Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ELBIL forsikring

Startet av edan, torsdag 08. august 2013, klokken 13:47

« forrige - neste »

edan

Etter en sommer i elbilrus hvor alt har fungert prikkfritt kom nedturen da vi skulle hjem fra ferie i går: Hurtigladeren på Oppedal var defekt (trolig etter tordenvær), og vi hadde ikke sjanse til å nå neste hurtiglader på Knarvik.

Løsningen ble Nissans mobilitetsgaranti, med bergingsbil og transport til neste hurtiglader. Funket for så vidt greit det, men vi kom hjem kl 03.00 natt til første arbeidsdag etter ferien...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Starfox

Den er lei. Hva er forresten telefon nr man må ringe for den hjelpen du fikk?

edan

Tlfnr husker jeg ikke, men fant et nummer i service-heftet til bilen - Nissans kundesenter. Kundesenteret var selvsagt stengt seint på kvelden, men en telefonsvarer oppga nummeret til Nissan Veihjelp som var betjent. Det hele fungerte proft og tillitsvekkende.
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Elmo

Sitat fra: Starfox på onsdag 31. juli 2013, klokken 17:01
Den er lei. Hva er forresten telefon nr man må ringe for den hjelpen du fikk?

Sakset fra en annen tråd
Sitat fra: bno på lørdag 28. januar 2012, klokken 10:00
Hva som skal tas med kan man vurdere, men det som står på side 2 i Service / garantiheftet gjentas her:

Nissan Vedlikehold

Se vedlikeholdskapittelet for flere detaljer.

NISSAN ELEKTRISKE KJØRETØY PAN EUROPEISK VEIHJELP

For veihjelp i Norge, ringer du:   800 800 97
For veihjelp i utlandet ringer du: +47 815 70 481
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

edan

Nissan Norges veihjelp er en grei løsning for å komme seg trygt hjem.

Men driftsstansen til denne hurtigladeren førte i vårt tilfelle til 3-4 timers forsinkelse. Og det er neppe tilfredsstillende dersom man er på en jobbreise...
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

shb

Hei.
Var 16A stikken ved siden av også død?. Den er i en boks ut mot fergekaien, standard nøkkel passer. Den er til bruk når hurtigladeren er nede. Er også 16A i Matre hos BKK.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

tkorsvold

16A stikkontakten fungerer. Men det er bare en slik, og lading på denne måten tar jo en evighet :-)

For min del ble det tur med redningsbilen tilbake til Knarvik. Helt elendig at dette fortsatt ikke er fikset!

Hans Håvard Kvisle

Tja, det eneste vi i ladestasjonsdatabasen NOBIL kan gjøre, er å midlertidig permittere/ekskludere denne hurtigladeren. Den viste også feil status, dvs grønt = i drift og ledig, så det var riktig dårlig.
Vi er i kontakt med BKK som har reserverdeler på vei, men uklart når den er ferdig reparert, men vi aktiverer den igjen når laderen er OK.
Bare å beklage, ja.
St.Hanshaugen

tkorsvold

Forresten noen som vet om det går an å utstyre hurtigladestasjonene med flere uttak? Er jo dumt med lang kø hvis det kommer to-tre elbiler samtidig...

Trond Arve

Sitat fra: tkorsvold på fredag 09. august 2013, klokken 16:01
Forresten noen som vet om det går an å utstyre hurtigladestasjonene med flere uttak? Er jo dumt med lang kø hvis det kommer to-tre elbiler samtidig...
Alt er mulig om man har penger og strøm ;D Avhengig av etterspørsel og om vi er villig til å betale vil jeg tro...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Så lenge det er fet nok kabel til å forsyne to som lader samtidig er det sikkert mulig å ha to ladere. Om de er i en boks eller to trur jeg blir hipp som happ; det må dobbelt opp med innmat til uansett. Da ville jeg faktisk heller foretrukket to separate ladere ved siden av hverandre, slik at en kan fungere selv om den andre konker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Starfox

Såg en Abb man skru på laderen igår men idag da jeg kjørte forbi menner jeg det hang en rosa lapp på den. Noen som vet om den er iorden?

edan

Elbilforeningen har lovet å oppdatere NOBIL når laderen fungerer igjen (se lenger oppe i tråden).

Tør vi stole på det når den (forhåpentligvis) snart lyser grønt igjen?

Tipper vi kan det, elbilforeningen er nok påpasselig nå som mange følger med på akkurat dette...

Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Hans Håvard Kvisle

Jeg kan love at Elbilforeningen, i dette tilfellet meg, normalt er svært påpasselig med at det er korrekt info som formidles. Annet er flaut. Så jeg er ikke bare fornøyd med å få sanntidsdata fra ABB, men forsøker etter beste evne også å kvalitetssikre at det som vi leverer videre, er korrekt.

Fra ABB i fjor høst klarte å levere sanntidsdata til NOBIL, har jeg jevnlig sjekka at dataen virker rimelig. I vinter var det en god del tull. Men ABB har hele tida vært flinke til å oppgradere programvare, systemer osv når vi har påpekt at alt ikke er som det skal. Inkl at de også satte inn en funksjon slik at de kan overstyre en lader som rapporterer feil. (Noe som ikke skjedde med Oppedal - skal vi skylde på ferieavvikling?)

MEN, etter en fabelaktig vår/forsommer hvor feil har vært fraværende, ser jeg at ikke alt er på stell gjennom sommerferien. Ikke bare Oppedal, men det er en del annet rusk også i statusoversikten for hurtigladerne. Det kan dato/tidspunkt for siste status vise (som f.eks. nå hvor det er en hurtiglader ved Sandnes som ikke brukt på 9 dager?, eller ved et tidligere tilfelle hvor en hurtiglader var opptatt i 14 timer...).

Heldigvis kommer ABBs hurtigladeransvarlig i Norge tilbake fra ferie imorra. Vi skal få tatt tak i dette sammen med han. Det er viktig å gjøre vårt beste - så ikke vær redd for å komme med tips om feil dere ser eller andre former for klager dere har. For uten klaging - så blir intet bedre :)
St.Hanshaugen

edan

Betryggende innstilling fra Elbilforeningen. Betryggende ved at klaging ønskes velkommen. For det er jo - helt rett - bare ved å få sannheten på bordet at verden kan bringes framover...

Om det finnes sanntidsinformasjon fra ABB til NOBIL, vil jeg også sterkt foreslå at denne sanntidsinformasjonen formidles til operatørene av hurtigladerne.

Jeg hadde en times samtale med BKKs ansvarlige for hurtigladere, og han sa at BKK er hundre prosent avhengig av rapporter fra publikum for å få registrert at en lader ikke virker.

Om operatørene (her BKK) hadde fått melding automatisk, kunne man kanskje raskere satt igang reparasjon?

Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA