Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HVORFOR valgte du en TMS?

Startet av Nuvolari, lørdag 10. august 2013, klokken 18:00

« forrige - neste »

Hotshot86

Klimaforliket som ble inngått på Stortinget garanterer for dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler ut neste stortingsperiode, altså 2017 eller til antallet biler når 50.000.

Hvis man tenker på hvor mange biler det trengs for å skape kø på veien så må man nok opp i nærmere 50.000 elbiler i Norge før det begynner å skape betydelige problemer for kollektivtrafikken.

Griffel

Sitat fra: Hotshot86 på mandag 05. august 2013, klokken 10:01
Klimaforliket som ble inngått på Stortinget garanterer for dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler ut neste stortingsperiode, altså 2017 eller til antallet biler når 50.000.
Kjøring i kollektivfelt er ikke en avgiftsfordel.

Sitat fra: Hotshot86 på mandag 05. august 2013, klokken 10:01
Hvis man tenker på hvor mange biler det trengs for å skape kø på veien så må man nok opp i nærmere 50.000 elbiler i Norge før det begynner å skape betydelige problemer for kollektivtrafikken.
Det er litt avhengig av hvor mange av disse som skal til Oslo fra Asker, Bærum og kommunene i Buskerud ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

I fjor sommer lå jeg i køen ut fra Helsfyr og mot Skedsmokorset.
Foran meg i køen, snikende framover lå en Tesla Roadster.

Burde denne bilen fortsette å bistå med å lage lengre kø, eller burde han kjørt i kollektivfeltet for å "gjøre sitt" i og redusere køen?


(Personlig synes jeg det var et kjærkomment tilskudd, men om alle elbilene lå i køen ville jo likevel køen vært lengre...)

Cirion

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 05. august 2013, klokken 09:56
Noen som vet hvor mange som kjører inn til Oslo via E18 fra Asker hver dag? I så fall går det jo an å regne seg frem til når x antall elbiler vil utgjøre et køproblem..
Foreløbig er det ikke noe kø å se i bussfila, men det kan være litt trangt på enkelte avkjøringer...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hotshot86

Sitat fra: Griffel på mandag 05. august 2013, klokken 10:05
Sitat fra: Hotshot86 på mandag 05. august 2013, klokken 10:01
Klimaforliket som ble inngått på Stortinget garanterer for dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler ut neste stortingsperiode, altså 2017 eller til antallet biler når 50.000.
Kjøring i kollektivfelt er ikke en avgiftsfordel.
"Hovedpunktene i klimaforliket på Stortinget 7. juni 2012:
Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017) eller inntil antallet er på 50.000 biler eller mer."

Herunder "gratis bompassering, offentlig parkering og tilgang til kollektivfeltet".

Griffel

Sitat fra: Hotshot86 på mandag 05. august 2013, klokken 10:13
"Hovedpunktene i klimaforliket på Stortinget 7. juni 2012:
Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017) eller inntil antallet er på 50.000 biler eller mer."

Herunder "gratis bompassering, offentlig parkering og tilgang til kollektivfeltet".

Ikke helt slik men:
"Dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000. Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler, slik som fritak fra bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering, må sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 05. august 2013, klokken 09:56
Noen som vet hvor mange som kjører inn til Oslo via E18 fra Asker hver dag? I så fall går det jo an å regne seg frem til når x antall elbiler vil utgjøre et køproblem..

Det er iallefall bare en brøkdel av det antallet minibusser som kjørte der før de ble kastet ut.

Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 10:10
Foreløbig er det ikke noe kø å se i bussfila, men det kan være litt trangt på enkelte avkjøringer...

Vil heller si på-kjøringer. Nærmere bestemt Blommenholm og til dels Høvik.
Og gunnen er ene og alene alle fossilgjøkene som kjører bakvei og skal ut igjen på E18 før bommene på sideveiene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cirion

Sitat fra: Elmo på mandag 05. august 2013, klokken 14:14
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 10:10
Foreløbig er det ikke noe kø å se i bussfila, men det kan være litt trangt på enkelte avkjøringer...

Vil heller si på-kjøringer. Nærmere bestemt Blommenholm og til dels Høvik.
Og gunnen er ene og alene alle fossilgjøkene som kjører bakvei og skal ut igjen på E18 før bommene på sideveiene.
Uff nei, må nesten si begge da...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Viking

jeg har lurt på å bestille elektrisk i flere år. nå som jeg endelig har gjort det så forventer jeg at godene forsvinner. å kjøre i buss og taxi fila er klart en fordel. NSB er konsistent i sin upålitelighet og da har jeg tenkt åbytte ut månedskort med Tesla. Fint bytte :) ... og så får vi se hvor lenge det varer at jeg kan kjøre i kollektivfeltet.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

Thomas Parsli

Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 14:24
Sitat fra: Elmo på mandag 05. august 2013, klokken 14:14
Sitat fra: Cirion på mandag 05. august 2013, klokken 10:10
Foreløbig er det ikke noe kø å se i bussfila, men det kan være litt trangt på enkelte avkjøringer...

Vil heller si på-kjøringer. Nærmere bestemt Blommenholm og til dels Høvik.
Og gunnen er ene og alene alle fossilgjøkene som kjører bakvei og skal ut igjen på E18 før bommene på sideveiene.
Uff nei, må nesten si begge da...

Nei, det som kjører av E18 disse stedene skaper ikke kø -det er kun de som kjører inn på E18 som skaper problemer. Påkjøringene må enten bygges om, eller lysreguleres...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Balrog

Problemene ved påkjøringene ved Sandvika, Blommenholm og Høvik skyldes nesten utelukkende at fossilhuer som skal inn på E18 skal snike seg helt fram og inn der kollektivfeltet har begynt slik at elbiler og busser ikke kan "kjøre rundt dem". Med alminnelig køkultur hos folk som skal på E18 ville det ikke vært stopp i kollektivfeltet og trafikken på E18 hadde gått atskillig raskere. Det samme problemet var på E18 lenge før elbilene begynte å bli vesentlig i antall.

Jeg tror vi bør påvirke en del beslutningstakere til å forstå at det er påkjøringsrampene som er problemet. Hadde kollektivfeltet vært lengst til venstre i stedet for til høyre, slik at ingen behøvde å krysse kollektivfeltet for å komme inn, ville det ikke vært noe i nærheten av kødannelse annet enn når en og annen Reva e.l. skal kjøre i 50 i 90-sonen i kollektivfeltet stedet for å ligge i køen i 40 i vanlig kjørefelt. En enkel løsning på påkjøringsrampene er at kollektivfeltet starter tidligere (med hyppige kontroller) slik at ikke så mange tyner seg lengst fram før de kaster seg inn lengst fram i køen.

MC i kollektivfeltet kommer til å være der "til evig tid". Det er et sikkerhetsspørsmål for MC-førerne, og MC skaper aldri kø annet enn ved ulykker.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Yagi

Kunne det hjelpe dersom kollektivfeltet på E18 hadde følere som registrerte trafikkbelastningen. Dersom belastningen var over en viss verdi kunne trafikklys regulere hvor mange kjøretøy som ble sluppet ut i påkjøringsfeltet pr tidsenhet.... 

Sorry, ganske off-topic...
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Høgis

Ingen tvil om at det er den første fordelen som forsvinner. På Mosseveien har de skiltet at kollektivfeltet ikke gjelder el-biler pga. vegarbeider, det har det vært på Mosseveien så lenge jeg kan huske og tviler på at skiltet blir fjernet med det første. Har kalkulert med at de fleste fordelene etterhvert forsvinner.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

FruTesla

Kjøper bilen for bilens skyld (les: akselerasjon og utseende) og ikke nødvendigvis de medfølgende godene...... ;)
Mercedes E 220 CDI
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentes 21. juni 2017

Philip Marlowe

Jeg lurer litt på hva trafikkreglene sier om kjøring i kollektivgater. I går så jeg nemlig en TMS som kjørte gjennom hele Stortingsgata. Det så litt snålt ut. Det er kun trikk, buss og taxi som har lov til å kjøre helt igjennom. Deler av gaten er forbudt for andre, men det er kanskje lov for elbiler?

Er reglende de samme for slike gater som for kollektivfelt?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA