Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som vet hvordan man står jurdisk i forhold til endringene etter finalize?

Startet av Yagi, onsdag 07. august 2013, klokken 00:40

« forrige - neste »

Yagi

Mens folk venter på sin Tesla, kan vi jo lese litt om hvor feil vi tar alle sammen:
Autofil.no: Elbil er det reneste tøv. ;)
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Trond Arve

Haha! Litt av en type; en fresk perlerad av bombastiske påstander ;D

Men en som foretrekker det enkle burde ha litt kjærlighet for elbilen?!?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: Trond Arve på mandag 29. juli 2013, klokken 13:50
Men en som foretrekker det enkle burde ha litt kjærlighet for elbilen?!?

Det var det første som slo meg også. :)

Har ikke hatt tid til mer enn å skumme gjennom artikkelen, men ved første øyekast virker det som om at dersom spec'en på bilen ikke går opp i 8-gangen så er den ikke verdt å ha (Må veie 8 tonn, ha 8 sylindere og drikke 8 liter på mila)  :o  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

leafster

Liker spesielt godt at han sammenligner virkningsgrad på lading med å søle bensin på bakken hver gang man tanker. Jeg antar med det at han har en 100% energieffektiv bensinmotor :D
For en noldus!

cra

Sitat fra: leafster på mandag 29. juli 2013, klokken 14:48
Liker spesielt godt at han sammenligner virkningsgrad på lading med å søle bensin på bakken hver gang man tanker. Jeg antar med det at han har en 100% energieffektiv bensinmotor :D
For en noldus!

Those fumes are gonna get the better of you sooner or later, son.....  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Men: Han har vel forsåvidt også rett (om enn noe uforvarende):

"Elbil er det reneste tøv". Altså: Elbil er det reneste tøv - i motsetning til fossilbiler, som er det skitneste. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Et tankekors:

Professor Anders Hammer Strømman ved NTNU er både enig og uenig i Rosenquists utsagn. (Foto:NTNU)


Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. august 2013, klokken 22:58
Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.[/i]

Til bykjøring ja. Men små biler har ikke kapasitet til å dra med seg stort nok batteri for langkjøring. Dessuten trenger man gjerne litt plass når man skal på hytta med unger. Leafen har vært stor nok for oss til det, men det er kun fordi vi er to personer og kan legge ned baksetet.

Små elbiler er gode nr. 2 elbiler i tillegg til den store nr. 1 elbilen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. august 2013, klokken 22:58
Et tankekors:

Professor Anders Hammer Strømman ved NTNU er både enig og uenig i Rosenquists utsagn. (Foto:NTNU)


Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.

Heller et eksempel på "superenkel forskning", eller nærsynt om du vil....
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...

Dessuten har store biler gjennomsnittlig langt høyere kjørelengde når de vrakes enn mindre. Altså fordeles utslippene på flere kilometer og blir fort lavere enn for små biler. De verste eksemplene må være endel Buddy, Think, PSA og lignende elbiler som har blitt vraket med 50.000km eller noe sånt på telleren. Bedre da med en Model S som kanskje går 300-500kkm før vraking.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:19
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...

Dessuten har store biler gjennomsnittlig langt høyere kjørelengde når de vrakes enn mindre. Altså fordeles utslippene på flere kilometer og blir fort lavere enn for små biler. De verste eksemplene må være endel Buddy, Think, PSA og lignende elbiler som har blitt vraket med 50.000km eller noe sånt på telleren. Bedre da med en Model S som kanskje går 300-500kkm før vraking.
Veldig godt poeng ! En Buddy veier 720 kg, dvs en tredjedel av en Model S, så hvis CO2-belastningen i produksjonen er proposjonal med vekten vil en Buddy som skrotes etter 100 000 km ha lik miljøbelastning med en Model S som skrotes etter 300 000 km !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elektrolux

#11
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:04
Til bykjøring ja. Men små biler har ikke kapasitet til å dra med seg stort nok batteri for langkjøring.

Se denne tråden der jeg motbeviser dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8805.msg109426.html#msg109426

Små biler betyr lavere forbruk, og dermed ikke behov for så stort batteri. Med redusert strømforbruk øker ladehastigheten fra samme stikkontakt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 23:19
De verste eksemplene må være endel Buddy, Think, PSA og lignende elbiler som har blitt vraket med 50.000km eller noe sånt på telleren. Bedre da med en Model S som kanskje går 300-500kkm før vraking.

Dette er godt hjulpet av griske verksteder og et Vegvesen som vanskeliggjør bytte til nytt og bedre batteri.

De fleste Thinkene jeg kjenner til nå er kjørt rundt 100 000 km, og med ny litium pakke til prisen av det enkelte er villige til å betale for å få en EU Leaf i stedet for en US leaf er bilen klar for nye 150 000 km, og det med et strømforbruk som er rundt halvparten av Tesla S, og uten behov for dyr service. ;) Litium er vedlikeholdsfritt, og resten av bilen er også så godt som vedlikeholdsfri. Der er f.eks ikke pollenfilter og batteri i nøkkelen som koster titusenvis over få år å bytte. ;D   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#13
Sitat fra: OddB på torsdag 15. august 2013, klokken 23:12
Isolert sett stemmer det selvsagt at produksjonen av en liten bil gir lavere miljøbelastning enn en stor, men for at det skal ha en reel betydning må man KUN bruke denne bilen. Har man en bil nr. 2 for langkjøring/frakt så blir jo regnestykket et annet...

Har man 2 eller flere biler, kan en velge den bilen som er best egnet for neste tur. Med en Tesla S til Hytteturene, og en Smart Electric drive eller en Think til og fra jobb barnehage og butikk vil det totale energiforbruket bli lavere, og Tesla S'en kan holdes ren og strøken til de jobbene den gjør best. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. august 2013, klokken 08:47Se denne tråden der jeg motbeviser dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8805.msg109426.html#msg109426

Små biler betyr lavere forbruk, og dermed ikke behov for så stort batteri. Med redusert strømforbruk øker ladehastigheten fra samme stikkontakt. ;)
Man må jo se litt fremover. Man velger ikke Model S for langtur fordi man har tenkt til å lade med 10 kW, man velger det til langtur fordi det vil bli mulig å lade med 120 kW. (Vil gjerne se at du klarer å lade en Think med 120 kW...)

Det er også slik at veldig mange turer der man ikke ville trenge lading med en Model S ville man måtte lade med en Think. Da er jo forskjellen enda større.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA