Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sv: Nye US options - Svar fra Tesla

Startet av mrjalle, mandag 05. august 2013, klokken 21:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: glaserud på mandag 29. juli 2013, klokken 22:08
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. juli 2013, klokken 22:04
Ikke en eneste gang de siste 29 årene har jeg sett temperaturer under -30 i Norge. Tror jeg har sett -28 nattestid en gang, men da ikke sammenhengende i 24 timer.

Setter du deg i bilen og peker den en time nord av Sinsenkrysset finner du -30 relativt ofte.
Type Nittedal, eller tenker du på andre steder? Har noen bekjente på Årnes, og jeg ser de stadig melder om rundt -25, og det kan vare en stund. Men under -30, og sammenhengende i mer enn 24 timer? Ikke sett...

http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Nittedal/Nittedal/statistikk.html
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

#31
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. juli 2013, klokken 22:04
Grensen gjelder for øvrig ikke om bilen er koblet til nettspenning, så problemet er antakelig at batteriet holder kulden i sjakk ved å bruke av seg selv i ett døgn ved eks -35, men så er det tomt.

Tror ikke bilen bruker 3,5Kw i timen på å holde tempen på batteriet. Den benytter varmepumpe, og selv ved -30 får du sikker mer enn 1:1 fra den. Batteriet i USA modellen gikk vel ikke i oppvarmingsmodus før rundt -20? Slik er det vel på eu modellen og. Så lenge den ikke er plugget til laderen, så varmer den ikke batteriet før visse kritiske verdier? Og eu utgaven benytter altså varmepumpe mens USA modellen brukte frekvensomformeren til å kjøre moment på elmotoren for å lage varme. Batteriene har ikke problemer med å lagres i lave temperaturer men greier ikke levere eller lade med like mye effekt, før de er blitt varmere. På 45C 3.7V. 3.15Ah og ved -10C 3.4V. 2.5 Ah.
Dette blir gjetning, men tipper bilen bruker litt tid på å varme batteriene for å oppnå bedre effekt de første min av kjøreturen hvis den ikke har vært tilkoplet laderen. Er den tilkoplet varmer den nok hele tiden.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

#33
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 22:56
Den benytter varmepumpe

Nope, den bruker ett godt gammeldags 6kw varmelement.

Muffinman


D.O

Sitat fra: Muffinman på mandag 29. juli 2013, klokken 23:13
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 22:56
Den benytter varmepumpe...

Nei, det gjør den ikke.
Mulig jeg tok feil, men trodde det siden den benytter denne til kjøling av batteriet og dermed skulle være enkelt å benytte den til oppvarming også?
I følge instruksjonshandboken:
In addition to cooling the interior, the air conditioning system also cools the Battery. Therefore, in hot weather, the air conditioning system can turn on even if you turned it off. This is normal because the system's priority is to cool the Battery to ensure it stays within an optimum temperature range to support long life and optimum performance.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

laumb

Air condition betyr ikke å varme.

D.O

Sitat fra: laumb på mandag 29. juli 2013, klokken 23:51
Air condition betyr ikke å varme.
Ser ikke helt hvorfor du skrev det? (skjønner da det, og skrev ikke noe slik heller :) ) Men, det er samme kompressor/kondensator som varmer og kjøler klima anlegget. Det blir i følge handboka benyttet samme enhet til å kjøle batteriet som til å kjøle kupeén, og derfor trodde jeg at det logiske ville være å bruke denne til både å kjøle og varme batteriet for å få minst effekttap. Men mulig gassen de benytter ikke er effektiv ved lave temperaturer, noe som er dumt for oss som har mere behov for varme enn kjøling.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cato76

Elon Musk har vel sagt at man trenger ikke å lese bruksanvisningen på TMS'en for å beholde garantien - garantien på batteriet gjelder alt, forutenom fysisk vold mot batteriet... Så jeg har ikke lest at det ikke tåler -30 i over et døgn (det har vel heller ikke du ::))
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på mandag 29. juli 2013, klokken 22:39
Fem døgn med temperaturer under -30..
http://www.yr.no/sted/Norge/Finnmark/Karasjok/Karasjok~303806/almanakk.html?dato=1999-01-28
Karasjok er en av ytterst få plasser i Norge hvor man må ta forholdsregler om man går til anskaffelse av Model S :)

For øvrig tror jeg det stemmer at oppvarming ved tilkoblet nettspenning ikke slår seg på før tempen synker under -20, og om batteriet krever mindre enn 3,5kW varmeeffekt for å holde tempen stillestående i -30 kan batteriet skåne seg selv i mer enn ett døgn.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kimlillebo

Jeg spekulerer i om Tesla forklarer bruken av Cruice control feil i "owners manual 4.23".
De bruker som kjendt hendler fra Mercedes, noe jeg har kjørt de siste 3 årene.
For å aktivere Cruice Controlen i min bil så er det nok å bare pressen den enten ned eller opp. Da aktiveres den og setter den farten du kjører i. Justeres deretter ved 1km/t ved å presse opp eller ned, alternativt gasse på å sette nytt referansepunkt.

Ved å presse den inn slik forklart i punkt 1 så lyser "LIM" knappen, og denne funksjonen gjør at man kan sette en max (Limit) fartsgrense på f.eks. 60km/t, og at du ikke vil kunne kjøre raskere enn det. Når denne er aktivert kan du justere denne max grensen 10km/t om gangen ved å presse hendelen opp eller ned.

Klart at det kan være forskjelling funksjon i Tesla kontra Mercedes, men merkelig at hendelen viser til samme symbol som i min Mercedes "LIM".
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

P85_Norway

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:49
Jeg spekulerer i om Tesla forklarer bruken av Cruice control feil i "owners manual 4.23".
De bruker som kjendt hendler fra Mercedes, noe jeg har kjørt de siste 3 årene.
For å aktivere Cruice Controlen i min bil så er det nok å bare pressen den enten ned eller opp. Da aktiveres den og setter den farten du kjører i. Justeres deretter ved 1km/t ved å presse opp eller ned, alternativt gasse på å sette nytt referansepunkt.

Ved å presse den inn slik forklart i punkt 1 så lyser "LIM" knappen, og denne funksjonen gjør at man kan sette en max (Limit) fartsgrense på f.eks. 60km/t, og at du ikke vil kunne kjøre raskere enn det. Når denne er aktivert kan du justere denne max grensen 10km/t om gangen ved å presse hendelen opp eller ned.

Klart at det kan være forskjelling funksjon i Tesla kontra Mercedes, men merkelig at hendelen viser til samme symbol som i min Mercedes "LIM".

Jeg trodde også det samme (har MB212), til jeg førsøkte det på Model S, men måtte trykke inn "LIM" for å aktivere CC.
Tesla M3 Performance

Alfa Bergen

Se dørhåndtakene på brukermanualens side 1. Ny design?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

teslaz

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 30. juli 2013, klokken 17:35
Se dørhåndtakene på brukermanualens side 1. Ny design?
Tror bare det er den vinkelen vi ser fra
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA