Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser

Startet av PLUTO, torsdag 08. mai 2008, klokken 08:36

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg tenkte over dette med at det ser ut som om Think biler har fler batterihavarier enn PSA. I hvert fall virker det som om det er et intrykk blandt de kyndige her på forumet, selv om noen fakta ikke er presentert. Det har flere steder vært hevdet at den kraftige overladingen til Think kan ha skylden for dette. Med henvisning til hva som ble diskutert på http://elbil.no/forum/index.php?topic=808.0 tenkte jeg på en annen mulig grunn. PSA biler har en energimåler som viser grønnt for 0-100A, gult for 100-170A og rødt for 170- 200A. Denne måler mangler i Think og føreren må bare "føle seg frem" for å ikke bruke for mye i bakkene (dersom man ikke har en amperemåler slik noen har montert nå) Bilen selv har en sperre på ca 250A. Jeg tenkte da at det er lettere å kjøre energi-økonomisk når man har den nåla rett forran seg enn når man ikke har det. Jeg ble i hvertfall veldig opptatt av den nåla når jeg var ute og kjørte Saxo her om dagen. Det kan jo også hende at batterienes livslengde økes når de kjøres energi-økonomisk. i så tilfelle vil det være dobbelt økonomisk (lengre kjørelengde og lengre holdbarhet)  :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#1
Enig med Pluto der.

Ikke bare mangler strømåleren, men Th!nk tillater også 50A høyere strømuttak fra blokkene.

Tror dette sammen med mer overlading og tregere vannlys enn på PSA biler ( 1050 Ahr i stedet for 870 Ahr overlading ) gir batteriene dårligere kår i en Th!nk enn i en PSA.

Av alle disse faktorene tror jeg tregt vannlys er den værste batteridødaren, som svenskene sier.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Når vi fyller Thinker med 14 liter vann etter vannfyllingsmelding vises er det tydelig at intervallet er alt for høy. Innstillinger bare fungere for yngere biler. Ser ut som PSA har skjønte det men ikke Think. De som avbryter lading kan kjøre lengere mellom vannfyllinger men alle må fylle med vann lenge før behovet melder seg på displayet.

Øyvind Lunde er en av dem som nærmer seg 200.000km med noen original blokker og som autoslalom entusiast kan ikke ha noe imot store strøm uttrekk av og til. Jeg tror ikke at det finnes en Think eier som trekker maks 100 A ut av blokkene kontinuerlig opp bakker det blir skjemmende til andre bilister. 150A er mer realistisk
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

En annen "Batteridødare" er det elektriske varmeapparatet,  Dette trekker ca 30 A når det står på. Motoren trekker 235 A på fullt, og dessuten vil DC'en ha litt. Det blir 270 A.  Dette er alt for mye >:(

Jeg har tenkt ut en løsning på dette:
Sett inn en bryter på gasspedalen som slår av varmeapparatet ved halvt gasspådrag, Da vil strømtrekket reduseres med 30 A ved full belastning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Den er god Henning. Jeg prøver selv å slå av varme apparat når jeg bestige  bratte bakker men jeg glemmer av og til. Har du tenkt å anbefale en maks belastning i Think biler?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Parsli

Jeg blir stadig vekk forbikjørt av Thinker, så jeg tror kjøremønsteret har en del å si...

Når jeg ligger på skillet mellom grønt/gult opp bakker og en Think "blåser" forbi 20-30km/t raskere, er jeg overbevist om at en av oss kjører veldig hardt -og at det er ikke meg.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HHF

Jeg vet jeg kjører raskere i oppoverbakkene i min Think enn jeg gjorde med P106'n som jeg holdt på grønn/gult i værstingbakkene. Årsaken er rett og slett at bilen virker mye piggere og jeg mener jeg kjører uanstrengt i ca  60-70 oppover bakkene fra Asker mot Liertoppen-platået for de som kjenner dette - der var jeg på feil side av 60 med Peugeoten når jeg passet på fargekodene.

Jeg har tidligere spurt om det er farlig å presse bilen batterimessig, men fikk den gang beskjed om at det primært var børster og kumutator som var problemet. Ergo har jeg konkludert med at når jeg nå kjører Think og skrur av varmeapparatet, så tåler denne noe mer oppover enn Peugeoten gjorde, men det kan jo være jeg tar feil her.

Skal poengtere til sist at det jo ikke på noen måte er snakk om gassen i bånn her - men en "tåspiss-gefuhlen" på gasspedalen som sier meg at bilen ligger på "riktig pressnivå" i forhold til gasspådrag/performance. Jeg føler jeg finner et punkt hvor det å gi mer gass ikke gir så mye mer hastighet og tror det er ganske bilvennlig der ...   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Fortsetter denne tråden med et moment som ikke ble tatt opp.

Think har kun 19 blokker og derfor ca 1/2 kWt mindre batterikapasitet. I tillegg brukes høyrafinert strøm til oppvarming i stedet for framdrift.

Stikkordet her er i stedet for framdrift, og jeg resonerer derfor at en direkte sammenligning av livslengden bassert på km dermed kan bli feil. Varmeapperatet trekker ca 30A når det står på og termostaten holder det i drift. Til sammenligning forbrukes 100A ved normal kjøring med PSA.

Ut fra dette kunne vi satt inn en korreksjonsfaktor på km på Thinken, men selvfølgelig er det forventet kjørelengde på batteriene vi ønsker å dokumentere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Jeg må redigerer noen tall her.

Varme apparatet kan trekke opp mot 30 A når den er først skrudd på men hvis man følger etter med en ampere målere går effekten fort ned. Varmetrådene varmer opp og øker motstanden. Avhengig av termostats behov og vifte fart. Jeg ofte registrere 18A via Paktrakr.

Etter mine målinger er maks strømtrekk 230A men den senkes øyeblikkelig til nærmere 180A. Paktrakr er såpass tregt at den ville ikke registrere det høyere tall.

Vi må ikke tillater maks effekt i mer enn noen sekunder og 150A av og til. Husk å slå av varmevifte på bratte bakker.

Jeg ser at kona mi gir bånn gass noen ganger. Jeg lest ut en feilmelding i går om overstrøm til motoren. Hun har ikke så mange hemmeligheter lenger :).

Jeg har begynte å lure på hvorfor flere biler har batteri eksplosjoner i begynnelsen av turen. Noen av dem har blitt koblet fra strømmen under overladingsfasen og med urekombinert knallgass i systemet. Tørre elektroder blir varm under store strømtrekk og danner nok varme til å antenne gassene.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA