Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Charlie

Sitat fra: D.O på torsdag 21. november 2013, klokken 09:56
Med fullt batteri så er rekkevidden ca 31 mil, i følge totalforbruket ditt. Da blir det i grense land for meg å kjøre 40mil 20desember. Noen som har kjapp lade mulighet i Steinskjer området?

Du kan lade hos meg på Levanger, Salto 400A, og har du dobbellader så lader du fort det du trenger :)

D.O

Sitat fra: Charlie på torsdag 21. november 2013, klokken 20:52
Sitat fra: D.O på torsdag 21. november 2013, klokken 09:56
Med fullt batteri så er rekkevidden ca 31 mil, i følge totalforbruket ditt. Da blir det i grense land for meg å kjøre 40mil 20desember. Noen som har kjapp lade mulighet i Steinskjer området?

Du kan lade hos meg på Levanger, Salto 400A, og har du dobbellader så lader du fort det du trenger :)
Har dobbelt lader :) så jeg tror jeg takker ja til dette! Kontakter deg og hører om det passer deg når jeg får beskjed om å hente bilen. Har fått 20 desember, men mulighet for tidligere. Har salto lader selv og mode 3 kabel. Tar med meg kabelen. (så snart jeg får opp laderen er det mulighet å lade hos meg og(Nær Mosjøen), dog med 32A 1 fase intil videre.)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Charlie

Sitat fra: D.O på torsdag 21. november 2013, klokken 21:16
Sitat fra: Charlie på torsdag 21. november 2013, klokken 20:52
Sitat fra: D.O på torsdag 21. november 2013, klokken 09:56
Med fullt batteri så er rekkevidden ca 31 mil, i følge totalforbruket ditt. Da blir det i grense land for meg å kjøre 40mil 20desember. Noen som har kjapp lade mulighet i Steinskjer området?

Du kan lade hos meg på Levanger, Salto 400A, og har du dobbellader så lader du fort det du trenger :)
Har dobbelt lader :) så jeg tror jeg takker ja til dette! Kontakter deg og hører om det passer deg når jeg får beskjed om å hente bilen. Har fått 20 desember, men mulighet for tidligere. Har salto lader selv og mode 3 kabel. Tar med meg kabelen. (så snart jeg får opp laderen er det mulighet å lade hos meg og(Nær Mosjøen), dog med 32A 1 fase intil videre.)
Ok, jeg mente ikke 400 A, men alle skjønte vel det dreide seg om V?
Jupp, D.O er velkommen!

Andreas #2316

Det er nå en uke siden jeg hadde mine første timer i min Tesla: 

Opprinnelig var det avtalt utlevering Torsdag 7/11, men 31/10 fikk jeg e-mail om at dette var utsatt (bilen kom ikke med planlagt båt fra Nederland). Så hørte jeg ikke mer før DS plutselig ringte Lørdag formiddag (9/11):
- Hei, det var fra Tesla her: lurte på om leveringstidpunktet var greit? - Øøh, hvilket tidspunkt?
- Kommende Onsdag, stod ikke det i mailen?  - Hvilken mail???
- Hmm, ok, har visst ikke sendt ut den, men er Onsdag greit?  - Jo, men skulle ikke jeg fått en faktura å betale først?
- Hmm, systemet er visst ikke oppdatert..bør være klart til Mandag, ok? - Er klar som ett egg..

Overlevering
Etter denne oppklarende samtale var planen utlevering Onsdag 13/11, komplett bil inkl sommer og vinterhjul (men uten rød og blå adapter).Møtte opp 11:50 på Forus/Sandnes og der stod gliset: Dolphin Grey ("Stavanger Grå"), S85 med svart skinn-interiør. For en BIIIIIL!
DS gikk raskt igang, pekte og forklarte og tok meg med en runde rundt bilen. Jeg fulgte med så godt jeg kunne, nikket megetsigende .... og holdt på å få hjerteflimmer :o da jeg så to tynne hvite linjer på fører-døra. Rettet en skjelvende pekefinger mot "skaden" og linjene flyttet seg(?!). -Å det, sa DS, var bare hundehår. En kunde hadde visst sluppet en hund inn i hallen, og bikkjeskinnet røytet en smule.
Bortsett fra dette var bilen perfekt, lakken blank som et speil og batteriet fulladet. Eneste minuset var at vinterdekkene ikke var klare, men DS sa at det skulle ordnes i løpet av et par dager. (Vinterdekkene venter jeg fremdeles på, her tror jeg Tesla sliter veldig).

Første kjøretur
Etter en time stod neste kunde og trippet, så da trillet jeg avgårde. Tok det rolig et par km før pedalen gikk til bunns: - I he...fy søren, dette går unna! 320kW på effektmåleren? Jeg må ha fått feil (Performance altså), bilen føles like kjapp som demobilen jeg prøvde på Alnabru.
Etter å ha forsket litt mer og testet bilen med og uten traction-control, har inntrykket moderert seg. Det er nok ikke Performance, men det holder i massevis. Uten TC og med litt fukt på asfalten, beholder bakhjulene grepet så lenge man kjører rett fram. Jeg vil anta at Performance versjonen spinner hemningsløst uten TC.

Ellers er det utrolig hvor fort man venner seg til hestekreftene, og kreftene til tross, bilen er "smoooth" 8) som bare det. Med en-pedals kjøring blir kjørestilen automatisk avslappet og behagelig. Det hender at man blir forstyrret, f.eks av en  kjønnsmoden Sierra med tåkelys, spoiler og Wunderbaum som begynner å "gnikke" seg oppi ryggekameraet. Korrekt prosedyre er da et rask "blipp" på høyre pedal for å gi "rævkjøreren" litt plass til å aksellerere, dernest full regenerering slik at masekoppen kommer greit forbi og har noe å skryte av senere på kvelden ("...knuste en Tesla idag, kødder ikke.."). Du verden så generøs og avbalansert jeg er blitt...

Noen praktiske vurderinger:
* Bilen er brei som en låvedør, sikten bakover begrenset og ryggekameraet brukes aktivt. Parkeringsensorene vil jeg sterkt anbefale. De er spesielt nyttige i forhold til hindringer foran bilen (det er ikke lett å bedømme hvor fronten slutter).
* Ble positivt overrasket over hvor fast fjæring/hjulopphenget er (har luft). Med 19" er komfort/kjørbarhet helt perfekt.
* Setene er mye bedre enn det man får inntrykk av her på forumet. Hvis jeg ønsker bedre sidestøtte, vipper jeg setet litt bakover, slik at jeg siger bakover i setet, der er sidestøtten best. Og til de som klager på skinnkvaliteten, prøv heller hos Aston Martin eller Bentley, de har helt sikker noe som er godt nok.
* Nærlyset er veldig bra og fjern-lyset greit nok (har tech-pakke), men forskjellen er ikke så stor, så til å begynne med glemte jeg ofte å blende ned for møtende trafikk. Fjernlysindikatoren er ikke spesielt fremtredende på skjermen, men heldigvis har blinker/lyshendelen forskjellig posisjon for nær og fjernlys, så etterhvert kjenner man dette "by touch" og slipper å flytte blikket fra veien.
* Har ikke pano-tak og var litt spent på takhøyden bak: Vil anta at det er noen ganske få millimetere lavere, men det man merker best er friksjon når håret subber i stoff-tak i forhold til glasstak. Ellers føles begrensningen mot takbjelken (når man lener hodet bakover) temmelig lik.
* Nettleseren er ikke allverden (treg/stopper opp) og signal-følsomhet ved oppkobling mot trådløst hjemmenettverk er ganske dårlig, men det har liten betydning for bilens kvaliteter som, eh, bil. Nettleseren er uanset 100% bedre enn i noen av de andre bilene jeg har hatt.   

Forbruksdata:
Totalt:   1017km   211Wh/km
Søndagstur:
Sola (10moh) - Tjørhom/Sirdal (500moh)    95.8km   230Wh/km(ca 8 - 4ºC)
Tjørhom - Tonstad - Eiken -  Lyngdal (10moh?)  136.1km 179Wh/km (2 - 5ºC)
På turen hjem langs E39 slo jeg av energisparing (varme apparat i normal modus):
Lyngdal - Sola: 177km 197 Wh/km  (ca 5ºC)

Tur-retur jobb idag:   36km   239Wh/km  (-2ºC)  (Kaldt batteri slår veldig ut på korte turer)

Superlading i Lyngdal: 
start: 133km på tanken, förste 10 min: + 117km
stopp etter 35min: +267km => totalt 400km på tanken (ca 85%)

Konklusjon:
En fantastisk bil og en sjelden kjøreopplevelse. Har du ikke råd, vent til Model E kommer. Har du råd, men er i tvil: løp og kjøp.



Zneip

Sitat fra: D.O på torsdag 21. november 2013, klokken 21:16
Sitat fra: Charlie på torsdag 21. november 2013, klokken 20:52
Sitat fra: D.O på torsdag 21. november 2013, klokken 09:56
Med fullt batteri så er rekkevidden ca 31 mil, i følge totalforbruket ditt. Da blir det i grense land for meg å kjøre 40mil 20desember. Noen som har kjapp lade mulighet i Steinskjer området?

Du kan lade hos meg på Levanger, Salto 400A, og har du dobbellader så lader du fort det du trenger :)
Har dobbelt lader :) så jeg tror jeg takker ja til dette! Kontakter deg og hører om det passer deg når jeg får beskjed om å hente bilen. Har fått 20 desember, men mulighet for tidligere. Har salto lader selv og mode 3 kabel. Tar med meg kabelen. (så snart jeg får opp laderen er det mulighet å lade hos meg og(Nær Mosjøen), dog med 32A 1 fase intil videre.)

...og skulle det ikke passe for Charlie så bor jeg i samme byggefeltet. Har dog kun 230V 1-fas 32A via Saltoboks, så lading tar dobbelt så lang tid som hos Charlie....men da har du i alle fall flere muligheter :)
Nord Trøndelag | X90D

Zneip

Sitat fra: Andreas #2316 på fredag 22. november 2013, klokken 00:27
Det er nå en uke siden jeg hadde mine første timer i min Tesla: 

Opprinnelig var det avtalt utlevering Torsdag 7/11, men 31/10 fikk jeg e-mail om at dette var utsatt (bilen kom ikke med planlagt båt fra Nederland). Så hørte jeg ikke mer før DS plutselig ringte Lørdag formiddag (9/11):
- Hei, det var fra Tesla her: lurte på om leveringstidpunktet var greit? - Øøh, hvilket tidspunkt?
- Kommende Onsdag, stod ikke det i mailen?  - Hvilken mail???
- Hmm, ok, har visst ikke sendt ut den, men er Onsdag greit?  - Jo, men skulle ikke jeg fått en faktura å betale først?
- Hmm, systemet er visst ikke oppdatert..bør være klart til Mandag, ok? - Er klar som ett egg..

Overlevering
Etter denne oppklarende samtale var planen utlevering Onsdag 13/11, komplett bil inkl sommer og vinterhjul (men uten rød og blå adapter).Møtte opp 11:50 på Forus/Sandnes og der stod gliset: Dolphin Grey ("Stavanger Grå"), S85 med svart skinn-interiør. For en BIIIIIL!
DS gikk raskt igang, pekte og forklarte og tok meg med en runde rundt bilen. Jeg fulgte med så godt jeg kunne, nikket megetsigende .... og holdt på å få hjerteflimmer :o da jeg så to tynne hvite linjer på fører-døra. Rettet en skjelvende pekefinger mot "skaden" og linjene flyttet seg(?!). -Å det, sa DS, var bare hundehår. En kunde hadde visst sluppet en hund inn i hallen, og bikkjeskinnet røytet en smule.
Bortsett fra dette var bilen perfekt, lakken blank som et speil og batteriet fulladet. Eneste minuset var at vinterdekkene ikke var klare, men DS sa at det skulle ordnes i løpet av et par dager. (Vinterdekkene venter jeg fremdeles på, her tror jeg Tesla sliter veldig).

Første kjøretur
Etter en time stod neste kunde og trippet, så da trillet jeg avgårde. Tok det rolig et par km før pedalen gikk til bunns: - I he...fy søren, dette går unna! 320kW på effektmåleren? Jeg må ha fått feil (Performance altså), bilen føles like kjapp som demobilen jeg prøvde på Alnabru.
Etter å ha forsket litt mer og testet bilen med og uten traction-control, har inntrykket moderert seg. Det er nok ikke Performance, men det holder i massevis. Uten TC og med litt fukt på asfalten, beholder bakhjulene grepet så lenge man kjører rett fram. Jeg vil anta at Performance versjonen spinner hemningsløst uten TC.

Ellers er det utrolig hvor fort man venner seg til hestekreftene, og kreftene til tross, bilen er "smoooth" 8) som bare det. Med en-pedals kjøring blir kjørestilen automatisk avslappet og behagelig. Det hender at man blir forstyrret, f.eks av en  kjønnsmoden Sierra med tåkelys, spoiler og Wunderbaum som begynner å "gnikke" seg oppi ryggekameraet. Korrekt prosedyre er da et rask "blipp" på høyre pedal for å gi "rævkjøreren" litt plass til å aksellerere, dernest full regenerering slik at masekoppen kommer greit forbi og har noe å skryte av senere på kvelden ("...knuste en Tesla idag, kødder ikke.."). Du verden så generøs og avbalansert jeg er blitt...

Noen praktiske vurderinger:
* Bilen er brei som en låvedør, sikten bakover begrenset og ryggekameraet brukes aktivt. Parkeringsensorene vil jeg sterkt anbefale. De er spesielt nyttige i forhold til hindringer foran bilen (det er ikke lett å bedømme hvor fronten slutter).
* Ble positivt overrasket over hvor fast fjæring/hjulopphenget er (har luft). Med 19" er komfort/kjørbarhet helt perfekt.
* Setene er mye bedre enn det man får inntrykk av her på forumet. Hvis jeg ønsker bedre sidestøtte, vipper jeg setet litt bakover, slik at jeg siger bakover i setet, der er sidestøtten best. Og til de som klager på skinnkvaliteten, prøv heller hos Aston Martin eller Bentley, de har helt sikker noe som er godt nok.
* Nærlyset er veldig bra og fjern-lyset greit nok (har tech-pakke), men forskjellen er ikke så stor, så til å begynne med glemte jeg ofte å blende ned for møtende trafikk. Fjernlysindikatoren er ikke spesielt fremtredende på skjermen, men heldigvis har blinker/lyshendelen forskjellig posisjon for nær og fjernlys, så etterhvert kjenner man dette "by touch" og slipper å flytte blikket fra veien.
* Har ikke pano-tak og var litt spent på takhøyden bak: Vil anta at det er noen ganske få millimetere lavere, men det man merker best er friksjon når håret subber i stoff-tak i forhold til glasstak. Ellers føles begrensningen mot takbjelken (når man lener hodet bakover) temmelig lik.
* Nettleseren er ikke allverden (treg/stopper opp) og signal-følsomhet ved oppkobling mot trådløst hjemmenettverk er ganske dårlig, men det har liten betydning for bilens kvaliteter som, eh, bil. Nettleseren er uanset 100% bedre enn i noen av de andre bilene jeg har hatt.   

Forbruksdata:
Totalt:   1017km   211Wh/km
Søndagstur:
Sola (10moh) - Tjørhom/Sirdal (500moh)    95.8km   230Wh/km(ca 8 - 4ºC)
Tjørhom - Tonstad - Eiken -  Lyngdal (10moh?)  136.1km 179Wh/km (2 - 5ºC)
På turen hjem langs E39 slo jeg av energisparing (varme apparat i normal modus):
Lyngdal - Sola: 177km 197 Wh/km  (ca 5ºC)

Tur-retur jobb idag:   36km   239Wh/km  (-2ºC)  (Kaldt batteri slår veldig ut på korte turer)

Superlading i Lyngdal: 
start: 133km på tanken, förste 10 min: + 117km
stopp etter 35min: +267km => totalt 400km på tanken (ca 85%)

Konklusjon:
En fantastisk bil og en sjelden kjøreopplevelse. Har du ikke råd, vent til Model E kommer. Har du råd, men er i tvil: løp og kjøp.

Super oppsummering Andreas - takk for den  8)
Nord Trøndelag | X90D

bb

Da var det endelig min tur :D
For noen dager siden avtalte DS med meg at jeg måtte hente bilen og kjøre til dekkhotell for å få på Nokian Hakka 7. Kl 14:45 møtte jeg opp på Alnabru, et kvarter før tiden. Det var to stykk multicoat red stående utenfor. Begge hadde interiør likt min. Den første jeg tittet på hadde 19" cyclonefelger, men VIN-nummeret matchet ikke min. Jeg gikk over veien og fant min. Tesla hadde rukket å få på Hakka 7-dekkene, så jeg slapp å ta turen til dekkverksted selv. Good job :D


Min og en del andre Teslaer hadde på noen rare felger jeg aldri har sett før. Disse er de nye Aero-felgene som foreløpig er lansert i USA. De skal visstnok gi 3 % lavere forbruk grunnet bedre aerodynamikk.


Felgene kostet visstnok mer enn standard 19". Jeg synes de ikke var så veldig fine, men jeg venner meg kanskje til dem etter hvert. Mutrene er forresten beskyttet bak en skive. I hanskerommet fulgte det med et verktøy for å trekke ut skiva.

Utpå kvelden la jeg ut på tur fra Oslo til Trondheim. Jeg fikk beskjed om tire pressure. Da jeg ringte supportelefonen kunne ikke mannen der hjelpe meg. Jeg spurte om det var greit å trykke på reset tire pressure i menyen, men det virket ikke som om han visste hva det var engang. Jeg foretok en reset og fylte litt luft i dekkene. Siden da har ikke feilen dukket opp.

Første ladestopp var på Lillehammer:


Forbruket på turen har vært ganske høyt. Ca. 230 Wh/km. Jeg har vært raus med varmen. Men de første 100 km kjørte jeg i kun 80 km/t for å kjøre inn piggdekkene. Nå sitter jeg på Dombås og tar en full charge.


Jeg har allerede gjort meg en del erfaringer med bilen. Undervegs har jeg filmet og kommer til å legge ut en ferdigredigert video over helga. Blant annet fikk jeg noen issues med at 3G falt ut og kartet ikke ville vise kartgrafikk. Og musikkspilleren via USB hang seg. Etter en restart (holde begge scrollehjulene og gå ut av bilen) så ordnet det seg.




Jeg sverger fortsatt til TomTom. Den er ikke avhengig av 3G og jeg har blitt så vant med å ha den. Mulig jeg selger den en dag hvis jeg finner ut at navigasjonen i Teslaen er like god eller bedre.

Multicoat red er dritdigg! Både på kvelden og på dagtid. Jeg må ta flere bilder i morgen når det er lyst. Får håpe bilen ikke blir altfor schmutzig av å kjøre til Trondheim :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Brede

#847
Å herregud den bilen din var fin bb!! Nå angrer jeg ikke på fargevalg lengre.  :D

Aerofelgene ja.. Styggeste felgene jeg har sett sa jeg for noen dager siden, nå ser jeg jammen litt sjarmen med de.
Nesten som om ordet "tøffe" streifet meg i et svakt øyeblikk.  :-X
Stemmer at felgene ble lansert i USA. De er nå derimot trekt tilbake fra markedet der da ingen ville ha de (sansynligvis pga. utseendet). Regner med de dumper overskuddslageret på oss.

Gratulerer med dritlekker bil!!

Philip Marlowe

Gratulerer! Nydelig farge.  ;) Så var de disse felgene da. Første gang jeg så bildet av dem, så syntes jeg de var merkelige, men når jeg ser dem på bilen din så synes jeg faktisk at de er litt stilige.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Bjørn

Sitat fra: kthomas på onsdag 20. november 2013, klokken 10:39
Godt plassert i min ny Tesla forlater jeg parkeringsplassen på Alnabru i ca. 5km pr time og holder nok denne farten en liten stund og merker at det er noe uvant. Jeg stopper etter ca. et pr kilometer ved ESSO på Alnabru. Må ta en pause, er litt nervøs. Fikk det samme følelse jeg fikk når jeg var 16 og fikk lappen (i Canada) og skulle kjøre alene for første gang. Siden har jeg kjørt i 29år og vel over 1 million kilometer men følelsen å være 16 igjen kom tilbake  :) :) :)

Ringte fjellinjen og ordnet brikken, tok bilde av bilen og oppdatert FB. Nå var jeg klar igjen. Vel tilbake på jobb på Lysaker kommer kolleger og gratulerte og noen av dem måtte ha en liten tur. Det var 3 karer godt inn i 40 årene som trodde de var tenåringer igjen Yahoo   8) ;D :P

Barna skulle hentes fra kvelds aktivitetene og kone ville sitte på en liten tur også. Alle er fornøyd og synes bilen er dødskul  :) :) :) Etter 180km er bilen i garasjen og lades på 10amp (8km pr time) og det går tregt... :( Elektrikeren er forventet å komme ila uken men inntil videre er det 10amp som gjelder.

Kl 06:45 er det inn til byen igjen. Bilen sier den fikk 70km til kjøring i løpet av natten :o og det er minus 3 grader ute... Kjøringen går som en lek og med kollektivfeltet er jeg framme litt over 07:30. Dessverre er det ikke lade muligheter på jobben så jeg stopper på en Fortrum el-parkering og der går ikke kontakten i støpslet gitt... Tenker at kanskje jeg kunne ta 30 minutter på hurtiglader på Statoil Fornebu men der er det ikke støtte for Tesla gitt... Jeg kjører tilbake på jobb og parkerer i garasjen uten lading i dag. Bilen har 125km igjen og jeg må over den psykiske barrièren at jeg har mer en nok strøm til å komme hjem igjen og lade til 8km/h...

Men så fikk jeg telefon, elektrikeren er på vei for å installere 32AMP, 3fas i garasjen  8)       
   
Du mente vel 32Amp *1* fas..?!

valvolainen

Nei hvorfor vil man holde seg til *1*  fas?
Det kan du fikse med en kontakt (fra 3fas til enfas)
Det finnes andre apparater som høytrykkspylere, kompressorer og sveiseapparater som nyttiggjør seg 3fas. Da er det dumt å bare legge 1fas.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

kthomas

Jeg er ingen ekspert på dette område men brukte en elektrikker som har mange Tesla kunder på referanse liste.

Jeg har en utekontakt fra hus veggen med 3fas som er nå utvidet til garasjen (ca.20M) fikk montert en egen sikringsskap med en egen 32amp kurs i garasjen. Fra denne har jeg nå 2 kontakter, 1x16A vanlig husholdning kontakt og 1x 32A blå 1fas kontakt. Men kursen er totalt 32A.

Jeg lader fortiden med den 16A kontakten da den Blå 32A, 1fas adapter er på restordre hos Tesla og kommer trolig ikke før ut i februar har jeg nå fått med meg :-\ Når 3fas adapter kommer, er det bare be elektrikkeren og bytte kontaken til 3fas. 

Rasmus.B

Sitat fra: kthomas på lørdag 23. november 2013, klokken 23:34
Jeg er ingen ekspert på dette område men brukte en elektrikker som har mange Tesla kunder på referanse liste.

Jeg har en utekontakt fra hus veggen med 3fas som er nå utvidet til garasjen (ca.20M) fikk montert en egen sikringsskap med en egen 32amp kurs i garasjen. Fra denne har jeg nå 2 kontakter, 1x16A vanlig husholdning kontakt og 1x 32A blå 1fas kontakt. Men kursen er totalt 32A.

Jeg lader fortiden med den 16A kontakten da den Blå 32A, 1fas adapter er på restordre hos Tesla og kommer trolig ikke før ut i februar har jeg nå fått med meg :- Når 3fas adapter kommer, er det bare be elektrikkeren og bytte kontaken til 3fas.
Det kan du sikkert be om, men skal det være noe poeng med 3fas må du ha 400V anlegg. Da kan du lade med 400V 16A. Har du 230V anlegg kan du kun lade med 1fas og 32A max, og må derfor nøye deg med blå adapter.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

DonPedro

Skjønner ingenting. Jeg maste og maste for å få aero-felger,  men det gikk ikke. Så får andre dem ufrivillig. Ja ja. (Jeg fikk bilen min på torsdag).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

getor

Nå har jeg hatt bilen i 3 uker og kjørt ca 2,000 km. Min konklusjon så langt, bortsett fra noen hickups i forbindelse med leveringen, er at jeg aldri har kjørt bedre bil! Jeg har hatt BMW 528, Merceds S320 i løpet et de siste 10 årene til sammenligning - og de kommer ikke nær i kjøreopplevelse.

Bilen er presis, tight, stille og veldig komfortabel. Det nøkterne indre er en lettelse, med alt av knotter og krimskrams pakket inn i skjermen som forøvrig er en fryd for øye og ikke minst uhyre praktisk. Og alt er intuitivt og enkelt!

Helt bevisst valgte jeg å kjøpe min P85+ uprøvet. Jeg kjenner meg så godt at hadde jeg gjort det så hadde ventetiden blitt en forferdelig pinefull opplevelse, enda mer enn hva den vitterlig ble. All info som finnes på nettet var lest, sett og utforsket mange ganger over da overlevering fant sted. Det eneste jeg ba om av tips fra han som skulle levere bilen, var å få iPhone koblet til. Dernest var det å komme seg ut i verden med herligheten. Og det bød ikke på en eneste overraskelse, bortsett fra - å venne seg til at blinklyshendelen ikke er den øverste...

Det kan virke litt underlig når man leser fora men jeg har fått en bil fullstendig lytefri (bank i bordet!) som oppfører seg som den skal, helt efter boken. Den lader som en drøm, det er ikke noe som ikke er i plan, ikke noe som skrangler eller rister, alt virker. Bilen er ganske enkelt perfekt!

Ektefellen bryr seg overhode ikke om bil. For henne er det noe å komme seg fra A til B og "hysteriet" er en mannegreie. Da jeg annonserte kjøpet så var reaksjonen en skuldertrtrekning og kommentar om at el-bil lukter trøbbel, ny biltype og ikke aner hva DU får og at det var bortkastede penger... Ikke inspirert ei heller inspirerende med andre ord.

Det tok en Harry-tur over grensen med mor bak spakene og pipen fikk en annen lyd. Et menneske som i et halvlangt liv ikke har brydd seg det døyt om biler har blitt Tesla-frelst! Og nå er det ingen grenser for hvor lange turer som er artig å kjøre :-)

Poenget er at denne bilen gjør noe med en. Det er et paradigmeskifte på mer enn ett område. Det enkle, det oversiktlige, komforten og kvikkheten og designet  gjør bare at man opplever en helt ny kjørefølelse.

Ingen epistel for de som har men for de som går og venter. Det er en pineful ferd fra man trykker knappen for kjøp til man har herligheten på tunet. Men det er verd det. Hver dag i pinsel gis tilbake med nær himmelsk opplevelse av det nye og grensesprengende  ;)

Ikke ny-religiøs men tett på...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA