Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Humor: Tesla-dilemmas

Startet av Signature #280, lørdag 10. august 2013, klokken 23:43

« forrige - neste »

Signature #280

Så det betyr at jeg nå kan kjøpe en Type 2 kabel og lade på Type 2 stasjoner allerede nå? I så tilfelle, hvor får jeg kjøpt denne kabelen, og finnes det en oversikt over hvor denne type ladestasjoner er plassert?

Kallagtunet

Det hadde jo vært kjekt med en Tesla type 2 kabel som åpnet ladeluken automatisk dvs med samme funksjonalitet som ved bruk av UMV og HPWC...

Hvis ikke så blir det nok litt ekstra trim der en må inn i bilen igjen og åpne ladeluken fra skjermen.

Den mest elegante måten hadde jo selvsagt vært å kunne åpne den fra "nøkkelen" men det forstår jeg at ikke er mulig.

laumb

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 05. august 2013, klokken 10:36
Det hadde jo vært kjekt med en Tesla type 2 kabel som åpnet ladeluken automatisk dvs med samme funksjonalitet som ved bruk av UMV og HPWC...

Hvis ikke så blir det nok litt ekstra trim der en må inn i bilen igjen og åpne ladeluken fra skjermen.

Den mest elegante måten hadde jo selvsagt vært å kunne åpne den fra "nøkkelen" men det forstår jeg at ikke er mulig.

Regner med at du kommer kjørende til en slik plass om du skal lade? I så fall går det jo fort når du allerede er i bilen? ;-)

Cirion

Sitat fra: Signature #280 på mandag 05. august 2013, klokken 10:26
Så det betyr at jeg nå kan kjøpe en Type 2 kabel og lade på Type 2 stasjoner allerede nå? I så tilfelle, hvor får jeg kjøpt denne kabelen, og finnes det en oversikt over hvor denne type ladestasjoner er plassert?
Jeg fikk svar fra salto i sommer når jeg spurte etter en slik:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/

SitatHei
Vi kommer snart til å offentliggjøre forskjellige ladeløsninger til Tesla Model S.
Inkludert vedlagte ladekabel. Pris trolig 1500,.- + MVA
De finnes også med spiralkabel men disse er foreløpig kostbare

Med vennlig hilsen
Kristian Braathen

Salto Ladestasjoner AS
Hoff Gård, Hoffsveien 40
0275 Oslo, Norway
e: kristian@salto.no
m: +47 91330383
www.salto.no
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OddB

Ups. Min feil  :P
Men lett tilgjengelige 11kW-kontakter er vel ikke av veien det heller ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cato76

Denne ladestasjonen står 1 km unna Dalekvam (mellom Bergen og Voss) Hvilken overgang trenger jeg for å bruke denne?

Er dette kanskje en CHAdeMO lader? 
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Chademo. Pris og tilgjengelighet for adapter er ukjent, men det er antydet at det "kommer snart" og det er spekulert i at det blir forholdsvis kostbart.

Chademo i den formen det framstår i dag inkludert betalingsløsninger mv. må være absolutt siste utvei.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på mandag 05. august 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 05. august 2013, klokken 10:36
Det hadde jo vært kjekt med en Tesla type 2 kabel som åpnet ladeluken automatisk dvs med samme funksjonalitet som ved bruk av UMV og HPWC...

Hvis ikke så blir det nok litt ekstra trim der en må inn i bilen igjen og åpne ladeluken fra skjermen.

Den mest elegante måten hadde jo selvsagt vært å kunne åpne den fra "nøkkelen" men det forstår jeg at ikke er mulig.

Regner med at du kommer kjørende til en slik plass om du skal lade? I så fall går det jo fort når du allerede er i bilen? ;-)

Helt klart, men muskel minnet etter å bruke umc 99.99999999% av gangene uten å fikle på skjermen før en går ut vil være vanskelig å riste av seg. Men som sagt ikke en deal breaker men hadde tesla levert en slik orgial kabel med ladelukeåpner funksjonalitet så hadde jeg kjøpt den fremfor en fra en annen leverandør. :-)

valvolainen

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. august 2013, klokken 10:49
Chademo i den formen det framstår i dag inkludert betalingsløsninger mv. må være absolutt siste utvei.

Tildels uenig her. Det er tross alt dobbelt med effekt i forhold til en type2 ladestasjon. (Selv om det er kun halvparten av en teslahurtiglader.)

Betalingsløsninger - Jeg har ingenting imot å betale en skvett for å bruke hurtigladeren i kongsberg hvis jeg skal vestover. Om det koster meg en hundrelapp - helt greit. Dette gjøres kun av og til uansett. I pendlemønsteret vil det aldri bli behov for hurtiglading uansett. Det er kun ved skikkelig langturer. Har liten tro på at det kommer til å poppe opp type2 22kwh gratisladere 'overalt'. Og skal jeg betale for et kvarters bruk av hurtiglader er det bra at det blir en med litt juice.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

shb

Dobbel og dobbel, på Leafen leverer den noen og 40 kW i 1-3 minutter for så og ligge på 25 kW og ende på 8 kw etter 25 minutter. Leverer 22 kW 400V det hele tiden så kommer jeg ikke til å kjøpe adapteret om det kommet på over kr 1000. Da satser jeg på  Mode 3 kabel og 22 kW.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

OleJA

Sitat fra: valvolainen på mandag 05. august 2013, klokken 09:30
Så at de 400 nye ladestasjonene som skal bygges rundt oslo med schuko/type2 kabel kun blir lagt opp med 3,6kw forsyning til å begynne med.
Litt synd i forhold til potensitalet, og tipper at de aldri blir utbygd videre heller.
Det burde vært mulig å lagt opp ihvertfall endel av dem med 22kw.
Virker skikkelig idiotisk - Dersom en uansett ikke hadde tenkt å kable opp mer enn 3.6Kw, så er det jo bare å kaste penger ut av vinduet å sette opp type2 ladere.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på mandag 05. august 2013, klokken 14:00
Virker skikkelig idiotisk - Dersom en uansett ikke hadde tenkt å kable opp mer enn 3.6Kw, så er det jo bare å kaste penger ut av vinduet å sette opp type2 ladere.

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Dvs. jeg tror 22kW er ganske "overkill" de fleste steder men 32A enfase (7.4kW) ser ut til å bli standarden for treglading fremover siden nesten alle støtter dette. Det synes jeg de burde klart å legge opp med en gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: shb på mandag 05. august 2013, klokken 13:57
Dobbel og dobbel, på Leafen leverer den noen og 40 kW i 1-3 minutter for så og ligge på 25 kW og ende på 8 kw etter 25 minutter. Leverer 22 kW 400V det hele tiden så kommer jeg ikke til å kjøpe adapteret om det kommet på over kr 1000. Da satser jeg på  Mode 3 kabel og 22 kW.
Det er nok pga batteriet, ikke laderen. Dvs Model s bør kunne lades med 45kW av CHAdeMO i minst 70-90min før effekten faller. Så ja, dobbelt så raskt som AC. Når det er sagt tror jeg CHAdeMO adapteret blir dyrt, og slik jeg ser det pt har jeg kun bruk for det en gang per år. Dog mulig jeg kjøper det om det viser seg at det holder å bruke CHAdeMO på minnesund for å kunne kjøre rv3 til slektninger rett syd for Trondheim!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA