Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hviket forsikringsselskap velger jeg for min TMS

Startet av Signature #280, tirsdag 13. august 2013, klokken 23:55

« forrige - neste »

Helge Alm

Nå ble jeg misunnelig...bestilte min for levering i juni, S70D...."Men den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves" er det noe som heter

TRM

Sitat fra: FU73 på torsdag 03. mars 2016, klokken 21:45
Jeg hentet min 70D nå i dag på Lade. og det ble en fantastisk dag. ble ikke så mye tenking på jobb akkurat ;D
min var forventet i den senere tid i følge My Tesla, 4-16 mars, og den siste uka, 4-11 mars. Så er godt fornøyd med å få den 3 mars.
og se den blankpolerte flotte bilen stå der, og vite at den er min, ja det var ganske greit må jeg si når jeg har hatt min Volvo V70 2000 mod i hele 12 år. kan si det ble litt forandring i bilopplevelse ja. Selv om jeg har prøvekjørt en før jeg bestilte.
jeg fikk god tid på utleveringen, og derfor en bra gjennomgang. Nå har jeg pløyd gjennom brukermanualen den siste tiden, så trengte vel ikke så veldig mye gjennomgang i detalj, men arti læll.
Gledelig med 4G da, og summon. blir artig å prøve det. Har ikke fått i gang Spotify enda, men finner vel ut av det å.
Ellers så var det gledelig og uventet at den ble levert med 19" Cyclone felger i stedet for std 19" på det hjulsettet som stod på. gratis ;D skulle gjerne heller hatt dem på sommersettet, men det kan nå byttes om på.
jeg har i alle fall bare kost meg alene med bilen og kjørt rundt omkring og testet lyd etc. glad jeg tok hifi pakken.
det er en viss fare for at kona ser litt mindre til meg i den første uka, he he.
har ikke så veldig mye mere å dele på dette tidspunktet, ikke annet enn at alt er helt strålende.
så får vi håpe det forblir strålende ;)
Grattis! ☺️ Gøy med nye, entusiastiske innlegg, i denne tråden! Kjør pent - og kos deg! Og ta med kona på tur - og la henne kjøre! Da får du lettere aksept og forståelse for din nye lidenskap!
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Mazzbot

Mange som kjøper 70D ser jeg , hva er den reelle rekkevidde på 70D vs 85D ? ☺
Tesla model 3 reservert 31/3 .

FU73

Blir nok biltur i helga ja. Og kona skal få kjøre. tror du har helt rett der :D
2016 Model S 70D

tonl

Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. mars 2016, klokken 06:22
Mange som kjøper 70D ser jeg , hva er den reelle rekkevidde på 70D vs 85D ? ☺

Reel forskjellen er ca 50-60km i rekkevidden mellom 70d & 85d. Husker jeg ikke feil så lader 75d saktere på supercharger, ref videoene til Bjørn Nyland.

RedJaro

75D v 85D v 90D

Hvor langt man kan kjøre avhenger av mange faktorer, så disse tallene gir kun en pekepinne på forskjellen mellom modellene. Tester som ligger ute (YouTube ++) viser at 70D er noe nærmere enn de offisielle tallene. tonl har nok rett med 50-60 km.

Sommer, tørr asfalt
70D   340-350
85D   410-420
90D   440-450

Ladetider:
70D
+100 KM   12min
+150 KM   22min
+200 KM   32min
+250 KM   45min
+262 KM   49min

85D
+100 KM   11min
+150 KM   18min
+200 KM   26min
+250 KM   35min
+262 KM   38min
Tesla Model S85D - Rød - NextGen - Autopilot - Interiør og lys

19. nov   Bestilling
29. des   Under produksjon
12. jan   I transit fra fabrikken
29. mar     Utlevering

jbrattis

Påskeferie, og tid til å skrive noen ord om mine første erfaringer med Tesla S90D. Bestilte i slutten av november, og plukket opp bilen i Drammen 3. mars. To utstyrspakker som jeg ikke tok med; Bedre lydanlegg, og ekstra vinterdekk på felg. Det siste skyldes rett og slett erfaringer med Michelin og Nokian fra tidligere (har tidligere hatt de på A6 og XC70). Disse dekkene er alt for myke etter min mening. Jeg bor i Vestfold, og trenger ikke dekk som er laget for is. Vi har bare veier 95%+ hele vinteren. De helgene jeg kjører på fjellet kan jeg avpasse farten. Jeg valgte harde dekk fra Nexen (megahjul.com), som Tesla da nektet å montere. Så før utlevering hadde jeg levert 4 dekk til min utleveringsspesialist, slik at de ble lagt bak i bilen ved utlevering. Selvsagt hadde det kommet et større snøfall dagen før utlevering, men det var ingen problem med å kjøre 5 minutter til Dekkmestern som kan Tesla, og få lagt om.

Selve utleveringen hos Tesla gikk svært raskt. Ingen ting å klage på, men det bør man da heller ikke forvente på en bil til over 800.000. Først når jeg kom hjem oppdaget jeg at mattene jeg hadde bestilt i trunken ikke var levert (sjekket ikke under dekkene), men det ordnet de kjapt i forrige uke.  Hjalp meg også med å ta av nosecone, og legge inn autopassbrikke før utlevering.

Jeg var positivt overrasket over at jeg fikk med 4G i bilen. Men ble sur når jeg senere oppdaget at flere av de andre som fikk bilen utlevert samtidig med meg fikk de nye Cyclone standardfelgene, mens jeg fikk de kjipe gamle.

I de to siste ukene har jeg fått testet bilen 1000 km.

For å bli ferdig med det negative med en gang: Det som overrasker mest er hvor mye støy det er i bilen.
Jeg forventet mest dekkstøy, men dekkene er svært stille. Derimot hører jeg svært godt hvinet fra motoren(e). Er nok i overkant av hva jeg liker, så må sjekke ut muligheter for støydemping.  En Tesla bråker like mye om ikke mer enn en god fossilbil på motorveien.

Det andre jeg ikke liker er festene til takstativ. Har testet med Whispbar og Packline FX-SUV, og det fungerer helt greit. Whispbar høres ikke uten skiboks, men med skiboks så er det samme høye støynivå som alltid.
Det var mye lettere å sette på takstativet enn jeg trodde når jeg så alle delene. Det jeg ikke liker er at de elendige plastikklokkene til Tesla er av så dårlig kvalitet. Må inn på service og fikse det ene allerede.

Og det var vel det så langt...

Alt annet er som forventet eller bedre. Jeg var svært skeptisk på forhånd etter å ha lest mye på dette forumet, men det meste av dette ser ut til å ha blitt ordnet på nyere biler.
Lysene er helt på nivå med de fleste andre biler, ser ikke behovet for ekstra lyslist som jeg trodde.
Disse berømte spyledysene som alle hyler om fungerer helt utmerket så langt.
Klimaanlegget fungerer helt bra så langt på automatikk.
Lydanlegget var mer enn bra nok. Vil vurdere en subwoofer på sikt, men det er mer for 16-åringen i familien.
Kjørelengde er som forventet. Typisk 35-40 mil (45 mil typical i bilen før avgang på 100 %).
Jeg har jo panoramatak, og det er positivt lite støy å kjøre med åpent tak. Var verre på tidligere biler. Det er etter min mening umulig å kjøpe en S uten panoramatak. Jeg kjenner knapt noen som kan sitte i baksetet uten å ha hodet i taket uten panorama.
Bilen er god og enkel å kjøre, selv om den er et h...... i parkeringshus. Bilen er bred! Var nede i garasjen under Forskningsparken på Blindern, og det er kun noen få centimeter plass mellom utkjøringsportene.

Blir spennende å se hvordan bilen vil fungere på sikt!

Øyvind.h

Hadde du kjøpt vinterdekk hadde du nok fått cyclone du også :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Da var det tid for et nytt innlegg i denne tråden. Med ny bil :D

Utlevering var gjort på 15-20 minutter hvor de eneste spørsmålene var relatert til ekstraseter, lokk til takstativ og autopilot. Eksteriøret var bortimot perfekt for meg. Ingen store glipper eller skjemmende forhold. Panotaket lå helt perfekt. Ingen ujevnheter noen steder der. Enorm forbedring sammenlignet med 2013, uten at jeg opplevde 2013 modellen som for dårlig.

Lekkert interiør med mørkt skinn og lyst alcantara tak. Det manglet en liten filtbit på den ene siden i bagasjen, og filten var litt løs samme sted. Muligens grunnet mer fabrikkmontert isolasjon enn tidligere. Alt i alt en veldig positiv opplevelse. Jeg trodde overtakelsen skulle bli kjedelig ettersom den var så lik min forrige bil. Der tok jeg feil :)

Understellet opplever jeg som stivere enn den gamle. Ligger stabilt på veien. Og støydempingen er knallbra! Jeg nekter å tro at dette står særlig tilbake for eksempelvis 5-serie og E-klasse. Merker ikke noe støy fra panotak, selv ikke i bra motorveihastighet, ikke dekkstøy og svært lite vindstøy på motorvei. Motoren hører jeg veldig svakt, men heller ikke den var særlig høylytt sammenlignet med min gamle S85. Og som før enorm forskjell sammenlignet med støy fra eksosmotor. Kan ikke sammenlignes. Dette er en gjennomført premiumbil!

Etter utlevering dro kona og jeg rett til Superchargeren på Marche Lier for å møte sigurdi og Cookie. Hyggelig å treffe dem, og generøst å ta turen dit bare for å måle bilen min. Takk til begge to :) Om tallene stemmer er total kapasitet på batteriet ca 89kWh, hvorav utnyttbart 85kWH. Noe jeg synes er bra. Sigurdi hjalp til med å montere ekstra bagasjeromsbelysning. Det ble veldig bra!

Autopiloten fungerer fint der den er ment å brukes – på jevn motorvei med midtdeler. På småveier, veier med fortau på siden, sjikaner mm. fungerer den ikke bra. Kona kommenterte at det var ubehagelig å sitte på når den var aktivert. For brå rattutslag, for brå gass/brems, feil sporvalg mm. I hvert fall for mindre, svingete og kuperte veier. Men der den skal brukes på motorvei fungerer den bra! Autopiloten er veldig langt unna å være en erstatning for mennesket, så jeg tror på påstanden om at vi er et godt stykke unna selvkjørende biler (ref Muskern selv).

Ellers er jeg veldig fornøyd med ytelsene. Det er et hakk opp fra S85``en. Pedalrespons og aks fra 0km/t er omtrent der P85 var opprinnelig. Med 4wd er den veldig forutsigbar, og det skal være dårlige forhold før du ikke får hentet ut full effekt. Selvfølgelig kjedelig med liten frunk, men jeg kompenserer med en diger takboks og unger som straks er ferdig med den største barnevogna.

4G var på plass. Streaming med Spotify fungerer fint. Usikker på hvor mye raskere den er enn 3G i den gamle (ift hvor raskt sanger laster). Tror ikke forskjellen er stor, men systemet fungerer bra.

Ekstrasetene i bagasjen fungerer bra. Datteren min elsket dem, men jeg har lyst til å gjøre noe ift hodebeskyttelse sideveis.

Avslutningsvis må jeg si det er utrolig deilig å kjøre Tesla igjen. Leafen har fungert fint siden august -15 da den forrige S``en ble solgt. Men det er to totalt forskjellige biler, med helt forskjellig opplevelse av det å kjøre elbil. Foreløpig har jeg kjørt Drammen-Oslo, div småkjøring i nabolaget, tur/retur Lørenskog, på kryss og tvers i Oslo i dag (fra øst til vest til øst, til vest, til sentrum og tilbake til øst). Tipper jeg nærmer meg 180-200km siden fredag, og først nå fant jeg det for godt å pakke ut UMC for å plugge i (SOC på 45%). Spesielt kjøringen i dag kom helt uventet (tur til legevakt, legevakt åpnet ikke før 10:00, tur til offentlig legevakt, lang kø der, hente hund i sentrum, kjøre hjem med den, dra til annen legevakt på Aker, ned til sentrum for å gå på apotek+++). Hadde jeg hatt Leafen i dag hadde jeg slitt med lading og rekkevidde. Rekkeviddeanslaget i bilen var også positivt. 459km typical, opp ca 90tkm fra min to år gamle S85. Eller ca 25% økning i rekkevidde (forutsatt samme Wh/km per tkm). Det var langt bedre enn forventet. Så får vi se på langtur i påsken hvordan jeg opplever hastighet på Supercharger. Kanskje bilen innfrir på alle punktene jeg fryktet jeg ville bli skuffet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jbrattis

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. mars 2016, klokken 09:53
Hadde du kjøpt vinterdekk hadde du nok fått cyclone du også :)

Når jeg bestilte fantes ikke Cyclone til den prisen.  De skulle ha 16.000 for standardfelgene med de dekkene som jeg ikke ville ha. Jeg beholder de kjipe felgene til vinter, og bestiller noe helt annet til sommerbruk.

Ellers artig å lese din oppsummering. Den viser bare hvor umulig det er å sammenligne subjektive ting som opplevd støynivå:) Og autopilot. Jeg har kjørt en del med autopilot på Audi de siste årene. På Audi får du virkelig følelsen av å være på sjøen, den trekker fra side til side. Min opplevelse er at den på Tesla er langt mer stabil og "roligere". Er også imponert over hvor bra den fungerer i tunneler og steder der det er langsgående betongdelere uten linjer.

Muffinman

Sitat fra: jbrattis på søndag 20. mars 2016, klokken 17:47
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. mars 2016, klokken 09:53
Hadde du kjøpt vinterdekk hadde du nok fått cyclone du også :)

Når jeg bestilte fantes ikke Cyclone til den prisen.  De skulle ha 16.000 for standardfelgene med de dekkene som jeg ikke ville ha.
Tror kanskje du misforstår. Mange som har bestilt vinterdekk på standardfelg får Cyclone til samme prisen. Begge bilene i signaturen stod på vinterdekk m/Cyclone ved utlevering. Nå liker jeg ikke hverken standard eller Cyclone, så alt ble solgt til fordel for noe jeg har mer sansen for.

jbrattis

Du har sikkert rett, Muffinman, men det antydet aldri selgeren en gang. Han sa jeg fikk de kjipe felgene for den prisen. Det kan være at jeg tar feil i dette også, men jeg har forstått det slik at Tesla Cyclone felgene ikke skiller mellom høyre og venstre side, dvs. to ulike par? Slik at de går "feil vei" på den ene siden?

Muffinman

Stemmer. I likhet med 21" turbin og de nye standard 19" felgene. Av disse tre er det kun sistnevnte som er korrekt avbildet på høyre side av bilen i designstudio.

Fordelen med de gamle standardfelgene er at de er lette å komme til for å rengjøre og fjerne dritt og snø som legger seg i og skaper ubalanse. Det blir nok mer utfordrende med de nye.

Øyvind.h

#1543
Sitat fra: jbrattis på søndag 20. mars 2016, klokken 17:47
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. mars 2016, klokken 09:53
Hadde du kjøpt vinterdekk hadde du nok fått cyclone du også :)

Når jeg bestilte fantes ikke Cyclone til den prisen.  De skulle ha 16.000 for standardfelgene med de dekkene som jeg ikke ville ha. Jeg beholder de kjipe felgene til vinter, og bestiller noe helt annet til sommerbruk.
Vinterdekk legges på felg i Norge. Her går de tilsynelatende ofte tom for standardfelger og gir kostnadsfritt Cyclone felger med vinterdekk til de som har bestilt standard vinterdekk-pakke. Så det er ikke sikkert de bilene du så faktisk har betalt for Cyclone. Men de har kjøpt vinterdekk-pakke gjennom Tesla.
Personlig har jeg aldri hatt helt sansen for Cyclone. Oppdelt mønster gjør dem egentlig ikke noe mer spennende enn standardfelgene (etter mitt syn). Liker mye bedre 21" turbinfelgene (som jeg nå har kjøpt og skal montere straks).
Men kostnadsmessig klarer man ikke slå standardpakken. Folk hiver dekk og felger etter deg svært billig på finn og forumet. Genialt for de som kjører mye og som bryr seg om driftskost. Noe jeg egentlig gjør, men vil teste det å være ufornuftig en runde også.

Sitat fra: jbrattis på søndag 20. mars 2016, klokken 17:47
Ellers artig å lese din oppsummering. Den viser bare hvor umulig det er å sammenligne subjektive ting som opplevd støynivå:) Og autopilot. Jeg har kjørt en del med autopilot på Audi de siste årene. På Audi får du virkelig følelsen av å være på sjøen, den trekker fra side til side. Min opplevelse er at den på Tesla er langt mer stabil og "roligere". Er også imponert over hvor bra den fungerer i tunneler og steder der det er langsgående betongdelere uten linjer.
Ja folk er forskjellige. Heldigvis. Ellers hadde alle kjørt samme bil med samme utstyr :)

Godt mulig Tesla ligger langt foran Audi, og autopiloten fungerer helt greit mange steder. Midtdeler som jeg nevner er jo strengt talt ikke relevant annet enn som forsikring mot å fronte. Det viktige er jevne svinger, jevn dosering og jevnt terreng. Da fungerer den perfekt. Brå dump og sving=ikke god kombo. Det er beta-versjon, så det blir sikkert bedre, men jeg kjører mye mer behagelig enn hva autopilot-systemet gjør. Og tryggere. Nettopp fordi jeg tar kurvene jevnere, ser bremselys langt fremme/rundt svinger, oppdager biler som skal ut i påkjøringsfelt, forstår når andre har tenkt til å bytte felt osv.. Viktige detaljer i trafikken som autopiloten per i dag ikke kan, eller aldri vil kunne.

Audis er kanskje verre, men det er betydelig potensial for forbedring i Teslas løsning. Men bevares - det er helt rått å kunne slippe rattet helt og slappe av. Der systemet fungerer bra er det utrolig behagelig og avslappende. Ikke fordi jeg flytter all fokus bort fra veien, men fordi jeg kan konsentrere meg noe mindre og ikke vurdere flere tenkelige scenarier og detaljer kontinuerlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dulle76

#1544
Da var det min tur til å skrive ned noen ord om mine første timer i Tesla S.

Hentet bilen i Drammen på fredag, og etter en grei og informativ gjennomgang av bilen, var det bare å ta wattpedalen fatt... Det første jeg glemte var å sette bilen i Drive, så kom jo ikke av flekken før jeg etter to-tre sekunder fant ut at det kan være lurt å gire over i drive og komme seg ut av butikken... :)

Tok bare en liten kjøretur nedover motoroveien fra Drammen, før vi snudde og dro hjemover til Oslo. Min høygravide kone skulle på "fest", så måtte kjøre henne oppom Oslo nord før jeg og sønnen dro hjem til Nordstrand.  Da vi var hjemme løp guttungen inn til søsteren og farmor, og hylte..."Vi har fått ny bil!!!" Noe de merkelig nok ikke trodde nevneverdig på... ;)

Etter å ha kjørt en Rav4 i snart elleve år, så er dette å komme over i en annen, og mye, mye bedre verden... Stillheten, comforten, akselerasjonen.... Var til og med en annen Tesla som vinket da vi passerte dem på vei opp mot Ekeberg her om dagen... Så nå sier guttungen hver gang vi passerer en annen Tesla at "Du må vinke til de andre Teslane, pappa!!" ;) 

Farmor måtte kjøres til Gardermoen på lørdag, og hun fant ingen steder å holde seg fast i når jeg ga litt ekstra på oppover der.... (hun har hatet Rav'en i alle år fordi den gikk fort...??) ;)
Det er så behagelig å være ute og kjøre med TMS, legge seg på motorveien, slå på CC/AP og bare slappe helt av... Bilen ligger som støpt på veien, den har aks, og den bruker ikke for mye energi så lenge en kjører "normalt".
I går var vi en tur til Kongsberg, droppet datteren av for hyttetur i påsken. Så da tok vi en liten runde, prøvde å bruke opp en del energi, slik at vi kunne prøve supercharger på Lier/Drammen på tilbakeveien. Det fungerte helt utmerket... Den kommer til å bli brukt minst en gang i uka da jeg kjører forbi ukentlig.. :)

Har prøvd å kjøre litt me AP, og synes den fungerer veldig bra. Noe ujevn kjøring innimellom, der den drar litt mye over til ene siden av kjørebanen, men den henter seg alltid inn igjen. CC er et stort steg opp fra CC på Rav'en, kan ikke sammenlignes engang... Helt perfekt å ikke måtte være redd for å kjøre inn i noen bakfra...!

Lyden i bilen er jo bare helt enorm!! Har fått lagt over mye musikk på flac, fått lagt over på en ekstern harddisk som jeg har festet i bilen. Supergenialt å ha HELE musikkbiblioteket med seg til enhver tid!! (bare jeg får lagt over alt til flac, det tar nemlig ALTFOR lang tid når man har mye musikk...)

Hvilke felger jeg har fått på'n har jeg ikke snøring på. Synes de er helt greie og fine. Regner med det er standardfelgen, ettersom stort sett alle de andre Teslaene som ladet på superchargeren i går hadde like felger.. ;) Jeg er ikke så opptatt av sånne ting... Er egentlig ikke opptatt av bil i det hele tatt, det er bare et middel som tar meg fra a til b og tilbake til a igjen... ;) (men fytterakkern så KUL bil jeg har nå...!!!!) 

Jeg har ikke veldig mye erfaring med elbil fra tidligere, har bare prøvekjørt Tesla et par tre ganger før jeg fikk vår, så det med forbruk, lading osv må jeg lære meg underveis... Har prøvd å lese meg opp littegranne her inne, og har sikkert lært en del, men har fortsatt mye å lære igjen..

Kona har ikke prøvd bilen enda, hun er ikke den mest erfarne sjåføren, så hun tar det nok litt easy nå i begynnelsen... (Hun kommer sikkert til å bruke Rav'n til den blir solgt...)

GLEDER meg til fortsettelsen av å kjøre verdens beste bil.....!!!!!

Tesla S 85D - Midnight Silver - Panorama - Autopilot - Luftfjæring - Ultra Hi-Fi - Vinterpakke - EL 924**

"That was a great time, the summer of '71 - I can't remember it, but I'll never forget it!"
― Lemmy Kilmister

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA