundt på Skøyen (flott matbutikk de har fått der! Maschmanns Matmarked, anbefales!). Var turen innom Tesla-senteret på Thune plass, fullt av aktivitet og folk. Fikk hilst på PaalT (hei på deg!) og snakket med et par Teslarepresentanter. Les mer om dette her.

Vel ferdig med lading gikk turen tilbake til Oslo Nord - showoff for en kompis som fikk prøve litt. Han spiste et par kilometer og var godt imponert (En kar som er vant til 5-serie komfort, og 3-serie 330d M-Aut-Sport-whatever, men dette var litt i en annen liga, (hans mening, ikke min)).

Turen hjem til Fredrikstad godt ut på ettermiddagen : Jeg har blitt utrolig venn med cruisecontrollen. Det er nesten så man kan kjøre bare med den spaken :D 101,0 km - 19,1 kWh - 189 Wh/km - alene i bilen, ingen range mode, 21+ grader i kupe, -4-ish ute... (Hvordan klarer dere så innmari forbruk??, og hei på deg som kjørte forbi i den første av de to lange tunellene (3 bremseblink du ga fra deg).. og du som lå foran meg i en Leaf i 10-15 minutter, vi hadde matchende km/t på cruisecontroll)

Fikk testet Type2-kontakten på K60 Værste - denne rapporterer 32A (så er det kanskje to stk 22kW-punkter?) - men siden jeg (fortsatt) har enkeltlader ble det nok en gang 230V 16/16A 3-fase og ca 50 km/t lading.

Sent på kvelden, ut en tur med en kompis som "aldri" har vært passasjer i en bil med litt krefter.. han frydet seg som et lite barn og var helt med, hele turen - lenge siden jeg har sett et slikt glis på ham. Her testet vi også "morderbakken" opp til barnehagen barnet mitt går i. Er det mulig å lage en så fintfølende tractioncontrol? Greit jeg klarte ikke rygge opp hvis jeg stoppet midt i bakken på tur nedover, men å kjøre rett opp, stoppe midt i bakken og starte opp igjen - aldri vært med på maken i en bil uten 4x4. (nye R2-dekk).

Til slutt, så har jeg også bestilt Type 2 hjemmestasjon. Jeg har enda ikke hatt problemer med UMC, men jeg ser fordeler i å ha den kabelen liggende stort sett i bilen, og en "enklere" variant av hjemmelading. Her låser kontakten seg i begge ender, og jeg føler det som en trygghet for å sikre lading hjemme. Kanskje man bytter til en HPWC en gang, men for tiden så vil denne stasjonen hjelpe på. Et lite koblingsskap og 32A + RCCB-B må skaffes også, så er det klart for montering av elektriker.

Håper dere synes det er greit å få litt mer enn bare de første timene, og at de av dere som det nærmer seg levering for kan ta noen av mine erfaringer og bruke det til å gjøre livet enklere for dere:

Tips 1 : Type 2-kabel fra Salto (hvis du ikke har bestilt og fått andre plasser). Tesla selger en? som da har utløserknapp, men et dobbeltklikk på taket på FOB gjør samme nytte.

Tips 2 : Vurder sterkt en type2 ladestasjon for hjemmet, det er en ryddigere installasjon, du er ikke avhengig av adaptere, og du har en UMC i backup for kriser.

Tips 3 : Skaff deg flere RFID-kort. Disse bruker man rundt omkring på ladestasjoner. Salto gir deg RFID-kort, i forbindelse med Powerpark-prosjektet. for å få dette kortet må man kjøpe et "klippekort" på 300kr som gir deg 10 ladinger (ubegrenset tid/kw pr. lading) på Powerpark, rett ved rundtkjøring på skøyen ved Karenslyst Alle. Selve kjøpet gjøres lett med mobiltelefon som er halvsmart (powerpark.salto.no) - og en tur innom hoffsveien 40 gir deg et rfid-kort. Dette kortet brukte jeg også for å låse opp den andre Type2-stasjonen jeg brukte i kveld.

PS: Jeg har ingen "affiliation" med Salto, men jeg var såpass fornøyd med servicen og kunnskapen til han jeg snakket med, så jeg har ingen baktanker med å anbefale de til andre. Hvis du lurer på noe jeg har skrevet om, så send gjerne en PM hvis du ikke vil poste her :)

Thanks for all the fish, now my car needs some jiggawatt juice (juju).
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA