Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Design studio US vs Norsk

Startet av VL, lørdag 10. august 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: edan på tirsdag 06. august 2013, klokken 10:21
Synes prisene på en del importbiler er alt for høye. Det er jammen ikke bare Nissan som tidvis tar ublu fortjeneste her... Konkurransen ser ikke ut til å fungere ordentlig, rett og slett.

Vi betalte 210 000 for 2013 Japan-leaf rett før sommerferien hos Nissan i Bergen. Den var rett nok gått 1000 km som demobil, og hadde vært registrert en måned.

Importbil fra USA bør ligge 30-40 000 under dette som helt ny, dersom jeg skulle vurdere det. Nissans serviceapparat er vel verd å få med seg, for ikke å snakke om full 5 års garanti uten å måtte bruke mye energi på å krangle om det skulle oppstå feil.

Ubetinget enig, men hvis man kjøper fra importør tilbyr de ofte garanti med i prisen.

Men, jeg ville faktisk vært enda mer kravstor ift pris siden Navi/Carwings/radio/sotede ruter bak/ osv osv er verdt de 30 til 40K du nevner. Men, jeg tror du fikk en temmelig god pris hvis du betalte 210K for en 2013 leaf (altså "nye"-leaf). Det er jo faktisk den prisen Leaf burde ligge på i Norge.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

VL

Snakket med selger igår. Han mener selvfølgelig at prisen på 190000 er en grei pris selv om carwing og navigasjon utgår. Han sa: ''dette var ting man ikke brukte noe særlig uansett så hva skulle man med det?.''...
Jeg vet ikke hva jeg gjør. Er jo MANGE andre som kjøper USA modellen av han til den prisen så...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

BE

Det høres ikke ut som om selgeren ser verdien av å kunne sjekke ladestatus, starte forvarming av kupeen på vinterstid, samt starte ladingen. Det er selvsagt jobben hans å fortelle deg at dette bare er bagateller, og ikke noe som brukes...

Høres ut som en bilselger du har snakket med...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

KaiRK

Pga carwings hadde jeg aldri isskrape i forrige vinter  ;) Ville definitivt unngått en US modell uten. Hvor mye mer koster en eu modell som er helt lik de norske?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

elektrolux

Sitat fra: KaiRK på tirsdag 06. august 2013, klokken 15:49
Pga carwings hadde jeg aldri isskrape i forrige vinter  ;) Ville definitivt unngått en US modell uten. Hvor mye mer koster en eu modell som er helt lik de norske?

Bare for å sette ting litt i perspektiv: Dere snakker om verdien av carwing og radio med oddetallsfrekvenser til en verdi av 40 000 NOK. Og ingen behov for isskrape.

Vel: En slik Elbil koster i dag mindre enn 40000 kr for hele bilen inkl. radio som tar alle stasjonene, og med et varmeapparat med Timer, og som er så effektivt og at jeg har lagt vekk hele isskrapen. Se : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6946.0.html   ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KaiRK

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. august 2013, klokken 16:48
Sitat fra: KaiRK på tirsdag 06. august 2013, klokken 15:49
Pga carwings hadde jeg aldri isskrape i forrige vinter  ;) Ville definitivt unngått en US modell uten. Hvor mye mer koster en eu modell som er helt lik de norske?

Bare for å sette ting litt i perspektiv: Dere snakker om verdien av carwing og radio med oddetallsfrekvenser til en verdi av 40 000 NOK. Og ingen behov for isskrape.

Vel: En slik Elbil koster i dag mindre enn 40000 kr for hele bilen inkl. radio som tar alle stasjonene, og med et varmeapparat med Timer, og som er så effektivt og at jeg har lagt vekk hele isskrapen. Se : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6946.0.html   ;)

Nå er det vel snarere snakk om 10 - 15 000 forskjell. Syns ikke det er så ille for: Carwings, velfungerende radio, navigasjon med ladestasjoner, europeisk garanti og software oppgraderinger fra Nissan. Mulig den norske også er bedre understells behandlet? Det var i hvertfall den jeg kjøpte hos BNH Rud.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

VL

Skal jeg trekke meg må jeg gjøre det nå.... Bilen var heller ikke tectyl behandlet når du nevner understellsbehandling....
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

VL

Sakkes med selger nå... Fikk byttet USA utgaven ut med en Japansk utgave som kun var gått 1800km.. Litt opp i pris men føler meg bedre ;D.. Håper det er verdt d!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

BE

Japansk utgave? Alle brukte Leaf er produsert i Japan!
Var det en europeisk bil hvor Carwings fungerte kanskje?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

TorC

Sitat fra: VL på tirsdag 06. august 2013, klokken 20:28
Sakkes med selger nå... Fikk byttet USA utgaven ut med en Japansk utgave som kun var gått 1800km.. Litt opp i pris men føler meg bedre ;D.. Håper det er verdt d!

En Japansk utgave? Altså en med rattet på "feil" side?

Selv om mange har nevnt det tidligere, så vil jeg som US-Leaf eier også understreke behovet for Navi/Carwings/radio. Hadde jeg kunnet kjøpt det idag for 20 000,- ville jeg ikke nølt. Og jeg er temmelig gjerrig, så det sier sitt.

Et annet moment er bruktbilprisen. Jeg har en mistanke om at mange har samme tanke som meg ved å nedskrive bilen til lik 0,- på fem år. (da er min bil ca 6 år). Hvis du beholder bilen i hele perioden tror jeg ikke du får så mye igjen for Navi/carwings/radio, men hvis du enten selger bilen før det er gått 5 år, eller du tror verdien er høyere vil du nok få igjen en god del av den investeringen for Navi+++.

Jeg er uansett temmelig sikker på at en US-bil vil være langt mer vanskelig å selge enn en Euro-versjon om 5 år med mindre man går kraftig ned i pris...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: BE på tirsdag 06. august 2013, klokken 15:42
Det høres ikke ut som om selgeren ser verdien av å kunne sjekke ladestatus, starte forvarming av kupeen på vinterstid, samt starte ladingen. Det er selvsagt jobben hans å fortelle deg at dette bare er bagateller, og ikke noe som brukes...

Høres ut som en bilselger du har snakket med...

OG ikke minst mulighet til å legge inn varsel om avbrudd i lading (såvidt jeg har forsått, men ikke erfart selv siden jeg ikke har carwings selv...Kan noen med Carwings bekrefte?).

Funksjonen gjør at du får melding hvis ladingen blir avbrutt før den er sluttført. Denne funksjonen ville i mitt liv vært VELDIG kjekt siden jeg stadig opplever at enten sikringen går, noen som napper ut kontakten på "moro", eller noen som ikke klarer å lese kopler seg til samme 16 amp uttak og dermed tar sikringen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

Det stemmer, ved avbrutt lading får du umiddelbart e-post.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

TorC

Sitat fra: BE på tirsdag 06. august 2013, klokken 23:30
Det stemmer, ved avbrutt lading får du umiddelbart e-post.

Den funksjonen ville spart meg for minst 20 timer + siste halve året i ren ventetid jeg ikke har fått utnyttet. Og ikke minst masse rekkeviddeangst. Bare for å slippe de 20+ timene, og kommende timene alene ville jeg glatt betalt 5000,- "spenn". 


Så mitt råd kjære VL:
Forsøk å kom deg ut av avtalen. Kjøp deg enten en euro-versjon, eller importer en US-Leaf i eget navn. Import i egen navn er MEGET enkelt, og jeg hjelper deg gjerne. Men, det ligger allerede en meget god oppskrift ute på forumet. Det koster deg bare noen få timers arbeid å finne en god bil på nett, og et par timers arbeid med importen, og et par timers arbeid med henting og godkjenning. Hvis du ikke kan ta turen til Drammen for å godkjenne/hente bilen selv er det sikkert noen som kan hjelpe deg for et par flasker vin....

Totalt kan du legge på ca 15 000,- på prisen for å få bilen til norge, ferdig på skilter.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

VL

Takker for tips og svar alle sammen : - )..

Jeg mente EU versjoen ja.. Gikk for en 2012 EU som kun var gått 1000km... fikk den for 205 lapper og da har den alt av ekstrautstyr og helt nye vinterdekk + skikkelig garanti.. Kanskje litt dyrt?.. Men føler det mye bedre nå når jeg vet at jeg får en fullverdig bil. Dessuten truet selger med at om jeg trakk meg fra avtalen ville det koste meg ca 10% av kjøpesummen i en slags erstatning til ham. HEHE
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Trond Arve

Sitat fra: TorC på tirsdag 06. august 2013, klokken 23:05
OG ikke minst mulighet til å legge inn varsel om avbrudd i lading (såvidt jeg har forsått, men ikke erfart selv siden jeg ikke har carwings selv...Kan noen med Carwings bekrefte?).
Her er meldingene du kan sette opp i Carwings
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA