Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forumrangering

Startet av Sonus, søndag 11. august 2013, klokken 17:42

« forrige - neste »

Håkon T

Har vurdert Parkering Assitant Package, men parkeringssensor bak er standard. Hadde faktisk ikke fått med meg det før jeg prøvekjørte bilen i dag. Da er jeg veldig i tvil om parkeringspakka er verdt 6800 kr. Tviler på om jeg har særlig behov for automatisk lukeparkering og ryggekamera. Da gjenstår parkeringssensor foran som sikkert hadde vært greit, men ikke noe must på en såpass liten bil.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Vind

Sitat fra: Håkon T på onsdag 27. november 2013, klokken 17:31
Har vurdert Parkering Assitant Package, men parkeringssensor bak er standard. Hadde faktisk ikke fått med meg det før jeg prøvekjørte bilen i dag. Da er jeg veldig i tvil om parkeringspakka er verdt 6800 kr. Tviler på om jeg har særlig behov for automatisk lukeparkering og ryggekamera. Da gjenstår parkeringssensor foran som sikkert hadde vært greit, men ikke noe must på en såpass liten bil.
Automatisk lukeparkering blir nok ikke så mye brukt, og BMW's visning av ryggesensorene visuelt er veldig bra standard, men jeg har kamera på den "store" bilen, og det gjør det mye enklere.  Jeg hadde egentlig bestemt meg for soltak, men byttet til ryggepakken når jeg så hvor små de to "gluggene" i taket var.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Soltak er vel det eneste jeg ikke har bestemt meg for nå.
Til vanlig ville ikke dette vært noe jeg vurderte men siden det er en EL bil så vil kanskje kjølingen en takluke gir være fin å ha om sommeren?
Har aldri hatt bil med takluke før så vet ikke hvor mye dette kjøler ned en varm bil?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Vind

Sitat fra: Coachen på torsdag 28. november 2013, klokken 16:42
Soltak er vel det eneste jeg ikke har bestemt meg for nå.
Til vanlig ville ikke dette vært noe jeg vurderte men siden det er en EL bil så vil kanskje kjølingen en takluke gir være fin å ha om sommeren?
Har aldri hatt bil med takluke før så vet ikke hvor mye dette kjøler ned en varm bil?
Det er vel først og fremst ett spørsmål om hvor mye penger  man skal bruke på bilen, men antagelig er redusert luftmotstand ved bruk av soltaket større enn rekkeviddetapet ved bruk av AirCondition, ifhertfall i litt hastighet og med norske temperaturer.  Jeg hadde egentlig bestemt meg for soltak, men det er ikke akkurat panoramasoltak, men mere to små vinduer i taket. http://3.bp.blogspot.com/-B1cZDCJkr6s/UeM6wgckvBI/AAAAAAAACxU/y4Hp7gTAooQ/s1600/BMW-i3-Predrive-07-2013-Werk-105.jpg.  Fordelen er at fører og pasasjer kan styre solskyggen individuelt.  Soltak er veldig forksjellig fra bil til bil, på noen er det flott og fungerer bra, på andre blir det mye støy og vindsus.  Det er desverre ikke soltak på noen av demobilene i mitt nærområde, og testene sier lite om det.

Har noen prøvd en bil med soltak?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Snart-i3

Har 3 biler, alle med klima-anlegg og soltak (og Webasto). Audi A2 med open-sky og to med vanlige glugger. Soltaket brukes ikke når det er varmt ute, for da blir det også for varmt inne. Det brukes på våren når sola skinner og det fortsatt er litt kjølig i været og på sommerkveldene. Får da litt følelse med godværet ute. I tillegg bråker det for mye på motorvegen, så da lukker jeg det.
Når bilen er parkert har jeg også luka lukket. Det er bedre å ventilere bilen ved å bruke vifta en liten periode (eller ha solceller i soltaket, noe som i3 ikke har)
Jeg skal ha soltak, men forstår meget godt dem som velger det bort.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

elpedros

Sitat fra: Håkon T på onsdag 27. november 2013, klokken 17:31
Har vurdert Parkering Assitant Package, men parkeringssensor bak er standard. Hadde faktisk ikke fått med meg det før jeg prøvekjørte bilen i dag. Da er jeg veldig i tvil om parkeringspakka er verdt 6800 kr. Tviler på om jeg har særlig behov for automatisk lukeparkering og ryggekamera. Da gjenstår parkeringssensor foran som sikkert hadde vært greit, men ikke noe must på en såpass liten bil.

Nå skal ikke jeg ha I3, tror jeg, men vil anbefale deg å bruke pengene på noe annet enn parkeringsassistent. Har hatt det på mine 2 siste biler og brukt det 1 gang på 3 år. Og den ene gangen var bare for å teste. Hadde sikkert vært kjekt på en Tesla hvor man ikke aner hvor bilen begynner og slutter, men bare tull på en så liten bil.

bromm

Jeg valgte bort soltaket - lite bruk for det i Norge, og det er som sagt små åpninger (fordi de ikke kan lage for stort hull i CFRP-skallet). Leste også et sted at vekten øker såpass at man kan forvente ca. 1% mindre rekkevidde - det stemmer nok, for REx-utgaven har også mindre elektrisk rekkevidde pga. vektøkningen.

Parkeringspakken valgte jeg imidlertid å ta med - ikke pga. assistenten, men fordi jeg ønsker både sensorene forran og ryggekameraet (det er litt begrenset utsikt bakover, og det er også litt vanskelig å bedømme avstandene på fronten).

elpedros

Sitat fra: bromm på torsdag 28. november 2013, klokken 18:41
Jeg valgte bort soltaket - lite bruk for det i Norge, og det er som sagt små åpninger (fordi de ikke kan lage for stort hull i CFRP-skallet). Leste også et sted at vekten øker såpass at man kan forvente ca. 1% mindre rekkevidde - det stemmer nok, for REx-utgaven har også mindre elektrisk rekkevidde pga. vektøkningen.

Parkeringspakken valgte jeg imidlertid å ta med - ikke pga. assistenten, men fordi jeg ønsker både sensorene forran og ryggekameraet (det er litt begrenset utsikt bakover, og det er også litt vanskelig å bedømme avstandene på fronten).

Legg hendene på rattet, sikt en meter frem. Der slutter i3´n. (;
Ryggekamera derimot, er kjekt.

Coachen

Ryggepakka skal jeg ha da det forhåpentligvis minsker muligheten for at samboeren bulker på kjøpesenteret ;-)
Skulle gjerne hatt Driver assistant pakka også men siden jeg også må oppgradere intriøret på bilen min så blir det for dyrt:-/
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

Sitat fra: Coachen på torsdag 28. november 2013, klokken 19:19
Ryggepakka skal jeg ha da det forhåpentligvis minsker muligheten for at samboeren bulker på kjøpesenteret ;-)
Skulle gjerne hatt Driver assistant pakka også men siden jeg også må oppgradere intriøret på bilen min så blir det for dyrt:-/

Etter gårsdagens skuffende resultat fra EuroNCAP, så bør man virkelig prøve å få med 5AT - siden det store ankepunktet der var fotgjengersikkerheten (pga. av det harde karbonfiberburet). 5AT inneholder redningen for dette svake punktet fordi den har fotgjengerdeteksjon og nødbremsing - og dette vil sannsynlig bli et MUST for i3 på bruktmarkedet og hos forsikringsselskapene.

Et lite håp er at BMW nå snur seg fort, og leverer dette med gratis (iallefall det som handler om deteksjon/nødbremsing), men det kan fort innebære oppgradert interiør - siden dette allerede er et krav for 5AT...

Coachen

Sitat fra: bromm på torsdag 28. november 2013, klokken 19:51
Sitat fra: Coachen på torsdag 28. november 2013, klokken 19:19
Ryggepakka skal jeg ha da det forhåpentligvis minsker muligheten for at samboeren bulker på kjøpesenteret ;-)
Skulle gjerne hatt Driver assistant pakka også men siden jeg også må oppgradere intriøret på bilen min så blir det for dyrt:-/

Etter gårsdagens skuffende resultat fra EuroNCAP, så bør man virkelig prøve å få med 5AT - siden det store ankepunktet der var fotgjengersikkerheten (pga. av det harde karbonfiberburet). 5AT inneholder redningen for dette svake punktet fordi den har fotgjengerdeteksjon og nødbremsing - og dette vil sannsynlig bli et MUST for i3 på bruktmarkedet og hos forsikringsselskapene.

Et lite håp er at BMW nå snur seg fort, og leverer dette med gratis (iallefall det som handler om deteksjon/nødbremsing), men det kan fort innebære oppgradert interiør - siden dette allerede er et krav for 5AT...

Begynner å innse at jeg må legge de 15k+ kronene på bordet denne oppgraderingen vil koste.
Det jeg da lurer på er om Parking assistant kan droppes? rygge sensor får man vel uansett og sensorer foran trengs vel strengt talt ikke når fronten er så kort.
Ryggekameraet var det som trigget meg da det ofte rygges både på skoler og barnehager.
Vil denne Driving assistant saken forhindre at man rygger på barn som plutselig beveger seg ut bak bilen?

Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

#56
Sitat fra: Coachen på lørdag 30. november 2013, klokken 18:32
Begynner å innse at jeg må legge de 15k+ kronene på bordet denne oppgraderingen vil koste.
Det jeg da lurer på er om Parking assistant kan droppes? rygge sensor får man vel uansett og sensorer foran trengs vel strengt talt ikke når fronten er så kort.
Ryggekameraet var det som trigget meg da det ofte rygges både på skoler og barnehager.
Vil denne Driving assistant saken forhindre at man rygger på barn som plutselig beveger seg ut bak bilen?

Du kan droppe parkeringspakken, og fremdeles velge 5AT, ja. Fotgjengerdeteksjonen fungerer bare i fremover-retning - men husk: du har jo allerede park-sensorene bak, og de vil pipe hvis det kommer barn i veien når du rygger - og med mindre du rygger i full fart, så har du likevel anledning til å ungå påkjørsel bakover :)

Vind

Helt korrekt, det viktigste ekstrautstyret du kan velg på denne bilen er: 5AT, så kommer det andre på toppen - basert på smak og behag. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

østfolding

Hvorfor er det så viktig med 5AT? Med oppgradert interiør og denne pakken flyr jo pengene fort...

bromm

Sitat fra: østfolding på mandag 02. desember 2013, klokken 20:32
Hvorfor er det så viktig med 5AT? Med oppgradert interiør og denne pakken flyr jo pengene fort...

5AT er i utgangspunktet den mest innholdsrike pakken sett i forhold til hva man får for de 6800 kronene - men desverre krever den oppgradert interiør (minimum Loft til 10.000). Årsakene til det er flere, men det er særlig tak/midtspeil (hvor 5AT tilfører et kamera) og rattet (som har berøringssensorer for 5AT), som er årsaken til at det kreves oppgradering.

Behovet for 5AT har trolig blitt større etter EuroNCAP-testen, siden den ble trukket en stjerne fordi den viser seg å være hard mot påkjørte fotgjengere. 5AT har fotjengerdeteksjon (kamera og radar), OG nødbremsing - noe som selvfølgelig oppveier at bilen er i hardeste laget på utsiden, fordi påkjørsler vil bli begrenset pga. dette. Dette vil trolig gi seg utslag på bruktmarked, samt forsikringspris.

Mange tror at BMW vil inkludere fotgjengerdeteksjon som standard, enten med en gang, eller i neste årsmodell. Derfor er det nok smart og ta med denne allerede på bestillingen nå (hvis man er heldig, så blir kanskje 5AT kredittert, slik som enkelte rykter fra Belgia)...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA