Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

fortoggale

Sitat fra: daggad på torsdag 26. september 2013, klokken 17:39
Hadde vært supert med en egen "faktisk rekkevidde" tråd.

+1

Det er både estimert rekkevidde og standard rekkevidde. Ser også at det er ulike rekkevidder under det gønne batteriet og på energimeteret. Ser også at rekkevidden er ganske ulik for landeveiskjøring og bykjøring. Når batteriene begynner å slites litt blir nok det synlig på oppgitt rekkevidde - kanskje.

Derfor, litt tallmateriale for rekkevidde med kjøreparametrene ville vært storveis.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Yepp

Hentet min nye S85 på Alnabru lørdag kl 13 etter mye fram og tilbake og forsinkelser siste uke. Fikk en deilig tur Oslo - Sandefjord og diverse prøvekjøring med kamerater senere på dagen.

Utrolig deilig følelse. Har ingenting å utsette på selve overleveringen eller bilen. Etter å ha lest gjennom diverse tråder med ting man skal se etter bestemte jeg med for å overta bilen slik som jeg ellers pleier å overta bye biler. Oversyn over vesentlige ting, men ingen detaljflispirke-gjennomgang. Eventuelle avvik får jeg ta etterhvert som de oppdages.

God kvalitetsfølelse gjennom hele bilen - har også blitt kommentert av andre som har prøvesittet/kjørt bilen. Sykt deilig aksellerasjon. Veldig lite støy (har ikke pano og "bare" 19"). Nydelig lyd. Fantastisk navigasjon og veldig intuitiv navigasjon/funksjoner i displayet. Hvorfor har ikke andre biler dette allerede? Trenger jo ikke el-bil for å lage fancy og brukervennlig styring !?

Koblet enkelt opp HomeLink og telefon via blåtann. Har foreløpig ikke reagert på DAB radioen, men har heller ikke testet denne utgående. Kopierte over en del mapper fra iTunes biblioteket til en USB som funker som juling. Har forøkt å koble opp til det trådløse nettet hjemme som er passordbeskyttet - men dette får jeg foreløpig ikke til. Har opplevd liknende når jeg har forsøkt tilsvarende fra nettverksradioen vår hjemme.

Har koblet opp App'en og VisibleTesla programmet på Macen. Begge deler fungerer godt. App'en fungerte etter å ha slått av og på funksjonen fra bilen et par ganger.

Angrer ikke på fargen - multicolor red (men var litt usikker etter jeg hadde valgt det). Tenker å ta meg en tur innom Detailing i Sandefjord for å få den til å vare litt lenger. Har fått kontakt med et par aktuelle via detailersclub.no .

På den negative siden kunne jeg ønsket meg litt større hanskerom. I tillegg opplevde jeg feilmeldinger en gang i går "må ha service" "lavt batteri" (eller noe liknende). Dette kom når jeg hadde satt igang klimaanlegget fra App'en noen minutter på forhånd. Forsøkte meg på reboot av display uten hell. Måtte gå ut av bilen, låse bilen. Deretter låse opp bilen igjen - så var feilmeldingen borte. Forsøker senere om feilen kan fremprovoseres.

Etter å ha nærmest tømt bilen for strøm i går må stakkaren stå mye på lading idag. 13A lading går tregt! Skal definitivt oppgradere til 32A.

Til uka starter jeg ukespendlingen Sandefjord - Lørenskog tur/retur hver dag. Det blir spennende å se hva som blir reelt forbruk ved å ligge relativt konstant i 120 km/t i halvannen time.

Standard 85, Multicolor Rød, alle tilvalg minus Pano / luftfjæring og ekstra seter. Forhåndsbetalt servicepakke inkl Ranger. 19", piggfritt. Hjemhørende Sandefjord

Maartensommer

Sitat fra: Yepp på søndag 29. september 2013, klokken 13:39
Hentet min nye S85 på Alnabru lørdag kl 13 etter mye fram og tilbake og forsinkelser siste uke. Fikk en deilig tur Oslo - Sandefjord og diverse prøvekjøring med kamerater senere på dagen.

Utrolig deilig følelse. Har ingenting å utsette på selve overleveringen eller bilen. Etter å ha lest gjennom diverse tråder med ting man skal se etter bestemte jeg med for å overta bilen slik som jeg ellers pleier å overta bye biler. Oversyn over vesentlige ting, men ingen detaljflispirke-gjennomgang. Eventuelle avvik får jeg ta etterhvert som de oppdages.

God kvalitetsfølelse gjennom hele bilen - har også blitt kommentert av andre som har prøvesittet/kjørt bilen. Sykt deilig aksellerasjon. Veldig lite støy (har ikke pano og "bare" 19"). Nydelig lyd. Fantastisk navigasjon og veldig intuitiv navigasjon/funksjoner i displayet. Hvorfor har ikke andre biler dette allerede? Trenger jo ikke el-bil for å lage fancy og brukervennlig styring !?

Koblet enkelt opp HomeLink og telefon via blåtann. Har foreløpig ikke reagert på DAB radioen, men har heller ikke testet denne utgående. Kopierte over en del mapper fra iTunes biblioteket til en USB som funker som juling. Har forøkt å koble opp til det trådløse nettet hjemme som er passordbeskyttet - men dette får jeg foreløpig ikke til. Har opplevd liknende når jeg har forsøkt tilsvarende fra nettverksradioen vår hjemme.

Har koblet opp App'en og VisibleTesla programmet på Macen. Begge deler fungerer godt. App'en fungerte etter å ha slått av og på funksjonen fra bilen et par ganger.

Angrer ikke på fargen - multicolor red (men var litt usikker etter jeg hadde valgt det). Tenker å ta meg en tur innom Detailing i Sandefjord for å få den til å vare litt lenger. Har fått kontakt med et par aktuelle via detailersclub.no .

På den negative siden kunne jeg ønsket meg litt større hanskerom. I tillegg opplevde jeg feilmeldinger en gang i går "må ha service" "lavt batteri" (eller noe liknende). Dette kom når jeg hadde satt igang klimaanlegget fra App'en noen minutter på forhånd. Forsøkte meg på reboot av display uten hell. Måtte gå ut av bilen, låse bilen. Deretter låse opp bilen igjen - så var feilmeldingen borte. Forsøker senere om feilen kan fremprovoseres.

Etter å ha nærmest tømt bilen for strøm i går må stakkaren stå mye på lading idag. 13A lading går tregt! Skal definitivt oppgradere til 32A.

Til uka starter jeg ukespendlingen Sandefjord - Lørenskog tur/retur hver dag. Det blir spennende å se hva som blir reelt forbruk ved å ligge relativt konstant i 120 km/t i halvannen time.

Standard 85, Multicolor Rød, alle tilvalg minus Pano / luftfjæring og ekstra seter. Forhåndsbetalt servicepakke inkl Ranger. 19", piggfritt. Hjemhørende Sandefjord

Kan du sende meg en PM med de Detailerne du har funnet i byen?

chal

Sitat fra: Yepp på søndag 29. september 2013, klokken 13:39
Hentet min nye S85 på Alnabru lørdag kl 13 etter mye fram og tilbake og forsinkelser siste uke. Fikk en deilig tur Oslo - Sandefjord og diverse prøvekjøring med kamerater senere på dagen.

Utrolig deilig følelse. Har ingenting å utsette på selve overleveringen eller bilen. Etter å ha lest gjennom diverse tråder med ting man skal se etter bestemte jeg med for å overta bilen slik som jeg ellers pleier å overta bye biler. Oversyn over vesentlige ting, men ingen detaljflispirke-gjennomgang. Eventuelle avvik får jeg ta etterhvert som de oppdages.

God kvalitetsfølelse gjennom hele bilen - har også blitt kommentert av andre som har prøvesittet/kjørt bilen. Sykt deilig aksellerasjon. Veldig lite støy (har ikke pano og "bare" 19"). Nydelig lyd. Fantastisk navigasjon og veldig intuitiv navigasjon/funksjoner i displayet. Hvorfor har ikke andre biler dette allerede? Trenger jo ikke el-bil for å lage fancy og brukervennlig styring !?

Koblet enkelt opp HomeLink og telefon via blåtann. Har foreløpig ikke reagert på DAB radioen, men har heller ikke testet denne utgående. Kopierte over en del mapper fra iTunes biblioteket til en USB som funker som juling. Har forøkt å koble opp til det trådløse nettet hjemme som er passordbeskyttet - men dette får jeg foreløpig ikke til. Har opplevd liknende når jeg har forsøkt tilsvarende fra nettverksradioen vår hjemme.

Har koblet opp App'en og VisibleTesla programmet på Macen. Begge deler fungerer godt. App'en fungerte etter å ha slått av og på funksjonen fra bilen et par ganger.

Angrer ikke på fargen - multicolor red (men var litt usikker etter jeg hadde valgt det). Tenker å ta meg en tur innom Detailing i Sandefjord for å få den til å vare litt lenger. Har fått kontakt med et par aktuelle via detailersclub.no .

På den negative siden kunne jeg ønsket meg litt større hanskerom. I tillegg opplevde jeg feilmeldinger en gang i går "må ha service" "lavt batteri" (eller noe liknende). Dette kom når jeg hadde satt igang klimaanlegget fra App'en noen minutter på forhånd. Forsøkte meg på reboot av display uten hell. Måtte gå ut av bilen, låse bilen. Deretter låse opp bilen igjen - så var feilmeldingen borte. Forsøker senere om feilen kan fremprovoseres.

Etter å ha nærmest tømt bilen for strøm i går må stakkaren stå mye på lading idag. 13A lading går tregt! Skal definitivt oppgradere til 32A.

Til uka starter jeg ukespendlingen Sandefjord - Lørenskog tur/retur hver dag. Det blir spennende å se hva som blir reelt forbruk ved å ligge relativt konstant i 120 km/t i halvannen time.

Standard 85, Multicolor Rød, alle tilvalg minus Pano / luftfjæring og ekstra seter. Forhåndsbetalt servicepakke inkl Ranger. 19", piggfritt. Hjemhørende Sandefjord

Takk for fin rapport. Er det slik at panotaket fører til økt støy? Er dette en generell erfaring hos folk?

petersv

Nå har jeg ikke kjørt bil uten, men i min er det hjulstøy som høres i høye hastigheter, ikke vindstøy. Men forskjell er det nok iom. at glass reflekterer lydbølger, stoff absorberer.

Kallagtunet

Sitat fra: Yepp på søndag 29. september 2013, klokken 13:39

På den negative siden kunne jeg ønsket meg litt større hanskerom. I tillegg opplevde jeg feilmeldinger en gang i går "må ha service" "lavt batteri" (eller noe liknende). Dette kom når jeg hadde satt igang klimaanlegget fra App'en noen minutter på forhånd. Forsøkte meg på reboot av display uten hell. Måtte gå ut av bilen, låse bilen. Deretter låse opp bilen igjen - så var feilmeldingen borte. Forsøker senere om feilen kan fremprovoseres.


Gratulerer med ny bil. Som du ser av andres erfaringer kan denne feilmeldingen være en indikasjon på at du kan bli stående uten å få startet bilen. Dvs lurt å ha en 12V batterilader i nærheten...

Yepp

12 V lader m/kompressor allerede på innkjøpslista i morgen. Trenger den uansett også til båten som oftere ender med for lite strøm. Nå var det mer enn nok strøm denne gang - så jeg tror nok dette var rent s/w relatert. Men, kjekt å være forberedt.

Jeg har heller ikke kjørt med pano, så vet ikke selv om det spiller noen rolle utover at jeg har registrert andre som mener at det har støyet. For meg virker det mer som at fravær av andre lyder gjør at man selvsagt registrerer hjul/vind annerledes enn i en fossilbil.

rsy


Sitat fra: Yepp på søndag 29. september 2013, klokken 13:39
Hentet min nye S85 på Alnabru lørdag kl 13 etter mye fram og tilbake og forsinkelser siste uke. Fikk en deilig tur Oslo - Sandefjord og diverse prøvekjøring med kamerater senere på dagen.

....

Etter å ha nærmest tømt bilen for strøm i går må stakkaren stå mye på lading idag. 13A lading går tregt! Skal definitivt oppgradere til 32A.

Til uka starter jeg ukespendlingen Sandefjord - Lørenskog tur/retur hver dag. Det blir spennende å se hva som blir reelt forbruk ved å ligge relativt konstant i 120 km/t i halvannen time.

Standard 85, Multicolor Rød, alle tilvalg minus Pano / luftfjæring og ekstra seter. Forhåndsbetalt servicepakke inkl Ranger. 19", piggfritt. Hjemhørende Sandefjord

Gratulerer med bil! Du har kansje prøvekjørt en P85+ på et eller annet tidspunkt. Kan jeg få spørre deg hvordan du opplever forskjellen? Jeg har bestilt S85, men vurderer Performance. Merker du forskjell på de?

RSy

OleJA

Sitat fra: petersv på søndag 29. september 2013, klokken 16:18
Nå har jeg ikke kjørt bil uten, men i min er det hjulstøy som høres i høye hastigheter, ikke vindstøy. Men forskjell er det nok iom. at glass reflekterer lydbølger, stoff absorberer.
Samme erfaring her, hører vel egentlig null vindstøy. Det virker derimot å være lite eller ingen lydisolasjon i dører ol. Stod f.eks utenfor bilen mens kona snakket i handsfreeen, hørte telefonsamtalen like godt utenfor bilen som inni. :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

FruTesla

Sitat fra: OleJA på søndag 29. september 2013, klokken 17:02
Sitat fra: petersv på søndag 29. september 2013, klokken 16:18
Nå har jeg ikke kjørt bil uten, men i min er det hjulstøy som høres i høye hastigheter, ikke vindstøy. Men forskjell er det nok iom. at glass reflekterer lydbølger, stoff absorberer.
Samme erfaring her, hører vel egentlig null vindstøy. Det virker derimot å være lite eller ingen lydisolasjon i dører ol. Stod f.eks utenfor bilen mens kona snakket i handsfreeen, hørte telefonsamtalen like godt utenfor bilen som inni. :o

Det skjer i de fleste biler når man snakker i handsfree - har overhørte mange samtaler og tror de fleste ikke forstår at de utenfor kan høre samtalen......
Mercedes E 220 CDI
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentes 21. juni 2017

Yepp

Når jeg prøvekjørte bilen (for maaaange måneder siden) var det en P+.  Har ikke sammenliknet versjonene i nær tid, så kan ikke si hvor stor forskjellen er.
Denne bilen oppleves uansett 1000 ganger sprekere enn min (nå solgte) XC60 som var tunet opp til 245HK. For meg har det aldri vært noe reell vurdering å betalt så mange flere tusenlapper for P / P+.

TK Askøy



Mine første timer: Fantastisk møte med Tesla Model S

Rask overlevering av strøken bil
Hentet bilen fredag 27.09 fra Tesla i Bergen. Bilen er S85, og har det meste av utstyr utenom vinterpakke og ekstrasetene. Bilen var helt strøken ved overlevering. Gikk litt over polering og klargjøring siden jeg har lest mange innlegg her på forumet om folk som har vært misfornøyd. Slo også av en prat med han som har klartgjort bilen, og det var helt tydelig en mann som bryr seg om faget sitt. Her skal det gjøres skikkelig! Han anbefalte for øvrig å bruke Meguiars poleringsprodukter for å holde bilen fin.

Vi konstaterte raskt at jeg kunne det meste om bilen allerede, så da er det vel like greit å komme seg ut på veien med en gang?  8)

Fantastisk kjøreopplevelse!
Siden jeg fikk bilen har jeg kjørt noen småturer + tur/retur Askøy-Kvamskogen, som er ca 75 km hver vei og 400 høydemeter fra topp til bunn. Og oppelvelsen er intet mindre enn fantastisk! Den enorme, lydløse aksellerasjonen er det som imponerer mest. Men også komfort og kjøreegenskaper er i klasse jeg aldri før har opplevd maken til. Har ikke så mye erfaring med de aller dyreste tyske premiumbilene, men i min bok er dette helt utrolig bra! Liker også veldig godt den store skjermen og skjem nr 2 med speedometer etc. Utrolig skarpe og fine bilder, og ikke minst svært tiltalende design på knapper og skjermbilder. Virkelig i toppklasse!

Litt ladebekymringer
Jeg var ikke forberedt på at det blå adapteret skulle bli etterlevert, så nå har jeg bare en slapp 13A å hjelpe meg med til dette kommer. Det betyr at kjøringen må begrenses litt, og det er ikke noen god oppstart synes jeg.

Jeg ser også at kilowattene suser gjennom ved litt intens kjøring, og siden det ikke var lademulighet på hytten på Kvamskogen i helgen må jeg tilstå at jeg ble litt bekymret for om vi hadde nok å gå på for å komme oss hjem igjen. Jeg hadde vel egentlig håpet på at rekkeviddeangsten skulle være totalt fraværende, men innser at det må litt planlegging til for å ha et problemfritt liv med elbil.

Dugg i baklyset og litt irriterede app
Jeg har ikke funnet mye å sette fingeren på i løpet av helgen. Bilen er rett og slett fantastisk på alle måter. Hele familien er fra seg av begeistring, og liker bilen utrolig godt. Det eneste jeg har funnet av feil som må utbedres er dugg på innsiden av et baklys. Det betyr jo at vannet kommer seg inn på en eller annen måte, og det er jeg ikke bekvem med.

Har lastet ned appen fra amerikansk iTunes, og den fungerer sånn cirka annenhver gang. Tar veldig lang tid hvis den responderer. Dette regner jeg med blir bedre når den lanseres i Norge.

Det dukker vel kanskje opp mer etter hvert, men til dere som er litt bekymret etter å ha lest tråden her på forumet om typiske feil og mangler er det bare slappe av. Tipper de aller fleste får en helt topp bil med enkelte småting som lett kan fikses.

Konklusjon: Ingen over, ingen ved siden
Dette er min desidert beste bilopplevelse noen gang. Selv om jeg ikke er vant til å tenke på lading og de begrensningene det tross alt gir, er jeg ikke i tvil om at dette er bilen for meg. Litt innkjøringsproblemer er det med de fleste ting her i verden. Min bedre halvdel uttrykte det ganske klart etter turen i dag: Jeg kan ikke tenke meg at vi noen gang kjøper en bensinbil igjen. Dette er fremtiden!

Opplever også stor interesse i nærmiljøet når jeg kjører rundt. Mange som vinker og kikker, og noen som gratulerer med ny bil. Har også for første gang opplevd at en ekspeditør i en butikk ble med ut av butikken for å se på en bil når hun hørte at det var en Tesla. Gjør deg klar for dine "15 minutes of fame"  8)
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

FruTesla

Mercedes E 220 CDI
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentes 21. juni 2017

Chlangum

Gratulerer!
Skal bli vemodigt å komme hjem nå og se alle Model S'ene på veien.
Var ingen å se på veien når jeg reiste.

Tror jeg bare får grave meg ned til jeg får min  ;D

Hilsen fellow Askøy-tapp
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

P85D+

Sitat fra: petersv på søndag 29. september 2013, klokken 16:18
Nå har jeg ikke kjørt bil uten, men i min er det hjulstøy som høres i høye hastigheter, ikke vindstøy. Men forskjell er det nok iom. at glass reflekterer lydbølger, stoff absorberer.

Har ikke vindstøy med P. Tak.
Kun hjulstøy. Hattehylle bak hjelper en god del.

P85D og 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA