Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Superchargers langs E134 !! ??

Startet av Music01, mandag 12. august 2013, klokken 11:31

« forrige - neste »

Music01

Jeg vurderer nå min aller første el bil (Nissan Leaf Acenta eller Tekna)
Men prisene varierer voldsomt på Finn.no.. Alt fra 254 000,- for en Tekna (Sandvika Bil) til 298000,- (Hos Birger N. Haug) Det viktigste for meg er at bilen har varme rundt batteriet med hensyn til vinteren. Men på både biler med Comfortpakke og Norgespakken så reklameres det med det samme. Er det garantien og leiebil inkludert som utgjør forskjellen på 44 000,-?? Ettersom jeg har skjønt så er det 5 års garanti på batteriet uansett og leiebil har jeg ikke behov for. Ei heller kromme lister.. Kan noen hjelpe meg og forklare forskjellen?

Leaf_entusiast

Det viktigste i vinterpakken er varme i forseter, bakseter, ratt og speil. Det er felles for betegnelsen Comfortpakke, vinterpakke og nordisk vinterpakke. Flere Nissanforhandlere i Norge sier at det er kun de nordiske bilene som har "varmeteppe". Det er tull! Alle bilene i USA og Canada har dette fra 2012 selv om de leveres i de varmeste områdene.

Varmeteppe er nok bare en gimmick. Det  er ikke et teppe, det er ifølge Nissan en slags varmetråder som ligger rundt batteriet.  I følge Nissan slår det seg på når batteritemperaturen er under -20grader. Det betyr at lufttemperaturen må ha vært under -20 i en lang peride. Batteriet tar ikke skade av kulde, men kapasiteten blir midlertidig dårligere når det er kaldt. På den annen side; hvis det virkelig blir under -20 grader i lenger perioder vil varmen slå seg på inntil det kun er 30% igjen av batteriet. Litt kjipt hvis bilen var parkert utenfor hytten i noen dager og batteriet gikk fra 80% til 30% uten at bilen er brukt...

Det er mye mystikk rundt varmeteppe og det er trolig noe som Nissan bruker i markedsføringen for å kunne forsvare at det tar en overpris på ca 40000 i Norge i forhold til andre land.

Music01

 :D Tusen takk! Det var det jeg håpte. Da blir det en Leaf på meg til en langt hyggeligere pris:) Gleder meg!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA