Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av kjbu, tirsdag 06. august 2013, klokken 21:16

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: MindViruz på søndag 23. mars 2014, klokken 09:32
Blir fortsatt irritert over at GOM er så overdrevent optimistisk. Det virker nesten som den er laget for å "imponere" de som skal prøvekjøre Leaf, for å så skuffe de når man har kjøpt bilen og oppdager at man ikke under noen omstendigheter kan kjøre så langt som GOM sier.

Er helt enig. Virker som den viser ca 15-20% for høyt, pluss at den spretter unødvendig mye opp og ned hvis du kjører lengre opp- eller nedoverbakker.

Ignorerer derfor GOM, og forholder meg kun til SOC%, men irriterende at algoritmen for GOM skal være så dårlig!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Hvor upålitelige GOM-verdiene typisk kan være kan studeres her:














Moh Km kjørt SOC% GOM Ladetid
Kolsås 100 100 149
Sollihøgda 340 012 85 105
Sundvollen 070 027 80 126
R7 avkjøring 110 043 67 104
Sokna 150 062 53 79
Noresund 150 084 34 55
Gulsvik 140 113 16 26
Flå 150 125 05-84 -- -125 40 min
Gol 220 179 41-87 60-127 25 min
Hemsedal 600 206 60 78
Hytta 850 211 50 57

Temperatur: 3-5 grader pluss
Varme: kun ratt og setevarme
Fulgte fartsgrensen. Mye 80 km/t, men også en del 60 og 50 km/t.
Defensiv kjøring uten Eco, men bruk av B hvis nødvendig bremsing.
Bruk av cruisecontrol der det føltes naturlig.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

MindViruz


Sitat fra: Leon på mandag 24. mars 2014, klokken 00:28
Sitat fra: MindViruz på søndag 23. mars 2014, klokken 09:32
Blir fortsatt irritert over at GOM er så overdrevent optimistisk. Det virker nesten som den er laget for å "imponere" de som skal prøvekjøre Leaf, for å så skuffe de når man har kjøpt bilen og oppdager at man ikke under noen omstendigheter kan kjøre så langt som GOM sier.

Er helt enig. Virker som den viser ca 15-20% for høyt, pluss at den spretter unødvendig mye opp og ned hvis du kjører lengre opp- eller nedoverbakker.

Ignorerer derfor GOM, og forholder meg kun til SOC%, men irriterende at algoritmen for GOM skal være så dårlig!

Samme her. Forholder meg til SOC og bruker antall km kjørt på tripteller til å regne ut min egen rekkevidde i løpet av turen.

Jeg merer at GOM kunne blitt mer nøyaktig hvis den hadde tatt gjennnomsnittsforbruket de siste døgnene del på antall kwh tilgjengelig. Da får du ett mer ennrepresentativt eatimat for den årstiden du befinner deg i, og sen topografien du har kjørt i.

Men det tilhører en annen diskusjon, så jeg skal ikke rote til denne tråden mer ;)

Thomas Parsli

Det enkleste ville vært å bruke GPS-data til å beregne GOM, slik BMW har klart.

For min del virker GOM pessimistisk ned mot 10-15%, da blir den mer optimistisk.
Man må nesten kjøre bilen til LBW/Turtle for å avgjøre om GOM "var riktig" i utgangspunktet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HoeggenEL

Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;

Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.

Startet med 100% batteri, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

MindViruz


Sitat fra: HoeggenEL på fredag 04. april 2014, klokken 20:46
Første langkjøring på ny Nissan Leaf Acenta 2014;

Strekning: Trondheim - Rindal
Trafikk: 12-15 min køkjøring ut av byen, ellers fin flyt.
Distanse: 103,3km
Bar og tørr asfalt. +5 til +7 grader.
Blandet veikvalitet og hastighet. E6, E39, Rv65, Fv341
Kjøremodus: D med ECO-mode aktiv. Mye bruk av cruise-controll.

Startet med 100% batteri, ankom med 22% (estimert 32km) tilgode.

Så litt i overkant av 130 km maks rekkevidde. Stemmer godt med mine resultat.

Midgard

Har selv hytte ca 1 mil fra surnadal. Hurtiglading på Orkanger og jeg er fortsatt ganske marginal på å nå frem. Ønsker meg en hurtiglader på storås evt rindal jeg.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

eivisa

Tur Osterøy-Randaberg-Osterøy samme dag.
14 grader og vekslende våt og tørr vei. 2stk. i bilen.
Forbruk og km: 48,600wh  400,1km  Kjørte i D og cruisecontroll på mest mulig(ECO ned tunellene).
Votlo - Haljem             53,8km    6600w  (ladet til 80% på Haljem)
Haljem - Aksdal           82,6km  10550w   (ladet til 80% på Aksdal)
Aksdal - Randaberg        67km    9000w    (ladet til 80% på Randaberg)
Randaberg - Aksdal     61,5km     8100w    (ladet til 80% på Aksdal)
Aksdal - Haljem           81,5km    9350w  (ladet til 50% på Haljem)
Haljem - Votlo             53,7km    5000w
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Zero-talent

Litt kortere på vinteren gitt... Fredrikstad - Porsgrunn i dag. 115km. I sommer kom jeg fram med ca 35% rest (fra 100%). Nå måtte jeg hurtiglade i Tønsberg i 45 min (fra ca 40% til ca 80%). og kom fram med 17% rest. Minus 10-11 grader ute. Nesten dobbelt så høyt forbruk, enda jeg kjørte 80-90 km/t på motorveien.

Snittforbruksmåleren min er helt på jordet for tida, iflg. den kjørte jeg på 19,5 kwh/100km. Men hvis det stemte burde jeg jo klart å krype helt hjem uten å lade, mens jeg i realiteten brukte 120% for å komme hjem...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

X-Trail

Sitat fra: Zero-talent på søndag 28. desember 2014, klokken 23:40
Litt kortere på vinteren gitt... Fredrikstad - Porsgrunn i dag. 115km. I sommer kom jeg fram med ca 35% rest (fra 100%). Nå måtte jeg hurtiglade i Tønsberg i 45 min (fra ca 40% til ca 80%). og kom fram med 17% rest. Minus 10-11 grader ute. Nesten dobbelt så høyt forbruk, enda jeg kjørte 80-90 km/t på motorveien.

Snittforbruksmåleren min er helt på jordet for tida, iflg. den kjørte jeg på 19,5 kwh/100km. Men hvis det stemte burde jeg jo klart å krype helt hjem uten å lade, mens jeg i realiteten brukte 120% for å komme hjem.
[/quote
Du nullstillte vel ikke snittmåleren da?
Stolt eier av ELise♡

Zero-talent

Joda. Jeg nullstiller før hver tur. Kryper til korset og skaffer Leaf spy nå. Kanskje mer vettuge data derfra?
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Sitat fra: Zero-talent på mandag 29. desember 2014, klokken 10:49
Joda. Jeg nullstiller før hver tur. Kryper til korset og skaffer Leaf spy nå. Kanskje mer vettuge data derfra?

Jupps, LeafSpy(Pro) er et must :)

Pleier selv å nullstille kWh måler i LeafSpyPro samt forbruksindikator i bil etter hvert hurtigladestopp. Som oftest er de ganske enige om gjennomsnittsforbruk ved ankomst neste hurtiglader eller hjem. Kjører jeg strekninger med mye regenerering kan derimot LeafSpy bli litt forvirra. Den trekker fra på forbruket, men den øker ikke batterikapasiteten tilsvarende.

leaf-newbe

Har Kjørt noen "ekstrem" turer det vil si vist at jeg hadde nok batteri til å nå frem uten å ha angst.

Tur 1.
Startet med 100%, Temp -1, startet med forvarmet bil, klima på 22, kjørte 20 km mesteparten på motorvei klokka lå på 120+ parkerte og bilen sto i ca i ca 15 min og kjørte de samme 20 km til bake i høyt tempo. endte opp med 36% igjen på batteriet.

Tur 2.
Startet med 100%, Temp -9, startet med forvarmet bil, klima på 22, kjørte 55 km hvor ca 40 på motorvei, kjørte rolig holt +-90, 36% igjen, parkerte og satte bilenpå lading, bilen sto i ca i ca 5 timer, 87% bat, kjørte de samme 55 km til bake i høyt tempo  holdt ca 110 på motorveien hele veien. endte opp med 6% igjen på batteriet.
Brukte 64% den ene veien i rolig tempo og 81% på returen i høyt tempo.

bilen sto og ladet over natta til 97% når jeg så på GOM så anslo det at jeg kunne kjøre 84 km.
Litt lite på en 2013 tekna som har rundet 15k
mormalt står det 130-145 km ved 100%.
så jeg tror at pesimismen fra kona smitta over på mr GOM  ;D


Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

mokle

Nokon som har køyrt Stord-Etne og ev Røldal-Haukeli/Hovden, begge på vinterstid?
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

mokle

Ingen respons på forrige post, men her er resultatet av Bergen-Hovden-Bergen med ski på taket i vinterferien:

Noterte ikkje prosentnivå heile vegen opp, men:

Bergen 100%
Norheimsund 32% (77km, ca 0-2 grader full bil)
Hurtiglading

Norheimsund 85%
Via Jondal til Odda 40% (45 km, ca 0-2 grader full bil)

Odda 89%
Røldal 32% (45 km, lang stigning, -2-0 grader, full bil)

Røldal 96%
Hytta 10 km sør for Hovden: 13% (93 km, over Haukelifjell, -4 grader, køyrde på B og Eco, klima påm 16 grader og åleine i bilen (resten var plassert i og køyrd i forvegen i fossilbil som møtte oss i Røldal)

RETUR (noterte fleire punkt for dei som er interessert). Framleis ski på taket, denne gong full bil heile vegen, køyrde i B-modu på ECO heile vegen:

Hytta/Hovden: 99%
Haukeligrend: 68%
Topp Vågslidtunnel: 30% (slapseføre opp dit)
Inn Haukelitunnel: 20%
Ut Haukelitunnel: 14%
Røldal: 18%
---Hurtiglading---
Røldal 89%
Øverst Seljestad (mellom tunnelane): 65%
Odda: 60%
---Hurtiglading---
Odda: 89%
Jondal: 58%
Norheimsund: 44%
---Hurtiglading---
Norheimsund: 90%
Øverst Tokagjelet: 74%
Øverst Kvamskogen: 67%
Bjørkheim: 63%
Trengereid: 52%

Hadde ikkje trengt ladestopp i Odda på veg heim - god lærdom.
Leaf Acenta 2014 - svart.
Har solgt begge bensinbilene.
TMS85D bestilt, levering april.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA