Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12 voltsbatteriet - igjen

Startet av Celter, fredag 09. august 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

OddB

Mange kloke ord fra Olemann og hhartes. Det er mye snakk om "vrengte felger og raddialdekk" her i forumet og fotformsko-faktoren er åpenbar lav... Hvis man ser på meningsmålingene er det dessverre ikke de utpregede miljøpartiene som ligger øverst på lista, så får å få "alle" til å kjøpe miljøvennlige biler må man nødvendigvis appellere til andre motivasjonsfaktorer.
Dette har Elon Musk skjønt ved å tone ned miljøaspektet og heller lage "verdens beste bil" som alle har lyst på om man stemmer mørkeblått eller mørkerødt, om man er student eller børshai.
Faren er selvsagt at bilen oppfattes som mer eksklusiv og dyr enn den egentlig er.
Mulig det er noen som vil ha statusbilen "for seg selv", men sannheten er at for de fleste erlivstidskostnadene på denne bilen er lavere enn de fleste fossilbilene du får kjøpt.
Jeg kommer til å kjøpe den for å unngå å slippe ut over fire tonn CO2 pr år i tillegg til masse svevestøv og NOX.
Jeg kommer til å kjøpe den fordi jeg vil bidra til å vri verden over på fornybar transport.
Jeg kommer til å kjøpe den fordi det er økonomisk fordelaktig for meg.
Jeg kommer ikke til å kjøpe den for å  trampe pedalen i dørken i hvert lyskryss og presse meg fram i kollektivfeltet.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Birger

Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 16:20
Jeg kommer til å kjøpe den for å unngå å slippe ut over fire tonn CO2 pr år i tillegg til masse svevestøv og NOX.
Jeg kommer til å kjøpe den fordi jeg vil bidra til å vri verden over på fornybar transport.
Jeg kommer til å kjøpe den fordi det er økonomisk fordelaktig for meg.
Jeg kommer ikke til å kjøpe den for å  trampe pedalen i dørken i hvert lyskryss og presse meg fram i kollektivfeltet.

+1

og i tillegg har den for min famile en rekkevidde som gjør at det blir familiens primære kjøretøy
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Ladefabrikken

Egentlig er det ikke så viktig hva grunnen er for at folk kjøper seg en elbil. Det viktige er at elbilen blir bedre og kuler enn en fossilbil, så det blir helt naturlig for folk å kjøpe elbil.

Det miljøfolka har bomma totalt med er å si at alle må slutte å kjøre bil. De burde heller snakke om alle mulighetene og hvor mye bedre ting kan gjøres med nyere og bedre teknologi.
Jeg glad for at ikke miljøfolk kjøper Tesla og forteller andre hvor fantastisk mye bedre det er å kjøre elbil enn fossilbil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Olemann


Mange argumenter for å handle og kjøre elbil generelt og Tesla Model S spesielt.  Det jeg prøvde å adressere var kjørestil og adferd i vårt "felles rom" ute i trafikken og spesielt i kollektiv-feltet.

Skremmende derfor å lese innlegg som dette " ...en bil som flekker X5´en hans i taxifeltet...."

Og om jeg har rett er det en god del kjøpere av Model S som ikke er aktive her på Forumet, fordi primær-interessen er det en litt enkelt kan kalle "meg-først" filosofien....og som derfor også kan  representere denne "flekke X5" stilen.

Jaja, heldigvis mange andre motiver ser jeg her, men spent på hva disse "flekke X5" sjåførene kommer til å gjøre med elbil fordelene i årene som kommer.  Kan virke som de ikke er klar over at det er nettopp eieren av x5 (og alle andre som sitter fast i køen) som har gitt oss rett til å bruke taxi-fila.

Mvh Ole

Real EoN

Poenget er vel at alle etter hvert skal kjøre el biler, og alle kan ikke kjøre i taxi fila.. Vi har ingen taxi filer der jeg bor, og for egen del kan godt folk vere uvitende til alle fordeler minst 10 år til, men tror ikke det vil skje.  :)
Det med å "flække ræv" så, ja.. gjerne.. vil ha muligheten til det selv om man ikke kommer til å bruke muligheten hver dag. Det er jo tross alt derfor jeg bytter fra tyske biler til Tesla, face it.. Tror det er MANGE som meg !

Miljø ?.. joda, kjekt det og.. spesielt for de i store byer som sliter med dårlig luft !  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Balrog

Sitat fra: Birger på søndag 04. august 2013, klokken 16:34
Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 16:20
Jeg kommer til å kjøpe den for å unngå å slippe ut over fire tonn CO2 pr år i tillegg til masse svevestøv og NOX.
Jeg kommer til å kjøpe den fordi jeg vil bidra til å vri verden over på fornybar transport.
Jeg kommer til å kjøpe den fordi det er økonomisk fordelaktig for meg.
Jeg kommer ikke til å kjøpe den for å  trampe pedalen i dørken i hvert lyskryss og presse meg fram i kollektivfeltet.

+1

og i tillegg har den for min famile en rekkevidde som gjør at det blir familiens primære kjøretøy

+2

...enda jeg er en av de som stigmatiseres fordi jeg kjører Bærum-Oslo i kollektivfeltet.

Som bilist må jeg si at det er lite som irriterer i hvert fall meg mer enn type Reva elbiler som konsekvent kjører 20 km under lovlig hastighet. Det som irriterer mer er campingvogner og hestetransport, begge deler vanvittig unødvendig bruk av fossil energi, samtidig som det forsinker og farliggjør trafikken. Hadde noen for 100 år siden fortalt at i fremtiden (nå) ville hester bli kjørt i tilhengere på veien ville folk ha trodd at vi var komplette idioter. Det er jo som å lufte hunden ved å kjøre med bikkja baki og vinduene åpne. Og campingvogner langs veien? Det er vel godt nok dokumentert av Clarkson & Co

Tesla som fyker av gårde vil avstedkomme massevis av god norsk misunnelse. Den misunnelsen vil forhåpentlig føre til at flere kjøper seg elbil, gjerne Tesla. Hurra!

Jeg har til gode å se noen endre ansiktsfarge av misunnelse over en Reva. Sikkert en miljøriktig bil, men sterkere image killer og mer upraktisk kjøretøy på 4 hjul enn Reva skal man lete lenge etter. Velkommen Tesla! Velkommen til moderne og miljøriktig teknologi!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Yagi

Sitat fra: Olemann på søndag 04. august 2013, klokken 12:15
(...)  Det påhviler oss alle, og spesielt Model S eiere, et stort ansvar (...)
Jeg deler litt av de samme tankene som Ole beskriver. Jeg trafikkerer E18 på den nevnte strekningen daglig - og har gjort det i 20 år - de siste 11 som elbilsjåfør. Og utviklingen har ikke bare vært positiv.  Da jeg fikk min første Think tidlig i 2003, hadde jeg inntrykk av at mange så på meg og bilen min som et kuriøst innslag i trafikken. Folk smilte og vinket, og du kunne fint tillate deg å kjøre 10km under fartsgrensa.

Når vi nå i den senere tid har begynt å få andre typer elbiler i trafikken - biler som ikke nødvendigvis fremkaller "sympatien" på samme måte som før, reagerer folk annerledes. Og det er uavhengig av om det bak rattet i elbilen sitter en direktør med 2 BMW'er hjemme i garasjen, eller om sjøføren er dama bak kassen i helsekostbutikken - og som kun eier denne ene bilen. Hvilke klær vi går med gjør noe med hvordan vi blir møtt av andre mennesker. Jeg vil tro at det samme gjelder hvilken bil vi kjører. Så vi kan jo spørre oss selv: "Vil jeg reagere like hyggelig og smilende mot en person i en blomsterlakkert Buddy som mot en person i en Tesla Model S med 21" felger og karbonfiberspoiler?" Dersom du hadde møtt dem utenfor bilen på en parkeringsplass; kanskje. Men i trafikken, beskyttet av din egen bilatmosfære; tja, jeg kan jo håpe... Kanskje er det lettere å avfeie at fire blomstrende Buddyer kjører forbi deg i kollektivfeltet når du har stått helt stille de siste 5 minuttene bak rattet i Passaten din, som dersom fire Model S feier forbi?

Så til elementet om hvorvidt  teslaeiere er som andre elbileiere (i trafikken):  Vi er alle forskjellige. Og kanskje er det slik at de som kjøper en stor, rask Tesla vil ha lettere for å mene at de har større rett enn andre til å komme fort frem og først frem? Vil en Buddyeier være mer hensynsfull enn en Teslaeier? Ikke ubetinget. Men jeg tror nok at Tesla Model S appellerer til en STØRRE gruppe enn Buddyen. Og i og med at kundegrunnlaget blir større, får vi også større spenn i hvilke type elbilsjåfører vi har. Bak rattet i Leaf'er har vi nå folk som aldri hadde nærmet seg en Think eller Buddy for noen år siden. Som elbilist har jeg i den senere tid også sett mye uvettig kjøring av andre elbilister - oppførsel som var sjelden for noen år siden. For meg er dette en indikasjon på at flere nå kjøper elbil. (Og bare for å ha sagt det: Leafeiere flest kjører eksemplarisk.)

Det er nå mer sosialt akseptabelt å kjøre elbil. Det skrives mer i media, naboen har kanskje elbil, og det er en forventning fra myndighetene om at vi skal bytte ut fossilbilen med elbil. Jeg har opplevt at folk som lo av meg for ti år siden, selv kjører elbil nå. Elbil er ikke lenger en bil bare for spesielt interesserte. Igjen et bidrag til økt kundegrunnlag - og dermed større spredning i mennesketypen som sitter bak rattet; både "trafikkpsykopater", mann med hatt, ungdommer, omvendte "petrolheads", fotballfruer, barnehageonkelen, og styremedlemmet i Framtiden i våre hender, m.m....  ;)

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

laumb

Det som er fint er at om noen har en Model s som nr. 1 bil og kjører denne i kollektivfeltet, så er det bedre for miljøet enn om de eier en Think og har en 5-serie i garasjen.

Da har de kun en bil som skaper forurensning bed produksjon og kast.

Balrog

Er det ikke så enkelt som å følge trafikkreglene slik man gjennomgikk da man tok førerkort og ta spesielt hensyn til myke trafikanter som fotgjengere, syklister, mopeder, MC og kollektivtransport? Om man aksellerer fort fra trafikklyset når det er klar bane har da ingenting å si. Jeg har kjørt MC (raskere enn Tesla) i mange år uten at rask aksellerasjon eller høy topphastighet medfører at man kjører mer idiotisk og farlig kjøring enn en pensjonist i en Toyota Toppris eller hva de heter. Skal vi generalisere er det 3 livsfarlige grupper trafikanter: 1. Ruspåvirkede, 2. unge menn i testosteron-rus, 3. Sosete gamlinger som er god kunde av legen (2 50mg Vival og
kjøring mot kjøreretningen mv). Det er lite trolig at Teslaeiere vil være i hendene på noen av disse 3 gruppene, tross at vi visstnok er innmari interessert i cannabis i følge amerikansk etellerannet.

Der Teslaeiere kan utgjøre en fare i trafikken må være i form av høy hastighet på kontinentale vinterdekk etter min oppfatning. 100km/h på glatt vinterføre med Pirelli piggfritt og 2 tonn Tesla høres for meg svært skummelt ut.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

OddB

Misunnelse har to sider....
Man kan enten misunne en Teslaeier fordi han er så søkkrik at han har råd til en slik luksusbil, og som gjør han i stand til å suse forbi deg og din gamle Toyota i kollektivfeltet, eller man kan misunne han som var så smart at han forsto at dette var et godt kjøp for vanlige folk før deg..

Når folk skjønner at de like gjerne kan bytte ut sin gamle Avensis med en Tesla og i tillegg i lengden spare penger på det er mye gjort. Det går selvsagt ut over imaget til de som solgte Porschen og BMWen for å kjøpe en Tesla men skitt au :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Iflg. den lille undersøkelsen jeg startet tidligere i år var det flest Model S-kjøpere som så på bilen som en kul gadget ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7509.msg83549.html#msg83549

Vi kommer til å møte alle slags folk i TMS, det er det som er så genialt.. Man finner ulike grunner til å kjøpe :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Veggen

Husker jeg for 3 år siden i en samtale med en annen Tesla interessent sa at den dagen den første model S suste forbi en statsekretær fra Ap/Sv i kollektivfeltet ville nok den fordelen forsvinne raskt. Nå tok jo leveransene lenger tid enn jeg trodde dengang og det ser vel ut til å være et regjeringskifte på gang men tror nok uansett denne ordningen lever på lånt tid, kollektivfeltet er primært ment for kollektivtrafikk.
Model S er den første elbilen som kan erstatte en normal bil og når politikerne og finansdepartementet begynner å lukte tapte skatte- og avgiftsinntekter så er nok gode intensjoner om miljø raskt glemt.

Jeg tror også de færreste model S eiere vil identifisere seg med den gamle el-bil kulturen (små rare golf carter), det er i stor grad Audioter, Bimmers, etc som kjøper S, så den kampen er nok allererede tapt er jeg redd.

OddB

Sitat fra: Veggen på søndag 04. august 2013, klokken 19:14
..,det er i stor grad Audioter, Bimmers, etc som kjøper S, så den kampen er nok allererede tapt er jeg redd.
Det tror (håper) ikke jeg. Satser på at den blir den nye folkevogna ! :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Yagi

Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 19:19
(...) Satser på at den blir den nye folkevogna ! :)
Dersom de rekker å komme med Tesla Gen III før endringer i avgiftsregimet, tenker jeg det er en bedre kandidat til forkevogntittelen.
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

laumb


Sitat fra: Veggen på søndag 04. august 2013, klokken 19:14
kollektivfeltet er primært ment for kollektivtrafikk.

Den er heldigvis for det kollektive godet, altså teslatrafikk er kollektivtrafikk. Slik liker jeg å rettferdiggjøre det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA