Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Design studio US vs Norsk

Startet av VL, lørdag 10. august 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

VL

Da hadde jeg gledet meg til og få levert bilen i Bergen i morgen... Men den var jo ''selvfølgelig'' utsatt igjen.. 1 uke ekstra og vente : (...

Men da vil jeg ta meg til til og spørre folk hva som er normalt og gi for en 2012 leaf?.
Den jeg har kjøpt er en 2012 leaf usa modellen mener jeg..

Bilen har alt av ekstra utstyr, ''kun'' gått 14000km og har 5års garanti. Leveres med helt nye vinterdekk på alu felg + 5års garanti.. Uten garantien ville selger ha 190000 og et tillegg på 9500 for 3år ekstra garanti slik at den totalt har 5år.. Er dette for dyrt? jeg har ikke betalt enda bare overført et depositum.. Men lurer på om det er muligheter for og få den enda lavere ned i pris...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

KaiRK

Jeg syns det virker dyrt. Det koster 200 - 220 for en lite brukt norsk Leaf.
Når markedet etterhver flommer over av brukte Leafer, trur jeg de amerikanske blir vanskelig å selge uten å gå langt ned i pris....
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Ingebrigt

Ja skal du ha USA leaf er det eneste riktige å importere selv, importørene tilfører lite og ingenting av verdi for de titusener av kroner de regner seg i fortjeneste.

Bekkenes

Hei :)
Har forstått det sånn at US versjonen har en radio som ikke virker i Norge (satellitt radio ), navigasjon omtrent det samme og carwings (?) er heller ikke bare bare å få til å virke :)

Før jeg bestilte min forrige uke (tekna) fikk jeg beskjed om at de rimeligste hos min forhandler i Bergen (Sandven) hadde var 209 for full utgaven av forrige utgave, den uten skinn :)

Ikke store forskjellen synes jeg. Eventuelt kjøpe brukt i Norge , jeg ville vært skeptisk til US versjoner :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

TorC

Sitat fra: VL på søndag 04. august 2013, klokken 11:33
Da hadde jeg gledet meg til og få levert bilen i Bergen i morgen... Men den var jo ''selvfølgelig'' utsatt igjen.. 1 uke ekstra og vente : (...

Men da vil jeg ta meg til til og spørre folk hva som er normalt og gi for en 2012 leaf?.
Den jeg har kjøpt er en 2012 leaf usa modellen mener jeg..

Bilen har alt av ekstra utstyr, ''kun'' gått 14000km og har 5års garanti. Leveres med helt nye vinterdekk på alu felg + 5års garanti.. Uten garantien ville selger ha 190000 og et tillegg på 9500 for 3år ekstra garanti slik at den totalt har 5år.. Er dette for dyrt? jeg har ikke betalt enda bare overført et depositum.. Men lurer på om det er muligheter for og få den enda lavere ned i pris...

Kontrakt er kontrakt, men nesten 200K for en 2012 US-LEAF ville jeg opplevd som regelrett landeveisrøveri.

Disse som importerer Leafer kjøper flåter, eller bulk. De kjøper da gjerne 6-7 stykker en samme sleng. Jeg har sett disse gå for så lite som 15K USD per stk for ett år gamle biler.

Et kjapt søk på nett viste at billigste Leaf nå ligger på ca 17 000K USD, men de aller fleste rett under 20K for en 2012. Regnestykket blir da:

20K USD * 6 (for enkelhets skyld, men kursen er lavere tror jeg) = 120 000 NOK. + 5000,- i diverse gebyrer og innenlandstransport + 10 000,- i shipping til Drammen + 2000,- i forsikring + 3500,- til norsk vrakpant, prøveskilter, kontrollavgift og skilter + 5000,- i tapt arbeidsinntekt, og for "godt mål".

Da lander vi på  145 500 NOK. Det beløpet er å ta i hardt! Selv tok jeg inn en Leaf for et halvt år siden, og der landet jeg på ca 125 000,- NOK.

De som kjøper bulk får også stordriftsfordeler, og bedre priser på forsikring, transport i USA, shipping osv osv osv.

Jeg tipper de ligger på en kostpris på ca 110 000,- per bil + arbeidspenger.

Så en slik forhandler ønsker jeg 190 000,- for en slik bil er avansen til og med høyere enn Nissan Nordic/BNH.

Det at enkelte bytter kladd, legger inn gummimatter, og kanskje slenger på et ekstra sett dekk forsvarer ikke de 80 000,- NOK i gevinst når dekk/felg kan kjøpes løst for 6000,-, bytte av kontakt på kladden koster en femtilapp, og gummimatter kan kjøpes på biltema for 200,-


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på søndag 04. august 2013, klokken 13:45
Det at enkelte bytter kladd, legger inn gummimatter, og kanskje slenger på et ekstra sett dekk forsvarer ikke de 80 000,- NOK i gevinst når dekk/felg kan kjøpes løst for 6000,-, bytte av kontakt på kladden koster en femtilapp, og gummimatter kan kjøpes på biltema for 200,-

Det holder ikke å bytte kontakt, originalkladdene fra USA takler bare 120V. De må sendes til EVSEupgrade.com for oppgradering til 240V først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. august 2013, klokken 13:50
Sitat fra: TorC på søndag 04. august 2013, klokken 13:45
Det at enkelte bytter kladd, legger inn gummimatter, og kanskje slenger på et ekstra sett dekk forsvarer ikke de 80 000,- NOK i gevinst når dekk/felg kan kjøpes løst for 6000,-, bytte av kontakt på kladden koster en femtilapp, og gummimatter kan kjøpes på biltema for 200,-

Det holder ikke å bytte kontakt, originalkladdene fra USA takler bare 120V. De må sendes til EVSEupgrade.com for oppgradering til 240V først.

Det gjelder bare 2010 og 2011 modellene. Såvidt jeg har forstått ble det med 2012 modellen levert med en oppgradert versjon som tar begge deler.

MEN, det er uansett en smal sak å fikse selv. Eller man kan kjøpe en ferdig aftermarket kladd.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingebrigt

Min 2012 kladd måtte bygges om. Gjorde det selv for under 200,-

TorC

Sitat fra: Ingebrigt på søndag 04. august 2013, klokken 15:45
Min 2012 kladd måtte bygges om. Gjorde det selv for under 200,-

Nuvel. Jeg mener å ha lest flere steder alle 2012 modeller i USA ble levert med kladd opp til 240v. Men hvis du har måttet modde kladden på en 2012 modell, så kan jeg jo ikke annet enn å trekke påstanden tilbake og påstå det motsatte... :-)

Altså: Det medfører en kostnad å få levert bilen med 240v. Og jeg skjønner godt at de seriøse importørene ikke vil modde kladdene i tilfelle noe går galt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

VL

Takker for svar :)...

Men hva syns dere jeg burde gjøre da?.. Klage på prisen? Forhandler sier det er en god pris ( Selvfølgelig )... Bilen koster jo rundt 200 lapper inklusivt levering og 5års garanti... Er jo ikke forseint og angre seg endå..
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

VL

http://www.sorimport.no/cms/index.php/annonserte-biler

Det er ikke riktige bilen men en av bilene som selger har tatt inn og den har samme utstyr osv som min.... Hva burde jeg gjøre?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

TorC

Sitat fra: VL på søndag 04. august 2013, klokken 17:56
http://www.sorimport.no/cms/index.php/annonserte-biler

Det er ikke riktige bilen men en av bilene som selger har tatt inn og den har samme utstyr osv som min.... Hva burde jeg gjøre?

Ved å følge linken din får man bare oversikt over alle bilene de har på lager.

Men, uansett. Sør-Import har fått gode skussmål, og fremstår som en seriøs aktør. Prisene de opererer med er etter min oppfatning helt "hinsides" all fornuft. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg ha forsøkt å komme meg ut av kontrakten hvis det er mulig... Jeg ville ikke giddet å betale 80 000 mer på en bil til 120 000 for å få den tryggheten Sør-Import tilbyr. MEN, det er jo noe man selv må vurdere. I mitt tilfelle var valget temmelig enkelt. Og jeg har tenkt som så at: de kostbare tingene som kan gå istykker som ikke dekkes av forsikring er: drivlinje, batteripakke og "hjernen". HVIS dette ikke kan skaffes brukt til en billig penge, så kan jeg alltids slakte bilen og lett få 30-40 tusen i deler. Da har jeg bare tapt 80-90 tusen minus bruksverdien av bilen frem til noe slikt alvorlig skulle gå istykker. Man får uansett mye deler for de 80 tusen importøren skal ha for den tryggheten...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

Jeg kjøpte min nov-11-modell for 170' for et halvt år siden. Jeg fikk god service av Nesbukta Trading, uten at jeg skal drive reklame her. Jeg betaler gjerne for kunnskap, og det reklamasjonansvaret en importør påtar seg. Når TorC nevner 120' innebærer det at man gjør alt dette selv, med den tiden, stresset, usikkerheten og ikke minst risikoen dette innebærer. Ikke alle har samme kompetanse og ståpåvilje som TorC. 190' for en 12-modell er vel ikke så helt galt ut fra hva som ligger på finn.no, men jeg hadde stilt spørsmål ved hva en 3 års "garanti" faktisk skulle innebære  ut over normalt ansvar etter forbrukerkjøpsloven. Forhandlerfortjenesten er nok solid.

Mitt inntrykk er for øvrig at Leaf er en meget god bil med gjennomført god kvalitet med et enkelte uvesentlige svakheter. På US-biler mister du navi og FM-stasjoner med oddetall etter komma i radiofrekvens  (eks. 93.5 får man ikke inn, mens 93.0 går greit). Ingen carwings.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

VL

hmmmmm. Det høres jo kjipt ut.. Jeg vil jo bare ha en komplett bil på lik linje som om jeg skulle kjøpt den i Norge.. Nå må jeg si jeg sterkt vurderer og trekke meg!. Kanskje jeg mister depositumet da.. men men..
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

TorC

Sitat fra: VL på søndag 04. august 2013, klokken 19:14
hmmmmm. Det høres jo kjipt ut.. Jeg vil jo bare ha en komplett bil på lik linje som om jeg skulle kjøpt den i Norge.. Nå må jeg si jeg sterkt vurderer og trekke meg!. Kanskje jeg mister depositumet da.. men men..

Da har du stilt spørsmålet galt... :-)

Hvis du lurer på hva som er forskjellene, og hva disse innebærer så finnes det egne tråder som behandler det.

Hvis du er usikker på om LEAF er rette bilen for det er det også andre tråder for det.

Som Balrog nevner, og som jeg også tar opp: man betaler for trygghet ved å gå gjennom importører.

Selv stod aldri mitt valg mellom en Euro-specket Leaf eller en US-leaf kjøpt fra importør, men mellom å importere selv eller en norsk bil.

Mellomlegget mellom en US-Leaf til ca 200 000,- og en norsk bil til 240 000,- bør gjøre valget særdeles enkelt. Jeg ville iallefall ikke hatt noe problem med å betale de 40 000,- ekstra for å få de fordelene en norsk bil har.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA