Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Design studio US vs Norsk

Startet av VL, lørdag 10. august 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 07. august 2013, klokken 08:27
Sitat fra: TorC på tirsdag 06. august 2013, klokken 23:05
OG ikke minst mulighet til å legge inn varsel om avbrudd i lading (såvidt jeg har forsått, men ikke erfart selv siden jeg ikke har carwings selv...Kan noen med Carwings bekrefte?).
Her er meldingene du kan sette opp i Carwings

Nå må du ikke gni det inn enda mere da Trond Arve (stakkars TorC)  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Sitat fra: Elmo på onsdag 07. august 2013, klokken 11:08
Nå må du ikke gni det inn enda mere da Trond Arve (stakkars TorC)  ;D
Usj det var ikke meningen. Om det er noen trøst er det sjelden jeg bruker Carwings...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Carwings er mest noe jeg imponerer med når andre spør om bilen. Det går aaaaalt for lang tid fra jeg ber om oppdatert info til batterikapasitet er oppdatert på skjermen til at je finner det praktisk nyttig. Umiddelbar epost ved ladestopp derimot er kjempesnertent, men jeg savner info om hvorfor det stoppet. Gjerne så detaljert som mulig, men minimum differensiert på om ladinga var ferdig, eller om det stoppet av andre årsaker (strømmen gikk, ladekabel manuelt frakoblet e.l).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på onsdag 07. august 2013, klokken 13:17
Carwings er mest noe jeg imponerer med når andre spør om bilen. Det går aaaaalt for lang tid fra jeg ber om oppdatert info til batterikapasitet er oppdatert på skjermen til at je finner det praktisk nyttig.
Ja appen er treg, men den gjør nytten sin allikevel? Jeg benytter den eks til forvarming/avkjøling, lade fra 80-100% og sjekk av status. Om du ikke er i nærheten av bilen gir den vel fortsatt en praktisk nytte selv om oppdateringen tar 10-30 sekunder? Oppdateringen er for treg i mine øyne også, men det er sjeldent de 10-30 sekundene gjør appen ubrukelig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Joda, den gjør det den skal, bare alt for tregt. Jeg glemte å nevne at jeg bruker den litt til fjernstarting av varme om vinteren, og i det tilfellet skal det jo stå og varme en stund uansett, så da spiller det ikke noen rolle om det tar noen ekstra sekunder før bilen får beskjed. Men sjekk av batterikapasitet har jeg sluttet nesten helt å bruke, og i alle fall ikke vise fram til de nyskjerrige. ;)  Start av lading fra 80-100% likeså; det tar jo også en stund. Mulig jeg bare har blitt bortskjemt med rask respons på diverse og derfor ikke har tålamod til å vente på batteristatus....  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bjoris

#50
For å være litt motpol til de som er så skeptiske til US Leaf...

Jeg har kjøpt US Leaf av Sør-Import, bilen er identisk med EU Leafene, men mangler i hovedsak 3 ting som jeg etter 4 mnds bruk har klart meg veldig godt uten. Sør-Import har vært mye hyggeligere med oss enn det jeg hører at Nissan er med sine kunder. De sakene som har vært har blitt fikset på nærmeste Nissan verksted uten noen som helst diskusjon.

At det er mye å tjene for de som importerer er jo greit, men de tar jo all risikoen som du selv måtte tatt og ikke minst tiden det tar, for mange er det rett og slett ikke ett alternativ. Når de da tilbyr full garanti tilsvarende Norsk så er det klart at de kan ikke sitte igjen med 10-20.000 i gevinst pr bil, det blir det ikke butikk ut av. Som kjøper må en heller vurdere hvor mye mer enn er villig til å betale for en EU Leaf eller Norsk Leaf, det kan vurderes veldig forskjellig.

For meg er ikke de tingene som ikke fungerer verd en hel haug med penger. At noen ikke i sin villeste fantasi kunne tenkte seg en US Leaf er jo helt greit, men å spre skremselspropaganda om at det skal være så og si umulig å selge en helt lik bil, uten disse tre tingene må være for å beskytte sin egen investering ;)?

Ser vi på Sør-Import er jo prisforskjellen mellom US Leaf og EU Leaf nå kraftig redusert ifht da vi kjøpte, da var det minst 30.000 å spare, en prisforskjell jeg garantert hadde tatt med meg i dag også. En prisforskjell på ca 20.000 mener jeg er fornuftig.

Om noen år er det helt andre kjøpegrupper som kommer til å vurdere disse bilene, setter jeg min US Leaf til 99.000 og andre med EU Leaf/Norsk Leaf må sette sin til 129.000 for å få samme avskrivning så tror jeg ikke min blir helt umulig å selge nei. Frem til da har jeg full garanti på min bil om jeg da skulle være veldig uheldig å få en kostbart havari som denne varmekoblen f.eks som koster mye (30.000?) så er jeg dekket. Jeg tipper vi selger bilen når garantien går ut, da håper jeg att generasjon 3 av Tesla er i butikkene:)

Kort om det som mangler:
Carwings:
Jeg har programert bilen slik at den lader seg til 80% med en gang. Det står i boken at du ikke bør lade til 100% og det står også at du ikke bør lade bilen fra 80% og oppover. Lader du til 80% tar ikke batteriet skade av det og dermed er det egentlig mye bedre å la den lade seg til 80% med en gang så bilen er klar om du plutselig må ut.

Jeg ser verdien av å få melding om ladingen stanser og å kunne sette forvarming fra appen og ikke i bilen som jeg må gjøre, hva er dette verd? Vanskelig å si, for noen er det gull for andre betyr det lite.

Navi:
Litt kjekt å ha ifht ladestasjoner om en er ute på tur, som vi jo sjelden er med denne bilen:)

Radio:
Utrolig irriterende, men DAB må jo alle ha om få år så det blir jo en pluss også på en EU modell om en oppgraderer

Poenget med svar mitt er ikke at du på død og liv bør kjøpe en US modell, men dersom pris er viktig, mange er jo der at dette blir en veldig dyr bil nr 2, så hvorfor ikke kjøpe en US modell dersom du får den 20.000 billigere?




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BE

Det kjekkeste med Carwings er uten tvil å kunne starte varmen på vinterstid. På sommeren bruker jeg Carwings minimalt, det er bare noen få ganger at jeg har startet opplading  fra 80-100%, og de gangene kunne jeg greit ha gjort dette i bilen.

Fjernstart av varmen er knallkjekt, men selvsagt ikke verdt 20-30 000,-

Når det er sagt, så er jeg sikker på at det vil komme en alternativ løsning for fjernstyring av bilen. Det finnes allerede åpne løsninger for dette på andre elbilmodeller, og disse tregns da bare en liten tilpasning for å fungere på Leaf (Se denne f.eks.). Vi vil da være helt uavhengige av Nissan sitt abonnement og deres servere, og vil på toppen av det hele få mye mer muligheter. Spørsmålet er bare når dette er på plass :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Dere som har kjøpt US-Leaf fra norsk forhandler: fikk dere informasjon om hvor bilen har gått?
Og hva slags garanti er det egentlig dere har gått -tenker da spesielt på batteriene?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 08. august 2013, klokken 11:46
Dere som har kjøpt US-Leaf fra norsk forhandler: fikk dere informasjon om hvor bilen har gått?
Og hva slags garanti er det egentlig dere har gått -tenker da spesielt på batteriene?

Thomas

Sør-Import skriver i sin kontrakt at garantien er som Nissan Norge sin. De er veldig klar over problemet med de varme områdene, vår hadde gått i Orlando, alle de tar inn har 12 streker, men kan selvsagt være litt reduksjon som er vanskelig å oppdage...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA