Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

valvolainen

#930
Da var det endelig vår tur.
Reiser til Alna og henter bilen til avtalt tid fredag 6. des. DS henter bilen fra lageret over gaten:



Hadde på forhånd planlagt at vi stikker på biltur hvis alt klaffer med levering på fredag.
Første gangen vi ser grønnfargen... Jeg kan ikke annet enn å si at vi har valgt riktig farge!



Får en runde med overlevering, og ser at det er ca. 25mils rekkevidde på batteriet.
Setter meg inn, og etter de mest nervøse 500meterene i mitt liv, så kommer gliset og jeg sitter og ler de neste kilometerne. Ler og ler og ler.

Svinger oppom sønnico for en klatt med lading slik at vi kan komme oss på tur.
Der var desverre begge laderene i bruk, så vi kjørte til slependen istedenfor, koblet oss på 22kW stasjonene og sjekket at den rampet opp til 26A før vi gikk og handlet.
Fy søren for en bil!



Etter en time så klarte vi ikke vente lenger, men hev oss i bilen og satte avgårde, Gol neste!
Turer opp sandvika, hønefoss og til Gol. Fruen er bak rattet 10-12 mil og blir naturligvis også frelst.
Går mye på cruise control, men så begynner man å like enpedalskjøringen.. Det er utrolig deilig.
Vel fremme på Gol og nyter 400V 300A:



Så bar det videre på holka over hemsedal til Aurland.
Hol-Aurland var kolonnekjørt og stengte senere på kvelden for rep i en tunell, åpner igjen 14. des.
Fikk bilen levert som bestilt med Pirellidekkene og disse var ikke noe særlig på isføre, i tillegg til at bilen er tung.
Hemsedalsfjellet var islagt, men i gode 7 minuser, så isen bet litt fra seg. Gleder meg dog til å få på et sett med hakka r2. Prisen på pirelliene med felger og sensorer var såpass lav at jeg ikke kunne la være og ta dem med.

Hadde tildels null i sikt deler av strekket, men var aldri nervøs, bilen var helt fantastisk. Helt fantastisk.
Så tråklet vi oss ned til aurland på godt snøføre og fartet gjennom lærdalstunellen og fant en juiceplugg i andre enden:



På vei sørover fra aurland begynte det å snø skikkelig. Masse snø på veien, lav hastighet hele veien til og i bergen. Kom frem ca. kl 23 på fredag. Startet fra slependen klokken 14, så det var en lang og herlig dag i vår nye bil. En helt utrolig følelse å bare velge den instillingen på gasspedalen som setter bilen i en gitt hastighet. Når du er ferdig med å trykke inn gasspedalen til ønsket hastighet har bilen også sluttet og aksellerere. Smukt!

Fikk lørdagen med skikkelig drittvær i bergen, og masse prøvekjøringer. Bilen fungerte fint i snø og snøslaps! Tyngden hjelper på.

Fant et gamlehjem og fikk 30 timer med 3kW lading på lørdag -> søndag. Full tank og tilbake til Aurland -> Gol -> Årnes på mandag!
Et liten notis, kjørte ganske friskt over hemsedalsfjellet på vei tilbake og det første som slår meg er at kraftig regenerering er en liten uting når man kjører aktivt på glatt føre. bakdekkene står for all oppbremsing før svinger, og det er ganske mye kraft i dene. Heldiggvis går det fint å skru ned regenereringen slik at man kan også kan være litt frisk på glatt føre!

1200km på telleren, 243kW/km i snitforbruk. Regner med dette vil synke litt.  ;D
Åja, glemte jeg å si det?
Vi er fornøyde!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Callaway

Har nå hatt min P85 i to uker, og tenkte at det er på tide å gi en oppdatering til dere som venter på bil.

Bilen er helt rå å kjøre. Ytelsene føles som om de er av en annen verden. Det skal sies at jeg kommer fra en kjedelig familiebil, men uansett er det et helt vilt drag i TMS.

Det som allikevel forbauser meg aller mest, er at jeg ofte føler en større ro når man kjører i 30-50 km/t enn før. Har ikke lenger behov for å ligge 10 km/t over fartsgrensa. Med TMS glir man nærmest majestetisk og lydløst avgårde, og man vet samtidig at kreftene er der på brøkdelen av et sekund om man skulle ønske det.

Jeg føler også at bilen virkelig ønsker en velkommen. I det jeg går ut av husdøra om morgenen, så slår bilen på kupelyset og dørhåndtakene kommer ut. Når en så åpner bildøra, kommer radio og vifte etc på. En liten detalj kanskje, men er en herlig start på dagen :D

Har nå testet bilen et par dager på vinterføre, og den fungerer ypperlig her også (Nokian R2). Merker at den er tung ved nedbremsing, men det løser en ved å kjøre litt forsiktig. Noen tendenser til understyring på tjukk snø. Har ikke testet isføre enda. Traction control er bra tunet og en merker nesten ikke noe annet enn at det lyser i displayet når den slår inn.

Har ikke opplevd noen store problemer så langt. Av og til bruker appen lang tid på å vekke bilen selv om den ikke står i sparemodus. Har hatt ladeproblemer et par ganger, men det har løst seg etter 1-2 forsøk med ladekabel ut, ladeport igjen og åpne igjen. Merket at et av dekslene til takstativet ikke sitter helt godt, ellers ingen andre verken skjønnhetsfeil eller praktiske feil.

Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km.

Alt i alt: Meget fornøyd!!  ;D

AttackOfTheMac

Hentet en nydelig blå 60 i dag :D
Kort oppsumert: Ingen problemer, alt er fantastisk :D

Detaljer :

- Kvalitet og Klargjøring: Bilen så helt strøken ut. Kan ikke se noen kosmetiske feil.
Syntes ikke bilen på noen måte er "billig" på innsiden. Virker veldig premium for meg.
(Nå skal de sies at jeg ikke har veldig stor erfaring med premiumbiler.)

- 3G dekning:  Bedre enn min iPhone 5S. Får dekning med den i garasjen men ikke iPhonen.

- DAB: Ingen problemer med kjøring rundt i Bergen.

- Setene: Virket veldig bra de timene jeg har kjørt.

- Ytelse: 60 gir mer enn jeg noen gang trenger. Virket like raskt som P85 , selv om jeg vet denne er en del raskere. Den er veldig vennlig å kjøre. Man får ytelsen når man ber om den. Ellers cruiser den stille og rolig.

- Viskere: Virker helt topp syntes jeg. Har regnet med variabel styrke i hele dag. Ingen problem.

- Lading:  400v -> 230v . Ingen problem så langt.

- Størrelse:  Jeg gikk fra en Golf til Model S. Hadde ingen problemer med å raskt venne meg til størrelsen på veien. Syntes ikke den er noe problem å kjøre.  Parkering går helt flott med hjelp av kamera, sensorer og litt tålmodighet.

- Regen:  Dette er helt gull! Utrolig digg å kjøre med bare en pedal.

- Homelink: Fungerer helt fint. Har en nyere type garasjeport.

Superhappy med dag 1 :)

fhovlan

#933
"Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km."

Det gjekk seint, eller?

EvenSteven

Fint oppsummert, Thorbjørn!
Artig at det blir flere S60 eiere her på forumet!
Hvordan er dine erfaringer i dag mht. Rekkevidde?
Jeg har til nå kjørt ca. 35 mil og average ligger på 246.
Har da vært mye testkjøring, varming av kupe før kjøring fra jobb, varmeseter,  samt trykking på skjerm etc.

Bilen er helt optimal på vinterføre og oppleves som meget kvikk. Faktisk imponert over draget.
Kom fra 140hk Diesel, så her snakker vi jo natt og dag.
Tesla S P85+ sølv

Callaway

Sitat fra: fhovlan på mandag 09. desember 2013, klokken 23:04
"Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km."

Det gjekk seint, eller?

Ja, det gikk nok litt saktere enn jeg hadde forventet. Mulig det hadde noe med temperatur å gjøre, det var ca -5 grader og batteriet var ikke varmt da jeg plugget inn.

jkirkebo

Sitat fra: fhovlan på mandag 09. desember 2013, klokken 23:04
"Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km."

Det gjekk seint, eller?

Det var litt tregt ja. Jeg pleier å ankomme med 80-100tkm igjen og har da typisk 340tkm etter 45 minutter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tai

Sitat fra: valvolainen på mandag 09. desember 2013, klokken 21:37
Hadde på forhånd planlagt at vi stikker på biltur hvis alt klaffer med levering på fredag.
Første gangen vi ser grønnfargen... Jeg kan ikke annet enn å si at vi har valgt riktig farge!

Først og fremst, gratulerer med en fantastisk bil!! Selv må jeg vente noen måneder til men det skal nok gå bra. De bildene du har er kanskje de beste bildene av en grønn bil jeg hart sett. Som du kanskje skjønner har jeg  bestilt samme farge som deg og selv om det er en av de mest skjeldne fargene holder jeg fast på at det er den peneste!

Er ofte innom Tesla Bergen for å se om de har en grønn som jeg kan se "live". Men no luck so far. Ifølge selger er det kun levert ut 2-3 grønne biler i bergensområdet så det blir moro å ha en litt uvanlig farge.

Kos deg med bilen, var forresten et veldig godt innlegg du skrev. :)

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Trøndertesla

Sitat fra: Callaway på mandag 09. desember 2013, klokken 23:16
Sitat fra: fhovlan på mandag 09. desember 2013, klokken 23:04
"Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km."

Det gjekk seint, eller?

Ja, det gikk nok litt saktere enn jeg hadde forventet. Mulig det hadde noe med temperatur å gjøre, det var ca -5 grader og batteriet var ikke varmt da jeg plugget inn.

Det gikk mye saktere enn det burde ha gjort. Du ladet i en fart av 220km/t og det normale er ca. 500 km/t (typical) og 600km/t (rated). Jeg fikk kun 130 km/t ved en anledning på SC Lillehammer, men byttet lader og da var det tilbake til normalt. I mitt tilfelle var det 4-5 andre TMS'er der, så enten var det dette som var årsaken eller så var det en feil på den ene laderen...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Callaway

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:53
Sitat fra: Callaway på mandag 09. desember 2013, klokken 23:16
Sitat fra: fhovlan på mandag 09. desember 2013, klokken 23:04
"Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km."

Det gjekk seint, eller?

Ja, det gikk nok litt saktere enn jeg hadde forventet. Mulig det hadde noe med temperatur å gjøre, det var ca -5 grader og batteriet var ikke varmt da jeg plugget inn.

Det gikk mye saktere enn det burde ha gjort. Du ladet i en fart av 220km/t og det normale er ca. 500 km/t (typical) og 600km/t (rated). Jeg fikk kun 130 km/t ved en anledning på SC Lillehammer, men byttet lader og da var det tilbake til normalt. I mitt tilfelle var det 4-5 andre TMS'er der, så enten var det dette som var årsaken eller så var det en feil på den ene laderen...

Forsøkte først lader 1A, men med den ville ikke ladingen starte. Flyttet så til 2A og da begynte ladingen. Sakte først ganske lenge, så økte det på til 200A på maks (var da ca 375V) før det begynte å dale igjen. Det var en annen Tesla innom på en av de andre laderne en kort stund, men jeg så ikke hvilken han var koblet til.

Men som sagt, batteriet var ikke skikkelig varmt (hadde kjørt fra Oslo dagen i forveien og bare kjørt en 15 minutters tur rett før besøket på SC). Hadde fortsatt begrensning både på regen og effektuttak da jeg parkerte. Tror dere det kan ha hatt noe med saken å gjøre?

cairnz

Sitat fra: Callaway på tirsdag 10. desember 2013, klokken 10:01

Forsøkte først lader 1A, men med den ville ikke ladingen starte. Flyttet så til 2A og da begynte ladingen. Sakte først ganske lenge, så økte det på til 200A på maks (var da ca 375V) før det begynte å dale igjen. Det var en annen Tesla innom på en av de andre laderne en kort stund, men jeg så ikke hvilken han var koblet til.

Men som sagt, batteriet var ikke skikkelig varmt (hadde kjørt fra Oslo dagen i forveien og bare kjørt en 15 minutters tur rett før besøket på SC). Hadde fortsatt begrensning både på regen og effektuttak da jeg parkerte. Tror dere det kan ha hatt noe med saken å gjøre?
Hvis batteriet ikke har "rett" temperatur vil det først varme batteriet. Dette gjør den ikke med en effekt på 100kW, så det er nok ganske normalt at den starter på en ampere eller to for å varme batteriet, før den åpner slusene.
Elbilist

El-Ing

Sitat fra: Trøndertesla på tirsdag 10. desember 2013, klokken 00:53
Sitat fra: Callaway på mandag 09. desember 2013, klokken 23:16
Sitat fra: fhovlan på mandag 09. desember 2013, klokken 23:04
"Testet Supercharger på Lillehammer og det funket greit. Ankom med ca 100 km på batteriet, og etter en time var det ca 320 km."

Det gjekk seint, eller?

Ja, det gikk nok litt saktere enn jeg hadde forventet. Mulig det hadde noe med temperatur å gjøre, det var ca -5 grader og batteriet var ikke varmt da jeg plugget inn.

Det gikk mye saktere enn det burde ha gjort. Du ladet i en fart av 220km/t og det normale er ca. 500 km/t (typical) og 600km/t (rated). Jeg fikk kun 130 km/t ved en anledning på SC Lillehammer, men byttet lader og da var det tilbake til normalt. I mitt tilfelle var det 4-5 andre TMS'er der, så enten var det dette som var årsaken eller så var det en feil på den ene laderen...

En S60 vil jo nærme seg toppen av ladekapasitet tidligere enn en S85 dersom begge starter på 100km (390 vs. 502 km idealrange). Kan det forklare forskjellen i ladehastighet - at SC-en rett og slett setter ned ladehastigheten fordi den nærmer seg toppladet?
Grå S85 mottatt 28.2.

Havebigfun

Sitat fra: El-Ing på tirsdag 10. desember 2013, klokken 13:00
En S60 vil jo nærme seg toppen av ladekapasitet tidligere enn en S85 dersom begge starter på 100km (390 vs. 502 km idealrange). Kan det forklare forskjellen i ladehastighet - at SC-en rett og slett setter ned ladehastigheten fordi den nærmer seg toppladet?
Det er vel tre delgrunner-
1. S60 som du sier
2. ikke optimal oppvarmet batteri
3. En annen TMS som deler laderen
Såvidt jeg vet er SC koblet sammen to og to- det betyr henger en annen på samme strømforsyningen går ladehastigheten ned for begge. Egentlig burde Tesla angitt en rekkefølge for hvilke ladere som bør besettes til slutt slik at alle får max hasighet sålenge bare halvparten av ladere er benyttet

OddB

Er ikke det så enkelt som å passe på at det er en ledig plass mellom bilene ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

toppi

Callaway skriver da at han har P85, så vi får ikke skylde på S60 her..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA