Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forumrangering

Startet av Sonus, søndag 11. august 2013, klokken 17:42

« forrige - neste »

Coachen

Uten tvil gode poeng men tror du den halve sentimeteren med gummi (er vel 0,5 foran og 1cm bak) vil ha så mye å si?

Pris messig så blir nok 20" dekkene dyrere da det sikkert blir solgt færre av denne dimensjonen.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Snart-i3

Tror ikke det har så mye å si, men bilen er ikke bestilt ennå, så vi får se når den kommer.
Ellers kjørte jeg hjem fra Sverige for ca 3 uker siden (før forhåndsvisningen i Oslo), og passerte da 2 stk i3. Måtte svinge av veien og vente litt, slik at jeg fikk kjørt forbi de en gang til :D
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

valvolainen

Ville prøvd bilen med begge størrelser dekk. Det er nok ganske så stor komfortforskjell her.
Så spørs det om den veies opp av blingfaktoren.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

BadaBing

Jeg har ikke så mye erfaring med nybilkjøp, men som alle andre vet jeg at det vanligvis går an å få til en avtale for å få noe utstyr o.l. inn uten tillegg i prisen. Men hvordan er det med denne bilen? Tenker da spesielt på at media melder om betydelig rift og nesten fulle lister (antagelig noe hauset opp av importør, men men...).

Er det prislisten som gjelder ned til minste desimal, eller har noen fått til en avtale som er bedre enn prislista?

Sonus

Forhandlerne er kun agenter og prisen er fast. Har fått tak på ett intern dokument der dette spesifiseres svært tydelig dessverre :(

Muligheten er at forhandleren bestiller vinterdekk som deler og gir dette til deg, evt. annet utstyr som kan brukes, monteres i etterkant.

Annen mulighet er at forhandleren gir deg en god pris for eventuelt innbyttebil om de i det hele tatt er interessert i innbytte pga at de ikke står som selger på kontrakten på I3?

BadaBing

Sitat fra: Sonus på fredag 01. november 2013, klokken 13:05
Forhandlerne er kun agenter og prisen er fast. Har fått tak på ett intern dokument der dette spesifiseres svært tydelig dessverre :(

Muligheten er at forhandleren bestiller vinterdekk som deler og gir dette til deg, evt. annet utstyr som kan brukes, monteres i etterkant.

Annen mulighet er at forhandleren gir deg en god pris for eventuelt innbyttebil om de i det hele tatt er interessert i innbytte pga at de ikke står som selger på kontrakten på I3?

Takk for bra svar :-). På en måte kan jo fastpris være greit, for da vet man hva man har å forholde seg til. Selv om det alltid er gøy å få noe ekstra i prisen man betaler.

norwegian123

Hei, er det korrekt at Driving Assistant Plus pakken forutsetter oppgradert interiør-pakke og i så tilfelle noe sysnpunkter på om det er verdt det ?

Synes egentlig at standard interiøret ser like bra ut som de to billigste oppgraderte alternativene.

bromm

#37
Sitat fra: norwegian123 på lørdag 16. november 2013, klokken 12:14
Hei, er det korrekt at Driving Assistant Plus pakken forutsetter oppgradert interiør-pakke og i så tilfelle noe sysnpunkter på om det er verdt det ?

Synes egentlig at standard interiøret ser like bra ut som de to billigste oppgraderte alternativene.

5AT krever oppgradert interiør, ja. Så kan man spørre seg hvorfor. Et eget opplegg for speilfestet på frontruta er jo en ting (siden det inneholder et forovervendt kamera), men det er også nevnt at Traffic Jam Assistant benytter berøringssensorer i rattet (sjekker at det finnes berøring med temp/blodomløp (!)). Så man kan anta at dette er spart vekk på rattet i standard-interiøret, samt at det muligens også er andre detaljer som blokkerer for noen av funksjonene og sensorene til 5AT

PS! Nå har imidlertid 5AT noen veldig viktige sikkerhetsfunksjoner som er verdt å merke seg mht. forsikring og andrehåndsverdi. Det er med både kollisjonsvarsling/nødbremsing i høy og lav (city) hastighet (både for biler og fotgjengere), noe som er på full fart inn som viktig sikkerhetsutstyr i biler (nylig opptatt som kriterier i EuroNCAP). I tillegg er det også med indikasjon på inneværende fartsgrense (scannes av kamera), og det er også mye som tyder på at "stop&go"-cruisecontrol har en betydelig positiv effekt på batteribesparing - så alt i alt kan det nok lønne seg å ta med denne (selv om altså interiøret må oppgraderes).

Coachen

Fryktelig dumt at dette krever oppgradert interiør da 16-17 tusen kroner ekstra blir mye.
Det lyse interiøret er heller ikke optimalt med små barn.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

BadaBing

#39
ConnectedDrive Service Package (7S9) er litt ullen synes jeg. Real Time Traffic Information (6AM) er trolig grei nok. Den forer deg med oppdatert info om køer og veiarbeid skulle jeg anta. Noe mer?

Men Concierge Service (6AN) og ConnectedDrive Services (6AK) er ikke selvforklarende. Hva er dette for noe og er det verdt å cashe ut hhhv 1800,- og 2400,- for?

Internett (6AR) har vi jo i hue og ræva nå til dags (mobiltelefon osv). Hva skal man med det her? Er det en forutsetning for at noe av det andre skal fungere? Eller er det for at man skal kunne lese VG på skjermen mens Driving Assistant Plus hindrer deg i å skade for mange mennesker?

.
.
.
Litt i etterkant fant jeg et utmerket svar her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10373.0.html

Er det kommet frem noe mer som bør nevnes?

Sonus

6AK lar deg starte/stoppe lading og forvarming fra bilen så jeg ble anbefalt å ta med 6AK, men at pakken 7S9 ikke var nødvendig. La oss håpe selgeren har rett ;)

bromm

#41
Sitat fra: Sonus på fredag 22. november 2013, klokken 12:12
6AK lar deg starte/stoppe lading og forvarming fra bilen så jeg ble anbefalt å ta med 6AK, men at pakken 7S9 ikke var nødvendig. La oss håpe selgeren har rett ;)

Riktig at 7S9 ikke behøves - Det er "6AK ConnectedDrive Services" som behøves for at "6NR Apps" skal kunne fungere. Sistnevnte er i realiteten et gratis software-tillegg som kommuniserer med mobil-appene via 6AK (som også muliggjør andre ting, som f.eks fjernservice, nødanrop, Teleservices etc.).

7S9 er bare en pakkeløsning som inneholder både 6AK, 6AM og 6AN. Hvis noe skal velges vekk, så er vel 6AN Concierge Services det som er minst viktig (personlig assistanse for adressehenvisning, åpningstider,hotellbestilling/flybilletter etc.). 6AM Real Time Traffic Information kan ha betydning for rekkevidde under spesielle omstendigheter, siden det innhenter informasjon om stengte veier, veiarbeid, kø osv. - og dette kalkuleres automatisk inn i navigasjonen...

Coachen

Jeg har vel egentlig bestemt meg for det meste når det gjelder min I3, det eneste jeg fortsatt føler meg usikker på er valget mellom 20" felgen eller en av de på 19"
20" ser klart best ut men frykter at det blir merkbar forskjell på komforen i forhold til 19" felgene.
Så vidt jeg har skjønt så er det 1 cm mer dekk bak og 0.5 cm foran (eller motsatt), stemmer det?

Er det noen som enten har testet forskjellen eller som har lest tester som tar opp dette?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

Sitat fra: Coachen på fredag 22. november 2013, klokken 22:53
Jeg har vel egentlig bestemt meg for det meste når det gjelder min I3, det eneste jeg fortsatt føler meg usikker på er valget mellom 20" felgen eller en av de på 19"
20" ser klart best ut men frykter at det blir merkbar forskjell på komforen i forhold til 19" felgene.
Så vidt jeg har skjønt så er det 1 cm mer dekk bak og 0.5 cm foran (eller motsatt), stemmer det?

Er det noen som enten har testet forskjellen eller som har lest tester som tar opp dette?

Har lest de fleste testene som finnes på nett, og man ser en klar gjennomgangstone ved at på de testene hvor det nevnes "bumpy ride", så er det samtidig en Solar Orange m/20" som har blitt testet  ;)

Dette er selvfølgelig smak og behag, men jeg synes at 19"-ene var stive nok, så jeg har bestilt det.

Vind

Jeg ble klart anbefalt av min selger å unngå 20", Vi var begge enige om at det ser best ut, men han hadde kjørt det - og for praktisk bruk i Oslo er 19" best  (men for praktisk bruk i Oslo burden den jo egentlig ha firehjulstrekk og høyere bakkeklaring også ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA