Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye US options - Svar fra Tesla

Startet av hsalthe, tirsdag 06. august 2013, klokken 20:37

« forrige - neste »

hsalthe

Hei,

Jeg og kona vurderer en trilling, mest sannsynlig i-Miev, som bil nummer to, men har noen spørsmål. For det første har vi ikke garasje, og lurer på om det er problematisk å la en slik bil som dette stå ute hele året (bor i Stavanger, så ingen ekstremtemperaturer, men tenker mer på regn osv). For det andre er bi mitt nysgjerrige hvordan disse er på glatta. Mine foreldre hadde en periode en Think (produsert rett rundt årtusenskiftet), og den var ikke noe glatt på vinterføre. Hvordan er i-miev? Vurderer også Leaf, noen som har erfaringer på om miev er bedre eller dårligere enn leaf på å stå uten garasje/kjøre på glatta?

sven erik

hei jeg har imiev  å har ikke hatt garasje før nå  dette har ikke hvert noe poroblem å glatta jeg har ikke hatt bedre bil på glatta  pass bare på å vask  dekka inni mellom ja det gjelder alle vinterdekk uansett bil
å kjør pent så kommer du opp uansett  vor
har ikke erfaring med leaf på vinterføre men

jkirkebo

Sitat fra: hsalthe på søndag 28. juli 2013, klokken 21:12
Hei,

Jeg og kona vurderer en trilling, mest sannsynlig i-Miev, som bil nummer to, men har noen spørsmål. For det første har vi ikke garasje, og lurer på om det er problematisk å la en slik bil som dette stå ute hele året (bor i Stavanger, så ingen ekstremtemperaturer, men tenker mer på regn osv). For det andre er bi mitt nysgjerrige hvordan disse er på glatta. Mine foreldre hadde en periode en Think (produsert rett rundt årtusenskiftet), og den var ikke noe glatt på vinterføre. Hvordan er i-miev? Vurderer også Leaf, noen som har erfaringer på om miev er bedre eller dårligere enn leaf på å stå uten garasje/kjøre på glatta?

Leafen er antageligvis litt bedre mhp. rust da dører og bakluke er av aluminium. Det er disse delene som har fått rust først på Touranen vår.

Ellers er det vel bedre utvalg i vinterdekk i den dimensjonen Leaf bruker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

min er det ikke noe rust på den er gått  55000 km  å er av de første som kom

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på søndag 28. juli 2013, klokken 22:57
min er det ikke noe rust på den er gått  55000 km  å er av de første som kom

Nei, det hadde da vært sykt dårlig. Kom tilbake med status om en 7-8 års tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

jeg skulle gjerne   kommet  til bake  da men bilen er ikke eldre  men tror heller ikke  det er rust på bilen da
og med rustbeskyttelse  ++ så vil de leve lenge

erik e

I-Miev har bakhjulsdrift og er ikke noen "drømmebil" på glatta.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Sitat fra: erik e på mandag 29. juli 2013, klokken 05:59
I-Miev har bakhjulsdrift og er ikke noen "drømmebil" på glatta.

Trillingene har et veeeeldig følsomt ESP-system som effektivt hindrer en hver form for hjulspinn og sladding.. Har Conti-dekk på min, og det har fungert greit i og rundt Oslo. Men dype hjulspor i nysnø gir litt uggen følelse da trillingens sporvidde er forholdsvis smal. Men det går da greit.
Garasje er å foretrekke for å holde bilen så tørr som mulig samt hindre is på rutene. Det blir ikke all verden av varme i disse og dermed bruker den lang tid på å bli isfri samt å få tørket tepper og matter.
Lykke til med det det blir av elbil! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

i_expect

Jeg har både Leaf og imiev og kan definitivt si at Leafen er noe helt annet på snø og is i forhold til imieven. Siste året var verst, men så har jeg hatt noen svært gamle dekk siste vinteren... Regner med at det blir bedre nå når jeg bytter dekk (har passert 60 000km nå).

Når det er sagt liker jeg imieven svært godt. Den er artig å kjøre og er enkel og ikke noe dilldall. Ganske enkelt en enkel bil til å komme seg frem med de aller fleste dagene i året  :)

Ellers er jo elbilen som de fleste andre biler. Trives best tørt, men ikke noe problem å ha den ute.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

TB

Sitat fra: hsalthe på søndag 28. juli 2013, klokken 21:12
Hei,

Jeg og kona vurderer en trilling, mest sannsynlig i-Miev, som bil nummer to, men har noen spørsmål. For det første har vi ikke garasje, og lurer på om det er problematisk å la en slik bil som dette stå ute hele året (bor i Stavanger, så ingen ekstremtemperaturer, men tenker mer på regn osv).

Har hatt C-Zero ute ein vinter, det har fungert greit det. Klart betre med garasje, is og snø er aldri morro og fjerne :-).

Eit godt tips er og installere ein kupévarmer som du kan starte litt før du skal ut om morgon. På denne måten blir det mindre behov for og skrape ruter reine for snø og is, samt raskere varmt i kupeen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bkv

Har hatt min i-miev en vinter. Bor på Østlandet med snø og kulde.
Bilen fungerer bra, bare man et klar over at vinteren tar mye av rekkevidden.
-Bjørn

i-Miev 2012. Volvo S80 2,9 1998

Mitsubishi i-Miev 2012.

covi

Det er obligatorisk med kupevarmer med tidsur. Kupévarmer, 1300/550 W fra biltema gjør at du kan bruke kupevarmeren samtidig som du lader.
Kupevarmeren passer foran mellom gir og dashbord.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

tomrh

Sitat fra: i_expect på tirsdag 30. juli 2013, klokken 22:18
Når det er sagt liker jeg imieven svært godt. Den er artig å kjøre og er enkel og ikke noe dilldall. Ganske enkelt en enkel bil til å komme seg frem med de aller fleste dagene i året  :)
En kvinnelig kollega av meg likte C-Zero'n de hadde mye bedre enn Leafen de har nå. De bor på Byåsen i Trondheim, som er svært snørik om vinteren.

Ellers enig med Mr.Zero ang ESP, men det går jo an å skru det av når man skal komme seg opp krevende bakker eller må spinne vekk snø. Syns den funker helt greit på vinterføre, og det må jo da bemerkes at vi bor på landsbygda og har en bratt og svingete gårdsvei som ikke brøytes altfor ofte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Esp'en på trillingene er dessverre litt for følsom, dermed mister fart i svinger pga at den bremser. Skal du skal opp en bratt bakke med sving i, kommer du lenger uten den på;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

gbzdoc

Hei!

Vi hadde i-miev i ett år, men byttet til Leaf når den kom. Ikke fordi vi misslikte i-mieven på noen måte, men fordi vi så at vi ville kunne velge elbilen enda oftere med Leafen. Dette pga. mer normal bagasjeplass, også med pasasjerer i bilen.

Men etter å ha eid begge er jeg ikke i tvil: Gå for Leaf om økonomien er tilstede.

Jeg sleit med å få kupeen skikkelig varm på i-mieven når det var -15/-20 ute. Med Leafen er det null problem. I tillegg har Leafen gode muligheter for forvarming både med timer og fra App på telefonen som er gull verdt om bilen skal stå ute.

Hadde ikke noe å utsette på kjøreegenskapene på noen av de om vinteren, men nå har vi heller ikke masse bratte bakker der vi bor.

Brodern overtok i-mieven og brukte den på vestlandet. Han likte den ikke spesielt godt siden den er svært lite retningsstabil i høye hastigheter med vind fra siden...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA