Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forumrangering

Startet av Sonus, søndag 11. august 2013, klokken 17:42

« forrige - neste »

silverwrx

#15
Koster ekstra. Men har ikke Hurtiglading som std. Var fast brstemt på å bytte ut Leaf, men tversnudde dagen jeg fikk specliste og priser. Dette er elbil anno år 2008. I3 er 5år for sent ute.

Det eneste en I3 har er noen hester mer over en Leaf. Mindre moment. Jeg vet hva jeg liker. Moment.

Sportslighet. Alle som har elbil vet at 20kw batteripakke og sportslighet er en meget kortvarig glede. Idiotisk. Om jeg Hurtiglader i Sandvika og kjører lotus-sportslig til Lillestrøm så har jeg svidd av 3-4kw mila og nesten hele batteripakka på få mil.

Har i3 noe carwingsaktig? Det gjør jo bilen på norsk vinterføre å komme ut i ferdigvarmet bil uten å belaste batteripakke. Er som fjernstyrt DEFA inkludert.

I3 ruster ikke?? Sikker? Har en helaluminium Lotus, og aluminium ruster det og om forholdene er rette. http://www.aluminiumdesign.net/design-support/aluminiums-corrosion-resistance/
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

bromm

#16
silverwrx: Jeg gidder ikke kommentere de 5 setningene dine (de er alle enten uvesentlig, feil, eller bare et bevis på at du ikke vet noe om i3)... God tur videre i Leaf'en din  ;)

breitling

De som har kastet seg over mitt innlegg har ikke skjønt poenget. Det var ikke meningen å DIREKTE sammenligne disse bilene, det er ikke hensiktsmessig. Poenget mitt er å stæsje i3 med ekstra utstyr hjelper lite i elbil-verden. Uansett premium- eller folkebil, du kommer ikke lengre enn ditt batteri (og din kjørestil) tillater. Ikke glem at i3 har en 18 kWh batteri og rekkevidde på 120-160 (80 på vinter). Mindre enn Zoe eller Leaf har.Den er 4-seters bil og har akselavstand som trilling. Derfor mine sammenligninger.
Jeg har bare kommentert at å ha lang utstyrsliste (typisk BMW!) hjelper lite på veien og rekkeviddeangsten. Personlig, ville jeg gjerne brukt 70-100k på å ha større batteri og lengre rekkevidde. Det er poenget.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

MortenH

Jeg kommer til å bestille alt tilleggsutstyr/oppgradering som kan leveres unntatt soltak. Fargen blir oransje, med store felger.

Jeg bekymrer meg ikke for rekkevidden som har fått oppmerksomhet her i denne tråden. Om kjørelengden blir like kort som på i-MiEVen, holder det rikelig for mitt behov. Jeg har erfaring med min min i-MiEV 2011 som eneste bil i 2,5 år og har aldri gått tom for strøm eller blitt forhindret fra kjøring pga rekkeviddeproblemer.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Obba

Sitat fra: breitling på mandag 02. september 2013, klokken 09:09
De som har kastet seg over mitt innlegg har ikke skjønt poenget. Det var ikke meningen å DIREKTE sammenligne disse bilene, det er ikke hensiktsmessig. Poenget mitt er å stæsje i3 med ekstra utstyr hjelper lite i elbil-verden. Uansett premium- eller folkebil, du kommer ikke lengre enn ditt batteri (og din kjørestil) tillater. Ikke glem at i3 har en 18 kWh batteri og rekkevidde på 120-160 (80 på vinter). Mindre enn Zoe eller Leaf har.Den er 4-seters bil og har akselavstand som trilling.
At noen "kastet seg" over innlegget kom nok mest av at de fleste påstandene du kom med var feil.
Batteriet i i3 er på 22kWh (18,8kWh er tilgjengelig) tilsvarende for Leaf mener jeg er 24kWh og 21,6kWh tilgjengelig. BMW oppgir rekkevidden til maks 190 km, realistisk rekkevidde ved normal bruk oppgir de til å være mellom 130 og 160 km.
BMW i3 er 4 meter lang og 1,78 meter bred. En trilling er 3,48 meter lang og 1,48 meter bred...

Sitat fra: silverwrx på søndag 01. september 2013, klokken 20:55Har i3 noe carwingsaktig? Det gjør jo bilen på norsk vinterføre å komme ut i ferdigvarmet bil uten å belaste batteripakke. Er som fjernstyrt DEFA inkludert.
Ja, det har den:
"Ved hjelp av en smarttelefon kan du aktivere temperaturregulering av kupeen og batteriet før kjøreturen starter. Kupeen har dermed perfekt temperatur når du setter deg inn, og batteriet har full ytelse".

Mer info om BMW i3 finnes på denne siden: http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/index.html


Jeg er selv i tvil hvilken bil jeg skal velge. Kjører normalt 4-5 mil pr dag og kan da utnytte kjøreegenskapene til BMW i3 uten å måtte tenke for mye på rekkevidden. Kan tenkes at jeg vil savne fem seter en gang i blant og det er foreløpig ikke mange combo hurtigladere å oppdrive de gangene jeg har behov for ekstra rekkevidde.
Med tilsvarende utstyr koster Leaf og BMW i3 omtrent det samme. Leaf blir kanskje litt billigere hvis man dropper norgespakken (23.000 i rabatt). Til BMW'en får man i tillegg en del utstyr som ikke finnes til Leaf.

bromm

Sitat fra: Obba på mandag 02. september 2013, klokken 22:53

Batteriet i i3 er på 22kWh (18,8kWh er tilgjengelig) tilsvarende for Leaf mener jeg er 24kWh og 21,6kWh tilgjengelig. BMW oppgir rekkevidden til maks 190 km, realistisk rekkevidde ved normal bruk oppgir de til å være mellom 130 og 160 km.

Helt rikttig av Obba - MEN, og her kommer det som mange ser ut til å ha glemt:
BMW i3 veier 1195 kg - Nissan Leaf (2013-mod) veier 1493 kg - det er en forskjell på nesten 300 kg, og det er faktisk vekten på hele batteripakken til Leaf (eller 4 voksne personer). Det er dette som vil bety mest under normal bruk, og det vil også med sikkerhet bety at i3 vil ha minst like lang praktisk rekkevidde som Leaf (særlig i kuppert terreng)...

Når det gjelder hovedemnet til denne tråden, så har jeg selv tenkt å ta med det meste av utstyr (klarer ikke å la være). Er litt i tvil om jeg skal gå for Lodge interiør (lyst, trivelig og delskinn) eller Suite interiør (mørk brunt, eksklusivt og helskinn). Tror jeg helst vil se disse "live", før jeg bestemmer meg  ;)

Sonus

Sitat fra: bromm på tirsdag 03. september 2013, klokken 09:49
Tror jeg helst vil se disse "live", før jeg bestemmer meg  ;)

Tror det blir løsning for meg også. Mener at forhandlerne skal ha biler tilgjengelig ved lanseringen 16.November(?).

Coachen

Har fundert mye på hva jeg skal ha av utstyr men tror jeg er ganske nære fasiten nå:

7GA   Comfort Package Advanced                                                                             14 400,-

5DU   Parkering Assitant Package                                                                             6 800,-
(Litt usikker på om jeg trenger dette men for gjensalgsverdien så er det kanskje lurt?)

B79   Laurel Grey with highlight BMW i Blue                                                               4 600,-

2T7   Dobbelteke 430 20"                                                                                        9 300,-

2VC   Mobility Kit (reperasjonskit for dekk)                                                                      0,-

302   Alarmsystem                                                                                                 3 300,-

322   Comfort Access                                                                                              2 900,-

420   Solbeskyttende ruter                                                                                      2 400,-

4U7+ Hurtigladning                                                                                              10 900,-
(Kommer nok sjeldent til å bruke dette men er vel et must med tanke på videresalg?)

5A2   LED frontlykter I kombinasjon med 7GA                                                            4 800,-
(Vil bilen se noe annerledes ut med disse og vil de lyse bedre?)

654   DAB+ radio                                                                                                  1 500,-

674   HiFi høyttalersystem Harman Kardon                                                               5 500,-

Huff, blir fort dyrt dette!
Hadde satt pris på noe tilbakemeldinger på spørsmålene mine i parantesene.
Er det noe annet jeg også bør ha med?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Kires

Så ut til å bli bra utstyrt det der ja:)
Du må også huske at levering på 12800 og vinterdekk kommer i tillegg så hvert fall 20k i tillegg totalt.
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Coachen

Vurderer fortsatt å vente med vinterdekk, særlig om jeg ikke får bilen min før nærmere Mars.
Ser dekkprisen fra dekk leverandører i UK ligger på rundt 1500pr dekk.
Kjenner folk i dekk bransjen så satser på at jeg får vite dekkprisen fra dem før bilen er her.
Blir nok uansett billigere fra rene dekk forretninger enn fra BMW.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Coachen

Jeg tror jeg har bestemt deg for hva jeg vil ha ekstra for min I3 nå.

Det eneste jeg er usikker på er den ConnectedDrive servicepakka
Jeg bor i en liten by (Skien) og det meste av min I3 kjøring vil være i og rundt byen.
Gir ConnectedDrive Servicepakke meg noe som jeg vil savne hvis ikke gå for det?

Jeg dropper 5AT Driving Assistant Plus av samme grunn, men jeg vil gå for 5DU PARKERING assistent Package å unngå parkerings bulker av fruen ;-)

En annen ting, hva med de 5A2 LED-frontlyktene?
De er ganske dyre, er de mye bedre enn standar og gjør de at bilen ser annerledes ut forfra?

Og sist, hva er forskjellen mellom standar bluetooth og 6NS Bluetooth Proffesional?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Snart-i3

Vil velge alt utstyr unntatt 20" hjul. Bilen er nesten identisk i størrelse med Audi A2 som jeg har. Den har også 4 seter og kostet ny 350000 i 2002 med alt utstyr unntatt navi. Kjøper ikke i3 som familiebil, men som pendlerbil. Nyter å kjøre en skikkelig bil og har de i årevis.
Leaf er sikkert en grei bil, men er kun et fremkomstmiddel. Jeg synes Tesla mangler vesentlig utstyr, og tror byggekvaliteten har godt av noen års produksjon.
Kjøper vinterfelger med en gang, men venter med dekk til vinteren. Forventer bedre utvalg neste høst.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Coachen

Sitat fra: Snart-i3 på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 22:16
Vil velge alt utstyr unntatt 20" hjul. Bilen er nesten identisk i størrelse med Audi A2 som jeg har. Den har også 4 seter og kostet ny 350000 i 2002 med alt utstyr unntatt navi. Kjøper ikke i3 som familiebil, men som pendlerbil. Nyter å kjøre en skikkelig bil og har de i årevis.
Leaf er sikkert en grei bil, men er kun et fremkomstmiddel. Jeg synes Tesla mangler vesentlig utstyr, og tror byggekvaliteten har godt av noen års produksjon.
Kjøper vinterfelger med en gang, men venter med dekk til vinteren. Forventer bedre utvalg neste høst.

Noen spesiell grunn til at du velger bort 20"? Eller er det kun utseendet..
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Snart-i3

#28
Flere grunner:
-Høyere driftskostnader (forventer å kjøre 25-30' i året).
-Mindre komfort
-Har ikke bruk for den mer direkte styringen i svinger.
-Større belastning på hjuloppheng på norske veier.

Kjører nye E16 (RV2) fra Kløfta og denne har hatt noen veldig "rette" kanter i overgangen asfalt/bru. Det var så ille at jeg en periode kjørte en annen vei med A2en. Denne har 215/35-17.   

Ellers er jeg mer opptatt av driftskostnader enn investering.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA