Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som vet hvordan man står jurdisk i forhold til endringene etter finalize?

Startet av Yagi, onsdag 07. august 2013, klokken 00:40

« forrige - neste »

elektrolux

Må heller ikke glemme at selv spenninger under 30V også kan forårsake store skader også på et menneske som f.eks kommer borte med en strømledende ring.

Kan forårsake smeltet metal som i sin tur gir stygge brannskader.

Slik sett er det bra vi har noe som heter isolasjonsmaterialer, som skiller strømførende ledere fra hverandre og mennesker. Med god isolasjon mellom seg selv og de strømførende lederene elimineres strømmen, og dermed faren. Dermed kan hvermansen trygt betjene både ladekladder for 230V 3 kW, og Hurtigladere på 350V DC og 50-120 kW.

Mener faktisk det er større fare ved fylling av bensin, enn fylling av strøm. Kanskje statistikken kan bekrefte dette? Hvor mange dødsulykker/skader har vi hatt under lading av Elbil, kontra tanking av bensinbil?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Jadda jadda Espen, men nå er det vel hovedsaklig langt høyere spenning vi snakker om! Du kan lure folk til tro strøm er trygt med slike fremstillinger. Det er vel sjelden en snakker om strøm uten om at det er snakk om spenning i den samme setningen?
Skal en si det sånn er ingen av delene farlig uten den andre...

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: Yeyeye på fredag 23. august 2013, klokken 12:33
Jadda jadda Espen, men nå er det vel hovedsaklig langt høyere spenning vi snakker om! Du kan lure folk til tro strøm er trygt med slike fremstillinger. Det er vel sjelden en snakker om strøm uten om at det er snakk om spenning i den samme setningen?
Skal en si det sånn er ingen av delene farlig uten den andre...
Poenget mitt var at det er ingen forskjell på CHAdeMO med (ca) 450VDC og 110A i forhold til Tesla's hurtigladere med (ca) 450 VDC og 270A.

Hvis man søkkvåt gikk løs på ladekabelen med saks mens en bil sto og ladet, så ville man med begge laderne maks få rundt 0,2A i gjennom seg. Effekten har altså ingenting å gjøre med hvor farlige de er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA