Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Lanber

Joda det er 2 forskjellige størrelser på 16 og 32A

Griffel

#241
Sitat fra: Lanber på lørdag 24. august 2013, klokken 19:46
Joda det er 2 forskjellige størrelser på 16 og 32A
Enfas + J (altså 2 pol+J)
i tillegg finnes det 3 pol +j disse siste også for 63A og 125A
For 400 V (rød)
Får du 3+J og 4+J  i disse 4 strømtrinnene, så det er nok å velge i.
Raskt regnet er det 14 varianter av CEE industrikontakter tilsammen for 230V og 400V  (og så finnes det vel 130V kontakter, og noen andre varianter, men det behøver vi ikke tenke på)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Jeg håper det ikke fortsetter som til nå...

1200km på 5 dager... Uten å forsøke å kjøre så mye...


Har litt flaks med stolper jeg ser etter... Tenkte jeg skulle lade i Sarpsborg, og svogern min mente at det måtte være greie stolper på INSPIRIA science center.
Og de hadde 8 stolper med Type 2, 400v 32A 3fas...


Mens jeg surmulet over hvor latterlig dårlig ladenå er til å si hvor jeg finner Type 2 ladere, fant jeg denne artikkelen:
http://www.elbil.no/ladestasjoner/1065-norges-storste-semihurtigladestasjon-for-elbil

Vi parkerte like godt der over natta fra fredag og tok oss en tur til Fjellbacka i går.

Morro å se folk dra fram mobilen for å ta bilde når vi passerer :) Over alt hvor vi stopper, kommer folk å spør. Man får virkelig mye oppmerksomhet i en slik bil!

Fant et par bilder fra Strømmen storsenter også:

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RSandven


Sitat fra: Cirion på søndag 25. august 2013, klokken 07:22
Jeg håper det ikke fortsetter som til nå...

1200km på 5 dager... Uten å forsøke å kjøre så mye...

Strøken kombo med de felgene!
Det er jo et godt tegn å ha kjørt 120 mil uten problemer ;P

Ser du har hatt 145Wh/km de siste 10km, men hva er snittet totalt?
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Cirion

Sitat fra: RSandven på søndag 25. august 2013, klokken 08:19

Sitat fra: Cirion på søndag 25. august 2013, klokken 07:22
Jeg håper det ikke fortsetter som til nå...

1200km på 5 dager... Uten å forsøke å kjøre så mye...

Strøken kombo med de felgene!
Det er jo et godt tegn å ha kjørt 120 mil uten problemer ;P

Ser du har hatt 145Wh/km de siste 10km, men hva er snittet totalt?
De store høydeforskjellene er Oslofjordtunellen


Her ser du totalen, 99% er enten demokjøring, eller høyhastighet på motorvei...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

RSandven

Jaja, men det er jo ikke så gæli mtp at det går en del på demokjøring. Det viktigste er at du sparer masse $ på dette :D
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Tuxedo

#246
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. august 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 24. august 2013, klokken 19:39
Tror ikke at det finnes to forskjellige blå CCE-kontakter basert på ampére, men det er helt sikkert noen elektrikere her på forumet som kan avklare dette.

å jo da, det finnes 4 størrelser.

16A
32A
63A
125A

Det samme gjelder den røde typen.

OK. Så han må evt lage sin egen (ulovlige) overgang da, inntil Tesla etterleverer adapter.  Og faren med det må jo være at en eventuell feil på ladersiden gjør at det vil kunne trekkes inntil 32A før sikringen går, noe Schuko-delen ikke er dimensjonert for.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

eledille

#247
Sitat fra: mrjalle på lørdag 24. august 2013, klokken 19:29
Det ser ut som den adapteren er for å plugge i en blå CEE 1-fas 16A. Hans kontakt er 32A (altså større?).
Den passer ikke, nei. Han må lage en adapter selv eller få en elektriker til å sette opp et schuko-stikk i tillegg. Eller kjøpe den sentralen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jahnarne

Sitat fra: glaserud på lørdag 24. august 2013, klokken 17:50
Hm. Ser at det antakelig er riktig at den er registrert for 5, ref. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#3-1 :

§ 3-1. Antall personer
2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.

Om den hadde vært registrert for 7, ville man hatt lov til å ha voksne i de to setene, og det er jo ikke intensjonen. Er vel litt i tvil om de ville fått lov til å registrere den som 7-seter av den grunn.

Men det kan være greit å spørre Tesla om tolkningen over er riktig, og at det er bakgrunnen for at den kun er registrert for 5.
Dette ble endret 1. august. Nå må alle sitteplasser registreres på vognkortet. Se på Broom sine sider...

glaserud

Sitat fra: jahnarne på søndag 25. august 2013, klokken 13:30
Sitat fra: glaserud på lørdag 24. august 2013, klokken 17:50
Hm. Ser at det antakelig er riktig at den er registrert for 5, ref. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900125-0092.html#3-1 :

§ 3-1. Antall personer
2.   I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:
a)   Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.

Om den hadde vært registrert for 7, ville man hatt lov til å ha voksne i de to setene, og det er jo ikke intensjonen. Er vel litt i tvil om de ville fått lov til å registrere den som 7-seter av den grunn.

Men det kan være greit å spørre Tesla om tolkningen over er riktig, og at det er bakgrunnen for at den kun er registrert for 5.
Dette ble endret 1. august. Nå må alle sitteplasser registreres på vognkortet. Se på Broom sine sider...

Godt forslag. Kan du ikke lese den og så komme tilbake til oss? :)

Det som er endret er 3-1 2.b og f. Ikke a. Ref. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/ltavd1/filer/sf-20130620-0679.html. Teksten jeg lenket til på lovdata er den oppdatert teksten.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

andvib

Ja da har jeg laget mitt ulovlige adapter selv, elektroimportoren.no på alnabru hadde  blå hann 32a enfas, den er større i diam. enn 16a varianten. Funker fint, men tregt. Elektriker kunne ikke lage det fordi det ikke er lov men bekreftet at det umulig kan kobles feil (2 ledere pluss jord til 2 ledere pluss jord). Men IKKE trekk mer enn 16(13)a som er grensen for schuko.

Til dere som venter på bilen,som jeg har gjort i to år,gled dere enda mer. Den er raskere og betydelig mer tight i finish og fit enn det du har prøvekjørt. Det er masse små/miniting som er endret/forbedret. Eneste skuffelse så langt er sømmene i skinnet ved siden av forersetet som kommer til å bli slitt fort.

Ut og kjøre igjen...

jahnarne

Haha, se der ja. Hadde bare sett denne artikkelen tidligere i høst og bitt meg merke i underteksten på bildet øverst: "Fra 1. august er det ikke lenger tillatt å ha med et ekstra barn under 15 år i baksetet i bil eller under 10 år bakpå moped". Lønner seg å gå til kilden og ikke stole på norske biljournalister. ;)

Li-Ion

Sitat fra: andvib på søndag 25. august 2013, klokken 14:06
Det er masse små/miniting som er endret/forbedret.
Ut og kjøre igjen...

Når du er tilbake fra kjøreturen, kan du kanskje beskrive litt nærmere hva de små endringene er...? Er veldig nyskjerrig...uansett hvor små de er :)

PS!
Grattis med ny bil !!!
Be afraid...

andvib

kanskje litt upresis der... følelsen jeg har etter etpar døgn er at det som nå leveres her allerede er versjon 1.5. plast og gummioverganger,skjøter,dørpakninger etc er finjustert. satt i en us sig i sommer og den hadde litt knirkelyder og endel "uferdige" finishoverganger mellom ulike materialer/flater.

etter å ha lest om alle mulige /potensielle småfeil forventet jeg i det minte ett knirk eller en ulyd. eneste jeg har hørt er et klunk ved an aksellerasjon. det viste seg å være tauekroken som rørte på seg. bilen leveres med den liggende løst i frunken..

dette er fremtiden!

mv200i

Sitat fra: PAM på fredag 23. august 2013, klokken 06:48
Våre første timer i vår Tesla har vært helt fantastiske, konemor e ekstatisk, uansett hvor du stopper flokker folk seg rundt bilen:-)

"Enjoy your 5 minutes of fame"   :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA