Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Humor: Tesla-dilemmas

Startet av Signature #280, lørdag 10. august 2013, klokken 23:43

« forrige - neste »

Signature #280

Når det nå nærmer seg levering av de første bilene og i den forbindelse lurer jeg på om ekspertene her inne kan gi meg en oppklaring på hvilke offentlige ladere som kan benyttes med blå og rød adapter.
Jeg forstår at vi kan lade på vanlig stikk (shuko), men finnes det noen hurtigere ladepunkter som kan benyttes med rød og blå adapter?

Zneip

Hurtiglading via de røde og blå adapterne er vel neppe mulig. Men skal vi ikke ha mulighet for å "hurtiglade" på ladestasjoner med type2 kontakt? Og de finnes det vel noen få av i Norge? Spørsmålet er jo hvor disse evt befinner seg. Noen som vet?
Nord Trøndelag | X90D

Cirion

Normalt bruker du hverken rød eller blå adapter på offentlige ladestolper (jeg sier normalt, for jeg har aldri sett hverken rød eller blå stikk på slike plasser). Disse har som regel kun schuko.

De stolpene som bygges fremover vil ha Schuko og Mennekes Type2.

Type2 kontakten, kan ikke brukes med medfølgende adapter. Men Type2 kan benyttes på Model S, ladekontakten som sitter i EU Model S er kompatibel med en std. Type2 kabel som denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/

Hvis stolpen leverer så mye strøm, vil Type2 kabelen kunne brukes til å utnytte dobbeltlader maks.

Har du kun enkelt lader, trenger du ikke så kraftig Type2 kabel, og kan gå for denne i stedet:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:08
Normalt bruker du hverken rød eller blå adapter på offentlige ladestolper (jeg sier normalt, for jeg har aldri sett hverken rød eller blå stikk på slike plasser). Disse har som regel kun schuko.

De stolpene som bygges fremover vil ha Schuko og Mennekes Type2.

Type2 kontakten, kan ikke brukes med medfølgende adapter. Men Type2 kan benyttes på Model S, ladekontakten som sitter i EU Model S er kompatibel med en std. Type2 kabel som denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/

Hvis stolpen leverer så mye strøm, vil Type2 kabelen kunne brukes til å utnytte dobbeltlader maks.

Har du kun enkelt lader, trenger du ikke så kraftig Type2 kabel, og kan gå for denne i stedet:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/

Burde det ikke fulgt med med type 2 adapter med bilen på samme måte som rød og blå plugg?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cirion

Sitat fra: Nuvolari på mandag 05. august 2013, klokken 09:13
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:08
Normalt bruker du hverken rød eller blå adapter på offentlige ladestolper (jeg sier normalt, for jeg har aldri sett hverken rød eller blå stikk på slike plasser). Disse har som regel kun schuko.

De stolpene som bygges fremover vil ha Schuko og Mennekes Type2.

Type2 kontakten, kan ikke brukes med medfølgende adapter. Men Type2 kan benyttes på Model S, ladekontakten som sitter i EU Model S er kompatibel med en std. Type2 kabel som denne:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-32a-type-2-type-2/

Hvis stolpen leverer så mye strøm, vil Type2 kabelen kunne brukes til å utnytte dobbeltlader maks.

Har du kun enkelt lader, trenger du ikke så kraftig Type2 kabel, og kan gå for denne i stedet:
http://salto.no/produkter/ladekabel-mode-3-20a-type-2-type-2/
Burde det ikke fulgt med med type 2 adapter med bilen på samme måte som rød og blå plugg?
Nei, siden det ikke er ikke mulig å bruke type2 adapter på den medfølgende laderkabelen.

Rød/Blå/Schuko er stikkontakter uten elektronikk, og trenger kabelens elektronikk for å fortelle bilen hva som er tilgjengelig. Type 2 utttak har en ladestasjon bak seg så elektronikken sitter der.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

valvolainen

Så at de 400 nye ladestasjonene som skal bygges rundt oslo med schuko/type2 kabel kun blir lagt opp med 3,6kw forsyning til å begynne med.
Litt synd i forhold til potensitalet, og tipper at de aldri blir utbygd videre heller.
Det burde vært mulig å lagt opp ihvertfall endel av dem med 22kw.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cirion

Sitat fra: valvolainen på mandag 05. august 2013, klokken 09:30Så at de 400 nye ladestasjonene som skal bygges rundt oslo med schuko/type2 kabel kun blir lagt opp med 3,6kw forsyning til å begynne med.
Kjedelig men samtidig så gir det en mulighet for å øke styrken senere....
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:18
Burde det ikke fulgt med med type 2 adapter med bilen på samme måte som rød og blå plugg?
Nei, siden det ikke er ikke mulig å bruke type2 adapter på den medfølgende laderkabelen.

Rød/Blå/Schuko er stikkontakter uten elektronikk, og trenger kabelens elektronikk for å fortelle bilen hva som er tilgjengelig. Type 2 utttak har en ladestasjon bak seg så elektronikken sitter der.
[/quote]
MAO: Et adapter er ikke nødvendig, men det kan jo selvfølgelig diskuteres om en type 2 kabel burde følge med de europiske bilene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#8
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:34
Sitat fra: valvolainen på mandag 05. august 2013, klokken 09:30Så at de 400 nye ladestasjonene som skal bygges rundt oslo med schuko/type2 kabel kun blir lagt opp med 3,6kw forsyning til å begynne med.
Kjedelig men samtidig så gir det en mulighet for å øke styrken senere....
Men det vil nok ikke skje før det blir kombinert med en betalingsløsning.

Sitat fra: valvolainen på mandag 05. august 2013, klokken 09:30Det burde vært mulig å lagt opp ihvertfall endel av dem med 22kw.
Betalingen bør da gå på tid, slik at ikke en blokkerer 22kW hele dagen uten å lade.
(F. eks første 1/2 time 20 kr. 2. 1/2 time 50 kr. 2-3. time 200 kr. maks 3 timer)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

valvolainen

Ladere som blir utplassert på bensinstasjoner, kjøpesentere, parkområder med begrenset parkeringstid burde være  kraftigere enn 3,6kwh. Det ville vært en god start.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Cirion

Sitat fra: Griffel på mandag 05. august 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:18
Burde det ikke fulgt med med type 2 adapter med bilen på samme måte som rød og blå plugg?
Nei, siden det ikke er ikke mulig å bruke type2 adapter på den medfølgende laderkabelen.

Rød/Blå/Schuko er stikkontakter uten elektronikk, og trenger kabelens elektronikk for å fortelle bilen hva som er tilgjengelig. Type 2 utttak har en ladestasjon bak seg så elektronikken sitter der.
MAO: Et adapter er ikke nødvendig, men det kan jo selvfølgelig diskuteres om en type 2 kabel burde følge med de europiske bilene.
[/quote]Det at de utformet sin ladekontakt til å støtte Mennekes Type 2 kabel direkte, uten adaptere, gjør at jeg mener de 1500,- +mva som en slik kabel koster, kan uten problem gå av egen lomme.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

#11
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:47
Sitat fra: Griffel på mandag 05. august 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:18
Burde det ikke fulgt med med type 2 adapter med bilen på samme måte som rød og blå plugg?
MAO: Et adapter er ikke nødvendig, men det kan jo selvfølgelig diskuteres om en type 2 kabel burde følge med de europiske bilene.
Det at de utformet sin ladekontakt til å støtte Mennekes Type 2 kabel direkte, uten adaptere, gjør at jeg mener de 1500,- +mva som en slik kabel koster, kan uten problem gå av egen lomme.
(Apparatkabel til vaffeljern er mye billigere, men en kjøper ikke det utenom)
Det går uansett av egen lomme enten det inkluderes i prisen på bilen eler kjøpes separat. Dersom dette er noe "alle i Euraopa" trenger vil det sikkert vært lurt om det var en del av bilens kost. Dersom bare 1/2 parten trenger dette er det bedre at de tar den utgiften utenom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cirion

Sitat fra: Griffel på mandag 05. august 2013, klokken 10:01
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:47
Sitat fra: Griffel på mandag 05. august 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 09:18
Burde det ikke fulgt med med type 2 adapter med bilen på samme måte som rød og blå plugg?
MAO: Et adapter er ikke nødvendig, men det kan jo selvfølgelig diskuteres om en type 2 kabel burde følge med de europiske bilene.
Det at de utformet sin ladekontakt til å støtte Mennekes Type 2 kabel direkte, uten adaptere, gjør at jeg mener de 1500,- +mva som en slik kabel koster, kan uten problem gå av egen lomme.
(Apparatkabel til vaffeljern er myebilligere, men en kjøper ikke det utenom)
Det går uansett av egen lomme enten det inkluderes i prisen på bilen eler kjøpes separat. Dersom dette er noe "alle i Euraopa" trenger vil det sikkert vært lurt om det var en del av bilens kost. Dersom bare 1/2 parten trenger dette er det bedre at de tar den utgiften utenom.
Nei men bestiller du en printer, får du ikke med USB kabel...
Kjøper du TV, følger ikke med antenne kabel.
Kjøper du PS3 følger ikke med HDMI kabel.

Det følger med ladekabel med 2 adaptere, og alt annet er ekstra utstyr.

Skal kabelen følge med, må prisen opp... Bedre at de som trenger den kjøper den. Er totalt uenig i at alle i Europa trenger en Mennekes Type 2 kabel, men den er kjekk å ha. De fleste Model S eiere vil klare seg fint med kabelen som følger med.

Jeg skulle ønske at Type 2 kabelen var mulig å bestille sammen med bilen (mva fritt), men det blir nok en mulighet i framtiden.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OddB

I følge Frederic Hauge fra Bellona, som jeg snakket med i Kabelvåg på lørdag, har de planer om å få satt opp masevis av røde 400V kontaker rundt om i landet. Så da kan 22kW-lading være mulig om ikke lenge...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cirion

Sitat fra: OddB på mandag 05. august 2013, klokken 10:14
I følge Frederic Hauge fra Bellona, som jeg snakket med i Kabelvåg på lørdag, har de planer om å få satt opp masevis av røde 400V kontaker rundt om i landet. Så da kan 22kW-lading være mulig om ikke lenge...
Ugg... 400V kontakt er ikke nok til å få 22kW lading.

Medfølgende ladekabel med rødt adapter støtter maks 11kw (singel lader).

For å lade 22kW må man ha med seg en ladestasjon med Mennekes Type2 uttak og bruke en Type2 kabel...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA