Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New options for Europe

Startet av Aage M., mandag 05. august 2013, klokken 12:01

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 26. juli 2013, klokken 23:37
Det bør også være sikring når man slår ned baksetene. I de fleste stasjonsvogner kan nettet flyttes frem til bak forsetene når man kjører flyttelasset.

Dette nettet er ofte tilvalg, har testbilene alle tilvalg eller er det basisbiler som testes??
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

TS

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 26. juli 2013, klokken 02:40
Enig mht lav åpning mellom bakseter og bagasjerom, men det er enorme krefter i sving ved en kollisjon. Usikrede gjenstander finner veien fremover dersom det er mulig, og aller helst burde det fantes festekroker for sikring av last i bagasjerommet. Tenker å lage en anordning ifm bjelkene i lastebrønnen for dette formålet selv, kanskje et gitter kunne kombineres med dette?

Er som sagt åpen for joint venture her ;)

Når man bestiller med barneseter har man et par forankrede punkter som kan benyttes til stropper etc.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: Epleskreller på søndag 22. september 2013, klokken 00:46
Sitat fra: Skjervesbu på fredag 26. juli 2013, klokken 23:37
Det bør også være sikring når man slår ned baksetene. I de fleste stasjonsvogner kan nettet flyttes frem til bak forsetene når man kjører flyttelasset.

Dette nettet er ofte tilvalg, har testbilene alle tilvalg eller er det basisbiler som testes??

Mange av oss er vant til stasjonsvogner, men Model S kalles en Sedan.
Vi vil kanskje definere den som en 5dør kombikupé.

Mange småting man går glipp av når man kjøper fra verdens yngste bilprodusent ...
Vi får være kreative og dele løsninger her.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Øyvind.h

Sitat fra: TS på søndag 22. september 2013, klokken 00:53
Mange av oss er vant til stasjonsvogner, men Model S kalles en Sedan.
Vi vil kanskje definere den som en 5dør kombikupé.
At den kalles sedan i USA er vel uvesentlig for oss, når den ikke går under definisjonen sedan i Norge? Hadde det vært en sedan hadde vi ikke hatt diskusjonen om nett mellom lasterommet og baksetet :)

Bilene uten barneseter mangler vel forankringspunkter på sidene, men det er noen metallbraketter nederst mellom bakseteryggen og gulvet i bagasjerommet. I tillegg til metallfester midt på hvert av de tre bakseteryggene som originalt er til LATCH.

Vet ikke om man klarer å bygge noe solid nok, men mellomrommet mellom tak og toppen av baksetet er heldigvis ikke høy.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Jeg syns egentlig ikke dette er en småting. Hjelper lite med verdens beste kollisjonssikkerhet om du får Joikakakene fra handleposen i bakhodet! Her syns jeg Tesla burde kommet opp med en løsning snarest!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på søndag 22. september 2013, klokken 12:39
Hjelper lite med verdens beste kollisjonssikkerhet om du får Joikakakene fra handleposen i bakhodet!

Øh, spesialavfall legger vi da i frunken...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. september 2013, klokken 14:21
Sitat fra: bjoris på søndag 22. september 2013, klokken 12:39
Hjelper lite med verdens beste kollisjonssikkerhet om du får Joikakakene fra handleposen i bakhodet!

Øh, spesialavfall legger vi da i frunken...

;D
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Wenche

Sitat fra: bjoris på søndag 22. september 2013, klokken 12:39
Jeg syns egentlig ikke dette er en småting. Hjelper lite med verdens beste kollisjonssikkerhet om du får Joikakakene fra handleposen i bakhodet! Her syns jeg Tesla burde kommet opp med en løsning snarest!
Første gangen du pakker i bil?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Bjoris

#23
Sitat fra: Wenche på søndag 22. september 2013, klokken 23:53
Sitat fra: bjoris på søndag 22. september 2013, klokken 12:39
Jeg syns egentlig ikke dette er en småting. Hjelper lite med verdens beste kollisjonssikkerhet om du får Joikakakene fra handleposen i bakhodet! Her syns jeg Tesla burde kommet opp med en løsning snarest!
Første gangen du pakker i bil?
Joda, vi kan jo være entusiaster, men dette er noe jeg syns er en vesentlig mangel. Mye verre en om noen lister ikke er helt på linje... Vel på torsdag er det testing så får vi se det i real life, det står iallefall på lista over ting jeg skal spørre om. Vår produseres i februar så jeg håper jo det kommer noe før den tiden, men spørs vel dersom ikke dette anses som noe stor sak...

Selvsagt vil vi jo uansett legge matvarer og de minste tingene i frunken på en MS, men den muligheten syns jeg ikke er noe godt argument for å slurve på dette området!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Det skal et dugelig gitter/nett til å stoppe en stabel med hermetikkbokser i en frontkrasj.... En hermetikkboks i fri utfoldelse blir vel som å slippe et 50 kg blylodd ned på dette gitteret fra en meters høyde ...ca ?
Tror fornuftig pakking der det tyngste legges nederst, nærmest seteryggene er tryggere enn å sette lit til en spinkelt nylonnett...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Hadde nett i Passaten, men det fikk stå i boden i to år fra bilen var ny til den ble solgt. 
Nakkestøtter helt oppe, og korrekt pakking av bagasje gjorde nett unødvendig. Mellomrommet mellom toppen av baksetet og taket er vesentlig mindre i Teslaen enn i Passaten, så det skal jeg klare helt fint. Nett ville jeg aldri hatt fastmontert der uansett. Skal jeg frakte ting jeg tror kan presse seg mellom taket og nakkestøttene hiver jeg det i verste fall inn i hundeburet, eller kanskje under lokket i bagasjerommet der en del lagrer barnestene?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Aage M.

Trådnett tror jeg blir for spinkelt. Her er krav jeg tror må dekkes:

- Gitter av metalltråd, med max åpning 10 x 10 cm.
- Må se pent ut. (lakkert  i egnet farge, ramme som følger bilens fasong, ingen synlige sveisepktr. etc)
- Må kunne taes av enkelt, med et håndgrep, og ikke ved å løsne skruer eller beslag.
- Løsningen må ikke innebære at det må festes i taket.

Jeg har noen tanker om hvordan dette kan løses. Setter pris på innspill fra flere på forumet.


19quiz76

Jeg er meget interessert i dette (sikkert derfor jeg opprinnelig etterspurte det fra Aage), da jeg har høye krav til sikkerhet i bilene mine. Det mest alvorlige problemet med bagasjerommet er mangelen på festeankre til å sikre bagasjen med. Dernest gitter mellom bagasje og kupé. Argumenter om hvorfor dette er unødvendig behøves ikke, de vil uansett bli ignorert.

Ser for meg at  latch-festene bør kunne brukes til noe fornuftig, kanskje et ekstra støttefeste ettersom man ikke kan feste gitteret i taket. Dersom man i forlengelse av støttebena kan føre noen rør langs sidekantene og ned i brønnen til barnesetene, kan man kanskje sveise på noen festekroker til bagasjestropper på dem? I så fall bør rammen stå i spenn/kunne låses slik at den ikke følger med opp og fremover ved en eventuell frontkollisjon.

Estetikken på løsningen trenger ikke å være superavantgarde, funksjon er det viktigste for meg.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

laumb

Kjøpte hattehylle jeg. Tror ikke jeg får dette problemet da.
Laster uansett ikke lenger opp enn til hattehylle ved langtur - alt for glad i sikten bakover når man er sliten og har kjørt langt med unger etc.

De siste literne med bagasje som ikke får plass havner vel i frunken, eventuelt i fotbrønnen til de bak.

glaserud

Lastet bagasje for en helg+++ (som man jo gjør), og det ble ett lag med bager baki, og to store bærenett med klær foran. Kameraveske og laptopbag gikk inni bakre del av frunken.

Så i praksis ser jeg ikke noe behov for nett p.g.a. lastemengde.

Derimot er det veldig greit ved transport av mindre mengde ting. Så jeg hadde også ønsket meg noen festepunkter for dette. Er jo snakk om 4 D-braketter som skal festes, så det er antakelig overkommelig.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA