Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser

Startet av Think, onsdag 07. mai 2008, klokken 23:25

« forrige - neste »

trondkl

Sendte ein mail til Norstart om dei kunne ta tak i denne saka. Har ikkje fått svar frå dei. Faktisk har eg ikkje fått svar på nokon av mailane eg har sendt til dei. Det er god folkeskikk å svara på mail.

elektrolux

Var i dag nede under Valberget, og skulle hente Saxo'en som stod til lading der. På de 3 ladeplassene stod der 2 fossilbiler og som sagt Saxo'en min.

Like ved stod en parkeringsvakt og kunne fortelle at han ikke kunne bøtelegge fossilbilene da plassene ikke var "godkjent" som eksklusive Elbilplasser. Plassene er godt merket med blått P skilt, og underskilt som sier at det gjelder Elbil, men det er altså ikke ulovlig å sette fossilbiler der. ???

Så da er vi egentlig uten dedikerte ladeplasser under Valberget likevel, samtidig som vi må betale oss inn ( eller riktigere sagt ut av) St Olav.

Da gjenstår det EN plass i Stavanger sentrum, og det er plassen utenfor postkontoret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Her er med andre ord en jobb som må gjøres. el-bil plasser burde være merket med eget symbol på samme måte som plasser for handicappede og plasser for kvinfolk. (Var det ikke i stavanger det også?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Nå er vi ikke så bortskjemt i Trondheim sentrum med ladeplasser (hint Norstart - arbeides det for flere?), men på den ene gratisplassen vi har, og som jeg bruker med ujevne mellomrom, har jeg aldri sett en fossilbil stå selv om plassen har vært full. Den er merket med et vanlig P-skilt med underskilt "gjelder el-bil, max 2 timer" og det virker som om trønderne har forstått det i allefall  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. september 2008, klokken 18:04
Like ved stod en parkeringsvakt og kunne fortelle at han ikke kunne bøtelegge fossilbilene da plassene ikke var "godkjent" som eksklusive Elbilplasser. Plassene er godt merket med blått P skilt, og underskilt som sier at det gjelder Elbil, men det er altså ikke ulovlig å sette fossilbiler der. ???
Hva, en parkeringsvakt som ikke vil gi bot? Det er jo helt på trynet, og veldig overraskende. Det får jeg ikke til å stemme. I Oslo hadde Trafikketaten garantert gitt bot, ellers ville det i hvert fall vært et bevis på at de ikke liker elbilister. Blått P-skilt med underskilt er jo offentlig, hvordan kan det ikke være gjeldende? Ville tatt opp dette med parkeringsselskapet! Om ikke det hjelper, ta det med Norstart sentralt.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Her er bilder fra Valberget, og fra St. Olav.

Legg merke til at det er tapet over at det er fri parkering på St. Olav. Nå er det kun fri strøm, og derfor er det et vanlig syn at disse 6 plassene står tomme.

Tidligere var der alltid biler her, og mange ganger fullt.

Hvorfor der ikke var hverken Elbiler eller fossilbiler på Valberget i dag vites ikke, men det blå P skiltet, med underskilt ses tydelig. Trodde ikke slike skilt kunne settes opp uten at plassen var godkjent, og dermed ulovlig for andre billister, men i følge nevnte parkeringsvakt var ikke plassen enda godkjent, og de kunne derfor ikke bøtelegge fossilbillister.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan se de bildene...

Edit: off-topic, men det grunnen til at jeg ikke ser bilder har noe med statusen som moderator å gjøre, merkelig nok. Er lgget inn...

ilmar
Polestar i bestilling

Think

5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

elektrolux

Etter at Stavanger parkering sa opp parkeringsavtalen, måtte vi levere tilbake kort og nøkkel for å få tilbake depositum på 500 kr.

Det betyr igjen at dersom en likevel velger å lade i St.Olav, er en prisgitt at ladeboksene ikke er låste.

Det var de sist jeg var der, og plugget følgelig bilen til et stikk på en av søylene langs Elbilplassene.

Har gjort dette flere ganger før i mangel på nøkkel, men denne gangen hadde Elbilhatende Stavanger Parkering plugget bilen ut etter en liten time, og hengt ledningen over den låste boksen. Godt at jeg fikk på nok strøm til å komme meg hjem, men er overasket over hvor elbilfientlige Stavanger Parkering er.

Nå står disse ladeplassne stort sett tomme, og fossilbiler har begynt å parkere der ganske ofte.

Etter utpluggingen har jeg funnet en nøkkel jeg ikke leverte inn, og låst opp alle ladeboksene. Har observert Ravn sin bil uten mulighet til å koble seg inn på låst boks, og der er sikkert andre også som kunne tenkt seg den gratis strømmen etter å ha betalt seg inn på det som skal være gratis offentlig parkering. >:(

Ser forresten ikke hensikten med lås på boksene. Hva skal låsen egentlig hindre?, og hvem vil vel betale 500 kr i gebyr for en nøkkel til en ladeplass en i tillegg må betale dyrt for å benytte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

skeptisk

Stavanger kommunes motstrømsreaksjon krever handling. Electrolux, meld deg inn i Norstart, så får du sikkert et utrykningsteam på besøk til Stavanger. Norstart har lykkes med å etablere kommunale utbyggingsprogram både i Oslo og Trondheim. Jeg er sikker på at Norstart kan få det til i Stavanger også. Jeg mener, det bør da være noe å skryte av når EVS24 skal arrangeres?

Baltor

Kanskje litt mye svartmaling her nå. Depositumet var vel for kortet, ikke nøkkelen?
(Og hvis man ikke har levert det så er det faktisk mulig å bruke det fortsatt....)
Jeg tror at avtalen med gratis kort ble sagt opp fordi det var mistanke om at den ble misbrukt, kortene kunne brukes til å slippe inn mer enn en bil...

Men i de parkeringshusene som ikke har bommer, men billettsystem, kan alle elbiler fortsatt parkere gratis, og med gratis strøm i Valbergtårnet parkeringshall eller ved Posten. Jeg mener at Stavangerfolk ikke kan skylde på kommunen hvis de lar være å kjøpe seg elbil!!

Men jeg er enig med Electrolux i at stikkkontakter ikke skal være innelåst. Da vi fikk 4 nye elbilplasser her på UiS påsto driftsavdelingen at det etter forskriftene var påbudt at stikkontakter lavere enn 1,2m utendørs skulle være innelåst. Kan dette stemme?
(men jeg passer på å holde de åpne, så kom og lad)
Hvordan gikk det med klagen din til Fylkesmannen Electrolux?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

I Kristiansand tok det et par dager før ladestolpens luke var revet av og hele stoplen ble mørbanket. Jeg har spurte Parkeringsselskapet om de vil montere lås! Den hindre bobiler og campere også ikke sant Elektrolux.

Jeg fikk en mail fra en tidligere styremedlem i Norstart som hevde at alle som be om nøkkel få en gratis uten å måtte betale medlemskap. Avtalen er at Norstart forvalte utlevering av nøkler bare. Det var noe nytt for meg! Regner med at man må beviser at man har elbil først.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Bobiler er ikke noe problem på disse plassene, de er reserverte for elbiler. Gendarmeriet her i byen patruljerer dagen lang, bobileiere ville ikke engang fått satt over kaffekjelen før de ville blitt bøtelagt.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på tirsdag 02. desember 2008, klokken 12:15
Kanskje litt mye svartmaling her nå. Depositumet var vel for kortet, ikke nøkkelen?
(Og hvis man ikke har levert det så er det faktisk mulig å bruke det fortsatt....)
Jeg tror at avtalen med gratis kort ble sagt opp fordi det var mistanke om at den ble misbrukt, kortene kunne brukes til å slippe inn mer enn en bil...

Svartmaling må til for å belyse problemene. I motsettning ville stilletiende tilpassning kun tjent de mest kreative.

Ellers må jeg rette en del feil her:

-Selv om avtalen gjaldt kortet, ble nøkkel og kort krevt tilbakelevert for å få tilbake depositum. ( Trodde jeg hadde mistet en nøkkel, og har derfor framdeles et kort igjen )

-Selv om kortene var mulig å bruke en stund etter at vi offisielt var fordrevne fra St.Olav, er i alle fall det jeg har beholdt nå sperret.

Før den tid var eneste mulige måte å missbruke kortet på å bruke det på fossilbil. Noe jeg sterkt betviler ble gjort av noen brukere. Dersom en hadde kjørt en bil inn med kortet, var det ikke mulig å kjøre inn en annen, da kortet ( eller systemet ) viste om bilen var inne eller ute.

Eneste "missbruket" jeg kjenner til er parkering uttover normal ladetid. Kortet begrenset ikke parkeringstiden, og dermed kunne det være fristende å ha en bil stående klar, mens en kjørte en annen. Dersom dette er/var problemet kunne Stavanger Parkering enkelt lagt inn en 24 timers sperre på kortet, der parkering uttover denne tiden ville bli belasted med parkeringsavgift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

heller ikke jeg liker Stavanger Parkering, jeg hadde en sak hvor de hadde gjort en tabbe de ikke ville innrømme, de bløffet og truet, det ble berammet rettssak, men da de forsto at jeg hadde mange vitner og videoopptak av hendelsen trakk de seg og betalte tilbake i siste øyeblikk. Etter det patruljerte de gaten hvor jeg bor nesten daglig...
Men det har blitt vesentlig bedre med den nye ledelsen, jeg har ikke inntrykk at de er negative til elbiler nå.
I år er det Stavanger 2008-Kulturbyen. Til neste år skal det bli Stavanger- elbilbyen!!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA