Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. september 2013, klokken 14:43
Lufttrykket på mine dekk skal være 38 PSI fremme og 40 PSI bak- ved testing idag la de mellom 32 og 36 PSI- det var muligens varmt da de fyllte på i Palo Alto :o
sjekk luttrykket når dere får bilene 8)
ser flere i usa skriver at dekktrykket skal være 44 psi. Mulig forskjell 21 og 19? 38 høres ikke mye ut til en så tung bil egentlig...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

glaserud

Sitat fra: taraquin på søndag 15. september 2013, klokken 12:41
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. september 2013, klokken 14:43
Lufttrykket på mine dekk skal være 38 PSI fremme og 40 PSI bak- ved testing idag la de mellom 32 og 36 PSI- det var muligens varmt da de fyllte på i Palo Alto :o
sjekk luttrykket når dere får bilene 8)
ser flere i usa skriver at dekktrykket skal være 44 psi. Mulig forskjell 21 og 19? 38 høres ikke mye ut til en så tung bil egentlig...

21" på 245/265 er ganske stive, så det kan nok stemme med 38/40. Når det er sagt, med norske sporete veier, skader det nok ikke å ha litt ekstra luft i dekkene. Det skulle også motvirke noe av den skjevslitasjen (innside) som er antydet fra usa.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Ojan

P85+ Sep 2013 - Solgt
P85D - Mars 2015

HABEL

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

Zneip

#514
Sitat fra: Ojan på søndag 15. september 2013, klokken 18:37
My prrrecious!  :)

Perlehvit? I så fall - lever den opp til forventningene? Fargen altså ;)
Edit: Gratulerer så mye forresten - hehe

P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, Luft, Lyd, Lys, Park, Antifrysepakke, Hatteholder. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

glaserud

Sitat fra: Zneip på søndag 15. september 2013, klokken 19:22
Perlehvit? I så fall - lever den opp til forventningene? Fargen altså ;)

OK, så var ikke spørsmålet til meg, men: JA!
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Zneip


Sitat fra: glaserud på søndag 15. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Zneip på søndag 15. september 2013, klokken 19:22
Perlehvit? I så fall - lever den opp til forventningene? Fargen altså ;)

OK, så var ikke spørsmålet til meg, men: JA!

Hehe - takk for den. Har ikke sett perlehvit "in natura" enda - holdt nesten på å bytte til rød her om dagen....men lar nok det opprinnelige fargevalget stå selv om nesten alle skal ha den her i området ;)


-------------------------------------
Nord Trøndelag, P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, luft, lyd, lys, park, vinter, hylle. VIN: *13877
Nord Trøndelag | X90D

Charlie

Sitat fra: Zneip på søndag 15. september 2013, klokken 19:34

Sitat fra: glaserud på søndag 15. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Zneip på søndag 15. september 2013, klokken 19:22
Perlehvit? I så fall - lever den opp til forventningene? Fargen altså ;)

OK, så var ikke spørsmålet til meg, men: JA!

Hehe - takk for den. Har ikke sett perlehvit "in natura" enda - holdt nesten på å bytte til rød her om dagen....men lar nok det opprinnelige fargevalget stå selv om nesten alle skal ha den her i området ;)


-------------------------------------
Nord Trøndelag, P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, luft, lyd, lys, park, vinter, hylle. VIN: *13877

He he, jeg har også bestilt perlehvit, men har ikke sett den "in real", så jeg har noen dager fantasert om blå. Men etter bildet til Ojan er jeg ikke lenger i tvil, det blir perlehvit. Selv om naboen min Zneip (over) også skal ha det. Jeg får leve med det - hvem han nå er....

Stig O

Er dere som har mottat hvit fornøyd med paneltilpassninger. Er litt redd for dette da det vises så himmla godt på hvit bil.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

glaserud

Sitat fra: Stig O på søndag 15. september 2013, klokken 19:56
Er dere som har mottat hvit fornøyd med paneltilpassninger. Er litt redd for dette da det vises så himmla godt på hvit bil.

Ikke lagt merke til noe. Eneste var bakluka på høyre side som satt litt langt ned, men det er lett å justere.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Ojan

Perlehvit, ja. Godt fornøyd med fargen og kan ikke se noen avvik med tanke på tilpasninger.
Har faktisk ikke en eneste anmerkning på utførelsen på bilen. Alt fungerer som lovet.
Savnet av lade adaptere er faktisk det eneste som irriterer litt, men det ordner seg jo om ikke lenge.

En bekymring har dukket opp nå i etterkant av overleveringen.......når kommer det første fartsboten?!
P85+ Sep 2013 - Solgt
P85D - Mars 2015

JohanH

#521
Her kommer en liten fortelling fra en fjelltur nå i helgen.

Bor i Drammen og kjørte t/r hytte på Norefjell sammen med kona og to barn, bilen fullastet både i trunk og frunk med bæremeis, barnevogn, masse mat, sengetøy, regntøy, skor, osv. osv.

Det er en nytelse å kjøre bilen på landveien. Kjørte vei 35, så vei 7. Har 72 km hjemifra til Noresund, så det blir 144 km begge veier. Tripmåleren viste 189 km da jeg kom hjem så har tydeligvis da også kjørt 45 km opp, ned og på fjellet (det var dels en tur til og fra Quality Hotel samt en tur fra hytta ned til Norefjellstuen og opp igjen for å hente opp noen besøkende som ikke fant veien). Snittemperatur på fjellet var rundt 10 grader, nede i bunn 12-14 grader. Vet ikke hvor kaldt det var om natten.

Glemte å lade før vi dro, glemte å ta med forleningskabel slik at det ikke ble noen lading der oppe heller. Kjørte hjemifra med c.a. 75% batteri (tror Typical Range viste 258 km?) og kom hjem med 80 km Typical Range. Bilen bruker MYE energi oppover fra bunn til toppen av fjellet, men man går i plus på nedveien selvfølgelig. Jeg parkerte bilen på ettermiddagen med 156 km Typical Range og neste morgen viste den 148 km d.v.s. vampire drain på "8 km" i løpet av natten. Da jeg startet bilen om morgen hadde jeg begrenset såvel akselerasjon som regen (streket linje på henholdsvis c.a. +200kW og -30kW) - de forsvant fort under kjøring.

Mitt snitt på hele turen, inkludert kjøringen opp, ned og på fjellet, var 216 Wh/km. På landveien på vei til og fra Noresund, hvor man grunnet trafikk og stedvis svingete vei kanskje ikke holder mer enn snitt 75 km/h hadde jeg ingen problemer å stadig snitte under "Typical" (200 Wh/km) uten lå typisk på 180 Wh/km.

Andre observasjoner: Auto wipers fungerer fint. Energiforbruket i hastighetene nevnt over påvirkes ikke nevneverdig av tørt vær (på vei opp) og tidvis kraftig regn (på vei hjem). Setevarme bak er godt likt av passasjerere. Bilen går fort ned til "Standard" høyde om man setter den opp på "High" (grusveier).

Sån her ser displayet ut når man kjørt fra toppen til bunn av fjellet (fallhøyde >800 m):


jalias

Sitat fra: Zneip på søndag 15. september 2013, klokken 19:34

Sitat fra: glaserud på søndag 15. september 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Zneip på søndag 15. september 2013, klokken 19:22
Perlehvit? I så fall - lever den opp til forventningene? Fargen altså ;)

OK, så var ikke spørsmålet til meg, men: JA!

Hehe - takk for den. Har ikke sett perlehvit "in natura" enda - holdt nesten på å bytte til rød her om dagen....men lar nok det opprinnelige fargevalget stå selv om nesten alle skal ha den her i området ;)


-------------------------------------
Nord Trøndelag, P3273, S85, Perlehvit, 19", Tech, luft, lyd, lys, park, vinter, hylle. VIN: *13877

Jeg valgte rød perlemor, men hadde jeg ikke hatt hvit bil i dag hadde valget blitt hvit TMS.
Så da blir det ikke BARE hvite i Nord Trøndelag  :)

OleJA

Sitat fra: Stig O på søndag 15. september 2013, klokken 19:56
Er dere som har mottat hvit fornøyd med paneltilpassninger. Er litt redd for dette da det vises så himmla godt på hvit bil.

Nei, er igrunnen ikke fornøyd:  :-\

- Nedre bakkant av høyre bakdør står 5-10 mm lengre ut en bakskjerm.
- Det er ca 10mm glippe under begge dørene på høyre side.
- På venstre side er det tilsvarende 3-4 mm glippe under bakdøra, som
  gradvis reduseres fremover slik at undersida av førerdøra er i direkte
  kontakt med kromlista.

Sistnevnte bekymrer meg mest: Her kommer lakken til å slites av og det blir etterhvert direkte kontakt alu / krom, dvs galvanisk tæring.

Nevnte bakdøra på overleveringen uten at jeg fikk så mye respons fra DS'en
Er det noen som har erfaringer med å klage på paneltilpasninger?



Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

takktakk

#524
Hei alle.

Tenkte jeg skulle skrive litt om mine første dager i ny bil. Hentet den i Oslo torsdag i forrige uke, og....wow.... Den er alt den skulle være og litt til.

Etter å ha kjørt den hjem fra henting, og så til fjells i helgen, kan jeg allerede klokke inn om lag 90 mil på meteret, så vi har fått litt tid til å bli kjent. På vei hjem fra Oslo forsøkte jeg meg på Superladeren på Cinderella, og det var en helt rå erfaring. Man kan jo nesten se at den grønne streken går oppover. Fordi jeg som alle andre kun var utstyrt med Schuko lader og visste jeg skulle til fjells dagen etter, satte jeg bilen på max range. Merker at selv en superlader jobber mye mer med å fylle helt opp, enn den gjør til 85 prosent som vel er normalen. Det var de siste prosentene som gjorde at oppholdet tok litt tid.

Litt om selve bilen: Jeg har bestilt en grå P85+, med grå felger og rubb og rake av utstyr - unntatt barnesetene bak. Det kan godt hende at en standard S ville vært enda mer komfortabel å kjøre, men jeg bruker det ordet i mangel av andre. Den bilen jeg har mottatt er helt rå, og mine bekymringer om at den skulle fremstå for stivt eller bli for stump var fullstendig ubegrunnede. Det er en kjøreopplevelse som ingen annen jeg har hatt, og jeg har kjørt mye forskjellig.

Det er vanskelig for meg å konkludere pr nå i forhold til om jeg har gjort rett valg med pluss-pakken. Det jeg tenker er at det i alle fall ikke er feil, og den dagen bilen skal byttes ut vil personer med et forhold til veistandarden i både Sverige, Danmark og Tyskland definitivt foretrekke en pluss, fremfor en standard Model S. I alle fall finner jeg ro i å tro at det er sånn.

DS som leverte meg bilen var ny, og hadde jobbet i Tesla en ukes tid. Som andre har rapportert har de forståelig nok begrenset kunnskap, og selv noen av mine spørsmål som jeg mener er helt plain slet han litt med å svare på. Mye bedre at han sier at han ikke vet, enn at han gjetter tenker nå jeg. På et par ting som var viktig for meg fremskaffet han et svar, så alt i alt synes jeg det var en fin opplevelse. Og det var grundig. Det må ha tatt om lag halvannen time. Kanskje til og med drøyt det. Jeg satte pris på tiden og praten, og selv for en ivrig forumbruker dukket det opp et par ting som jeg fant nyttig.

Selve bilen ser hel fin og veltilpasset ut. Jeg har ikke trøbbel med vann noe sted (bank i bordet), og selv etter både tett regn og høytrykksspyling ser det bra ut. Jeg ser at det renner en del vann fra bakluka ned i de brede kanalene når denne åpnes, men det er drenert og jeg ser ikke noe problem der. Lakken er nydelig påført, og jeg har ikke sett noen riper til nå. Det er et løst deksel bak høyre fremsete inn mot midten. Jeg må se om jeg kan få festet det igjen. Kan ikke si sikkert at det var slik da jeg hentet den, og junior skulle ha med tre kamerater på kjøring til skolen fredag, så det kan ha skjedd da.

Noen spørsmål har jeg, og forumbrukere som har svaret må gjerne bidra:

Når jeg har ringt noen, eller for den del mottar en telefon, hvordan i all verden legger jeg på? Jeg vet at jeg kan gå inn i telefon menyen på storskjermen og gjøre det, men det virker tullete at alt kan gjøres med knappene på rattet, unntatt å legge på. Er det bare meg, eller er det sånn? I så fall en løsning som må sies å være 75 prosent. Derfor tror jeg det er meg... Innspill mottas :)

App: Har lastet den ned fra iTunes og det fungerer helt hundre - alltid, men med ett unntak. Når bilen er fulladet oppgir App bare at det ikke oppnås kontakt, og for meg betyr det at jeg da vet at den er fulladet og det er jo bra. Men det betyr også at jeg ikke kan fjernstarte klima etc, og det er ugreit når vinteren nærmer seg. Noen tanker om det, eller tilsvarende erfaringer/løsninger?

Kjørelys: Det er lys i led lysene foran hele tiden, men bak er det kun lys dersom bilen oppfatter det å være så mørkt at den drar til også med nærlys. Er det rett og i henhold til loven? Jeg trodde det alltid skulle være lys bak også, men det holder kanskje med refleksene der?

DAB - her kan jeg bare bekrefte det andre har skrevet før meg: Den er virkelig ikke god. Jeg har en bil i firmaet med DAB og kona har nettopp tatt ut en Audi med DAB. Begge de to leverer på et helt annet nivå, så her må dere bare skjerpe dere og oppdatere og/eller oppgradere Tesla. Ikke godkjent. Punktum.

Et lyspunkt er app'en fra TuneIn som gir internett radio fra både lokale, nasjonale og globale tilbydere. I lys av den kan jeg slå fast at jeg nok ikke kommer til å bruke DAB så mye, da jeg synes TuneIn er helt overlegen. Sånn sett er det greit, men har jeg kjøpt en bil med DAB, og betalt for en bil med DAB - ja da vil jeg gjerne ha DAB rett og slett... Helst i fungerende form.

Til slutt må jeg si litt om farge. Jeg, og jeg tror mange med meg, vred meg en gang eller to i stolen da en kar på elbil.no kunne slå fast at alle som hadde kjøpt grå hadde gått på en kjempesmell. Med respekt og melde for hans smak, så er han jo helt på bærtur. Bilen er rå, og bare på de få dagene jeg har hatt den har nettopp farge blitt kommentert med positivt fortegn en haug av ganger. Så den selv ved siden av en sort en i Oslo, og er ikke i tvil om at jeg har valgt riktig. De grå felgene som bare er tonearter annerledes er prikken over i'en, og bilen er en akkurat passelig blanding av sint og elegant. Inni har jeg valgt sort skinn og karbon. Var lenge på lyst skinn, til kona og en kompis slo seg sammen og fikk meg fra det. Takk til dem - jeg er superfornøyd.

Det er mulig noen av dere kunne ønsket dere flere nyanser i dette innlegget, og at jeg var noe mer balansert i vurderingen. Beklager - det er ikke tiden for det nå. Jeg fikk enkeltlader og skulle hatt dobbel. Jeg fikk ikke adapterne mine. Og vinterhjulene kommer vel forhåpentlig før det blir glatt. Ellers er alt ok og de små tingene jeg har å anføre er bagateller. Følelsen er at jeg barn igjen, og har fått det jeg ønsket meg aller mest til bursdagen. Lykke :) :)

Til slutt: Etter å ha tvilt meg frem til det valgte jeg å gå for serviceavtale med ranger. Bor på Sørlandet og så smått mørkt på "en haug" av turer til Stavanger eller Oslo for den minste ting. Payback kom umiddelbart, da det ble klart at jeg som ranger kunde kunne forevente at de kom til meg for å montere dobbel lader, heller enn omvendt. Jeg regner med at jeg drar ranger tjenestene inn med god margin målt i tapt arbeidsfortjeneste om jeg ikke hadde det.

Legger med et bilde fra fjellturen med kombinasjonen jeg har valgt. Det var begynt å mørkne litt da jeg fikk surret meg til å ta bildet, med det duger.

Spør, så skal jeg forsøke å svare :)

P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA