Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av Nordtroms, tirsdag 06. august 2013, klokken 15:52

« forrige - neste »

Nordtroms

Sitter her og tenker...... Når jeg ser litt tilbake så kom jeg først inn på tanken om elbil da jeg for noen år siden var innom hobbyen RC helikopter. Tidliger var det utenkelig at fly og helikopter ble drevet av elektromotor det var for tungt og dårlig. Så kom børsteløse motorer og LiPo batterier og alt var snudd på hodet. Jeg tenkte allerede da at Fy Faen! Hva om noe sånt kunne dimensjoneres opp til å beukes i en fullskala bil og nå er akkurat det iferd med skje. Pr tiden så har jeg en Nissan Navara 2007 og en Ford Mondeo 1994. Mondeoen kjøpte jeg for tre år siden for 11.000,-. Her snakker vi om billig bilhold. Uansett, den kommer ikke til å vare så mange år til, mest fordi den ser helt jævlig ut. Å kjøpe bil er dyrt men prosessen for å finne bilen er jo verd litt ettertanke, kanskje mest fordi at det å kjøpe ny bil egentlig er en følelsessak mer enn en fornuftige vurderinger og følelser.

Mitt grunnlag var altså at jeg veldig tidlig så hvilket potensial som lå i el-drift, mer enn de miljømessige fordelene. Jeg har registrert at Tesla har produsert Roadster og at Model S har vært introdusert på show og forhåndsreservasjoner har vært gjort, men ikke egentlig trodd helt på at de skulle klare å få frem et salgsklart produkt før de gikk til skifteretten. Shame on me! Gratulerer!

Nissan har og klart å få frem en meget anstendig elbil i Leaf, dog i en helt annen klasse. Denne bilen hadde jeg den store glede å få prøvekjøre i Alta den 19 juli i år og jeg må bare si at jeg likte det jeg så.

Som sagt så har jeg allerede to biler og trenger ikke  noen ny bil i morgen, derfor har jeg den luxus som ligger i god tid til å vurdere alternativer.

Det som jeg har kommet til av konklusjoner så langt er uansett miljø eller ikke så er El-bilen overlegen på alle måter untatt rekkevidde. Neste bil blir nok el-bil men hvilken? Det er tydelig at El-bil og batteridrift er i et tidlig stadium men jeg spår at de neste fem årene blir spennende. Jeg vet ikke nå hva jeg kommer til å lande på alternativene nå er grovt sett en Tesla til 500-700k eller en av de andre som er på markedet nå til 200-300k med fellesnevner realistisk rekkevidde på 120 km.

Hvorfor er det ikke noen som tetter hullet i mellom? Da tenker jeg ikke bare rekkevidde men også størrelse på bilen. Tesla er stor, dyr og kjører langt, Leaf er liten, billig og kjører kort. Det kan selfølgelig sies at Tesla har en innstegversjon som er billigere og kommer kortere, men den er fortsatt en stoooor bil. Må vi vente på gen 3? Jeg begynne virkelig å lure på om det er dårlig kompetanse i de store selskapene om hva som er i ferd med å skje, vil de virkelig la Tesla råde grunnen og sette premissene? I så fall, om Tesla uten konkurranse kommer til gen 3 med et ferdig utbygd nettver av ladere, gratis eller ikke så er det jo bare å si til de andre selskapene: Bend over i'll ride you home! Fremtiden ser interresant ut, kanskje jeg venter litt med å bestemme meg. Valgets kvaler vet dere. ;D :D ;) :)



P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

sven erik

om du skal ha ny bil hvet jeg det kommer mye nytt å spennende nå

timingbeltkiller

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 27. juli 2013, klokken 21:57
Tesla er stor, dyr og kjører langt, Leaf er liten, billig og kjører kort.
JA, Tesla er stor, dyr og kjører langt.

Leaf er billig og kjører kort, men etter min mening IKKE liten.
Den er mye nærmere størrelse Golf enn størrelse Polo.
GenIII blir neppe vesentlig større. Men med både rekkevidde og pris i området 300K.

GenIII har etter min mening kun en feil: Skulle ha vært stv.
Desverre tyder alt på de kommende elbilene til de etablerte bilprodusentene
ikke vil være konkurrenter til GenIII, men til Leaf både i størrelse, pris og rekkevidde.
De har med andre ord bestemt at elbilen duger kun som kortkjørende bybil.

Her vil de høyst sannsynlig senere måtte erkjenne dette som en feilslutning.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cra

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 28. juli 2013, klokken 11:29
De har med andre ord bestemt at elbilen duger kun som kortkjørende bybil.
Her vil de høyst sannsynlig senere måtte erkjenne dette som en feilslutning.

At elbiler i hovedsak brukes som kortkjørende bybil har de sikkert rett i, men tenk om de hadde skjønt at ved å levere en langtrekkende bil så punkterer de (det vikarerende) argumentet om at "jeg må ha en bil som kan kjøre langt"! Da vil nok mange flere tørre å "ta den helt ut" og gå til innkjøp av en elbil, og samtidig vil vi kunne begynne å bruke bilene til flere langturer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RoadRunner

Mye som skjer i de nærmeste par årene på denne fronten!
Eneste drawback er at man må handle før myndighetene finner ut at de ikke liker å selge luksusbiler "gratis".
Fram til 2011 var elbil for de som var spesielt interessert. Etter den tid har "almuen" forstått at elbil ikke bare er små plastesker som siger avgårde på hvitlina og lager kø. Jeg er skeptisk til hvor lenge det vil gå før man finner ut at man ikke vil "sponse" luksusbileiere med alle fordelene som er nå.

Så jeg vil anbefale deg å handle raskt og dra nytte av alle fordelene mens de ennå et her :-).
Skal du ha bil nr 2, kjøp noe smått med kjørelengde 10 mil og 2-4 sitteplasser.
Skal du ha bil nr 1, kjøp stor bil med kjørelengde 25-35 mil. (Btw, Leaf er en stor bil med for kort kjørelengde...).

Hvis du skrur selv, så er det vanskelig å finne nye biler som kan konkurrere med kostnadene du har pr. idag. Men hvis du tenker å ikke skru mye, så
er elbil uansett fornuftig kjøp slik priser og fordeler er de nærmeste par-tre årene ihvertfall.
(Elbil er forøvrig meget billig om man mekker litt selv). Lykke til!

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

elektrolux

Kommer selv til å kjøpe ny Elbil i nær framtid og valget er uten tvil Smart Fortwo:

http://www.smartfortwo.no/produkter-smart-fortwo-electric-drive/86b0ada1-fb39-597a-a1b6-0e1c43bbae47

Velg en med Panorama tak, paddles på rattet for variabel regenerering, og 22 kW lader som gir ca 150 km/t ladehastighet så får du bil du kan bruke både i byen grunnet størrelsen og på langtur grunnet ladekapasiteten.

Acar.no selger disse gunstig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

svingen

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. august 2013, klokken 17:27
Kommer selv til å kjøpe ny Elbil i nær framtid og valget er uten tvil Smart Fortwo:

http://www.smartfortwo.no/produkter-smart-fortwo-electric-drive/86b0ada1-fb39-597a-a1b6-0e1c43bbae47

Velg en med Panorama tak, paddles på rattet for variabel regenerering, og 22 kW lader som gir ca 150 km/t ladehastighet så får du bil du kan bruke både i byen grunnet størrelsen og på langtur grunnet ladekapasiteten.

Acar.no selger disse gunstig.



er det ca 200 tusen får den bilen her? (fant det ut her når jeg google http://www.klimabiler.no/biler/smart-fortwo-electric-drive/) er det ikke like dumt og kjøpe en brukt leaf/trilling? eller hva er det som er så bra med den bilen vs andre biler?

ser ikke ut som dum bil men må være en grunn til att du vil ha den her,du har jo en del biler fra før ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Obba

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 03. august 2013, klokken 14:55
Skal du ha bil nr 2, kjøp noe smått med kjørelengde 10 mil og 2-4 sitteplasser.
Skal du ha bil nr 1, kjøp stor bil med kjørelengde 25-35 mil. (Btw, Leaf er en stor bil med for kort kjørelengde...).
Det kommer vel litt an på behovet. Jeg synes ikke det er negativt at bilen har en viss størrelse selv om den har relativt kort rekkevidde. Som småbarnsforeldre har vi behov for å bringe og hente unger fra barnehage, skole og fritidsaktiviteter og da er en bil med to seter veldig upraktisk.

Jeg grubler veldig på hvilken bil jeg skal gå for selv. Vi har to 'fossilbiler' i dag og tenker å bytte den ene med en elbil. Til daglig kjører jeg veldig sjelden mer enn 4-5 mil.

Jeg må innrømme at jeg har lyst til å gå for en Tesla Model S. Denne vil da kunne fungere som bil nr 1 og dekke alle våre behov også på ferieturer. Men 600.000 er ganske mye penger å bruke på bil (selv om jeg tror man får mye for pengene). Det trekker også ned med Tesla er at den er veldig stor og dermed litt upraktisk til bykjøring i hverdagen.

Jeg vurder også BMW i3. Denne regner jeg med har gode kjøreegenskaper (det lille jeg har lest om prøvekjøring lover godt). Det virker også som BMW har lagt prestisje i materialvalg etc. Det trekker litt ned at den kun har fire seter. Vi har to unger, så det vil normalt være nok, men det kan være praktisk å kunne ta med naboens unger også en gang i blant. Det begynner etterhvert å bli ganske bra med CHAdeMO hurtigladere i Rogaland, men det ser ikke ut til å være planlagt noen Combo enda. At BMW i3 kun støtter DC Combo trekker ned.

Nissan Leaf vil nok være mer praktisk for vår del. Den vil vi også kunne benytte til hytta da det er en CHAdeMO hurtiglader omtrent midtveis.

Valgets kval...

elektrolux

Sitat fra: svingen på lørdag 03. august 2013, klokken 23:01
er det ikke like dumt og kjøpe en brukt leaf/trilling? eller hva er det som er så bra med den bilen vs andre biler?

ser ikke ut som dum bil men må være en grunn til att du vil ha den her,du har jo en del biler fra før ;)

Som en ren bruksbil ville nok en brukt Leaf vært et mer opplagt valg, men som du sier trenger jeg egentlig ikke flere biler, og ønsker denne av følgende grunner:

- Utseende og størrelse: Bilen er lekker, og jeg kan knapt få bilene små nok.
- Kjøreegenskaper: Har kjørt den, og den kjører som en drøm. Har da også en Smart Roadster som bekrefter kjøreegenskapene og kvalitetsfølelsen. Dessverre blir denne stort sett stående ubrukt grunnet bomringen rundt byen vår.
- Kvalitet: Som over, Har meget god erfaring med Smart, den er godt sammenskrudd, lydløst karosseri og drivverk. Originalt soundsystem med subwoofer har meget god lyd.
- Teknikk: Smart har mange innovative løsninger. Panorama soltak som Peugeot, og bakluke som henger ned og mer enn dobler bagasjekapasiteten gjør at en kan frakte hjem både vaskemaskiner og store kjøleskap. Og så elsker jeg biler bygget som en motorsykkel med ramme og påskrudde paneler i plast. Innebygget ( og dermed medbrakt) hurtiglader er framtidens løsning. Har trenges kun AC strøm i enten 1 fase eller 3 fase TN utgave så fylles rekkevidde på rekordtid. At bilen grunnet størrelsen har meget lavt forbruk hjelper til å holde ladehastigheten oppe selv ved lading fra 1 fase. Dette gjør denne bilen til et opplagt valg til neste års Wave rally.
- Og så passer den inn i bilparken sammen med Camperen til langtur med hele familien, C1 for Elbilkjøring med hele familien, og Think classic for pendling til og fra jobb om vinteren, da Thinken helt sikkert forblir uslåelig på enkelhet: Trenger ikke vasking, og er bulkefri og Vinteregenskaper: Bilverdenens raskeste og beste varme og derostingsystem EVER.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA