Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12V uttak på TMS?

Startet av Ingez, søndag 11. august 2013, klokken 00:21

« forrige - neste »

leaf-newbe

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Jepp se det ja :)

Ble så engasjert at jeg hoppet elegant over den. (Har en tendens til å hoppe over ting som ser ut som krypterte datalinjer, men burde ha sett at det stod "kilde") ;)

OddB

Jeg fatter ikke hvorfor AC laderne må integreres i DC hurtigladerne ?
Det burde være mye bedre å smelle opp noen separate type 2 stolper på egne plasser ? De koster jo "ingenting" i forhold til DC laderne... Da vil man også unngå at en Tesla står å okkuperer en dyrebar DC-lader : P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

SondreB

Sitat fra: emil på mandag 04. november 2013, klokken 19:13
Takk for forsøket, nå skal jeg bare fra Arendal til Oslo,men har ikke tatt sjansen på å gjøre det med Leafen enda

...

Problemet er vel at det er Ishavsveien som har planlagt de fleste hurtigladerne fra Arendal og østover, og de koster det jo en halv formue å bruke hvis man ikke har årsabonnement. Blir nok fossilbil på den strekningen en god stund fremover.
Du har fordelen at du kan lade til 100% hjemme før du kjører avgårde, da får du litt lengre men det holder nok ikke til Gravdahls auto i Tønsberg, men med den hurtiglader på Stathelle, så kan du ta den, Tønsberg, Drammen og Oslo =)

leaf-newbe

Sitat fra: OddB på tirsdag 05. november 2013, klokken 01:30
Jeg fatter ikke hvorfor AC laderne må integreres i DC hurtigladerne ?
Det burde være mye bedre å smelle opp noen separate type 2 stolper på egne plasser ? De koster jo "ingenting" i forhold til DC laderne... Da vil man også unngå at en Tesla står å okkuperer en dyrebar DC-lader : P
det er vel i utgangspunktet ikke et krav at alt skal være bygd inn i en box. mendet er krav at alle nye hurtigladere skal ha støtte fro chademo og combo som er de mest brukte standarene. det beste ville være om de satte opp 2 av hver hurtiglader på alle plassene, litt lite med bare en hurtiglader blir fort kø.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

chaos

Hei,

Vurderer å bruke leafen til en tur på strekningen Lillesand-Larvik.

Om jeg lader til 100% i Arendal på hurtigladeren hvor kan jeg fylle på så jeg er sikker på at jeg når frem?

Daeedor

Sitat fra: chaos på torsdag 21. november 2013, klokken 08:55
Hei,

Vurderer å bruke leafen til en tur på strekningen Lillesand-Larvik.

Om jeg lader til 100% i Arendal på hurtigladeren hvor kan jeg fylle på så jeg er sikker på at jeg når frem?

Du får vel ikke ladet opp til 100% på hurtiglader ?  (uansett ville jeg ikke anbefalt det - det er nok temmelig hardt for batteripakka...)  Ville ha ladet opp til 80 % og tatt resten på ZzZZzzz lader , da får du balansert cellene også , og får absolutt best rekkevidde.

Trond Arve

Sitat fra: Daeedor på torsdag 21. november 2013, klokken 09:34
Du får vel ikke ladet opp til 100% på hurtiglader ?  (uansett ville jeg ikke anbefalt det - det er nok temmelig hardt for batteripakka...)  Ville ha ladet opp til 80 % og tatt resten på ZzZZzzz lader , da får du balansert cellene også , og får absolutt best rekkevidde.
Du kan lade til 100% på hurtiglader, og batteripakka tåler det. Etterhvert som batteriet blir fullt vil ladefart/effekt reduseres og tar derfor gradvis lengre tid.

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ingez

Mange ladestasjoner stopper ved 80%, på grønn kontakt sine har du ikke valg om 100%
Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Daeedor

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 21. november 2013, klokken 09:50
Sitat fra: Daeedor på torsdag 21. november 2013, klokken 09:34
Du får vel ikke ladet opp til 100% på hurtiglader ?  (uansett ville jeg ikke anbefalt det - det er nok temmelig hardt for batteripakka...)  Ville ha ladet opp til 80 % og tatt resten på ZzZZzzz lader , da får du balansert cellene også , og får absolutt best rekkevidde.
Du kan lade til 100% på hurtiglader, og batteripakka tåler det. Etterhvert som batteriet blir fullt vil ladefart/effekt reduseres og tar derfor gradvis lengre tid.

At ladeeffekt reduseres etterhvert for å beskytte batteriene , er jo velkjent. At noen hurtigladestasjoner lar deg lade videre opp etter ca 80% ( noen opptil 82% - ish) var jeg IKKE kjent med  :P, men da går det nok enda saktere. At batteripakka tåler det , er jo også kjent viten , men jeg vil fortsatt påstå at det ikke er spesielt bra.Det blir høy temperatur og høyere trykk i cellene. ( ok , gjør ikke så mye kanskje når det er kaldt...)  Dessuten går du altså glipp av batteriutjevnings prosedyren som LEAF kjører når den får lov til å topplade selv. Når du hurtiglader er det jo Chademo stasjonen som "kjører showet".. Derfor min anbefaling om å topplade med bilens eget ladesystem , da vil ikke batteriet tappes så raskt i starten når du begynner å kjøre , fordi cellene er blitt balanserte. 8) ( det er ihvertfall teorien)

Trond Arve

Noen hurtigladere fungerer/fungerte slik at om man starter under 50% SoC stopper lading på 80%. Jeg har f.eks. ladet opp til 100% både ved Lillehammer og Hamar (for halvannet år siden, har ikke hurtigladet etter abonnement ble innført).

Ville forøvrig ikke bekymret meg nevneverdig for manglende balansering ved sporadisk hurtiglading.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Daeedor

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 21. november 2013, klokken 11:42
Noen hurtigladere fungerer/fungerte slik at om man starter under 50% SoC stopper lading på 80%. Jeg har f.eks. ladet opp til 100% både ved Lillehammer og Hamar (for halvannet år siden, har ikke hurtigladet etter abonnement ble innført).

Ville forøvrig ikke bekymret meg nevneverdig for manglende balansering ved sporadisk hurtiglading.

Jeg ville bekymret meg litt i motsetning til deg , ved hurtiglading opp til 100% , selv om det var sporadisk. Men da er vi altså ikke helt enige , er ikke verre enn det.  :P  (er service-elektroniker av utdannelse men absolutt ikke noe geni ...heh)  "Better safe than sorry" er mitt motto -

emil

Sitat fra: Ingez på torsdag 21. november 2013, klokken 10:44
Mange ladestasjoner stopper ved 80%, på grønn kontakt sine har du ikke valg om 100%

Ganske sikker på at jeg har ladet til 90% på Grønn Kontakt sin hurtiglader i Kristiansand, og da med 35-40% ved oppstart.

Sitat fra: chaos på torsdag 21. november 2013, klokken 08:55
Hei,

Vurderer å bruke leafen til en tur på strekningen Lillesand-Larvik.

Om jeg lader til 100% i Arendal på hurtigladeren hvor kan jeg fylle på så jeg er sikker på at jeg når frem?

Uavhengig om du bruker hurtig og/eller vanlig lader til 100% i Arendal så er vel neste alternativ semihurtiglader ved Skagerak Arena i Skien. Det er en avstand på ca 12 mil og det kan være at du må ha et kort vanlig ladestopp på veien for å rekke fram. Derifra er det 3.5-4 mil til Larvik

På returen blir det værre, men for begge turene kan man kanskje bytte ut stopp i Skien med en time eller to med 16A lading på Brokelandsheia eller Brevik

Trond Arve

Sitat fra: Daeedor på torsdag 21. november 2013, klokken 11:58
Jeg ville bekymret meg litt i motsetning til deg , ved hurtiglading opp til 100% , selv om det var sporadisk. Men da er vi altså ikke helt enige , er ikke verre enn det.  :P  (er service-elektroniker av utdannelse men absolutt ikke noe geni ...heh)  "Better safe than sorry" er mitt motto -
En eventuell ubalanse vil vel merkes dersom du nærmer deg tomt batteri. Leafen overvåker cellene for å unngå skade, vil derfor tro at effekten av eventuell ubalanse vil være at du ikke får lov til å kjøre "like tomt". Tomkjøring bør man være forsiktig med uansett. Neste gang du normallader vil cellene balanseres. "Bruk bilens energi, ikke bruk energi på bekymring" er mitt motto.  ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Daeedor

#44
Sitat fra: Trond Arve på torsdag 21. november 2013, klokken 13:42
Sitat fra: Daeedor på torsdag 21. november 2013, klokken 11:58
Jeg ville bekymret meg litt i motsetning til deg , ved hurtiglading opp til 100% , selv om det var sporadisk. Men da er vi altså ikke helt enige , er ikke verre enn det.  :P  (er service-elektroniker av utdannelse men absolutt ikke noe geni ...heh)  "Better safe than sorry" er mitt motto -
En eventuell ubalanse vil vel merkes dersom du nærmer deg tomt batteri. Leafen overvåker cellene for å unngå skade, vil derfor tro at effekten av eventuell ubalanse vil være at du ikke får lov til å kjøre "like tomt". Tomkjøring bør man være forsiktig med uansett. Neste gang du normallader vil cellene balanseres. "Bruk bilens energi, ikke bruk energi på bekymring" er mitt motto.  ;D

Såvidt jeg har kunnet lese meg fram til på utenlandske fora for Leaf , skal det fungere omtrent slik :

Batteriene balanseres etter topplading , det er et eget program som styres av bilen , dvs BMS systemet. Ved ujevne celler (f.eks etter hurtiglading) vil cellene med høyest spenning falle raskest i voltstyrke , slik at totalkapasiteten vil falle raskest de første milene. Dette skyldes at mange celler er parallellkoblet ( i pakker på 4 og 4 såvidt jeg husker ?, som deretter er seriekoblet.)   Ved "saktelading" opp til toppen , vil batteribalanseringsprogrammet avlutte ladesyklusen,.  Jeg tror også dette skjer om man har stilt inn ladingen i bilen til bare 80% , men er ikke sikker. ( men det skjer ikke dersom man bare avbryter ladingen selv)  Med andre ord , skal man ha lengst mulig rekkevidde , så bruk bilens eget ladesystem for topplading , og kjør avgårde så snart lading er ferdig til 100% . Dersom bilen blir stående lenge på 100% før du kjører, vil du få litt kortere rekkevidde. Det er ihvertfall dette som uttrykkes på endel amerikanske fora - så jeg har tenkt at det høres riktig ut.   8)  Men , selvsagt , det er jo mulig dette er fullstendig på jordet......... ;D ;D ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA