Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sv: Nye US options - Svar fra Tesla

Startet av mrjalle, mandag 05. august 2013, klokken 21:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: NorwegianX på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:40
UMC dokumentet gir til en viss grad nytt håp om 3 fase 230V lading:

Det er jeg ikke enig i. 230/400V henviser nok til at TN-nett har 400V mellom fasene og 230V fra fase til N. Og pluggene for 230V trefase har 4 pinner, ikke 5. Dessuten er de blå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PAS

NÅ har de også lagt inn Owners manual EU og  instrukser for emergency towing . Det er en krok for å feste slepetau i frunken , festes under nose cone
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

laumb

Selv i brukermanualen bruker de utdaterte bilder med ventiler som ikke er til stede. hihi! Bra saker!

(Side 1.2, ventilen i A-stolpen).

kimlillebo

Min Owner manual fil fungerer ikke. Kommer bare til 60% ca. så slutter den å laste ned.
Kan noen av dere som har fått det til legge den ut?
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

PAS

Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

kimlillebo

Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

D.O

CAUTION: Remember to bring the key with you when you drive. Although you can drive Model S away from its key, you will be unable to power it back on after it powers off.

Vil dette si at hvis du mister nøkkelen når du går inn i bilen, så kan du kjøre bilen 500km og stoppe den for så å oppdage at du ikke får start siden nøkkelen er Far away? :o
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

Sånn er det med alle keyless biler. Jeg vil tro at du også kjører de 50 milene med en beskjed og alarm som sier at nøkkelen ikke er i bilen...

Maartensommer

"Bilen/batteriet må ikke utsettes for temperaturer under -30c mer enn 24 timer".......

Nå skal jeg ikke gjøre et stort nummer ut av noe lite, men med en god norsk vinter vil vi kunne oppleve flere døgn hvor det er minus 30 eller kaldere.  Jeg går ut i fra at bilen lagrer denne typen informasjon slik at Tesla kan gå tilbake og sjekke dette om det skulle være noen utfordringer med batteriet.  Synes dette var litt småkjipt.

Celter

Sitat fra: Maartensommer på mandag 29. juli 2013, klokken 17:26
"Bilen/batteriet må ikke utsettes for temperaturer under -30c mer enn 24 timer".......

Nå skal jeg ikke gjøre et stort nummer ut av noe lite, men med en god norsk vinter vil vi kunne oppleve flere døgn hvor det er minus 30 eller kaldere.  Jeg går ut i fra at bilen lagrer denne typen informasjon slik at Tesla kan gå tilbake og sjekke dette om det skulle være noen utfordringer med batteriet.  Synes dette var litt småkjipt.

Jeg antar at det bare gjelder hvis bilen ikke er tilkoblet strøm?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Cirion

Sitat fra: Celter på mandag 29. juli 2013, klokken 17:33
Sitat fra: Maartensommer på mandag 29. juli 2013, klokken 17:26
"Bilen/batteriet må ikke utsettes for temperaturer under -30c mer enn 24 timer".......

Nå skal jeg ikke gjøre et stort nummer ut av noe lite, men med en god norsk vinter vil vi kunne oppleve flere døgn hvor det er minus 30 eller kaldere.  Jeg går ut i fra at bilen lagrer denne typen informasjon slik at Tesla kan gå tilbake og sjekke dette om det skulle være noen utfordringer med batteriet.  Synes dette var litt småkjipt.

Jeg antar at det bare gjelder hvis bilen ikke er tilkoblet strøm?
Vil tro at batteriet/bilen holder seg over -30 hvis det er nok strøm tilkoblet.

Er da ikke stort bedre om Dieselen blir -30....
Er vel ikke mange steder hvor temperaturen holder -30 i flere døgn i strekk?

Løsningen er å parkere i garasje om bilen må settes i et sånt kuldehull... Eller droppe å kjøpe en Model S :-)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Maartensommer

Hva gjør du hvis du er på hytta i vinterferien uten tilgang på garasje?  Det jeg glemte å nevne er at dette er et av vilkårne for batterigarantien.

Som sagt, ikke en stor utfordring, men absolutt noe som oppstå i vårt klima.  Om det kun gjelder dersom bilen ikke er tilkoblet strøm klarte jeg ikke å lese (forstå..) ut i fra garantibestemmelsene.   

TS

Sitat fra: Cirion på mandag 29. juli 2013, klokken 17:59
Sitat fra: Celter på mandag 29. juli 2013, klokken 17:33
Sitat fra: Maartensommer på mandag 29. juli 2013, klokken 17:26
"Bilen/batteriet må ikke utsettes for temperaturer under -30c mer enn 24 timer".......

Nå skal jeg ikke gjøre et stort nummer ut av noe lite, men med en god norsk vinter vil vi kunne oppleve flere døgn hvor det er minus 30 eller kaldere.  Jeg går ut i fra at bilen lagrer denne typen informasjon slik at Tesla kan gå tilbake og sjekke dette om det skulle være noen utfordringer med batteriet.  Synes dette var litt småkjipt.

Jeg antar at det bare gjelder hvis bilen ikke er tilkoblet strøm?
Vil tro at batteriet/bilen holder seg over -30 hvis det er nok strøm tilkoblet.

Er da ikke stort bedre om Dieselen blir -30....
Er vel ikke mange steder hvor temperaturen holder -30 i flere døgn i strekk?

Løsningen er å parkere i garasje om bilen må settes i et sånt kuldehull... Eller droppe å kjøpe en Model S :-)


Eller starte 15 oppvarming av bilen en gang i døgnet...fra Appen..

Jeg FORVENTER at bilen klarer å sende en sms eller "Push notification" til mobilen ved kritiske varsler .. ( lavt batteri, strømbrudd på ladning , -30'C innbrudd , tauing etc)   
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Øyvind.h

Dette med temperatur er diskutert tidligere, og er selvfølgelig noe en må være klar over. Men problemet er helt minimalt, og bare et eksempel på at det å eie en elbil krever at du følger med på litt andre ting enn du følger med på om du eier fossilbil (du trenger eks ikke peile olje mer :)

For at garantien skal stå i fare for å ryke må tempen være under -30 sammenhengende i mer enn 24 timer. Og selv da er det ingen automatikk i at garantien ryker (Tesla har sendt meg dette svart på hvitt).
Og hvor ofte er det egentlig under -30 i mer enn 24 timer i Norge?

Ikke en eneste gang de siste 29 årene har jeg sett temperaturer under -30 i Norge. Tror jeg har sett -28 nattestid en gang, men da ikke sammenhengende i 24 timer.

Grensen gjelder for øvrig ikke om bilen er koblet til nettspenning, så problemet er antakelig at batteriet holder kulden i sjakk ved å bruke av seg selv i ett døgn ved eks -35, men så er det tomt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

glaserud

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. juli 2013, klokken 22:04
Ikke en eneste gang de siste 29 årene har jeg sett temperaturer under -30 i Norge. Tror jeg har sett -28 nattestid en gang, men da ikke sammenhengende i 24 timer.

Setter du deg i bilen og peker den en time nord av Sinsenkrysset finner du -30 relativt ofte.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA