Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Nye US options - Svar fra Tesla

Startet av JetZZ, mandag 05. august 2013, klokken 22:22

« forrige - neste »

JetZZ

Heisann!

Kjøpte meg i dag en splitter ny Nissan Leaf 2013 Acenta-modell!

Kjempefornøyd så langt :)

I den anledning lurte jeg på om dere har noen tips til en fersk Leaf-eier? Har lest at man ikke bør lade den over 80% med mindre man virkelig trenger det, og at man heller ikke bør falle under 20%? Hvorfor er det slik? Noe annet jeg bør være obs på?

jkirkebo

Sitat fra: JetZZ på fredag 26. juli 2013, klokken 21:05
Heisann!

Kjøpte meg i dag en splitter ny Nissan Leaf 2013 Acenta-modell!

Kjempefornøyd så langt :)

I den anledning lurte jeg på om dere har noen tips til en fersk Leaf-eier? Har lest at man ikke bør lade den over 80% med mindre man virkelig trenger det, og at man heller ikke bør falle under 20%? Hvorfor er det slik? Noe annet jeg bør være obs på?

Det som sliter på batteriet er om det står fulladet på 100% i lengre tid (dager). Så det beste er å sette timeren til å lade kun til 80% daglig, om du vanligvis ikke har bruk for mer (sett start- og sluttid lik, samt 80%). Skal du kjøre langt en dag trykker du bare på timer override knappen kvelden før, så lader den helt opp. Noen timer på 100% har ingenting å si.

Tilsvarende om du kjører batteriet langt ned. Så lenge du lader opp med en gang har det lite å si. Jeg kjører ofte mitt ned til 7-10% men da settes bilen rett på lading igjen. Ikke kjør ned til 10% og la den stå uten lading i lengre tid.

Min Leaf er 1 år og 9 måneder gammel nå, gått snart 28.000km. Lader til 80% daglig men har ladet til 100% sikkert minst 100 ganger samt kjørt ned til ~10% en drøss ganger. Har også hurtigladet mye, opptil 4 ganger på en dag. Fortsatt er batteriet som nytt, kan ikke merke kapasitetstap overhodet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA