Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av kjbu, tirsdag 06. august 2013, klokken 21:16

« forrige - neste »

eivisa

Testet litt i går kveld.
Kjørte en løype på 17km en vei. Startet ved 10meter og sluttet ved 10meter over havet,230 meter var høyeste punkt på løypen, med bratt stigning. Farten hadde et snitt på 60km/t.
Kjørte først i D og brukte 2250watt ene veien og 2366watt andre veien.
Kjørte så i ECO og brukte 2369watt ene veien og 2523watt andre veien.
Har merket dette også på lange turer , at jeg bruker minst strøm på å kjøre i D. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

olehenrikfjeld

Sitat fra: olehenrikfjeld på fredag 02. august 2013, klokken 22:26
Kongsberg - Uvdal alpinsenter 122 kilometer. Startet med 100% på hurtigladeren på Kongsberg og endte med et blinkende sekstall på guessometer og en strek igjen når jeg kom fram :(

Fulgte fartsgrensene  (70-80) hele veien i ECO og stort sett med cruisecontrol. Vindstille. Tørr asfalt. 20 grader.

Litt overraskende, men det er nesten 700 høydemeter i tillegg.

Nå kjørte jeg akkurat samme rute en gang til. Forskjeller: 13-15 grader i stedet for 20. Fire i bilen i stedet for èn. 5000 kilometer mer erfaring med LEAF. 5 pund mer i dekkene. Startet med 98% istedet for 100%. Null bruk av cruisecontrol.

Jeg kom fram med akkurat det samme blinkende sekstallet...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

eivisa

Kjørte i dag 225km med snittforbruk på 0.134kw/km. Ladet på Dale til 80% begge veier. 12 til16 grader.
Her er hele ruten: http://goo.gl/maps/lhZAw
Hadde 900meter stigning fra Evanger til Volavannet, siste 11km er grus/anleggsvei , se rute: http://goo.gl/maps/VLhp6
Brukte 7050w på veien opp som var 24,3km og -500w ned igjen. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

eivisa

124km i dag på 80% lading. 15 grader og tørre veier.
Hadde 2,1kw igjenn da jeg stoppet. Holdt fartsgrenser i D med cruisekontroll på. :)
Ruten er her: http://goo.gl/maps/5iWPY
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

eivisa

Kjørte en tur til Dyranut på hardangervidden lørdag ettermiddag for å se hvordan forbruket var.
Tur/retur var det 94,4km. Startet med 100% og hadde ca.40% (9,1kw) igjen da jeg kom tilbake.
Brukte en god del opp, men fikk en del tilbake på veien ned. Tørre veier og fint vær.
Møtte forresten en hvit Tesla like før toppen, men han hadde sikkert mange KW igjen..... :P
Her er ruten: http://goo.gl/maps/78O7K
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Batteribill

Dagens test gikk ut på å kjøre normalt med varme på 19 grader inne og 12 ute. Både med og uten cruse control. Våt veg og varierende veg og hastighet på 40-80km/t.

Start 95% soc =fulladet. Med 251 gids
Slutt 13% soc og 6 gids. 2,1%
Totalt 123,9 km
LBW på 24,2%
VLBW på ca 17%
Kjøretid: 2t30min
Varme brukte ca 0,5kw = 1,25Kwt

Ahr 59,25
Hlth 88,39%
Rest: 0,5kwh. lurer på om jeg hadde stoppet eller kanskje -0,5kwh hvis jeg hadde kjørt en mil til. :o


Sølvgrå 2011 USA Leaf. 26k Km
2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Zero-talent

Foreløpig lengste tur  porsgrunn-Fredrikstad. Startet med fullt batteri både ut og hjem.

114 km hver vei.
12, 9 kwh/100 km snittforbruk
28% rest ved ankomst
gom viste 50 km igjen
ikke ac vifte og musikk på
snittfart 59.
20 grader lettskyet en god del vind.
ca 30km? Motorvei.(for lat til å sjekke)

Retur: 13-14 grader,  våt vei.
13, 7 snittforbruk
21% rest
ikke ac musikk på.
Snittfart 60

Temperatur + våt vei utgjør definitivt en forskjell...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Haahov

Kjørte i dag første lengre tur med 4 dager gammel Euro-Leaf :) turen gikk fra Tønsberg til Drammen, 67 km hvor litt over 50 km var på motorvei med cruisecontrol i 100 km/t, eco-mode. Hadde varmeapparatet på 22 grader, 8 grader og sol ute. Lite vind. Forvarmet bil, fullt ladet opp. Kom frem med 16,7 kWh/100  i snitt og 65 i resterende rekkevidde ifølge guess'o'meteret.
Hjemveien ble på 73 km, nesten fulladet bil. Forbruk på 15,4 samme fart på motorveien, men uten cruisecontrol og svakt med varme på halve turen. 11 grader og fint, vindstille vær. 67 i resterende rekkevidde.
Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.  ;)
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

kjbu

15,7 kW/100km ved -9°C. EuroLeaf tørt føre.

Kjørte t/r Halden-Sarpsborg. Motorvei (96km/t) + 50-60-70-80km/t sone

Varme AV. Rattvarme + setevarme PÅ. Full guffe på BOSE-anlegget  ::)
Dunjakke, lue, votter. Var varm, men frøs av meg tærne. Skulle hatt på varmere sko  ???

Forbruket ble 15,7kW/100km som dermed bør gi ca. 130km rekkevidde.
Mange klager på kort rekkevidde vinterstid, så på med dunjakka folkens! (eller inn med dieselvarmer). Da får du nesten sommerrekkevidde.


Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

streken

8/12-13: Drøbak-Askim-Rakkestad-Sarpsborg, 97,5km. -4 grader og tett snøvær, stort sett dårlig brøytet og stedvis veldig glatt. Kupert, svingete og litt motorvei. Et stopp underveis.
Pga. det dårlige føret var jeg ikke over fartsgrensen noe sted (holdt 95 på det meste), og i de skarpeste svingene måtte jeg omtrent ned i gangfart. Kjørte i eco hele tiden, og med et fiktivt egg under høyrefoten.
Startet med 100% og godt forvarmet, ankom med 23%. Koste meg med musikk, varme i sete(r) og ratt, og klimaanlegget på behagelige 22 grader hele tiden (klima trakk sjelden mer enn 1,5kW). Hadde to passasjerer halve veien.

Nullstilte ikke for snittforbruk, men vil tro at jeg havnet i overkant av 16 kWh/100km. Jeg forventet langt verre, og er således positivt overrasket over Euroleafens vinteregenskaper. Fremkommeligheten var heller ikke ille (Nokian R2 piggfrie).

Da jeg skulle hjem samme vei på kvelden startet jeg med 80% fra Sarpsborg uten å forvarme noe særlig. Jeg kjørte uten å se på forbruk og stoppet på Askim for en ekstra boost hos Statoil. Ville nok ha klart meg helt hjem uten å hurtiglade, men syntes batteriene fortjente bedre enn å la seg pines helt ned.

Konklusjon: dunjakka lar jeg ligge hjemme inntil videre  ;)
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

p10

2013 mod Acenta: Kjørte 8,7 mil i -3 grader. Startet med 100%, kom fram med 25%. Varmeapparatet på auto med termostaten på 19grader.

Kjørte 8,5 mil i -15 grader. Startet med 75%, kom fram med 6%. Varmeapparatet på auto med termostaten på 19 grader halve turen, varmeapparatet avslått andre halvdel av turen!

Thomas Parsli

I går kjørte jeg (i snøkaoset) Asker-Oslo t/r.
En tur som normalt tar 40-45 minutter tok denne dagen over det dobbelte og forbruket var deretter...

2012-modell Leaf
4 varmestreker på batteriet, fullt batteri
Kjørte med god varme til jobb, minimalt tilbake (på i korte perioder for å fjerne dugg/is)
LBW etter 72km med 12km rest
Forbruk Ø0,19
Totalt 76km med 8m rest

Jeg kommer normalt til Oslo med 8 batteristreker (80-90km rest), i går var det 4 streker og ~55km rest.
At jeg kjørte t/r hele forrige vinter uten problemer fremstår som merkeligere og merkeligere...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MindViruz

22. mars, kl 18:30 - 20:00 (Mørkt ca en time (nærlys/fjernlys)).
Kjørerute: Fra Steinseide på Askøy utenfor Bergen - Åsane - Indre Arna - Nesttun - Danmarksplass - Steinseide



  • Nissan Leaf nordisk 2014. Ca en måned gammel
  • Topografi: Relativt flatt for å være på vestlandet. Det vil si litt slakt opp og ned konstant, men ikke høye stigninger
  • Veistandard: Blandet. Ca 30% motorvei 80 sone, 40% med 70 sone og 30% med 50-60 sone.
  • Værforhold: Våte veier, regnet mye tidligere på dagen. Litt yr i ca. 15 minutter under turen. Bris fra vest.
  • 4 varmestreker på batteriet
  • Temperatur: 3-4 grader
  • Forvarmet bil ved start
  • Varme i bil: 20 grader, rattvarme ved behov.
  • Stereoanlegg på
  • Dekktrykk: 2,7 (2,5 er standard)
  • Vinterdekk
  • Bare noen få stopp i rundkjøringer for møtende trafikk.
  • Kjørt i eco-mode
  • Kjørestil: Maksimalt bruk av CruiseControl der det er flatt. Lagt 3 km/t over fartsgrensen hele veien i følge speedometer. Forsiktig akselerasjon og minimalt med bremsing. Svært lite trafikk.

Resultater:

  • Antall km kjørt: 101,1
  • SOC start: 99%
  • SOC slutt: 21%
  • "Brukt SOC"= 78%
  • GOM start: 147km
  • GOM slutt: 38km
  • "Brukt GOM"=109km

Bruker jeg (antall kilometer kjørt)/("brukt SOC)*(100%) kommer jeg fram til en reell kjørelengde på maksimalt 128 km under disse forholdene. Såpass bør det være på en flett ny Leaf synes jeg.

Hva synes dere om resultatet?

MindViruz

Blir fortsatt irritert over at GOM er så overdrevent optimistisk. Det virker nesten som den er laget for å "imponere" de som skal prøvekjøre Leaf, for å så skuffe de når man har kjøpt bilen og oppdager at man ikke under noen omstendigheter kan kjøre så langt som GOM sier.

emil

Sitat fra: MindViruz på søndag 23. mars 2014, klokken 09:32
Blir fortsatt irritert over at GOM er så overdrevent optimistisk. Det virker nesten som den er laget for å "imponere" de som skal prøvekjøre Leaf, for å så skuffe de når man har kjøpt bilen og oppdager at man ikke under noen omstendigheter kan kjøre så langt som GOM sier.

Startet en morgen sist høst med fulladet batteri noe over 200km på GOM med girvelger i eco. ca 3km og 60 høydemeter med rolig kjøring senere var jeg nede i 150km på GOM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA