Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser

Startet av elbilhverdag, onsdag 07. mai 2008, klokken 23:06

« forrige - neste »

elbilhverdag

Har en 106 som gikk ca 30000 km før motoren måtte skiftes første gang. Den gang tok Importøren det på sin kappe. Nå har bilen gått 130000 og motoren er igjen defekt og må skiftes ut.

Prisen for ny motor skal være ca kr. 40.000. Bilen er 9 år og jeg vegrer meg mot å la de sette inn ny motor pga store utgifter. Finnes det noen som har en kondemnert 106 stående, der motoren er i orden, så har du en mulig kjøper i meg!

Har noen erfaringer med motorfeil, så kan det jo også være noe å diskutere her på siden.
Peugot 106, kjøpt 2 ,5 år gammel med 12000 km fra elbil Grenland. Kjørt 130000. Kjører daglig ca 50 km med 2-3 personer i bilen. Fjell -Bergen. Leiebatterier fra importøren, byttet kostnadsfritt 2 ganger.

Elmo

Kanskje dette er et alternativ ?
29' er jo mindre enn 40' og her er det vel mye deler som kan selges til andre.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13199305

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

Kjekt om du hadde satt inn bosted!
Elektriske motorer kan som oftest repareres, Dersom det er en rundbrenning kan ankeret ofte dreies, og nye børster monteres. Vips, du har en ny motor til brøkdelen av prisen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elbilhverdag

Hei Hens!
I november fikk jeg satt på nye børster med anmerkning om at ankeret var skadet, slik at det kanskje ville kunne bli problemer, slik det nå er blitt.
Hva vil en reperasjon, ny dreiing av ankeret koste, hvem gjør dette (event i Bergen), vil reperasjonen vare lenge etc?
Algaard i Bergen skal ha kr. 8000 for å ta ut gammel og sette inn ny/ reparert motor, så dette er det vel bare de som kan gjøre i Bergen??
Peugot 106, kjøpt 2 ,5 år gammel med 12000 km fra elbil Grenland. Kjørt 130000. Kjører daglig ca 50 km med 2-3 personer i bilen. Fjell -Bergen. Leiebatterier fra importøren, byttet kostnadsfritt 2 ganger.

hens

Skifting av børster på en skadet kommutator er garantert mislykket.
Er kommutatoren brent, må det til en nøyaktig sliping /dreiing for å fjerne høydekast, og rensing an isolasjonen mellom lamellene for at det skal holde. Dette må gjøres riktig og med riktig utstyr.
Når det monteres nye børster, vil motoren være som ny, -hvis den ikke er ødelagt av flekkbrenning på grunn av at bilen er blitt "holdt på gassen" ved trafikklys. Slike skader vil som regel komme tilbake.
Reparasjon kan gjøres ved et elektromekanisk verksted, det er en enkel operasjon når motoren er tatt ut.
Sporveien i Oslo har et slikt verksted på Ryen, forøvrig er disse i ferd med å forsvinne.
Jeg har ingen erfaring med motor ut/inn i psa, men synes det høres drøyt ut med 8000 kroner. Det burde være mulig å gjøre billigere, eventuelt selv.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

frank

Ring Åsane auto, og spør etter Kalle, han er mye bedre på PSA biler enn Algaard.
Når det gjelder motoren, prøv en elektrisk truckforhandler.

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

elektrolux

#6
Sitat fra: hens på tirsdag 13. mai 2008, klokken 22:47
Jeg har ingen erfaring med motor ut/inn i psa, men synes det høres drøyt ut med 8000 kroner. Det burde være mulig å gjøre billigere, eventuelt selv.

Tok ut motoren av AX'en i går, for så å ta motoren ut av Saxo'en til Think, og satte AX motoren i denne.

Prøver du å si at dette arbeidet hadde kostet 2 ganger 8000 kr på et verksted?

Det er snakk om 1 drøy times arbeid ut, og tilsvarende inn. Eller for å ta godt i ca. 3 timer inn og ut. Det får da være måte på timepris. >:(

Sist vi demonterte selve motoren, var vi nede i 10 min fra motoren var demontert, til rotoren var ute, og klar til oppspenning i dreiebenken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elbilhverdag

Ja, jeg har ofte et inntrykk av at merkeverkstedet, Algaard ønsker elbiler dit peppern gror, og setter opp prisene av den grunn...

Etter tips fra "Elias" har jeg fått en pris på el- motor til bilen fra Frankriket:
http://accus-service.fr/
Motor ("occasion nine", hva nå det betyr) pris eks. transport og avgifter på 1500 Euro.
Lurer på kvaliteten på disse motorene. Sjekker også opp Åsane auto, ang. hva de kan gjøre der, og hva de vil ta for arbeid med å ta ut og sette inn, etc.

Peugot 106, kjøpt 2 ,5 år gammel med 12000 km fra elbil Grenland. Kjørt 130000. Kjører daglig ca 50 km med 2-3 personer i bilen. Fjell -Bergen. Leiebatterier fra importøren, byttet kostnadsfritt 2 ganger.

elektrolux

Hvorfor ikke spør hos Enviro.

Han har mange motorer, og dersom du kan ta til takke med en "defekt" motor burde ikke dette koste deg all verden.

Fiksing av kommutator koster ca. 2000 kr på et proffesjonelt verksted.

Tok gamle motoren til Think fra hverandre i dag, og det tok ikke 10 minutter som jeg sa, men 5 min til rotoren var ute, og klar til å spennes opp til dreiing av kommutator. ( 4 bolter, og 2 segeringer )

Desverre var utgående drev defekt, så jeg er igang å fikse opp en annen motor med brent kommutator, som senere skal inn i AX'en.

Lurer på om den biten som utgående drev er en del av, kan byttes mot en ny del, eller om rotoren er skrap?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. mai 2008, klokken 01:37

Tok gamle motoren til Think fra hverandre i dag, og det tok ikke 10 minutter som jeg sa, men 5 min til rotoren var ute, og klar til å spennes opp til dreiing av kommutator. ( 4 bolter, og 2 segeringer )


Noen kan lett misforstå, Think er ikke bilen Think men medlemmet Think her på forumet...? ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA