Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Brede

I følge wikipedia er Model S 3 centimeter bredere og noen få millimeter lengre.

hoffa

Sitat fra: bjoris på lørdag 12. oktober 2013, klokken 21:13
Hvordan er målene ifht Panamera? Står en Panamera i fellesgarasjen nå så det var jo interesant å se den på lik plass som vi har. Den stod fint, men må finparkeres, det er ikke bare å slenge inn en Panamera og jeg frykter at TMS er like stor, men ikke større vel?
I følge Porsche's egne sider er den 5015 mm. lang og 1930 mm. bred. Dvs. noen cm. lenger og noen cm. smalere enn Model S.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Bjoris

Takk, takk. Selvsagt kunne jeg funne ut dette selv, beklager. Ett impulsinnlegg:) Fruen ble meget skeptisk når hun så Proschen..., jeg sa jeg trodde TMSen var litt smalere:( Dealen er at hun kan parkere den på av-og pålessings parkeringen så kan jeg gå ned å parkere den, hver gang... Hva gjør en ikke for å få en TMS...;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

andyco


Sitat fra: Anew på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:46
Sitat fra: andyco på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:10
Teslaen har god nok plass til å romme oss, og med superladerne så skal det går helt fint å komme til hytta nord for Lillehammer, også med sykler på taket.
Har du kjørt noe særlig med sykler på taket ennå, og kan du i tilfelle si noe om hva det gjør med forbruket?

Nei har ikke kjørt ennå - ikke kjøp stativ ennå men jeg forventer ganske kraftig reduksjon av rekkevidde. Smaxen går opp ca 20% i forbruk med sykler på taket. Bør være noe tilsvarende på Teslaen vil jeg tro
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

andyco


Sitat fra: ElKjell på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:42
Sitat fra: andyco på lørdag 12. oktober 2013, klokken 17:10

Sitat fra: plvr på lørdag 12. oktober 2013, klokken 11:53
Sitat fra: Runex på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:40
Var likevel litt skeptisk fordi vi hadde Ford S-Max tidligere, og er bortskjemt med stor plass. Ble positivt overrasket over hvor mye vi klarte å stappe ned i frunken og den ekstra kjelleren under bagasjerommet. Fikk 2 bager, 1 liten koffert, 1 beautybag, 1 handlepose + type2-kabel og 12V-lader bare i frunken. Vips så var nesten halvparten av bagasjen vel plassert. Ikke like mye plass som i S-Max selvsagt, men jeg er imponert!

Jeg sitter og kontemplerer med fingeren nokså tett på kjøpeknappen akkurat nå, og vi går også i så tilfelle fra en S-max. Ble betrygget at at du er fornøyd med plassen! Trenger plass til 3 barn, 2 av dem 1-åringer.

- Noen som etterhvert har fått litt erfaring med isofixseter og hvordan setene i praksis virker med LATCH-systemet (har sett litt ymse vurderinger tidligere)? Den eldste kan selvsagt vanligvis sitte i bakovervendt i trunken, men fungerer det greit å ha tre barneseter i midtre rad i de situasjonene bagasjerommene fylles opp?
- Det er dessuten en her hjemme som er bekymret for bilens bredde, med tanke på kjøring på smal vei, parkering i byen etc. Hadde vært nyttig å vite hvordan ektefelleresponsen var med tanke på akkurat det  :)
Vi har hatt en mini og en smax. Har tre aktive unger fra 7 og ned til 2 + vi er begge temmelig aktive mosjonist-syklister. (Altså sykler på taket erixkke helt uvanlig)
Solgte Minien når vi fikk TMSen. Etter 6 uker har vi kommet til at vi selger smaxen også, og kjøper en mindre elbil nummer 2. Ser foreløpig ut til å bli golf når den kommer. Teslaen har god nok plass til å romme oss, og med superladerne så skal det går helt fint å komme til hytta nord for Lillehammer, også med sykler på taket.

Kona kjører ikke teslaen mye, men gjør det så ofte hun kan. Hun sier at hun opplever ikke bredden på bilen som noen særlig overgang fra smaxen. Går fint å parkere med ryggekamera og parksensorer. Det eneste hun synes er litt ubehagelig er bakkestart som krever litt trening om bakken er bratt nok (bruke begge pedalene)

Hjelper ikke creep mode på bakkestart ?

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Jo, creep hjelper men er bakken bratt nok så glir du bakover også med creep aktivert
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

jkirkebo

Sitat fra: andyco på lørdag 12. oktober 2013, klokken 21:46
Jo, creep hjelper men er bakken bratt nok så glir du bakover også med creep aktivert

Personlig synes jeg det er meget enkelt å holde bilen stille i oppoverbakke med gasspedalen. Da er bakkestart en lek.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb


Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. oktober 2013, klokken 01:26
Sitat fra: andyco på lørdag 12. oktober 2013, klokken 21:46
Jo, creep hjelper men er bakken bratt nok så glir du bakover også med creep aktivert

Personlig synes jeg det er meget enkelt å holde bilen stille i oppoverbakke med gasspedalen. Da er bakkestart en lek.

Tror de mener de bratteste bakkene der man gjerne har lukeparkert med nesa nedover. Jeg forstår tankegangen bak at det kan være en utfordring.

plvr

Takk for gode svar! Jeg tolker det dithen at det er plass til tre barneseter i bredden så lenge man har det ene i belte. Det er klart at model x er et alternativ, men da må vi fjerne hovedsoverommet i etg. over garasjen for å få plass til vingedørene. Tror det kunne vippet budsjettet i minus evt. resultert i skilsmisse. Ser jo hvite striper rundt hele bilen din Laumb, da er jeg fornøyd og :). Det med bakkestart tror jeg rett og slett jeg lar vær å nevne.

Ellers burde det kanskje vært en egen 'ektefelleovertalelsespost' her på forumet.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Kallagtunet

Sitat fra: plvr på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:39
Det er klart at model x er et alternativ, men da må vi fjerne hovedsoverommet i etg. over garasjen for å få plass til vingedørene.

Er du sikker på det? De skal ikke stikke høyere enn ca 210 hvis jeg ikke husker feil. Det bør gå i de fleste garasjer... Når det er sagt så er dørene en sløsing på ett lite problem (dårlig tilgang til 3 rad med vanlige dører) som skaper mange store problemer i alle andre klima enn i California...

Anew

Har selv tre barn, og du må ikke finne på å gå for TMS uten å ha testet med dine konkrete barneseter! Baksetet er svært bredt, slik at det i teorien er en smal sak å få inn 3 seter. Imidlertid endrer ting seg brått når du skal feste, fordi beltefestene er helt stive. Det er ingen flexing sideveis, slik det er i de fleste andre biler. Du er helt avhengig av at setene ikke blir stående oppå festene. Derfor du teste.

Mine barn er etterhvert såpass store at de to minste sitter på puter, ikke i seter, og den største kun belte. Dette går så vidt, men ikke uten litt mekking, og det blir klart vanskeligere å få til enn i BMW'en, selv om bakbenken effektivt er mer enn 10cm bredere i TMS. Første gang jeg prøvekjørte fikk vi det ikke til, og det krevdes litt ekstra pappa-skal-ha-TMS-motivasjon for å få det til andre gang.  Det har vært deilig at barna (endelig!) klarte å spenne seg fast selv - det må jeg gi slipp på for å få TMS.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

plvr

#715
Ok, point taken. Ungene snart på vei inn i nye seter, så da er man jo litt fleksibel, den eldste trenger bare pute. Det er klart at dette må fungere om det skal bli aktuelt. Vinger er vel for måker. Kanskje jeg har overvurdert høyden, men de har vel en viss svingradius på vei opp?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Anew

Poenget med TMX "ørnevingene" er nettopp at de sideveis skal ta enda mindre plass enn skyvedører horisontalt, og ikke så voldsomt med plass i vertikalen.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

krister461

Sitat fra: Anew på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:53
Har selv tre barn, og du må ikke finne på å gå for TMS uten å ha testet med dine konkrete barneseter!
Det var en rar tilnærming i mitt hode... Ikke kjøpe en bil til en halv mill om ikke den passer til de konkrete setene du måtte ha fra før?

Så lenge det er plass til tre gode seter så får man vel heller ta inn i budsjettet at man kanskje må skifte ut noen av de man har fra før...

TS

#718
Sitat fra: krister461 på søndag 13. oktober 2013, klokken 13:08
Sitat fra: Anew på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:53
Har selv tre barn, og du må ikke finne på å gå for TMS uten å ha testet med dine konkrete barneseter!
Det var en rar tilnærming i mitt hode... Ikke kjøpe en bil til en halv mill om ikke den passer til de konkrete setene du måtte ha fra før?

Så lenge det er plass til tre gode seter så får man vel heller ta inn i budsjettet at man kanskje må skifte ut noen av de man har fra før...
+ ;)

Det er lett å tenke ulogisk når man er i "Ammetåka"
Selv "glemte jeg" å sjekke om Emmaljunga kjerra passet i trunkem, og det gjør den nok ikke uten å ta av baggen. En god grunn til å kjøpe en mer portabel vogn for "mobilt bruk"  ...bedre for ryggen også ..

Barneseter er dog noe av det viktigste som gjelder sikkerhet, så det sjekket jeg på alnabru. Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8819.msg126691.html#msg126691
Tror det meste passer i Model S. Men, det er komforten til de som sitter foran og den som løfter barnet inn og ut som vil variere med hvilke seter man har.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

plvr

#719
Jepp, ingen fare for at det er bilen som går på dynga om barnesetene ikke passer :)

Poenget mitt var bare om noen hadde klart å bruke tre seter i bredden. Noe sier meg at den tredje seteraden er noe kvalmeinduserende over tid? Eller? Får ellers inntrykk ut fra det dere skriver at ungene synes det er stas å sitte bak.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA