Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan funker standard 85 kWh kontra Performance?

Startet av Trond Arve, fredag 09. august 2013, klokken 10:49

« forrige - neste »

Trond Arve

Ser det finnes el-sykler med hjelpemotor inntil 45 km/h, f.eks. denne. Hva innebærer det egentlig å registrere en el-sykkel?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Trond Arve

Med andre ord registreringsavgift på 415.- og nummerskilt?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Brødbilsjåfør

Tippe både avgasskrav,støykrav og kollisjonskrav. Men aner ikke.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Trond Arve

eller er det sånn at man gir beng og satser på å ikke bli huka? shhhh...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

MGR20

Hvis den er registrert som el-moped har man muligens ikke lov til å sykle i sykkelfelt? Da er mye av vitsen med el-sykkel borte.....

Trond Arve

Sitat fra: MGR20 på tirsdag 06. august 2013, klokken 12:42
Hvis den er registrert som el-moped har man muligens ikke lov til å sykle i sykkelfelt? Da er mye av vitsen med el-sykkel borte.....
Hmmm. Høres ikke helt innlysende ut, men er antakeligvis en gråsone...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

mv200i

Jeg har en gammel 28" herresykkel som er gjort om til el-sykkel. Kjøpte ombyggingssett fra GM (Golden Motor), 1000W, 48V .. Thumb throttel og cruise control...  Kostet ca. 3500 kr + batteri til 1500. Denne går 45-46 med full pinne men jeg kjører veldig sjeldent så fort.
Lov eller ikke lov - jeg kommer meg i alle fall på jobb uten å svette  ;)

Haakon

Hvis motoren hjelper deg i hastigheter over 25 km/t, må den registreres som moped med alle de krav det innebærer, og bruke motorsykkelhjelm etc.

Eyvind

Snakket med en forhandler i Kristiansand igår. De hadde en sykkel som var beregnet for 25 km/t, men som kunne leveres for 45 km/t mot forsikring om at kjøper skulle registreres sykkelen. Dette kan jo gjelde andre sykler også.

Det burde være en knapp man kunne trykke på slik at sykkelen kjapt og greitt kunne veksle mellom å være moped og vanlig sykkel  :D
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

EV-O

Elsykler med motorassistert hastighet 45 km/t anses som moped i Norge.
Dette innebærer at den skal registreres med skilt, den må forsikres, man må bruke hjelm, og kjøre på vei (ikke sykkelsti)
Elsykkelen må da være godkjent, det kreves CoC og tollkort. Elsykkelen kan enten være typegodkjent i Norge, eller man kan foreta såkalte enkeltvisninger. Men dokumentasjon må være på plass.

Det ovennevnte gjelder altså kun såkalte S-pedelecs med motorassistert hastighet 45 km/t, og ikke ordinære elsykler (pedelec) med motorassistert hastighet 25 km/t

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA