Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

ØGG

#1545
Lørdag var det min tur til endelig å sette seg i godbilen, og for en følelse det var!
Litt over en halvtimes gjennomgang av bilen og deretter plassere et par barn i bilen før hjemturen startet. Ungene ble endelig overbevist om at bilen var bra (takk Spotify) og ikke gjorde dem kvalme (Har ikke engang P-Modell :-) ).
Autopilot overbeviste stort (noe annet enn LKA og ACC på vår Avensis fra 2009) og stillheten uten passasjerer er til å ta og føle på.

Mandag morgen ble bilen levert til Rehabil i Oslo for keramisk lakkforsegling. Rehabil yter fantastisk service og leverer et strålende resultat og nå er bilen klar for å frakte oss på en langtur til fjells som jeg for en gangs skyld gleder meg til å gjennomføre  8)


Powerflux

Sitat fra: ØGG på tirsdag 22. mars 2016, klokken 12:47
Lørdag var det min tur til endelig å sette seg i godbilen, og for en følelse det var!
Mandag morgen ble bilen levert til Rehabil i Oslo for keramisk lakkforsegling. Rehabil yter fantastisk service og leverer et strålende resultat.

Kan jeg spørre hva du måtte ut med for dette?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

ØGG

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 22. mars 2016, klokken 14:10
Kan jeg spørre hva du måtte ut med for dette?

Veiledende pris er 5000 for bilen + 1500 ekstra for behandling av frontruten

Diravi

#1548
Det gnistret av usannsynlig blå lakk mot meg da vi skulle hente husets første elbil, en 70 D, på fredag. Ektemaken valgte farge uten egentlig å bry seg så mye om fargekartet, og må leve med at vi får nabolagets mest flashy bil. Selv gråter jeg mine estetiske tårer over at den ikke var å få med det cognac-brune skinnet som ville vært heeelt riktig til en slik farge. Men man kan ikke få alt.

Det kan man dessverre heller ikke når det gjelder klargjøring. Jeg er fullt klar over at det går an å saumfare seg bort fra en hyggelig nybilopplevelse, og hadde på forhånd bestemt meg for at jeg kun skulle sjekke tre ting: At bakvinduene kommer fort nok ned når døren åpnes, at ingen paneler stikker lenger ut enn panelet foran, og at skinnsetevangene var noenlunde pene. Det holdt nesten helt i mål... Men dessverre var klargjøringen såpåss sloppy at jeg begynte å sjekke hva som var polishrester og skitt, og hva som ikke var det.  Hvorfor de ikke koster på seg den halvtimen det tar å få bort de merkene, skjønner jeg meg ikke på. Da hadde jeg ikke lagt merke til de små vaskeripene på forskjermen og merker langs baklukeåpningen, eller plastripene akkurat i overkant av underskjørtet bak... Vel vel, alt dette er egentlig detaljer. Skinnet i førersetet er jeg litt mer usikker på. Forstår at her har folk godtatt litt forskjellig, men er vedlagte bilde noe andre ville akseptert?



Uansett: Bilen for øvrig virker feilfri og godt sammenskrudd, og svært kompakt. Og på 20 mils hjemtur langs Nordmørske veier fikk vi anledning til å bli litt bedre kjent med dette amerikanske flaket på sportsunderstell. Den er .... stor! Så fortsatt, etter flere dagers bruk, kjører jeg som en prest som har glemt å betale kaskoforsikringen.  ;) Vi kommer fra en lett sportslig bil i Golf-klassen. Med 800 kg ekstra vekt og en litt mer indirekte styring kan selvsagt ikke Teslaen slenges like presist inn i svinger - ennå - men den er grei å korrigere og forbausende oversiktlig, om enn bred. Jeg var uansett på jakt etter mer av en komfortabel "glider" og hadde derfor valgt luftfjæring. Den overbeviste i hastigheter over 80 på dårlig underlag, men mindre i lavere hastighet, hvor humper i veien og enkelte T-kryss og rundkjøringer fikk brakt karosseriet ut av roen, med litt rugging og svingninger som resultat. Jeg noterte også at Michelin-dekkene gir fra seg en del lyd på dårlig asfalt; litt skuffende.

Men bilen fungerer godt, og faktisk bedre for hver time, etter hvert som man blir vant til alle finessene. Og det er jo fascinerende å se hvordan bilen følger med landskapet rundt oss og ser forskjell på små og store kjøretøy - i ettermiddag dukket det en moped opp i displayet! Så det er virkelig "Bil 2.0". Og selv om det er en tysk hendel, så gir det likevel en aldri så liten smak av amerikansk flak fra 60-tallet å sette en rattspake i revers og la ti kvadratmeter bil med langt panser gli lydløst inn til fortauskanten.

Så det eneste savnet er vel egentlig det cognac-fargede skinnet.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Ny sjokkblå Tesla i ballbyen da skjønner jeg? Virkelig en nydelig farge bilen kler, selv om jeg personlig foretrekker noe mer nøytralt. Liker ikke å bli "beundret" ;)

Gratulerer med ny bil!

Diravi

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. april 2016, klokken 21:46
Ny sjokkblå Tesla i ballbyen da skjønner jeg? Virkelig en nydelig farge bilen kler, selv om jeg personlig foretrekker noe mer nøytralt. Liker ikke å bli "beundret" ;)

Gratulerer med ny bil!

Takk! Ja, omtrent så blå som dette.  8)

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

Unødig med bilde. Har sett den i levende live. Gateparkering er ikke spesielt diskret ;)

fonberg

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. april 2016, klokken 11:28
Unødig med bilde. Har sett den i levende live. Gateparkering er ikke spesielt diskret ;)

Takk for bilde, Diravi - flott farge!
(Flere enn ditt sitt behov som kan dekkes her på forumet, Muffinman  ;) )
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

MrBacardi

Sitat fra: Diravi på mandag 18. april 2016, klokken 21:56
Takk! Ja, omtrent så blå som dette.  8)



Gratulerer med ny bil med riktig farge :) Jeg valgte samme, men med de beige setene:



Jeg fikk dessverre min første steinsprut på vinduet i dag, kjedelig, men slikt må man regne med :)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

Jeg fikk steinsprutskade i ruta på vei hjem fra utlevering. Ikke verre enn at det lot seg reparere. (Skal skaden være godt synlig etter reparasjonen forresten?

MrBacardi

Sitat fra: Muffinman på søndag 24. april 2016, klokken 19:45
Jeg fikk steinsprutskade i ruta på vei hjem fra utlevering. Ikke verre enn at det lot seg reparere. (Skal skaden være godt synlig etter reparasjonen forresten?

Ah, kjedelig tidspunkt! :(
Jeg fikset steinsprut på en annen bil for en tid siden og resultatet der etter rep er at det ser ut som et veldig lite insekt har krasjet i ruten, ikke plagsomt på noen måte. Regner med det blir det samme nå.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

cairnz

Sitat fra: Muffinman på søndag 24. april 2016, klokken 19:45
Jeg fikk steinsprutskade i ruta på vei hjem fra utlevering. Ikke verre enn at det lot seg reparere. (Skal skaden være godt synlig etter reparasjonen forresten?

Avhenger av skaden. Jeg fikk to stjerner midt i ruta (skjult av speilet når jeg kjører) - disse ble fikset, men det er to små merker igjen i ruta som kommer være der i all tid. Shit happens :)
Elbilist

Muffinman

Hele skaden vises hos meg, i tillegg til boringen som ble gjort. Men overflaten ble relativt jevn i det minste. Fikk lagt solfilm på den andre bilen på samme etablissement samme dag, og resultatet ble ikke helt bra her heller. Horisontale og vertikale riper i filmen etter montering, og et par små "byer" med bittesmå bobler som ikke forsvinner. Nuvel, feil tråd  ;)

bengtove

I går var det endelig min tur!
Etter nesten 6 mnd reiste jeg til Drammen med tog for å hente ut Luna. Navnet kommer av at den er blå som måneskinn, samt at jeg har passert 40 og det begynner å bli tynt i hyssingen helt øverst. Selvsagt ungene som kom på navnet og syntes det var hysterisk morsomt...
Har den som leasingbil gjennom LeasePlan og måtte derfor vise noe måtehold i godtebutikken av tilleggsutstyr. Det ble med vinterpakke, panoramatak, Nextgen seter og selvsagt Autopilot.
Dukket selvsagt opp aaalt for tidlig i forhold til avtalt tid, men det tok våre venner hos Tesla på strak arm. Danske Markus dukket opp og viste meg bil og gikk gjennom de mest grunnleggende funksjoner. De hadde man selvsagt lest om en million ganger blant annet i dette forum, men måtte jo nesten la ham gjøre greia si.
Så var det ut på veien. Milde himmel så deilig!
Gliste så mye at jeg hadde ørevoks i munnvikene.
Tok meg selv i å le ukontrollert når jeg gav flatt jern på svingene småveier på vei mot Oslofjordtunnelen. Om det er så fett i en 70D tør jeg nesten ikke tenke på hvordan det er i de grommere versjonene!
Autopiloten tror jeg at kommer til å bli en av mine beste venner. Har alltid bruk vanlig CC, men dette tar liksom saken til et annet nivå! AP var et must, og jeg angrer ikke på at jeg forsaket lyd for den.
Middagen ble på McD, da far ikke var interessert i noe annet enn å kjøre bil. Fikk teste Chademo-adapteret i samme slengen. Ikke fordi man trengte juice, bare fordi jeg måtte.
Var lagleder for fotballkampen til junior på ettermiddagen, men hadde parkert bilen slik at jeg kunne se den hele tiden. Ikke uventet gikk gutta på et sviende lederlag i kampen, mye grunnet en særdeles ukonsentrert lagleder.
På kvelden måtte ungene rope inn far så han fikk lagt dem. Han satt nemlig i bilen og fiklet med app og alle mulige innstillinger. Etter at de var i seng så måtte jeg bare ut en bitteliten tur til, og vips var klokka halv to. Naboene må ha begynt å lure.

Nå vil jo lykken ha det til at det er himmelsprett på torsdag og inneklemt (fri)dag på fredag. Da pakker unger og hund (en alt for høy Greyhound) og kursen settes mot Romsdalskysten og et mye etterlengtet besøk til mormor. Hun er den siste gjenlevende bestemor og ble glad da jeg ringte og sa at vi tok oss en tur. "Men er det ikke langt for dere å kjøre, da?". Jo, det er jo hele poenget! Alle nye biler må innvies med en langtur! Kjenner en barnslig glede over å planlegge turen, og jeg gleder meg til min første hurtiglading.

Hunden er forresten et eget kapittel... Har V70 som konebil, da vi har hatt bruk for plassen. Konemor har hele tiden vært skeptisk til Model S og da henvist til at hunden ikke kommer til å få plass.
Dette ble løst ganske elegant ved å låne hjem en Model S over natten for ca 6 mnd siden og plassere henne i førersetet. Siden da har hun snakket like mye om den nye bilen som jeg, og jeg har tatt henne i å argumentere kraftig overfor sine venner om hvorfor Model S er en genial bil. Hun la av en eller annen grunn ikke like mye engasjement for dagen når det gjaldt Leafen som jeg nå har kjørt i 3 år... Etter prøvekjøringen måtte jeg minne henne på at vi måtte teste om hvordan hunden passet. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var så viktig, han måtte bare tilpasse seg og bøye seg litt i nakken  ;D

Kjenner at konsentrasjonen på jobb kanskje ikke er 100% akkurat nå, jeg gleder meg for mye til å kjøre hjem igjen.
Ser fram til mange bra turer, og en ny hverdag i kø.
Takk for mye bra info på forumet!
2013 lyseblå Leaf Tekna (ute av mitt liv)
2016 TMS 70D Deep Blue
Bestilt M3 31.03.16

MeTesla

Gratulerer med ny bil!!

Takk for en fantastisk morsom og gjenkjennelig historie, jeg har ikke ledd så mye av et innlegg her siden GeirHM hentet sin bil og kappkjørte med Audi: ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA