Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Runex

Sitat fra: daggad på onsdag 02. oktober 2013, klokken 15:15
SitatHjulstøy høres så vidt i 90km/t og øker noe ved høyere hastighet. Kan være interessant å sjekke lydisolering i dører for dem som er fanatiske på dette, men sammenlignet med normal fossilbil er det generelt svært lite støy.

Jeg er faktisk en del uenig i dette..har du kjørt en BMW ? ;)

Nei, jeg har ikke kjørt de nyeste BMW-modellene. Vet det er lite støy i dem ja ;-)
Jeg skrev "normal fossilbil" fordi svært mange kjøpere av TMS kommer fra Mondeo, Avensis, Passat osv.
Det er sikkert tilfelle at de større utgavene av BMW, MB og Audi er mer støysvake enn TMS, spesielt i høyere hastigheter.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

trygvelo

Sitat fra: Runex på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:45
Komfort
Førersetet er bra, men sidestøtten er elendig, spesielt for meg med mine lange bein (jeg er 200cm høy). Får problem med smerter i høyrebeinet på lange turer fordi beinet blir liggende mot midtkonsollen på kun et mindre område øverst på leggen. Setet gir ingen støtte for meg i forkant av sitteputen selv om den er kjørt helt ned bak og helt opp foran. Regner med at mer normalt bygde sjåfører ikke vil slite med akkurat dette problemet. Fordi jeg kjører mye langt i jobben har jeg allerede vært hos salmaker for om mulig å kunne få laget sidestøtte på sitteputen. Hvis vi finner en fungerende (og pen) løsning skal jeg komme med oppdatering og bilder.

Plass
Selv jeg med mine 200cm har ikke førersetet helt bakerst, og det er faktisk god plass bak meg. Plassen er meget god både foran og bak (bortsett fra den velkjente høydebegrensningen i baksetet).

  • Klaget ellers på førersete under overskriften "komfort". Dette er en ren subjektiv sak som går på at setet ikke er laget for normale folk på 2 meter  ::) . Lignende problem kunne jeg registrert på over halvparten av alle biler på markedet.

Glemte nesten å skrive det, men jeg var svært fornøyd med detailing/klargjøring av bilen før overlevering. Hadde lest mye om dårlig lakkbehandling, men min bil var helt strøken.

Jeg kan ikke si jeg har samme opplevelse, faktisk er bilen den eneste jeg har prøvesittet hittil hvor jeg sitter virkelig godt. Har testet bla Audi A8 og selv om setene har bedre komfort og sidestøtte og korsryggstøtte og alt mulig hjelper det ikke fordi rattet ikke kan stilles langt nok bakover. Jeg sitter med setet så langt bak det går, helt ned bak og opp foran og får da rettet ut beina så bra at jeg ikke hviler leggen mot midtkonsollen. Rattet er også dratt så langt bak som det er mulig å få det.

Uansett, vi er alle forskjellig bygd og liker forskjellige sittestillinger. Og så er jeg 1cm kortere enn deg da  ;)

Kristian

Jeg mottok min Performance Pluss for en uke siden, har dessverre ikke fått kjørt noe særlig, men noe har det blitt. Mottok en, etter min vurdering, helt strøken bil. Alt virker, er montert bra sammen og blank i lakken  :). Bilen er en drøm å kjøre, går noe helt inn i helvete, ender opp med hjertet i halsen vær gang jeg forsøker å pushe grenser. Mine grenser kommer lenge før bilens, og får onkel øye på meg, bærer det nok rett i kasjotten. Grensesnittet er superbra, opplever dette virkelig som «car 2.0», selv kona er nå med på at det gjelder å kvitte seg med BMW 2009 fort som fy. Bilen er rett og slett helt overlegent alt annet når det gjelder brukergrensesnitt, og på høyde med det beste når det gjelder kjøreopplevelse. Interiørkvalitet henger fremdeles noe etter de tyske premium merkene, men det er uansett bra.

Jeg valgte Performance Pluss fordi jeg ville ha det beste, men har på ingen måte bruk for det. Det fornuftige valget for mange, meg inkludert, er nok å droppe begge deler. Bilen går mye bedre enn en orker å kjøre uansett. Prioriter heller ekstrautstyr en kan ha glede av daglig.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

trygvelo

Sitat fra: Kristian på fredag 04. oktober 2013, klokken 15:06
Jeg mottok min Performance Pluss for en uke siden, har dessverre ikke fått kjørt noe særlig, men noe har det blitt. Mottok en, etter min vurdering, helt strøken bil. Alt virker, er montert bra sammen og blank i lakken  :). Bilen er en drøm å kjøre, går noe helt inn i helvete, ender opp med hjertet i halsen vær gang jeg forsøker å pushe grenser. Mine grenser kommer lenge før bilens, og får onkel øye på meg, bærer det nok rett i kasjotten. Grensesnittet er superbra, opplever dette virkelig som «car 2.0», selv kona er nå med på at det gjelder å kvitte seg med BMW 2009 fort som fy. Bilen er rett og slett helt overlegent alt annet når det gjelder brukergrensesnitt, og på høyde med det beste når det gjelder kjøreopplevelse. Interiørkvalitet henger fremdeles noe etter de tyske premium merkene, men det er uansett bra.

Jeg valgte Performance Pluss fordi jeg ville ha det beste, men har på ingen måte bruk for det. Det fornuftige valget for mange, meg inkludert, er nok å droppe begge deler. Bilen går mye bedre enn en orker å kjøre uansett. Prioriter heller ekstrautstyr en kan ha glede av daglig.

Kjenner meg igjen på det siste avsnittet der, særlig ettersom den ikke kan kjøres fort på bane mer enn et par minutter uten at overoppheting fører til reduksjon i kreftene. Noe som bringer meg inn på et annet tema, ikke kjør for fort og test ut bilens eller dine egne grenser i trafikken, kom dere på bane og prøv ut bilen i trygge omgivelser!

Malisa

Hentet bilen min for en uke siden i Bergen, fredag 27. september. Bilen så fin og strøken ut og den er en fryd å kjøre. Kjører 230 km nesten hver dag til/fra jobb, og det er deilig å slippe å kjøre manuell som jeg hadde før.
Har ikke møtt på noen problemer enda av noen vesentlig art, kommer noen ganger opp feilmelding "car needs service". Setene er litt harde synes jeg og en blir litt slengt frem og tilbake om en kjører litt hardt, er vant til en Celica med skikkelige sportsseter. Ellers er det masse fine innstillinger både her og der og har enda til gode å finne ut av alt. Skal lese ivrig på forumet her, masse nyttig informasjon å finne, skal straks ut og se om det er kommet noe ny SW oppdatering, fikk oppdatert samme dagen jeg hentet bilen men tror ikke det er siste, har f.eks. fremdeles navigering med engelsk språk, ganske underholdende ja. Godt å høre at en ikke MÅ ha P85+ for at det skal være noe.

Var forresten ute med noen passasjerer i går og skulle dra på litt på flatene, men synes det var litt lite guffe. Går bilen i sparemodus når det er lite km igjen? var ca 35 km igjen.

Tror typen er litt misunnelig, men han får sitte på av og til ;)
#1330, VIN 14365, S85, Sort, sort skinn, 21", alt ekstra minus barneseter. Levert 27. september kl. 15:00 :)

blokhus

Sitat fra: Malisa på lørdag 05. oktober 2013, klokken 13:27

Var forresten ute med noen passasjerer i går og skulle dra på litt på flatene, men synes det var litt lite guffe. Går bilen i sparemodus når det er lite km igjen? var ca 35 km igjen.


Bilen yter best fulladet, og med 35 km igjen er den i "sparemodus" ja.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

Malisa

Puh, godt å høre.
Her er forresten et bilde av bilen på Supercharger i Aurland

#1330, VIN 14365, S85, Sort, sort skinn, 21", alt ekstra minus barneseter. Levert 27. september kl. 15:00 :)

EvenSteven

Sitat fra: Malisa på lørdag 05. oktober 2013, klokken 13:47
Puh, godt å høre.
Her er forresten et bilde av bilen på Supercharger i Aurland

Wow!! Strøken... Gleder meg til min sorte står på "tunet" hjemme i november. 
Tesla S P85+ sølv

Lanber

#683
Det som blir disset av enkelte her er det fantastiske lydanlegget. Har ikke opplevd bedre. PUNKTUM. Beste 6000,- jeg har brukt på oppgradering i mitt liv.
Både DAB og TUNELN funker smertefritt (sistnevnte avhenging av mobildekning), har siste software oppgradering.
Sjekk dekktrykk, mine var lave.
13A ladinger suger skikkelig. Vi trenger adapeterne!

Dropper de som er nevnt som blending skjerm, kilen for jordingsfeil, ladekladd mv.

- Bilen går godt, men det er ingen nyhet.
- Forbruk ligger konsekvent over "Rated". Har 207 wh/km i snitt sålangt.
- Elendige nær og fjernlys i standard utgave.
- Noe girkasselyd i fart 110+ kmt, men egentlig en veldig stille bil.
- Overraskende gode seter å sitte i, både som fører og passasjer.
- Supercharger på Lillehammer gav meg 94kwh, Brokelandsheia 74kwh.
- Hel og fin bil men mangelfull i polering.
- Savner høg kjørehøyde over 30kmt, da går den i standard automatisk.

Sist men ikke minst. Dette er hverken en sports eller superbil men den akselererer bra og har enorm plass innvendig.
Du føler aldri hva bilen holder på med i rattet, typisk amerikansk kanskje?
Bilen kjennes tung og vil ut i svinger hvis du står på litt, men det er å forvente med den vekta.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:54
- Elendige nær og fjernlys i standard utgave.

Halogen mener du? Jeg er godt fornøyd med xenon-lysene.

SitatDu føler aldri hva bilen holder på med i rattet, typisk amerikansk kanskje?
Bilen kjennes tung og vil ut i svinger hvis du står på litt, men det er å forvente med den vekta.

Begge disse tingene gjelder ikke for P85+. Du har meget god føling på hva bilen driver med og den føles ut som den veier halvparten så mye som den egentlig gjør. Ingen tendenser til understyring overhodet. I tillegg mener kona den er den mest komfortable langtursbilen hun noensinne har vært passasjer i, og sov halve veien til Ålesund i dag...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lanber

Mulig du misforstår meg.
Styringen er veldig presis men den gir ingen feedback.
Hvis du har kjørt noe annet som aspirerer til sportslige gener så ville du nikke anerkjennende.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 07:27
Mulig du misforstår meg.
Styringen er veldig presis men den gir ingen feedback.
Hvis du har kjørt noe annet som aspirerer til sportslige gener så ville du nikke anerkjennende.

Jeg har da eid en BMW 328i Touring før og mener det er mer feedback i P85+ styringen. Hvordan det er uten pluss-pakke vet jeg ikke da jeg ikke har kjørt en bil uten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Feedback er subjektivt, 2 personer kan mene noe helt forskjellig ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Taubu

Oppsummering etter to uker...

Overlevering den 24. september i Stavanger foregikk raskt og ryddig. En kjapp instruksjon i basisfunksjoner, og jeg var avgårde!
Bilen: Grå metallic P85, 19", sort skinn, og alt unntatt dobbeltlader, "CF-spoiler" og ekstraseter på rad 3.
Nypolert bil, og etter mitt syn var det ingenting å utsette på klargjøringa.
Rolig kjøring ut av byen, prøvde å venne meg til regen-bremsing, samt få følelse med styring og "bortover-pedal".
Første aksellerasjon resulterte i hjertebank og vedvarende smil!
Dag EN resulterte i rest-range på under 40 km, men da hadde det vært en herlig kveld fra klokka 15 til klokka 23!

Pr. dags dato har jeg ikke opplevd noen feil eller mangler.
Måtte omstarte skjermen første dag for å få kontakt med 3G-nett, og deretter har alt fungert prikkfritt.
Etter oppdatering av systemprogramvare forrige helg, måtte jeg omstarte igjen, samt ta ut ladekabel, og sette den inn igjen for å få startet lading.

Bilen hilser ALLTID velkommen med å blunke med "øynene" og strekke ut "armene", når jeg kommer nær.
Dørhåndtakene fungerer hver gang slik de er tenkt!

Lys: Opplever xenon-lysene som meget gode, både nærlys og fjernlys.
Noe sentrering av fjærnlys, men fyller allikevel godt ut i sidene.
Vurderer ikke ekstralys iallfall!
Luftfjæring: Fantastisk!! Punktum!!
Skjermlys: Jeg bruker BARE night-mode, og justerer selv ned i tunneller ved behov. Det er også tilstrekkelig med lys på dagtid, og jeg synes det ser finere ut med mørk bakgrunn på skjermen
Panoramatak: Fantastisk lettvint i bruk, ingen ulyder overhodet!
Interiørbelysning: Lyspakke gir en fin steming i kupeen.
Seter: Veldig komfortable, fant meg fort en god sittestilling (jeg er 188cm), det samme gjorde min kjære som er 157cm! Litt manglende sidestøtte ved heftig svingkjøring.
Lydstudiopakke: Jeg ELSKER det!!
Radio: TUNEIN fungerer bedre enn DAB, også bedre enn Blaupunkt'en som sto i gammelbilen!
Home-link: På tredje forsøk lærte den seg hvordan det skulle gjøres, og har siden fungert prikkfritt
Parkeringsassistent: Utrolig gjennomtenkt, og godt visualisert med soner og avstand.
Aksellerasjonen er jo kjent... WOW!!!
Vinterpakke: Kunne gjerne hatt selvbetjening av setevarme fra baksetet.
Tech-pakke: Ville ikke kjøpt Tesla uten denne!!

I daglig bruk klarer jeg meg (nesten) med 10A lading, tør ikke gå høyere på grunn av garasjeportåpner og lys i garasjen. Ny kurs på 32A blir installert.
Ladeporten åpner ALLTID når jeg trykker på UMC'n, og bilen husker ladestrøm etter hvor jeg befinner meg. Lading på jobb går på 13A automatisk.
Snittforbruk totalt ligger på 200Wh/km

Bilen er VELDIG stillegående på 19", har prøvekjørt med 21".
Fjæring er fast og komfortabel på samme tid, og grov asfalt er støyende i alle biler.
Har ikke testet SC ennå, men det blir tur til Lyngdal om ikke lenge!

Jeg hadde store forventninger til Tesla'en, og alle er til de grader overgått!
Dette er fremtiden - i dag!!
Til dere som ikke har fått bilen ennå: Det er verdt å vente på!!!
Gled dere!

tjobben

Takk for fint innlegg og betryggende lesning :) Dæven tiden går sakte om dagen... November virker sååå langt unna.
Og ikke noe som helst rusk som fukt i lykter eller dårlige tilpasninger?
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA