Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Citroën C-Zero førstegangs service etc.

Startet av erikf, tirsdag 13. august 2013, klokken 08:46

« forrige - neste »

erikf

Takk til Eidfjord kommune for å realisere den første vest-øst-passasjen for elbil! Neste sommer (eller allerede i høst) blir det mulig å kjøre Bergen-Oslo uten å trenge å lade på annet enn hurtigladere.
En stund blir det faktisk gratis (men likevel med inntekter til lokalmiljøene som setter opp hurtigladerne, gjennom økt salg på caféer og butikker).

Det kan likevel kanskje bli en utfordring å komme seg 9 mil fra Eidfjord til Geilo. (Andre veien er det null problem). Geilo er 750 moh. Høyeste punkt på hardangervidden er 1250 moh. Elevasjonen på vei østover kommer til å trekke 4 leaf-streker (6kwt) i seg selv. 9 mil ren fremdrift tar i ok forhold 8 streker. Men de siste tre milene er i 500 slakke nedoverbakkehøydemeter, så her går det med lite energi. La oss si 7 leaf-streker på 9 mil i fremdriftskraft pluss 4 i elevasjonskraft. Det har vel ikke mer å si om man kjører i 30 eller 70 i bratt oppover enn på flat mark?

Uansett, dette er 11 streker. Under gode forhold. Blir spennende å høre konkrete erfaringer fra forskjellige værforhold.
Jeg selv kjørte Voss-Geilo i sommer men ladet 7 kwt på garen camping, 750 moh på vei opp til vidden. Hadde bare trengt 4, for jeg kom frem til Geilo med 2 streker. Det røk med mer enn 4 streker fra Voss til Eidfjord, så regnestykket går opp, man vil klare dette i ok værforhold. Litt synd at man vil ønske å lade helt til 100% i Eidfjord. hurtiglading er egentlig ikke egnet til dette, spesielt hvis det blir kø på ladestasjonen. Men det blir visst normalladestasjon, to uttak på 16A like ved siden av i tillegg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

eclipse

Sitat fra: erikf på onsdag 07. august 2013, klokken 00:04
Takk til Eidfjord kommune for å realisere den første vest-øst-passasjen for elbil! Neste sommer (eller allerede i høst) blir det mulig å kjøre Bergen-Oslo uten å trenge å lade på annet enn hurtigladere.
En stund blir det faktisk gratis (men likevel med inntekter til lokalmiljøene som setter opp hurtigladerne, gjennom økt salg på caféer og butikker).

Det kan likevel kanskje bli en utfordring å komme seg 9 mil fra Eidfjord til Geilo. (Andre veien er det null problem). Geilo er 750 moh. Høyeste punkt på hardangervidden er 1250 moh. Elevasjonen på vei østover kommer til å trekke 4 leaf-streker (6kwt) i seg selv. 9 mil ren fremdrift tar i ok forhold 8 streker. Men de siste tre milene er i 500 slakke nedoverbakkehøydemeter, så her går det med lite energi. La oss si 7 leaf-streker på 9 mil i fremdriftskraft pluss 4 i elevasjonskraft. Det har vel ikke mer å si om man kjører i 30 eller 70 i bratt oppover enn på flat mark?

Uansett, dette er 11 streker. Under gode forhold. Blir spennende å høre konkrete erfaringer fra forskjellige værforhold.
Jeg selv kjørte Voss-Geilo i sommer men ladet 7 kwt på garen camping, 750 moh på vei opp til vidden. Hadde bare trengt 4, for jeg kom frem til Geilo med 2 streker. Det røk med mer enn 4 streker fra Voss til Eidfjord, så regnestykket går opp, man vil klare dette i ok værforhold. Litt synd at man vil ønske å lade helt til 100% i Eidfjord. hurtiglading er egentlig ikke egnet til dette, spesielt hvis det blir kø på ladestasjonen. Men det blir visst normalladestasjon, to uttak på 16A like ved siden av i tillegg.


Hvordan går det med Hurtigladestasjonen på Eidfjord, er den under bygging/ferdig?

Bilder?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

lenny36

Lurer jeg også på, noen info om hurtigladeren i Eidfjord?

ELAndy

Hei! :D Ladestasjonen er komme på plass. Men såg ikkje ut som den var kobla til strøm endå.
VW Passat 2001
VW E-Golf 2015
Tesla model 3 - Reservert
Tesla model S - 2017 - Bestilt

Bosch Rotak 43 Li oppladbar gressklipper med 3 stk 36V - 4,0 Ah batteri

EL-grill

ELAndy

VW Passat 2001
VW E-Golf 2015
Tesla model 3 - Reservert
Tesla model S - 2017 - Bestilt

Bosch Rotak 43 Li oppladbar gressklipper med 3 stk 36V - 4,0 Ah batteri

EL-grill

carstein

Herlig!

Det hadde vært kjekt med et punkt før Geilo også, men dette er absolutt et stort skritt i riktig retning! :):)
Nissan Leaf - 12

Mippen

Kjørte på Roadtrip i dag med min nye Leaf - fra Askøy utenfor Bergen til Voss. Ladet til 86% på Voss før jeg kjørte til Eidfjord med god margin. Ladet til 97% på Hurtigladeren. (Fikk ikke lade til 100%) og kjørte mot vidden. Hadde ikke tenkt å kjøre til Geilo men til Vøringsfossen og litt til bare for å teste rekkevidden opp bakkene. Kjørte til jeg hadde 74km igjen til Geilo. Da viste GOM 62KM rekkevidde. I følge Jurrasic test hadde jeg hatt 2 prosent igjen på batteriet når jeg kommer til Geilo. Beregnet fra punktet jeg snudde til Geilo. Så i teorien er det mulig på en dag med fint vær og god temperatur å komme seg til Geilo med bare å lade på Eidfjord. Hvis det regner, blåser og er kaldt tror jeg det ikke går med en vanlig elbil. Eventuelt må man stoppe en liten time og lade på 16A eller 32A hvis det er mulig en plass på Vidden.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på lørdag 10. mai 2014, klokken 22:26
Kjørte på Roadtrip i dag med min nye Leaf - fra Askøy utenfor Bergen til Voss. Ladet til 86% på Voss før jeg kjørte til Eidfjord med god margin. Ladet til 97% på Hurtigladeren. (Fikk ikke lade til 100%) og kjørte mot vidden. Hadde ikke tenkt å kjøre til Geilo men til Vøringsfossen og litt til bare for å teste rekkevidden opp bakkene. Kjørte til jeg hadde 74km igjen til Geilo. Da viste GOM 62KM rekkevidde. I følge Jurrasic test hadde jeg hatt 2 prosent igjen på batteriet når jeg kommer til Geilo. Beregnet fra punktet jeg snudde til Geilo. Så i teorien er det mulig på en dag med fint vær og god temperatur å komme seg til Geilo med bare å lade på Eidfjord. Hvis det regner, blåser og er kaldt tror jeg det ikke går med en vanlig elbil. Eventuelt må man stoppe en liten time og lade på 16A eller 32A hvis det er mulig en plass på Vidden.
Hvis gjettometeret viste 62 km etter masse bratt oppover var vel reell rekkevidde vesentlig mer.
Eneste sivilisasjon er rundt campingen på Garen/Maurseth, ca 750 moh. Her er det butikk, de ville håvet inn bra på salg ved å invitere til lading på 16A/32A. Jeg har ladet der selv (men hadde ikke trengt det).
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

#8
Har du kjørt Eidfjord - Geilo? Det er i Følge Jurrasic test et par hundre høydemeter igjen med litt oppoverbakke til jeg hadde vært på høyeste punkt på Vidden så rekkevidden hadde nok gått litt mer ned, men jeg har erfart at jurrasic test er litt negativ - så hadde sikkert hatt bedre margin igjen også. Får også regenerert en del siste stykket.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på søndag 11. mai 2014, klokken 00:12
Har du kjørt Eidfjord - Geilo? Det er i Følge Jurrasic test et par hundre høydemeter igjen med litt oppoverbakke til jeg hadde vært på høyeste punkt på Vidden så rekkevidden hadde nok gått litt mer ned, men jeg har erfart at jurrasic test er litt negativ - så hadde sikkert hatt bedre margin igjen også. Får også regenerert en del siste stykket.
Ja, jeg kjørte Voss-Geilo i fjor. Ladet ca tre streker på garen camping men når jeg kom til geilo viste det seg at jeg hadde klart meg uten.

Skrev litt om det her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9969.msg137840.html#msg137840
Satser på noen slike turer i sommer igjen.

Man kan regne ca 1 batteristrek på leafen pr 300 høydemeter opp. Jeg fikk inn rundt 2 streker på vei vestover ned fra hardangervidden. Dette var før jeg fikk odbII og leaf spy-appen. Målte du hvor mye du fikk inn ned til eidfjord de ca 800 høydemeterne, mippen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Jeg klarte å regenerere nesten 10 prosent ekstra ned. Jeg startet på 97% før jeg kjørte opp og hadde ca 65 prosent når jeg snudde. Hadde rundt 75 når jeg kom ned fra fjellet. Hadde klart mer også men hadde noen biler som presset på bak så måtte holde grei fart.
Fremtiden er elektrisk.

Sølve

Hordaland fylkeskommune sin mann på elbilinfrastruktur koordinerer arbeid for å få til en hurtiglader til på strekningen Eidfjord - Geilo.  Den vil trolig som den i Eidfjord bli spleiselag mellom fylkeskommune, kommune og kraftselskap.  Det søkes om støtte til den på Transnova-utlysningen som har søknadsfrist i slutten av denne måneden. 
Bergen

Mippen

Det høres bra ut =) Med en lader til kan det la seg gjøre å kjøre til Geilo uten den store angsten for å gå tom. Bergen - Oslo vil også kunne gå an for vanlige elbiler.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Sølve på mandag 12. mai 2014, klokken 14:13
Hordaland fylkeskommune sin mann på elbilinfrastruktur koordinerer arbeid for å få til en hurtiglader til på strekningen Eidfjord - Geilo.  Den vil trolig som den i Eidfjord bli spleiselag mellom fylkeskommune, kommune og kraftselskap.  Det søkes om støtte til den på Transnova-utlysningen som har søknadsfrist i slutten av denne måneden.
Genialt. Er det mr. Per Svae? Vi har mye å takke ham for tror jeg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Sølve

Sitat fra: erikf på torsdag 15. mai 2014, klokken 22:57
Sitat fra: Sølve på mandag 12. mai 2014, klokken 14:13
Hordaland fylkeskommune sin mann på elbilinfrastruktur koordinerer arbeid for å få til en hurtiglader til på strekningen Eidfjord - Geilo.  Den vil trolig som den i Eidfjord bli spleiselag mellom fylkeskommune, kommune og kraftselskap.  Det søkes om støtte til den på Transnova-utlysningen som har søknadsfrist i slutten av denne måneden.
Genialt. Er det mr. Per Svae? Vi har mye å takke ham for tror jeg.
Per har vært meget viktig og er fortsatt viktig, men de siste månedene og framover er det Einar Aalen Hunsager som er hovedsaksbehandler på fylkeskommunen sin utlysning av normallading (type 2) og fylkeskommunen sitt arbeidet med hurtigladenettverket i fylket. Begge arbeider i Regionalavdelinga i fylkeskommunen med Gudrun Mathisen som seksjonssjef. Fylkespolitikerne i Hordaland fortjener også ros for vilje til å satse midler på elbil-infrastruktur.
Bergen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA