Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Snart bra pris :-)

Startet av thomas, fredag 09. august 2013, klokken 11:52

« forrige - neste »

elektrolux

#16
Dersom en monterer egen range extender burde rekkevidden kunne øke med 100 km.

Tenker da ikke på bensindreven generator på 120 kg, men et ladbart batteri på 120 kg. ;)

Da kommer bilen inn i komfort sonen med 200+ km rekkevidde på normal kjøring.

Et slikt batteri vil heller ikke utløse noen ekstra avgifter, men siden BMW selv ikke vil forbedre bilen på en slik måte, må en nok ut med moms på en slik range extender. Ser ut fra bildet at et slikt ekstra batteri kan monteres enten under bilen bak, eller i bagasjerommet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

executive

Dette burde da faktisk BMW tilby som opsjon :o

Obba

Leste et sted at den ledige plassen er opptatt av enten rekkeviddeforlenger (bensinmotor), eller varmepumpe dersom bilene er utstyrt med dette. Bilene som blir levert i Norge kommer med varmepumpe som standard.

elektrolux

Da blir det BMW I3 uten varmepumpe, men med Webasto og booster batteri. Dette gir enda lenger rekkevidde. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bromm

#20
Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. september 2013, klokken 19:19
Da blir det BMW I3 uten varmepumpe, men med Webasto og booster batteri. Dette gir enda lenger rekkevidde. ;)
Tror nok ikke det er bare å "hive" inn det du selv velger å kalle "booster-batteri" - det er for det første et avansert elektronisk batteri-management i en slik bil, og det tror jeg ikke du har tilgang til å omprogrammere selv. For det andre så er det en kraftig stabilisatorbjelke der (du ser den på bildet av det som er en "syden-utgave" uten både varmepumpe og REx), og hvis du fjerner denne vil du måtte typegodkjenne bilen på nytt, siden den er en del av bærende karosseriet.

BMW har selvfølgelig tenkt på dette, og har endt opp med den batteripakken de har utifra flere faktorer:
- De har kjørt et langvarig (4-5 år) forsøksprosjekt med leasing av ActiveE og MiniE, hvor de har kartlagt folks behov - svært få trenger lengre rekkevidde daglig, og for langturer så får i3-eiere "Add-on mobility" (lån en "vanlig bil")
- Vekten er redusert maksimalt - dette er faktisk så mye som HELE pakken til Leaf
- Varmepumpe for batteripakke er valgt for nordlige strøk, fordi det er mer effektivt enn en kald og større (tyngre) pakke
- BMW skal helst være litt mer sportslig enn andre, og det får man ikke med en tyngre bil
- Sist men ikke minst - den skal kunne lades mens eieren sover på 16A kurs - dette går på 6-8 timer slik den er i utgangspunktet. Dette er veldig viktig siden veldig få har mulighet for større ladestrøm hjemme !

Tror kanskje vi skal vente til faktiske rekkevidde-tester er gjennomført, før vi modifiserer denne bilen  ;)

elektrolux

#21
Hele poenget med å kjøpe Elbil nr 14 ( Ja har 13 andre i skrivende stund ) er jo å bygge noe som ikke alle og enhver med penger på konto kan kjøpe.

Jeg ønsker en bil som er spesiell, og som kan kjøre til og fra Alpene og så kjøre Wave2014 uten å lage kø opp passene. Og som ikke er større en camperen min. ;)

I3en virker som en meget godt utgangspunkt for et slikt kjøretøy, og sterke krefter i tyskland er allerede på saken. Må bare vente til de er ferdige med en Audi A8 som skal elektrifiseres.

Tanken er å kjøpe bil i tyskland, få den bygget om etter egne spesifikasjoner, få den godkjent av TUV med range extender som ikke har stempeldreven frobrenningsmotor, og så importere den til Norge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Obba

Spennende prosjekt :) Ser at REx versjonen kommer med litt breiere dekk bak. Antakelig på grunn av den økte vekten? Det må vel også til for din egen range extender?

elektrolux

Kan være jeg må kjøpe range extender versjonen, og så bytte fra stempeldreven range extender til elektron dreven. ;D

Både for vekta sin skyld, og for å få en som er ferdig forberedt på ekstra tilførsel av strøm, med tilhørende kabling etc.

Den medfølgende range extenderen kan jo monteres på en liten tilhenger ( eller en boks som henges på hengerfeste) og brukes til ekstra lange turer. Slik jeg forstår Norske regler er det kun om en stempeldreven range extender er montert i selve bilen at bilen regnes som hybrid? Mener det ikke er regulert å dra med seg sitt eget kraftverk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sjossang

Møtte denne utenfor McDonlads i Råde i dag.

Pratet med to menn fra BMW som kjørte rundt i Europa og testet ladestolper. De fortalte at den hadde en praktisk rekkevidde på 150km ved forsiktig kjøring.


Tesla Model S 75D, (sept. '17)

bromm

#25
Sitat fra: sjossang på lørdag 21. september 2013, klokken 20:37
Møtte denne utenfor McDonlads i Råde i dag.

Pratet med to menn fra BMW som kjørte rundt i Europa og testet ladestolper. De fortalte at den hadde en praktisk rekkevidde på 150km ved forsiktig kjøring.

Tror dette har veldig mye med kjøremønster og gjøre, her er noen andre uttalelser fra BMW-folka:
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-i3-kan-klara-220-kilometer

Hvem vet akkurat nå... Det er jo ingen upartiske som har testet rekkevidden på ordentlig enda :) Men en ting er sikkert, bilens vekt/batteri-forhold MÅ teoretisk si at den skal kunne klare det samme som Leaf-2013. Og BMW er også kjent for å oppgi data med gode marginer (navigasjonssystemene oppgir ofte en "halvtime ekstra" på en langtur for å ta med uforutsette ting, og akselerasjonsdata har nesten alltid vist seg å være bedre i real life). Så vi får se... Rekkevidden vil nok komme for en dag, så fort noen får testet bilen i full skala....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA