Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12 voltsbatteriet - igjen

Startet av Celter, fredag 09. august 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

ebbrey

#30
Sitat fra: Epleskreller på søndag 04. august 2013, klokken 18:57
Iflg. den lille undersøkelsen jeg startet tidligere i år var det flest Model S-kjøpere som så på bilen som en kul gadget ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7509.msg83549.html#msg83549

Vi kommer til å møte alle slags folk i TMS, det er det som er så genialt.. Man finner ulike grunner til å kjøpe :)

Jau, jeg feks, bestille MS kun for å spare penger. :) Jeg kjører fort 250-280 km på en dag. På vinterstid med litt batteri degradering på plass vil jeg da bruke fra 90% lading om morningen og være hjemme igjen rundt 10% hvis jeg ikke lader i oslo eller på jobben før jeg drar hjem igjen. Ligger fort på 4000 km i mnd, 11 mnder i året. Totalt 44.000 km/ året. La oss si at en full lading vil koste ca 65 kroner så er det ca 15.000 i strøm i året. Kontra 40.000 i diesel :) Har et langt regneark som jeg overtalte kona med :P Men det var billigere for meg med TMS enn Skoda Octavia som jeg hadde tenkt å kjøpe.

Også er jo bilen dritfet, selv om den medbringer noe angst.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Olemann

Veldig enig med Yagi, og det er fraværet av denne type refleksjon rundt elbilkultur og ikke minst elbil kjørestil som er skremmende.  Begrepet "flekke sjefens X5" som en 28 åring her uttrykte, er dette i et nøtteskall.
Ikke bare er dette latterlig barnslig, det uttrykker en holdning til kjøring og også en holdning til bruk av denne elbilen, Model S.

Opprettholdelse av store fordeler for en gruppe som oss dreier seg seg jo om både at felleskapet frasier seg avgifter og atferd.  Hvorfor i alle dager skal vi slippes fram i køen om vi i tillegg oppfører oss som de største egoister?   

Bilen er som mange påpeker ikke spesielt dyr, så misunnelsesprespektivet er kanskje ikke det mest relevante.  De fleste som jobber i Oslo, bor i Asker/Bærum, har normalt inntekt/jobb, kan om de vil, prioritere å få til en Model S i budsjettet.  Jeg er også blant de som daglig pendler mellom Bærum og Oslo, og nyter køfrihet (nesten...) som elbilist.

Har også merket endringen i denne kulturen de siste årene, og kanskje er løpet kjørt for de av oss som trodde denne kunne bestå.  For det er nok rett at det er få av Model S kjøperne som har gått gradene fra Reva (krever som en er inne på mot å ha den bilen, en må da bygge sitt omdømme på sine personlige kvaliteter og ikke på innpakningen eller bilen)
Så betydelig flere vil nok kunne takle å la seg avbilde i en Model S, og dermed får en flere kjøpergrupper, også de som aldri setter sine øyne på dette Forum, men bare vil "Flekke sjefens X5" eller andre mer eller mindre pubertale kjøreaktiviteter......

Ole

AttackOfTheMac

#32
Sitat fra: Olemann på søndag 04. august 2013, klokken 19:45
....
Begrepet "flekke sjefens X5" som en 28 åring her uttrykte, er dette i et nøtteskall.
Ikke bare er dette latterlig barnslig, det uttrykker en holdning til kjøring og også en holdning til bruk av denne elbilen, Model S.
.....

Dette er ikke en holdning fra min side (som skrev dette) men en holdning jeg tror mange har.  De samme som presser seg inn i køen helt fremst for å rekke møte. Kjører forbi deg i 130 på vei til hytten osv. Det jeg prøvde å få frem her, er at jeg tror at mange av de som kjører slik vil kjøpe Model S.
De kommer ikke til å sitte å se på at jeg som er 28 og ikke tjener mer enn en normal person kommer til å ha en kulere bil enn de.

For å "forsvare" meg selv kan jeg si at jeg er hverken interessert i bil eller fart. Jeg er interessert i teknologi.
For meg er dette en stor gadget. En iPad på 4 hjul.

Lacaixxa

Teslaeiere blir tydeligvis en svært lite homogen gruppe. Når en generell kommentar om å flekke sjefen sin X5 blir en "en skremmende kommentar" så er det tydeligvis mange som vil få seg en overraskelse. Jeg er midt i tredveårene med barn og ser på meg selv som voksen og hensynsfull i trafikken. Men de fleste med meg har ikke valgt Performance pakke fordi vi er glad i karbon og rød kontrastsøm. Naboens M6 skal "flekkes" når forholdene tillater det - og det er ikke i rushtrafikken eller i kollektivfelt.

Så det også litt artig å trykke hardere på gassen i nærheten av de konservative fossiltilhengerne som ikke klarer å holde følge med biler til mange ganger prisen:)

Gleder meg i og utenfor kollektivfelt. Sotede ruter eller ikke:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

OddB

Sitat fra: Yagi på søndag 04. august 2013, klokken 19:22
Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 19:19
(...) Satser på at den blir den nye folkevogna ! :)
Dersom de rekker å komme med Tesla Gen III før endringer i avgiftsregimet, tenker jeg det er en bedre kandidat til forkevogntittelen.
Okei.... den nye Passaten da :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Yagi

Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 20:17
Okei.... den nye Passaten da :)
;D Personlig har jeg mer lyst på en Gen III enn en Model S. (p.g.a størrelsen) Men jeg får vel ta til takke med "den nye passaten" frem til jeg får "den nye bobla"  8)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Epleskreller

Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 20:17
Sitat fra: Yagi på søndag 04. august 2013, klokken 19:22
Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 19:19
(...) Satser på at den blir den nye folkevogna ! :)
Dersom de rekker å komme med Tesla Gen III før endringer i avgiftsregimet, tenker jeg det er en bedre kandidat til forkevogntittelen.
Okei.... den nye Passaten da :)
Nei, bare "det nye"
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på søndag 04. august 2013, klokken 20:22
Gen III er vel konebilen??

Jepp ;)

Om avgiftsfordelene fortsatt er der om 4-5 år skal vi ikke se bort i fra at kona får en GenIII istedenfor Leafen. Greit å bytte til en ny bil før avgiftene dukker opp...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. august 2013, klokken 21:23
Sitat fra: ebbrey på søndag 04. august 2013, klokken 20:22
Gen III er vel konebilen??

Jepp ;)

Om avgiftsfordelene fortsatt er der om 4-5 år skal vi ikke se bort i fra at kona får en GenIII istedenfor Leafen. Greit å bytte til en ny bil før avgiftene dukker opp...

Er planen vår også :) Blir spennende å følge med fremmover selv om F5 tasten skal få slappe av etter at jeg får MS :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Amper

Gen III med S performance motor ville blitt digg med +pakke..   ::)
P85D :o)

Wenche

Selger kanskje Model S når Gen III kommer. Antakelig best for oss med X som familiebil, og den mindre G for småkjøring :) Sorter søppel,  komposterer,  og er glad for å bidra til miljøet med en superbil :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Cirion

Sitat fra: Thorbjorn på søndag 04. august 2013, klokken 19:55Dette er ikke en holdning fra min side (som skrev dette) men en holdning jeg tror mange har.  De samme som presser seg inn i køen helt fremst for å rekke møte. Kjører forbi deg i 130 på vei til hytten osv. Det jeg prøvde å få frem her, er at jeg tror at mange av de som kjører slik vil kjøpe Model S.
Det er nettop den type mennesker som ikke vil kjøpe elbil... Uansett hvor fet den er. De vil ha muligheten til å fylle tanken fortest mulig for å fortsette galskapen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA