Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forumrangering

Startet av Sonus, søndag 11. august 2013, klokken 17:42

« forrige - neste »

Vind

#60
Sitat fra: østfolding på mandag 02. desember 2013, klokken 20:32
Hvorfor er det så viktig med 5AT? Med oppgradert interiør og denne pakken flyr jo pengene fort...
At pengene flyr fort - det er jeg helt enig i, men den inneholder veldig bra sikkerhets og komfort utstyr.  Om man ser den isolert så er det mye utstyr for pengene - og en del av dette utstyret blir standard.  Avstandsbasert cruisecontroll er fantastisk, og køassistenten tror jeg at jeg kommer til å bruke mye - det er ikke alle steder det er buss felt, og en dag tar vel det slutt...

Skal man ekstrautstyret for å holde prisen lavest mulig er dette kansje en prioritert anbefaling, man kan jo stoppe hor man vil.  I tilegg kommer jo vinterdekk, og der kan man jo greie seg med standardfelg.  Det er liten vits i å sjekke alternativer til vinterdekk da de dimensjonene ikke finnes enda.

Så starter man på 262 000 (bil ferdig levert, og vinterdekk standard, så blir beløpene:






1 Hurtiglading  10 900  , totalt 273 000 - Fordi det er praktisk, og kan bli vanskelig å selge uten
2 Komfortpakke  13 700, totalt 288 200 -   Dette er mye utstyr for pengene - og viktig ved mersalg
3 Interiør Loft og Driving Assistance plus -  17 100 - totalt 305 300  - Her får man med veldig bra sikkerhet og funksjon
4 Connect Drive Servicesr    2 400    - totalt 307 700 - Gjør at du kan slå på varme, se lading på mobiltelefon



Her kommer selvfølgelig smak og behag inn - men det er viktig å tenke på at man skal selge bilen om noen år, og da er de best utstyrte lettest å selge til riktig pris (Hva nå det er)

En Toppspekket Leaf koster ca 285 000 + vinterdekk = ca 300 000, mens man med oppsettet over får en langt mere vellutstyrt og moderne bil for 307 700 kroner.  Skal man også tenke tre år frem - så vil en i3 med utstyret over nok være lettere å selge enn en Leaf, men det blir nok synsing foreløbig.

Selv valgte jeg litt mere - Man skal ha bilen i noen år, og utviklingen på biler går fort.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Håkon T

Tror elbilutviklingen har mer å si for hvordan i3 holder seg i pris enn utstyrslista på en enkelte bil. Får moderat prisede elbiler de neste årene vesentlig lenger rekkevidde vil det naturligvis påvirke bruktprisen på i3 negativt.

I tillegg vil også politikken rundt elbilgodene være et element. Når må f. eks elbilene ut av kollektivfeltet? (Håper det blir lenge til...)

Generelt er det vanskelig å anslå hvordan elbiler vil holde seg i pris, også i3.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Obba

B78  Solar Orange
7KY BMW i interiørdesign Lodge
7GA Comfort Package Advanced
5AT Driving Assistant Plus
5DU Parkering Assistant Package
2G6 Turbineke 429 19"
2VC Mobility Kit
322 Comfort Access
420 Solbeskyttende ruter
423 Gulvmatter i velour
442 Ekstra koppholder
4U7+ 4U8 Hurtigladning 7,4 kW og DC Hurtigladning 50 kW
5A2 LED frontlykter
5AK LED lyselementer
609 Navigasjonssystem Professional
654 DAB+
6AK ConnectedDrive Services
6AM Real Time Trafic Information
6AR Internett
6NR Apps
ZVT  Vinterdekk turbineke 428 19"

Ender da på kr 342.700

esselt


Sitat fra: Obba på fredag 06. desember 2013, klokken 22:04
B78  Solar Orange
7KY BMW i interiørdesign Lodge
...
Ender da på kr 342.700
Har bestillt omtrent samme bil, bare med hardon karbon anlegg.. ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

magmin

Skrev kontrakt i går med det meste av utstyr - men lurer på om jeg burde ha lagt til internett og bluetooth professional som jeg utelot, -hva er forskjellen mellom standar bluetooth og 6NS Bluetooth Proffesional?

Bilen er bestillt i Andesite silver med Lodge interiør. I tillegg til alle pakkene har jeg valgt DAB+, HiFi høytalere. LED-lykter og Comfort Accsess, samt hurtiglader.
Forespeilet levering i september - muligens før.
BMW i3

Vind

Sitat fra: magmin på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:19
Hva er forskjellen mellom standar bluetooth og 6NS Bluetooth Proffesional?
Såvidt jeg har skjønt gir 6NS stemmestyring, og full kontrol mot smarttelefon og adresseliste, , epost osv, samt bedre musikkstøtte.  Det er lite dokumentasjon på dette - så her er det kansje noen som vet mere (men det var omtrent forklaringen jeg fikk fra selger) 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

#66
6NS (Bluetooth Proffesional) er alltid et omdiskutert emne på alle BMW-modeller. Det kan være vanskelig å finne ut hva som er forskjellene med og uten. Men Vind er nok inne på det viktigste. Stemmestyring (man ser det krever 7RS pga. egen stemme-knapp på rattet), og det er også bedre USB-support for musikkavspilling fra Mass Storage på tilkoblede telefoner eller USB-disker (om de 2 siste fungerer uten 6NS er usikkert, og jeg har aldri fått testet det - men det fungerer altså med 6NS).

Jeg tror også at "Office"-funksjonene (kalender og avlesing av telefonens meldinger på e-mail/SMS) også behøver 6NS. Også der kommer stemmestyringsfunksjonen inn, fordi man kan faktisk svare på meldinger ved hjelp av diktat, altså høytlesning (!) - dette prøvde jeg selv og det fungerer i det minste på engelsk.

Og så kan man parre opptil 4 telefoner, da - (bare 1 samtidig uten 6NS). Det er nyttig hvis det er flere sjåfører i familien, eller hvis f.eks småttisene vil spille av lyd fra sine telefoner (f.eks. Offline Spotify) eller film på iPad etc. etc. (selv har min datter brukt Spotify mye for sin "egen musikk" i vår nåværende BMW med 6NS).

Så det blir litt smak og behag - er man helt alene om bilen, og ikke ser for seg stemmestyring/office-funksjonene/musikk-streaming (eller rettere sagt bruke bilens anlegg som BT-høyttaler), så kan man sikkert klare seg uten. Jeg har valgt å ta det med (igjen)...

Jeg ville nok heller ha valgt 6NS, og tatt bort Comfort Access, "magmin" (hvis du fremdeles har sjanse til å endre). Comfort Access har egentlig ingenting for seg, annet enn å kunne åpne dørene uten å låse opp med nøkkelen på forhånd. Dette henger igjen fra den tiden man måtte bruke nøkkel på selve døren, og har liten hensikt når man har fjernstyring via nøkkel (det er jo bare å stikke hånda i lomma, så låser man opp hele bilen med et lite trykk). Husk at man på i3 også kan bruke telefon-appen til å låse opp med. Noen tror at belysningen på dørhåndtakene er med som ekstra på Comfort Access, men de er med i 5AK Led Lyselementer (og de er allerede inkludert hvis du har valgt LED frontlykter).

6AR Internett, er i praksis bare en vanlig nettleser for "normale" nettsider. Denne er bassert på abonnement, og kan legges til når som helst - altså ikke et must fra dag en. BMW Apps (og BMW live) har jo allerede masse integrasjon mot Internett (Facebook, Twitter, News feeds (RSS), Værmeldinger, Tunein Nettradio, Glympse, Geowiki osv osv.), så det er veldig sjelden at man behøver å bruke en ekte nettleser (de fleste greier seg med Smart-telefonen for slike ting, uansett).

Coachen

Da var kontrakten undertegnet og smørbrød lista ble som følgende:

Modell:
BMW i3 1Z21
Laurel Grey med highlight BMW i Blue B79
Stoff/Naturskinn 'Solaric' NHFC

Spesifikasjon:
Standardutstyr
Fabrikkode 230
Dekktrykksmonitor 2VB  (Denne er gratis da dette er standard på BMW felgene)
Varseltrekant og førstehjelpssett 428
Oppvarmbare forseter 494
Batterivarmer med varmepumpeteknologi 4T9
Speedometer med kilometertelling 548
Sterkere strømforsyning 570
Deaktivering av passasjerkollisjonsputen 5DA
Intelligent emergency call 6AC
TeleServices 6AE
Remote Services 6AP
Battery Certificate 7AQ
Svensk instruksjonsbok/Servicehefte 885
Kjølemiddel 8R9
AG kode 8TG

Ekstrautstyr:

BMW i Lettmetallfelg Turbineke 429, 19" 2G6 (Skal bytte disse til vinterdekkene og motsatt)
Mobility kit 2VC
Alarm 302
Comfort Access 322    (Unødvendig men jeg er lat og elsker komfor :-) )
Solbeskyttende vinduer 420
Ekstra koppholder 442
Hurtigladning DC 4U7
Hurtigladning AC 4U8
Trafic-queue Assistant 5AR
Driving Assistant Plus 5AT
Park Assistant pakke 5DU
Ryggekamera 3AG
Park Distance Control (PDC) 508
Park Assist 5DP
Navigasjonssystem Professional 609
DAB+ radio 654
HiFi Høyttalersystem harman/kardon 674
ConnectedDrive Services 6AK
Real Time Traffic Information 6AMEmme Ordrenummer 2229

BMW Apps 6NR
Svensk språkversjon 6S4
Comfort Advanced Pakke 7GA
Multifunksjonstaster på rattet 249
Aut. avblendbare utvendige speil inkl. el. innklaffbare
sidespeil 430
Midtarmlene foran 473
Oppbevaringspakke 493
Regnsensor 521
Klimaautomatikk 534
Dynamisk cruise control 544
LED frontlykter 5A2
Interiørdesign Lodge 7KY
Gulvmatter i velour 423
Norsk ladekabel 8LZ
Chassisnummer i frontrute 8SM
19" BMW i vinterhjul Turbineke 428 ZVT (Skal brukes med sommerdekkene)

Frakt og levering
Total:
Salgspris 348.200
Hvorav MVA 0
Engangsavgift 2.400
Nettopris 350.600
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

østfolding

Føler jeg er den eneste her i forumet uten oppgradert interiør og Driving Assistant-pakka... Uansett, slik blir min i3:

Andesite Silver med highlight BMW i Blue B81
Stoff 'Neutronic' Aragats Grey BHGI

Ekstrautstyr:

BMW i Lettmetallfelg Turbineke 429, 19" 2G6
Mobility kit 2VC
Solbeskyttende vinduer 420
Ekstra koppholder 442
Hurtigladning DC 4U7
Hurtigladning AC 4U8
Park Assistant pakke 5DU
Ryggekamera 3AG, Park Distance Control (PDC) 508, Park Assist 5DP
Navigasjonssystem Professional 609
DAB+ radio 654
HiFi Høyttalersystem harman/kardon 674
ConnectedDrive Services 6AK
Real Time Traffic Information 6AM
Internet 6AR BMW Apps 6NR
Comfort Advanced Pakke 7GA
Multifunksjonstaster på rattet 249
Aut. avblendbare utvendige speil inkl. el. innklaffbare
sidespeil, Midtarmlene foran 473, Oppbevaringspakke 493, Regnsensor 521, Klimaautomatikk 534, Dynamisk cruise control, 544 LED frontlykter 5A2

Norsk ladekabel 8LZ
Chassisnummer i frontrute 8SM 19"
BMW i vinterhjul Turbineke 428 ZVT

Nettopris 324.600

østfolding


Så sant det ikke er for sent å legge til oppgradert interiør og Driving Assistant, vil jeg gjerne ha svært gode argumenter for hvorfor jeg defintivit BØR betale 17.100-27.300 ekstra for dette. :)

LMOR

Det kommer vel an på behovet, og det er surt å måtte betale så mye, hvis det ikke er andre grunner til å oppgradere interiøret.

Disse tingene er for meg et MUST hvis du tenker sikkerhet + å slappe av når du kjører i kø:

1. A range of camera and radar-based driver assistance systems that enhance safety and reduce the risk of potential collisions, at both high and low speeds. Systems included in this option are:
2. Forward Collision Warning operates at speeds above 10 mph and monitors vehicles ahead and warns the driver by an optical and acoustic alert if their approach could escalate into a rear-end collision. At higher speeds over 30 mph an urgent warning also activates brake preconditioning for maximum force.
3. City Collision Mitigation proactively engages braking automatically for rapid reaction to potential vehicle collisions in driving situations up to 35 mph.
4. Preventive Pedestrian Protection proactively engages braking automatically for rapid reaction to potential collisions with humans and cyclists in urban driving situations up to 35 mph. The identification of pedestrians and cyclists is only active in daylight.
5. With camera-based Active Cruise Control (ACC) with 'Stop and Go'. The vehicle speed is automatically controlled and maintained from approximately 19 mph, allowing for a distance from the vehicle ahead to be set in any of four stages. Preceding vehicles are detected with automatic light braking deployed as a result of slowing traffic and Active Full Braking if the risk of collision is acute. Operation of Active Cruise Control (ACC) with 'Stop and Go' by means of the multifunctional steering wheel buttons

Disse tingene er bare "kjekt å ha"
- Lane Departure Warning for detecting lane markings at speeds above approximately 45mph. If the car deviates from the lane of travel without the use of indicators, the steering wheel vibrates as an alert. If the indicators are used to signal, the system recognises this as an intentional lane change and the steering wheel will not vibrate.
- Includes 5AR, Traffic Jam Assistant for autonomous driving in traffic jams on motorways and other major roads.


Det å ha med disse tingene gjør at det blir lettere å selge bilen senere, (forskjellen kan fort bli 20 000.-), og hvis du tenker over 10 år, så blir det bar ca 2500.- i året ekstra :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

faxi

Har valgt solar orange. Spesiell bil krever spesiell farge, synes jeg. Og etter min mening er svarte, hvite eller grå biler DØRGENDE kjedelige. 20" dobbeltekefelger hørte med, samt suite-interiør. Selger prøvde seg på lodge, men den gulgrønne fargen på skinnet blir HELT feil mot oransje bil. Dessuten blir lyst ratt utrolig stygt etter hvert.
Soltak for å lyse opp det mørke interiøret, og ellers det meste av stæsj. Blir flotteste i3 i Porsgrunn!

Coachen

Sitat fra: faxi på fredag 20. desember 2013, klokken 17:15
Har valgt solar orange. Spesiell bil krever spesiell farge, synes jeg. Og etter min mening er svarte, hvite eller grå biler DØRGENDE kjedelige. 20" dobbeltekefelger hørte med, samt suite-interiør. Selger prøvde seg på lodge, men den gulgrønne fargen på skinnet blir HELT feil mot oransje bil. Dessuten blir lyst ratt utrolig stygt etter hvert.
Soltak for å lyse opp det mørke interiøret, og ellers det meste av stæsj. Blir flotteste i3 i Porsgrunn!

Da får jeg ha den flotteste i Skien da ;-)
Vurderte lenge 20" jeg også men mange mener dette gjør bilen for stiv og følsom for dumplete veier (mange av dem i Grenland ;-) ) Synd da de ser desidert best ut
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Toralfsen

Jeg bestilte alt bortsett fra takluke. Andesite silver og suite interiør.

roso

Da har jeg bestil i3 jeg også. Bilen blir sannsynligvis levert i slutten av mars. Spesifisert slik, (klippet fra ordrebekreftelsen)


Modell:
BMW i3 1Z21
Solar Orange med highlight Frozen Grey metallic B78
Stoff/Skinn 'Electronic' Carum Spice


Standardutstyr
Grey BKCI
Fabrikkode
Dekktrykksmonitor
Varseltrekant og førstehjelpssett
Oppvarmbare forseter
Batterivarmer med varmepumpeteknologi 4T9
Speedometer med kilometertelling 548
Sterkere strømforsyning 570
Deaktivering av passasjerkollisjonsputen 5DA
Intelligent emergency call 6AC
TeleServices 6AE
Remote Services 6AP
Battery Certificate 7AQ
Engelsk språkversjon 853
Svensk instruksjonsbok/Servicehefte 885
Kjølemiddel 8R9 AG
kode 8TG

Ekstrautstyr
BMW i Lettmetallfelg Turbineke 428, 19" 2G5
Mobility kit 2VC
Comfort Access 322
Solbeskyttende vinduer 420
Ekstra koppholder 442
Hurtigladning DC 4U7
Hurtigladning AC 4U8
Trafic-queue Assistant 5AR
Driving Assistant Plus 5AT
Navigasjonssystem Professional 609
DAB+ radio 654
HiFi Høyttalersystem harman/kardon 674
ConnectedDrive Services 6AK
Internet 6AR
BMW Apps 6NR
Comfort Advanced Pakke 7GA
Multifunksjonstaster på rattet 249
Aut. avblendbare utvendige speil inkl. el. innklaffbare sidespeil 430
Midtarmlene foran 473
Oppbevaringspakke 493
Regnsensor 521
Klimaautomatikk 534
Dynamisk cruise control 544
LED frontlykter 5A2
Interiørdesingn Loft 7KX
Gulvmatter i velour 423
Norsk ladekabel 8LZ
Chassisnummer i frontrute 8SM
19" BMW i vinterhjul Stjerneke 427

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA