Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboksen som Nissan tilbyr

Startet av olehenrikfjeld, fredag 09. august 2013, klokken 10:04

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Har tenkt å prøve meg på en tur oppover mot Rødberg i morgen. Da er jeg avhengig av at hurtiglader i Kongsberg eller på Flå kan brukes.

Men dette var ikke så lett:
- Er stasjonene operative? Det ser jo sånn ut på oversikten over hurtigladere, men er det noen som har brukt dem nylig?
- Koster de noe, og hvordan betaler man i så fall? Må jeg ha ordnet abonnement på forhånd eller er det betaling med kort eller SMS?
- Kan jeg være trygg på at ladepluggene vil passe til Nissan LEAF?

Veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med svar på dette...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

leafster

Du ser i statusoversikten når laderen sist ble brukt. Dette burde kunne gi deg en pekepinn på om den fungerer eller ei.
Så vidt jeg vet har alle stasjoner i oversikten chademoplugg. Men fullstendig oversikt finner du i hurtigladerkartet, Google it ;)

Espen Hugaas Andersen

#2
Når jeg kjører forbi hurtiglader på Kongsberg ser jeg ofte i helgene at det står en Leaf og lader, så stasjonen er (eller har vært) operativ og fungerer fint med Leaf. Det er vel kanskje 2-3 uker siden sist jeg var i området og så en Leaf som ladet. Vet ikke om det koster noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olehenrikfjeld

Takk for svar. Da blir det spennende å se hvordan dette går i praksis - jeg har aldri ladet "borte" før. Den gamle bilen hadde ikke hurtiglader.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

olehenrikfjeld

Det gikk!

Laderen på Kongsberg virket, pluggen passet og det er fremdeles gratis (selv om jeg endte opp med å kjøpe no godteri på Shell).

Turen i dag hadde kostet meg 180 kroner i bensin. I stedet kostet den meg... ingenting!

Hurtiglader er morsomt!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Brødbilsjåfør

HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

elektrolux

Husk det er en ond sirkel med slik lading:

Dess mer du tid du bruker på å lade, og spise gotteri dess tyngre blir du og dermed øker forbruket og du må lade mer / km, og spiser dermed mer gotteri og blir enda tyngre. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

grenborg1

Turen gikk over Kongsberg skjønner jeg, men som flittig bruker av Flåladeren kan jeg bekrefte at den virker utmerket og er helt gratis. Det er bare å plugge inn og trykke start. Takk til Hallingdal kraftnett som så vidt jeg forstår har satt den opp på eget initiativ og uten støtte! Plasseringen er litt bortgjemt, øst for bensinstasjonen, bak postomdelingen.
Hallingdal er ellers godt dekket av hurtigladere. Synd manglende lader i Hønefoss foreløpig gjør det til en utfordring å komme seg dit fra Osloområdet.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

olehenrikfjeld

 :)

Det ble godteri for 30 kroner, brødbilsjåfør - vet ikke om Shell på Kongsberg har noen utgifter med dette, men jeg synes jo det er hyggelig at hurtigladerne ligger ett sted hvor man kan gjøre noe mens man venter. Kanskje en ide for landets bibliotek?

Jeg må nok følge med på vekta Elektrolux, for dette med hurtiglading likte jeg :)

Da vet jeg jo også at Flå virker! Fant for øvrig også en hurtiglader på Geilo som vi brukte. Dan var også litt bortgjemt. Du må nesten vite om den.

Det er artig å se hvordan hurtigladenettet utvider seg. Vi har familie i Stavanger, og har allerede begynt å se hvordan man etter hvert kan komme seg fra Holmestrand til Randaberg :-)
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

olehenrikfjeld

Da har vi også prøvd hurtiglader ved Vestby i Østfold. Også den fungerte utmerket, selv om jeg egentlig trodde den skulle koste noe nå. Kostet ingenting. Kanskje forrige bruker hadde glemt å trykke stopp?

Forresten: Ishavskraft ser ut til å ha veldig stive priser? 100 kroner ladingen? Da lønner det seg jo ikke å kjøre elbil, da... For en hundrings får du vel kanskje ti mil? Hvor mange mil kan bensinbilen kjøre for 100 kroner i bensin? Omtrent det samme?

Nei, dette skjønte jeg ikke. Er ishavskraft helt på jordet eller har alle tenkt å legge seg på dette høye prisnivået?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Trond Arve

Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 05. august 2013, klokken 21:49
Nei, dette skjønte jeg ikke. Er ishavskraft helt på jordet eller har alle tenkt å legge seg på dette høye prisnivået?
Søk på Ishavsveien her på forumet, det er heftig diskutert.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

olehenrikfjeld

Hu hei... her var det mye meningsutveksling, ja. Dette må vi gjøre noe med.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA