Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

teslaz

Sitat fra: Nuvolari på mandag 12. august 2013, klokken 22:01
Sitat fra: Havebigfun på mandag 12. august 2013, klokken 21:15
Ettersom de fleste bilene nå lades med 16/13 A  er det ikke lett å la være å koble bilen til nettet om natten. Det er lett å forstå .
Om dere kobler en energimåler av denne typen:
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/Pr362897000
mellom stikkontakten og ladekabelen vil man kunne få en indikasjon på strømforbruket om natten. Differansen mellom kWh i energimåleren og økt batterikapasitet over natten er vampyr-drain+ ladetap.
Etter det jeg har skjønt er ladetapet typisk 10%- resten blir da omtrent stby-forbruket til bilen.
Korriger meg gjerne dere som har greie på dette.

Eller denne om du benytter 32A:
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-trådløs-energimåler/36-4500#moreinfo
Kommer nok til å skjøpe begge to, bare for å ha litt peiling på hvor mye det koster å lade.
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Havebigfun

Sitat fra: teslaz på mandag 12. august 2013, klokken 22:36
Kommer nok til å skjøpe begge to, bare for å ha litt peiling på hvor mye det koster å lade.
Når du får bilen din har vi forlengst funnet ut hva stby-forbruket er 8). Mitt håp var at en av de som allerede har bilen kan gi oss indikasjoner om SW-oppgraderingen i den nye EU-versjonen er så bra som vi kan håpe på ;)

Andrewas

Kort oppdatering etter å ha hentet vår P85+ i går.

1. Radio står på DAB, velger musikk fra iPhone. Plutselig bryter radioen igjennom - ikke pga trafikkmelding eller noe, virket som en slags feil. Mulig det er min iphone som er årsaken? Noen andre som har merket dette?

2. "bust" av glassfiber eller noe stikker opp over innvendig kant i takluka. Skal finne saks og trimme bort dette selv.

3. "hill hold" mangler. Når man må stoppe i bratt bakke så har man 2 valg. Holde bilen m bremsen eller gi akkurat nok gass til at bilen står stille i bakken. Har du parkert er det værre - da må man enten bruke begge beina og trykke på brems og gass samtidig - her trengs det øvelse for å finne hva som er "nok". Ser for meg at dette skal bli vrient på vinterføre, unngå å sige inn i bilen/veggen/gjerdet bak og samtidig starte mykt nok til å beholde veigrepet og unngå å spinne...  Hmmm....  Har sett at hill hold funksjon er noe mange venter på,  men også at det foreløpig ikke finnes indikasjoner på når dette kan komme. Virker som det er enighet om at dette blir en ren SW update ting...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

oystein

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 13. august 2013, klokken 03:05
Kort oppdatering etter å ha hentet vår P85+ i går.

1. Radio står på DAB, velger musikk fra iPhone. Plutselig bryter radioen igjennom - ikke pga trafikkmelding eller noe, virket som en slags feil. Mulig det er min iphone som er årsaken? Noen andre som har merket dette?

2. "bust" av glassfiber eller noe stikker opp over innvendig kant i takluka. Skal finne saks og trimme bort dette selv.

3. "hill hold" mangler. Når man må stoppe i bratt bakke så har man 2 valg. Holde bilen m bremsen eller gi akkurat nok gass til at bilen står stille i bakken. Har du parkert er det værre - da må man enten bruke begge beina og trykke på brems og gass samtidig - her trengs det øvelse for å finne hva som er "nok". Ser for meg at dette skal bli vrient på vinterføre, unngå å sige inn i bilen/veggen/gjerdet bak og samtidig starte mykt nok til å beholde veigrepet og unngå å spinne...  Hmmm....  Har sett at hill hold funksjon er noe mange venter på,  men også at det foreløpig ikke finnes indikasjoner på når dette kan komme. Virker som det er enighet om at dette blir en ren SW update ting...

3. Var creep mode ON? Dette hjelper, i alle fall om bakken ikkje er for bratt, men eg trur ikkje bilen gir automatisk meir pådrag dersom bilen sig bakover. Det burde dei kunne gjere noko med, opp til momentgrensa til motoren ved 0 rpm (kjøling av motoren kan kanskje bli eit problem dersom ein står i ro lenge men det hjelp at den er vannkjølt).

Etter det eg hugsar frå prøvekøyringa vil bilen, dersom "Creep mode" er av, berre trille bakover med ein gong ein slepp bremsen, sjølv i ein slak oppoverbakke.
#998, 85 med alt utanom lyspakken.
Elkraftingeniør.

Andrewas

Sitat fra: oystein på tirsdag 13. august 2013, klokken 06:31
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 13. august 2013, klokken 03:05
Kort oppdatering etter å ha hentet vår P85+ i går.

1. Radio står på DAB, velger musikk fra iPhone. Plutselig bryter radioen igjennom - ikke pga trafikkmelding eller noe, virket som en slags feil. Mulig det er min iphone som er årsaken? Noen andre som har merket dette?

2. "bust" av glassfiber eller noe stikker opp over innvendig kant i takluka. Skal finne saks og trimme bort dette selv.

3. "hill hold" mangler. Når man må stoppe i bratt bakke så har man 2 valg. Holde bilen m bremsen eller gi akkurat nok gass til at bilen står stille i bakken. Har du parkert er det værre - da må man enten bruke begge beina og trykke på brems og gass samtidig - her trengs det øvelse for å finne hva som er "nok". Ser for meg at dette skal bli vrient på vinterføre, unngå å sige inn i bilen/veggen/gjerdet bak og samtidig starte mykt nok til å beholde veigrepet og unngå å spinne...  Hmmm....  Har sett at hill hold funksjon er noe mange venter på,  men også at det foreløpig ikke finnes indikasjoner på når dette kan komme. Virker som det er enighet om at dette blir en ren SW update ting...

3. Var creep mode ON? Dette hjelper, i alle fall om bakken ikkje er for bratt, men eg trur ikkje bilen gir automatisk meir pådrag dersom bilen sig bakover. Det burde dei kunne gjere noko med, opp til momentgrensa til motoren ved 0 rpm (kjøling av motoren kan kanskje bli eit problem dersom ein står i ro lenge men det hjelp at den er vannkjølt).

Etter det eg hugsar frå prøvekøyringa vil bilen, dersom "Creep mode" er av, berre trille bakover med ein gong ein slepp bremsen, sjølv i ein slak oppoverbakke.

Creep mode er på - det gjør at bilen triller sakte fremover på flat vei. I bakke er det ikke nok, da triller den bakover.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Amper

Folk & fe har da kjørt bil i generasjoner uten "hild hold", det er bare snakk om enkel teknikk.. stress ned, bruk sun fornuft og lær deg selv noen små enkle triks og vips er du en bedre sjåfør som ikke er avhengig av slike hjelpemidler uansett bil..  :o  :)
P85D :o)

D.O

Sitat fra: Andrewas


Det burde dei kunne gjere noko med, opp til momentgrensa til motoren ved 0 rpm (kjøling av motoren kan kanskje bli eit problem dersom ein står i ro lenge men det hjelp at den er vannkjølt).


En vanlig luftkjølt elmotor klarer 40-80% av fullt moment/belastning mens den står i ro uten problem. Tror nok du kan belaste denne motoren med det som trengs for å holde bilen i en bakke så lenge du bare vil.

Off topic: Leste om noen som hadde prøvd å sette bilen i revers på toppen av en bratt bakke, for så å trille fremmover. Du kan da bruke gasspedalen som brems :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Epleskreller

Sitat fra: Amper på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:33
Folk & fe har da kjørt bil i generasjoner uten "hild hold", det er bare snakk om enkel teknikk.. stress ned, bruk sun fornuft og lær deg selv noen små enkle triks og vips er du en bedre sjåfør som ikke er avhengig av slike hjelpemidler uansett bil..  :o  :)

Mange har vel da brukt et håndbrekk ;) Men vil tro dette problemet er overkommelig.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Sitat fra: D.O på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:34
Sitat fra: Andrewas


Det burde dei kunne gjere noko med, opp til momentgrensa til motoren ved 0 rpm (kjøling av motoren kan kanskje bli eit problem dersom ein står i ro lenge men det hjelp at den er vannkjølt).


En vanlig luftkjølt elmotor klarer 40-80% av fullt moment/belastning mens den står i ro uten problem. Tror nok du kan belaste denne motoren med det som trengs for å holde bilen i en bakke så lenge du bare vil.
Jeg tror en skal være forsiktig med å sammenligne med vanlig luftkjølte motorer, husk at denne motoren ved vanlig kjøring på landvei ikke trekker mer 10-20 kW og at toppeffekt bare utnyttes ved full akselerasjon i noen få sekunder, og at f.eks 1% kobbertap ved fullast blir 3 kW.
Nå kreves det ikke på langt nær fullt moment for å holde bilen i ro i en bakke så tapet blir mye lavere enn dette, og med en vannkjølt motor vil det uansett ikke være et problem i normale bakker.
(Vi som har/hadde likestrømsmotorer bør/burde ikke forsøke dette).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Forøvrig så bruker i allefall min bil bremsene til hillhold og ikke motoren. Vil tro at det samme ville bli brukt på Model S.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Andrewas

Sitat fra: Amper på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:33
Folk & fe har da kjørt bil i generasjoner uten "hild hold", det er bare snakk om enkel teknikk.. stress ned, bruk sun fornuft og lær deg selv noen små enkle triks og vips er du en bedre sjåfør som ikke er avhengig av slike hjelpemidler uansett bil..  :o  :)
I vanlig bil løses dette med bruk av clutch og håndbrekk, spesielt viktig om man vil starte i en glatt bakke om vinteren, da må starten være forsiktig og myk for ikke å begynne og spinne.

I automatgiret bil vil den vanligvis stå stille selv i en bakke.

Model S står ikke stille i en bakke uten at man bruker bremsen eller motoren. Starter du fra parkert posisjon blir du nødt til å bruke begge beina og trykke inn gass og brems samtidig. Å lynsnart flytte foten fra brems til gass er mulig, men skal veldig godt gjøres presist nok til å klare dette på glatt føre.

Til de som ønsker å bagatellisere dette: jeg fikser dette fint og blir nok enda flinkere med to-fot manøveren etterhvert. Men dette kom som en overraskelse første gangen jeg stod parkert med nesa nedoverbakke med hindring rett foran.

For de som ikke visste - det er ikke noe brekk på Model S. Det er elektronisk parkeringsbrems som aktiviseres når bilen settes i P.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Cowboystrekk

Andrewas: Kan du si noe om vampire drain på EU-modellene?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Andrewas

Sitat fra: taraquin på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:50
Andrewas: Kan du si noe om vampire drain på EU-modellene?
Skal prøve å huske å skrive ned gjenstående kapasitet i kveld og ikke sette lading...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

OleJA

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 13. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: taraquin på tirsdag 13. august 2013, klokken 11:50
Andrewas: Kan du si noe om vampire drain på EU-modellene?
Skal prøve å huske å skrive ned gjenstående kapasitet i kveld og ikke sette lading...
Flott, gjerne med før/etter bilder av instrumentpanel. Tror den første som kan dokumentere at vampire drain er løst får heltestatus på Tesla forumene ;)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

En ting jeg savner litt informasjon om fra dere som har fått dere ny bil er SW versjon. Så at det ble dokumentert versjon 5.5 (v1.35.76) på demobilene (som var "pre-prod" EU versjoner) men med samme "releasenotes" som på versjon 4.5 men opplagt med nye funksjoner, og ble nevnt at en levert bil hadde versjon 5.0 ett tidligere i denne tråden mener jeg, og tydeligvis (mer eller mindre) de samme nye funksjonene. Men ikke noe om hva som evnt. står i releasenotes for versjon 5.0, og ikke "subutgave" nummer etc.

Tror mange, både her og "over dammen" venter spent på mer informasjon om dette.

PS: Gratulerer til alle heldiggriser som har fått bilen :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA