Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 12V uttak på TMS?

Startet av Ingez, søndag 11. august 2013, klokken 00:21

« forrige - neste »

leaf-newbe

det er også vanlig lade punkt 16A på den nye rasteplassen med gatekjøkken mellpm porsgrunn og larvik.
det er også 32A rød industriplugg i samme stolpe. har testet 16A fonket den. vanlig lade nøkkel for tilgang.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

SondreB

Jeg kom over denne 16A laderen med kontroller-logikken i selve støpselet, noen andre som har prøvd denne? Tenker at kanskje denne er mer optimal for litt raskere ladning når man skal på langtur og mangler hurtiglader?

http://elbilshop.no/evse.html

Stoa (Arendal) til Skien er ca. 120 km, da bør man nok ta en liten pause på Brokelandsheia som er ca. 62 km fra Stoa. Bør ikke være store behovet for å klare å komme seg til Skien, eventuelt Tønsberg som igjen blir 117 km og kanskje litt på grensen. Tønsberg til bilforhandleren rett forbi Drammen er ca. 65km. Deretter 38 km til Oslo. Skien - Drammen er 95 km, så den bør også gå greit vil jeg tro? Som et alternativ hvor de har en semi-hurtiglader.

Blir kanskje tur med Leafen neste helg, men er noe skeptisk da vi skal kjøre hele familien så litt kjedelig å bli stående i mange timer en plass med 10A laderen som fulgte med bilen.

BE

Sitat fra: SondreB på fredag 18. oktober 2013, klokken 09:47
Jeg kom over denne 16A laderen med kontroller-logikken i selve støpselet, noen andre som har prøvd denne? Tenker at kanskje denne er mer optimal for litt raskere ladning når man skal på langtur og mangler hurtiglader?

http://elbilshop.no/evse.html

Det er mange her inne som benytter den kabelen, meg inkludert, de fleste vil jeg tro har handlet direkte fra han som produserer dem. Jeg er strålende fornøyd med denne ladekabelen.

http://charge-amps.com/

Totalkostnaden inkludert alt av frakt, moms og gebyrer havner på ca NOK 5800,-
Men har du det travelt med anskaffelsen er det kanskje verdt å handle fra en plass i Norge hvor det er charge-amps kabler på lager.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

SondreB

Takk for tipset BE! Jeg legger inn en ønskes kjøpt melding på forumet og ser om noen i nærheten av Kristiansand har en slik kabel tilgjengelig.

btl

det er nok kun www.elbilhjelpen.no som kan levere det du trenger på kort tid, portabel 16A med en overgang fra blå industri til vanlig kontakt, 4000 + 150.
Så da sparer du 800 for å få den "nå" , men med kladd og overgang, vs månedsvis venting.
Jeg ventet på den svenske orange, og skryter gjerne av den.

SondreB

Finnes det noen ladepunkter langs E-18 mellom Kristiansand og Oslo som har Mennekes-tilkobling og kanskje mer enn 16A ladning? Nedenfor er dagens liste over ladestasjoner, men jeg skulle gjerne visst om noen som har mer enn 16A ladning, da spesielt mellom Arendal og Tønsberg.

Fra sør har vi pr. 18.10.2013:

Hurtig: Sørlandets Bilsenter (Nissan-forhandler)
Hurtig: Stoa Hurtigladestasjon, Arendal (Grønn Kontakt)

Semi: Skagerak Arena Semihurtiglader, Skien
eller
Hurtig: Gravdahls Auto Hurtigladestasjon, Tønsberg

Hurtig: Buskerud Bilsenter Hurtigladestasjon, Lier

Når Brokelandsheia, Stathelle og andre kommer på plass, blir det bra. Men det blir jo ikke før i desember, men over nyttår hvis alle kommer på plass blir nok ikke Kristiansand-Oslo en strekning man lengre trenger å planlegge noe spesielt på forhånd :)

leaf-newbe

#21
på "Luksus" rasteplassene som de kalte den mellom porsgrunn og larvik med Gatekjøkken (begge veier) er de en lade stolpe med 1 stk 16A + 1 stk  rød 3 fas industri plugg 32A (Rød skal vel tilsi at det er 400V) du skal uansett kunne trekke 32A 230V 1 fas fra denne med riktig overgang.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

SondreB

Tenkte jeg kunne dele litt tall etter vårt forsøk på Vennesla-Arendal i går kveld. Det var kaldt (3-4 grader), mye vind og endel regn. Forsøkte å se forskjellen på rolig kjøring (70-80 km/t) og det å holde fartgrensen (90-100 km/t). Det var to voksne og ett barn i bilen. Før retur ble bilen fylt med minimum 10-15 kg matvarer.

Kjørelengde tur/retur: 150.3 km
Forbruk retur: 19.4 kWt (oppe på 21.3 kWt på E18)
Gjennomsnittsfart på retur: 77.2 km/t

Kjørelengde hver vei: 72.6 km
Tur: 70-80 km/t
Retur: 90-100+ km/t

Forskjell på prosent forbruk: 1% mer på retur.

Noen tall fra ABB ladestasjon (Stoa), DC 500V 120A.
16% = 120A
35% = 83A
82% = 28A
90% = 22A
91% = 13A-16A

Noen som vet om det finnes offisielle tabeller for ladekraften på de ulike stasjonene rundt i Norge? Ganske greit å vite :-)

Estimater fra maskinen:
14% estimerte den ~56 minutter.
35% estimerte den ~48 minutter.
82% estimerte den ~24 minutter.
90% estimerte den ~10 minutter.

Målte ikke faktisk ladetid, tok bilder med mobilen men må legge inn på PCen for å kalkulere differansen.

Til sammenligning kjørte jeg til jobb idag, Vennesla-Kristiansand i B-modus (ved en feil) hvor jeg sannsynligvis har kjørt beste (penest) turen så langt, da kjørte jeg 17.7 km, energiøkonomien endte på 14.8 kWt og jeg brukte 14% av batteriet med gjennomsnittsfart på 52.5 km/t.

Vi har en Nissan Leaf 2013 SL Premium kjøpt av Nissan-forhandler i Norge, kjørt 1491 km på relativt kort tid ;-) ... skal forsøke oss på Oslo-tur om en liten stund.

Electra

Hei

Startet en liknende tråd da jeg ble medlem av forumet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9852.0.html

Gøy å se at det er såpass mange andre som har planer om å bruke Leafen KRS-Oslo flere ganger i året.

Viktig at vi "Sørlendinger" og "Østlendiger" følger med på Hurtigladestajonene/lademulighetene på denne strekningen etter hvert som de blir operative, og skriver om dette her på forumet.

Ser virkelig frem til å avlive myten om at Leafen ikke kan brukes til Oslo :)


SondreB

Da har vi kommet hjem etter en helgetur til Oslo fra Vennesla. Det blir nok ikke en ny tur med det første, ikke før det har kommet flere ladestasjoner tilgjengelig langs E18.

Vi brukte ganske nøyaktig 10 timer fra Vennesla til Oslo og 9,5 timer fra Oslo til Vennesla. På forhånd hadde jeg utregnet at det ville ta mellom 7+ til 9 timer, avhengig av hvilken rute vi ville ta.

Reiselengde ca. 763 km. Ca. 5 time og 20 minutter kjøretid på retur, resten er da altså ventetid på lading.

Temperaturer var fra ca. 4 grader til 10 grader. Været innover var oppholds, mens tilbaketuren skjedde i sterk side/motvind og massivt regnvær. Bilen er en 2013 SL modell (norsk bil) med 16" vinterhjul (ikke Nissan) på pigger.

Begge veiene ble det ladet på alle mulighetene for hurtigladning, samt kladdelading på Brokelandsheia. 50 minutter tur, 1,5 time på retur, 10A ladekabel.

På samtlige ladestasjoner kom vi til ledige stasjoner, det var en veldig positiv opplevelse. To av gangene (av totalt 8 hurtigladninger) kom det en annen bil som måtte stå og vente litt.

Det er ganske stabilt og solid å kjøre etter prosent på batteriet vs kilometer avstand til målet på GPSen i bilen. Har man 20km avstand og 20% igjen på batteriet, kommer man fint frem. Tror man bør ta utgangspunkt i 10% = 10 km, spesielt nå på høsten. Jeg vet ikke om det blir bedre til sommeren.

Når man da ligger på veien og kjører, kan man lett se hvorvidt man øker eller reduserer prosentmessig i forhold til kilometer til målet. Blir på en måte et mål i seg selv, å øke avstanden mellom prosent på batteriet og kilometer igjen til målet (ah nå "leder" jeg med 4% margin!)

Laveste vi kom var 9% da vi ankom Arendal (Stoa) på vei hjemover. Ettersom turen var med kone og barn, var det ikke så mye stemning for å ta altfor stor risiko.

Jeg er veldig usikker på hvorvidt ECO-modus har noe for seg for en som meg, som er ganske flink til å kjøre økonomisk. Jeg har gjort litt tester til jobb og har ikke kommet frem til noe konkret enda, men jeg får litt følelsen at ECO er for "amatører" som er glad i å trykke hardt på pedalen. Noen som som har tanker om dette?

Kunne skrevet masse om erfaringene, men hvis det er noe spesielt er det bare å spørre :)

Ser frem til nye hurtigladere langs E18, hvor man slipper omturen innom Skien (Skagerak Arena) som koster tid og energi. Behovet for planlegging blir mindre, og behovet for lengre ladeperioder forsvinner.

leaf-newbe

det som kan være lurt er å marker hvor "hullene" i ladekartet er slik at en kan prøve å trykke litt på overfor hurtiglader utbyggerne slik af disse "hullene" blir tettet. grønnkontakt er biligs for de som trenger hurtiglading en gang i blant med deres klippekort. mens ishavsvegen er mest gunstig for de som trenger et abo og hurtiglader ofte mer en 7 pr mnd i snitt.

gjorde en langtur på ca samme distanse rett etter at jeg hadde fått bilen.
Larvik -Trysil tur retur. hurtigladet 4 ganger på tur og 3 på retur. det er ikke alltid hurtigladerne er plasert på de mes gunstige plassene. det bør komme fler slik at det blir enklere å velge en som er plasert slik at en kan kjøre så langt at en har ca 10% igjen på tanken, da går hurti ca 50 min.
det ideele er at hurtigladerne ligger max 80km fra hverandre. da kan en kjøre i fartsgrensen uten å bekymre seg for å rekke fram. og en trenger ikke å hurtiglade lengre en til 80% noe som går mye raskere en om man er avhengig av over 90% for i det heletatt kunne rekke fram til neste/målet.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

emil

Sitat fra: SondreB på mandag 04. november 2013, klokken 14:34
Da har vi kommet hjem etter en helgetur til Oslo fra Vennesla. Det blir nok ikke en ny tur med det første, ikke før det har kommet flere ladestasjoner tilgjengelig langs E18.

Takk for forsøket, nå skal jeg bare fra Arendal til Oslo,men har ikke tatt sjansen på å gjøre det med Leafen enda

Sitat fra: SondreB på mandag 04. november 2013, klokken 14:34
Jeg er veldig usikker på hvorvidt ECO-modus har noe for seg for en som meg, som er ganske flink til å kjøre økonomisk. Jeg har gjort litt tester til jobb og har ikke kommet frem til noe konkret enda, men jeg får litt følelsen at ECO er for "amatører" som er glad i å trykke hardt på pedalen. Noen som som har tanker om dette?

Jeg har prøvd å lage litt statistikk på eco vs vanlig uten å merke noen forskjell på min kjøring. Nå bruker jeg kun eco som "motorbrems" i lengre nedoverbakker. Små forskjeller i vær og trafikk spiller mye mer inn.

Sitat fra: SondreB på mandag 04. november 2013, klokken 14:34
Ser frem til nye hurtigladere langs E18, hvor man slipper omturen innom Skien (Skagerak Arena) som koster tid og energi. Behovet for planlegging blir mindre, og behovet for lengre ladeperioder forsvinner.

Problemet er vel at det er Ishavsveien som har planlagt de fleste hurtigladerne fra Arendal og østover, og de koster det jo en halv formue å bruke hvis man ikke har årsabonnement. Blir nok fossilbil på den strekningen en god stund fremover.

Electra

Leste en plass her at det skal komme en rekke hurtigladere på strekket mlm Kristiansand og Oslo, bla Stathelle/Brevik(?). Og at dette er estimert til November/desember 2013(?)

Mye spennende her, men det er veldig viktig at vi alle videreformidler denne våre ønsker til Hurtiglader utbyggerene, slik at dette skjer raskest mulig. Grønn kontakt har bla en link hvor vi kan legge til forslag.

Anbefaler at vi bruker denne:

http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge

Vi har også en fossilbil igjen (skal bytte den i Elbil så snart som mulig :)), men halve poenget med å kjøre elektrisk Kristiansand-Oslo er nettopp å slippe de forbaskede bomringene. :)

leaf-newbe

utbyggingen av hurtigladere har blitt forsinket pga nye krav.
blant annet at de skal være klargjort for å kunne lade de nye standardene.

Et overraskende problem?

«Alle» venter på at de kan sette opp såkalte universelle hurtigladere. Det vil si at de har lading for CHAdeMO (japanske elbiler), Combo/CCS (først for VW e-up! og BMW i3) og AC Type 2 uttak med 22 eller 43 kW (svært aktuelt for Model S, etter hvert også for Renault Zoe).

Siden nesten alle venter på alt skal bli klart, har den planlagte etableringen av mange av de nye laderne blitt forsinka. Før sommeren fikk vi høre at ventetida skyldtes avklaringer rundt den nye Combo-standarden. Nå er det i boks, ingen produsenter venter lenger – utstyret kan settes i produksjon.

ChademoMen så har det dukka opp et nytt problem. I hvert fall hvis vi skal tro hva ABB formidler til oss. CHAdeMO-løsningen har kommet i en ny versjon – 1.0, den forrige het 0.9. Nye biler har nå 1.0 og etter noen småjusteringer (og vi har hørt om én stasjon hvor hovedkortet måtte skiftes ut), kan nye «CHAdeMO-biler» med versjon 1.0 lade på 0.9-stasjoner, f.eks. siste modell Nissan LEAF.

Naturlig nok ønsker produsentene at ladestasjonene framover skal ha siste programversjon 1.0. I hvert fall er det hva ABB ønsker å produsere av hurtigladestasjoner med såkalte multiprotokoller (håndtere minst tre ladeløsninger): universalutgavene av Terra 53 for hurtiglading og Terra 23 for semihurtig.

ABB har bedt CHAdeMO-organisasjonen om å bekrefte 1.0-versjonen, i det minste hva som må være av hard ware – for soft ware kan alltids oppdateres i ettertid. Men, igjen i følge ABB, CHAdeMO formidler nå at de har 1.0 under testing for verifisering, 1.0 på ladestasjonssiden for å lade 1.0-biler. Komplisert? Endelig bekreftelse er utsatt i tre til fire måneder. Vi siterer situasjonsbeskrivelsen til ABB:

ABB hurtigladerChademo organisation informed us that the tools and test protocol for CHAdeMO 1.0 verification will only become available by Dec of this year. As a direct result we will not be able to ship Terra 53CJ systems before January 2014 (the T53CJ is natively designed to support CHAdeMO 1.0 as you know, we also expect that we will be the the first company to have Chademo 1.0 + CCS multioutput systems in the market ). Based on this information our new planning for Terra 53CJ systems ready for shipment from the factory in Hungary (including CHAdeMO 1.0 certification) will be the middle or last week of January 2014.

Så veit dere det. Dette har ført til at ABB må utsette produksjonen av TS53CJ (bildet) som også kan ha AC 20 kW som opsjon. Opprinnelig lansering var 2.kvartal 2013. Selvfølgelig til deres store fortvilelse, det er ingen penger å tjene på utsettelser. Konsekvensene blir store i Norge siden ABB er markedsleder.

Vi har forsøkt å undersøke hva andre produsenter sier. Foreløpig har vi bare hørt at portugisiske Efacec ikke uttrykker at dette er et problem.

kilde:http://www.ladestasjoner.no/nyheter/125-det-gar-tregt-med-hurtiglading
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Takk for super oppdatering! :)

Hvor har du alt dette fra (bare interessert i å lese mere selv)? Er du med i noe gren av elbilforening (styre el)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA